Tandemová výuka

Tandemová výuka

11.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Tématem měsíce dubna 2025 je Tandemová výuka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Obrázek článku

Foto : PROP - zleva: Ilona Zapletalová, učitelka 1. stupně na ZŠ Kunratice, Tereza Doudová, tandemová učitelka na ZŠ Kunratice


Tandemová výuka, při níž ve třídě spolupracují dva kvalifikovaní vyučující, představuje efektivní způsob, jak podpořit všechny žáky a žákyně. Umožnuje individualizovat výuku – vyučující mohou lépe reagovat na specifické potřeby jednotlivých dětí, přizpůsobit tempo výuky a využívat různé metody a strategie. Tandemová výuka zároveň představuje cenný nástroj profesního rozvoje pro vyučující. Vzájemné sdílení znalostí, zkušeností a dovedností umožňuje učit se jeden od druhého. Pozorování žáků, žákyní i druhého vyučujícího a společné reflexe vedou k osvojení nových metod a strategií výuky a rozvíjejí kritické myšlení v pedagogickém kontextu.

Tereza Škachová, NPI


Tandemová výuka představuje inovativní přístup ke vzdělávání, při kterém ve výuce spolupracují dva vyučující. Tento model přináší do třídy větší variabilitu, dynamiku a možnost přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých dětí. Tandemová výuka se osvědčuje zejména tam, kde je potřeba větší podpora rozmanitosti ve třídě – například při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo v jazykově pestrém prostředí.

Více se dozvíte v článku, který tandemovou výuku komplexně přibližuje.

Inspiraci, jak a proč učit v tandemu najdete ve videu ze ZŠ Kunratice a v rozhovoru s tamním ředitelem Vítem Beranem.


Pokud vás zajímá, jak vést tandemovou výuku na 1. stupni, podívejte se na 3 videoukázky, které byly pořízeny v červnu 2024 ve 3. ročníku ZŠ Kunratice:

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (1. díl)

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl)

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)


Jak procvičit biologii a zároveň protáhnout tělo uvidíte ve 2 videoukázkách natočených v ZŠ Kunratice v červnu 2024 v 8. ročníku:

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (1.díl)

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl)


Jestliže vás ukázky zaujaly a chtěli byste se dozvědět, jaké výhody a nevýhody tandemová výuka přináší, zhlédněte rozhovory s tandemovými vyučujícími ze ZŠ Kunratice.


Vyučujete v pestré třídě a chcete, aby byli s výukou všichni žáci a všechny žákyně spokojené? Využijte k tomu zásady z Desatera pro úspěšnou práci učitele v heterogenní třídě, kde najdete celou řadu konkrétních tipů do výuky. Jak se zásadami pracovat, můžete vidět ve videu Desatero práce s heterogenní třídou II., které bylo natočeno v ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova.


Dalším příkladem dobré praxe je virtuální hospitace ze ZŠ Gajdošova Brno, kde je tandemově vedena výuka žáků a žákyní se sluchovým postižením III. Video je k dispozici v sekci Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.


NPI dále nabízí několik předtočených webinářů, na které se zájemci mohou podívat v čase, který jim vyhovuje. Po zhlédnutí videa je možné si stáhnout potvrzení o absolvování webináře.

 

Začínáme s tandemovou výukou 

Dozvíte se, co je tandemová výuka a jaké jsou její přínosy, v čem se liší od spolupráce vyučujících s asistenty, jaká je v tandemové výuce role vedení školy a jaké jsou základní předpoklady tandemové výuky. Seminář je zaměřen na první kroky, jak začít s tandemovou výukou, a upozorňuje na případná úskalí. Vše je podloženo příklady z praxe, neboť seminář vedou vyučující základní školy, kteří tandemově učí.

https://helen.npi.cz/prihlasovani/kurzy_prihlasit.php?id_kurzu=108648 

 

Tandemová výuka jako prostředek podpory žáků se sociálním znevýhodněním 

Webinář poskytuje základní informace o tandemové výuce, včetně jejích výhod a nevýhod, a podmínek pro úspěšnou realizaci. Účastníci se seznámí se společným plánováním, učením a reflektováním, což jsou základní principy pro efektivní tandemovou výuku. Dále se věnuje specifikům na různých stupních škol a nabízí praktické tipy pro zahájení této metody.

https://helen.npi.cz/prihlasovani/kurzy_prihlasit.php?id_kurzu=111979

 

Diferenciace výuky v tandemu s praktickými příklady I. 

Webinář přináší navazující informace k tandemové výuce. Konkrétně se věnuje efektivnímu nastavení hodiny s hlavním důrazem na diferenciaci výuky, a to z různých pohledů, které diferenciace přináší. Obsah vychází z konkrétních situací a z praxe získaných zkušeností, včetně zaměření se na okamžiky, když to zkrátka nejde a co s tím.

https://helen.npi.cz/prihlasovani/kurzy_prihlasit.php?id_kurzu=116551 

 

Diferenciace výuky v tandemu s praktickými příklady II. 

Webinář navazuje na první díl stejnojmenného semináře a přináší praktické návody na tandemové učení s důrazem na diferenciaci výuky. Zaměřuje se na propojení obou témat pro zvýšení efektivity a individualizace výuky se dvěma vyučujícími. Součástí webináře jsou modelové hodiny s aktivitami pro tandemovou výuku a další alternativy těchto aktivit. Webinář je prakticky zaměřený a vychází z praxe lektorky.

 https://helen.npi.cz/prihlasovani/kurzy_prihlasit.php?id_kurzu=116553


Mohlo by Vás zajímat

Wellbeing

Tématem měsíce března 2025 je Wellbeing. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.

Násilné chování, šikana a krizové situace ve škole

Šikana, násilí a další rizikové chování jsou ve školách závažným problémem, který v současné době postihuje tisíce dětí a mladistvých v celé České republice. Přestože se o tématu stále více hovoří, v mnoha případech zůstává neviditelné a nedostatečně řešené. Například šikana může mít hluboké psychické, emocionální i fyzické následky, které ovlivňují životy dětí nejen během školní docházky, ale i v dospělosti.

Přijímací zkoušky na střední školy (SŠ)

Tématem měsíce ledna 2025 jsou Přijímací zkoušky na střední školy. Přinášíme vám souhrn materiálů, které Vám usnadní práci s heterogenní, pestrou třídou při přípravě na ně. Podívejte se na články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!