Podpora rovných příležitostí

Podpora rovných příležitostí

Česká republika trpí značnou rozdílností v kvalitě škol, a s tím se zvyšuje nerovnost ve vzdělávání českých žáků a žákyň. V této sekci najdete metodické příspěvky zaměřené na snižování nerovností ve vzdělávání žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí i na podporu škol ve vyloučených lokalitách. Zároveň slouží jako platforma nového projektu Podpora rovných příležitostí při Národním pedagogickém institutu. (Více info zde: https://www.edu.cz/. Projekt je financován z prostředků Next Generation EU.)

Příklady dobré praxe, rozhovory a kazuistiky uvedené na webu Zapojmevšechny.cz se vztahují ke školní legislativě a dalším informacím aktuálním a platným v době zveřejnění příslušného článku.


Kde a jak začít

V rámci projektu PROP podporujeme zapojené školy nástroji z tzv. Katalogu nástrojů.

Podívejte se například na:

1. VIDEO: Školní sociální pedagog – investice, která se škole mnohokrát vrátí

2. PODCAST 46: Kariérová poradkyně o práci se žáky v ZŠ v Chomutově – 1. díl

3. Přirozený a formální mentoring žáků – tipy pro pedagogy


Metodické materiály

Identifikace a podpora žáků se sociálním znevýhodněním díky inovativní metodice

Výsledky:
37
22.12.2024
Podcast
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

Žáci v nepříznivých sociálních podmínkách často čelí riziku školního neúspěchu, které škola sama nedokáže snadno řešit. Klíčovou roli zde hrají sociální pedagogové jako case manageři, kteří koordinují podporu a hledají efektivní řešení. Jaké kroky podnikají a jaké nástroje využívají? Poslechněte si třetí díl podcastu se sociálním pedagogem Jiřím Daňkem ze čtyřdílné série.

obrazek clanku
19.12.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

Úspěšná adaptace na školní prostředí a jeho nároky je jedním z důležitých předpokladů školní úspěšnosti žactva. Míra připravenosti dětí na školní vzdělávání je u nás velmi rozdílná. Školní zralost a připravenost je do velké míry ovlivněna předpoklady dítěte, jeho aktivitami, podporou rodiny, způsobem vzdělávání v předškolním období, ale také odlišným kulturním a jazykovým prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. O to více je potřeba soustředit se na identifikaci případných problémů a nastavení takových intervencí, které by nedostatečně připraveným dětem umožnily rozdíly vyrovnávat.

12.12.2024
Podcast
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce

Ve druhém díle podcastové série s Jiřím Daňkem zjistíte, jakou roli hrají sociální pedagogové ve školách a jaké výzvy při své práci řeší. Dozvíte se o návštěvách v rodinách, přínosech pro školu i rodinu, nastavení hranic při komunikaci a praktických tipech, jak zapojit nespolupracující rodiče. Součástí je i inspirativní příběh z praxe.

06.12.2024
Podcast
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

V podcastu s mentorkou Monikou Drahošovou se posluchači ponoří do světa přirozeného mentoringu. Rozhovor přináší praktické vhledy do jeho principů a fungování a volně navazuje na sérii článků o mentoringových a vrstevnických programech pro žáky a žákyně. Podcastem provází metodička projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR, Olga Havlátová.

obrazek clanku
04.12.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Žáci a studenti

Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Tři neziskové organizace – DROM v Brně, Tutorie v Ostravě a TADY A TEĎ v Plzni – ukazují, že spolupráce mezi školou, rodinou a komunitou může přinést skutečnou změnu. Pro učitele, kteří se často cítí osamocení v náročné práci, mohou být neziskovky důležitými partnery, kteří sdílejí jejich cíle a přinášejí nové možnosti podpory. Stejně tak pro rodiče, kteří nemají čas či potřebné kompetence, aby svým dětem pomohli. A nejen co se vzdělávání týká...

Zpět na začátek