Jsou tandemová a párová výuka synonyma?
Ano, já si myslím, že v našem českém prostředí jsme jedné a té samé věci dali dva názvy. U nás ve škole díky projektu Pomáháme školám v úspěchu používáme termín párová výuka, ale mnoho jiných škol používá termín tandemová výuka.
Proč je dobré zavádět ve školách tandemovou výuku?
Tandemová výuka má neuvěřitelný dopad na vedení výuky a na učení dětí. Pro vyučující jsou při přípravách a aplikaci tandemové výuky důležitá tři S – společně plánujeme, společně vedeme a společně vyhodnocujeme. Díky tomu je možné lépe pochopit, jak se děti učí a jaké postupy jim vyhovují. Čili tam je neuvěřitelný význam, proč učit ve dvou, proč učit párově, a jsem přesvědčen, že každý z vyučujících by měl ve svém úvazku mít alespoň dvě hodiny tandemové výuky týdně.
Jaké jsou podmínky tandemové výuky?
Tandemová výuka funguje tehdy, pokud ti dva, kteří spolu pracují, jsou partneři. Partnerství je pro tandem neuvěřitelně důležité a zásadní. Myslím si, že je dobré, když vyučující sami přichází s tím, že chtějí s někým spolupracovat a ví proč. Například u nás máme tři paralelní třídy A, B a C. Pokud vhodně naplánujeme tandemovou výuku ve třídě A, lze ji snadno přizpůsobit také ve třídách B a C, což je velká výhoda.
Tandemová výuka vyžaduje bezpečné prostředí jak pro děti, tak pro vyučující. Na místě je tedy vzájemný respekt mezi oběma vyučujícími, aby ho dosáhli také ve třídě, kde výuku vedou. A vůbec není rozhodující, jestli jsou stejně staří nebo ne. Dobře mohou spolupracovat zkušený vyučující s úplným elévem, dva zdatní vyučující, nebo i případně dva vyučující, kteří jsou na začátku svojí pedagogické dráhy.
Společné plánování výuky vede k daleko většímu promýšlení, kdy vycházíme z různých zkušeností, které dáváme dohromady. Tím získává výuka další rozměr, protože se jedná o pohledy dvou lidí, kteří mohou mít na probíranou látku jiné názory, které mohou představit dětem. Dále je během tandemové výuky možné střídat role, pracovat s různými skupinami nebo být po nějakou dobu pouze v roli pozorovatele. Společně je pak snazší vyhodnocovat, co se vlastně ve třídě dělo. Je celá řada věcí, které je dobré zaznamenávat a evidovat, což jeden vyučující nedokáže samostatně zvládnout. Pokud jsou ale dva, tak evidenci určitých jevů, jako rozvíjení komunikace ve skupině, zavádění kooperačních technik nebo střídání rolí, mohou zaznamenat.
Jaké jsou motivy spojování vyučujících do tandemu?
V naší škole jsme začali s tandemovou výukou ve školním roce 2010-2011 díky projektu Pomáháme školám úspěchu, protože jsme získali dva úvazky navíc. Ze začátku šlo o poznávání a zkoušení této formy spolupráce, protože čeští vyučující na ni nejsou moc zvyklí. Postupně jsme ale zjistili, že je opravdu přínosná a v současné době u nás běží několik různých typů spolupráce mezi dvěma vyučujícími.
Velkou část tandemové výuky zastávají zejména na 1. stupni mladí vyučující, kteří končí vysokou školu, nebo jsou čerstvými absolventy vysoké školy. Tím je pro ně vstup do profesní dráhy bezpečnější. Nemusí zatím plně přijmout roli samostatného vyučujícího, který komunikuje nejen s dětmi, ale i s kolegy a kolegyněmi ve škole nebo s rodiči. Může být zpočátku v roli, která není až tak zodpovědná, i když je velice důležitá, a musí být oporou tomu druhému.
Prostřednictvím tandemu také vyvíjíme nové věci. Například v současnosti hledáme nové kurikulum pro přírodovědnou výuku. Vyučující si dali požadavek, že by chtěli mít určitou týmovou spolupráci a mohli se propojovat ve výuce tak, aby to, co si plánují, mohli lépe realizovat s dětmi.
Jak funguje tandemová výuka napříč školou?
Když jsme začínali s tandemovou výukou, tak jsme více podpořili jednu třídu, která v té době měla komplikovaný kolektiv. Díky tomu, že tam byl přítomný další vyučující, tak se ta třída během půl roku úžasně zlepšila. Vytvořily se tam nové vztahy, děti začaly více spolupracovat a byli více motivované.
Letos máme naplánovanou párovou výuku druhostupňových vyučujících, budoucích třídních šestých tříd v následném školním roce. Cílem je, aby si prožili rok v páté třídě a už poznali ty děti a mohli nějakým způsobem dobře navázat na práci na druhém stupni. Těch možností spolupráce i mezi stupni je poměrně hodně. Podobně je to i v propojení předmětů. Například tento školní rok mě požádal pan učitel na dějepis a paní učitelka na zeměpis, že by chtěli výuku propojit, protože se jim látka hodně prolíná.
Tandemová výuka nemusí být pouze o tom, že dva vyučující jsou v jedné třídě. Protože třeba první tandemová výuka, která byla velice úspěšná, vznikla z požadavku dvou paní učitelek, kdy jedna měla aprobaci češtinu a občanskou výuku, druhá dějepis a výtvarnou výchovu. Tehdy jsme měli ve škole pouze třídy A a B a ony si tak v jeden den spojily celý ročník. Hledali naprosto jinou formu spolupráce, a nevadilo jim, že najednou mají ve třídě přes 50 dětí.
Tandemová výuka je v naší škole nastavena ve více formách. Nejen, že jsou v jedné vyučovací hodině dva vyučující, ale i skupina více vyučujících, kteří připravují ročníkový předmětový projekt, mezipředmětový projekt nebo školní projekt.
Jak financovat tandemovou výuku?
Pokud je škola dostatečně naplněna, umožňuje PHmax, aby určitá část hodin probíhala v tandemu. Záleží na škole, jakou formu zvolí. Buď lze rozdělit vyučovací hodinu pro jednu třídu na půl anebo mít v jedné hodině dva vyučující. Obě varianty stojí stejné peníze a v naší škole proto preferujeme druhou variantu. Pokud se vyučujících zeptám, jakou variantu preferují, shodují se na tandemové výuce. Cítí se bezpečněji a zároveň výuku lépe vedou. Tandemová výuka je také výhodná z hlediska kapacity prostoru ve škole, protože na jednu hodinu nejsou potřeba dvě učebny. Finance lze získat například pomocí projektů, které nám umožní propojovat předměty. Díky tomu se vyučující naučí více spolupracovat a respektovat práci ostatních. Kromě toho si spolu s dětmi nastavují cíle, ke kterým díky mnoha aktivitám směřují a děti si tak osvojují plánování. Jako ředitel školy tandemovou výuku nenařizuji, ale rozhodně ji doporučuji, protože přináší mnoho výhod.
Je složité pro tandemovou výuku sestavovat rozvrhy?
Samozřejmě, že čím více je ve škole tandemové výuky, tím složitěji se připravují rozvrhy. Proto je nezbytné tandemovou výuku opravdu dobře naplánovat. To znamená, rozvrhnout dny a předměty, a také určit, kdo s kým bude předměty vyučovat. Z mých zkušeností vím, že čím méně lidí učí v jednom ročníku, tím jednodušeji se rozvrh postaví. Proto jsme nastavili, že například vyučující hlavních předmětů, jako jsou čeština, matematika, přírodopis nebo dějepis, učí všechny třídy v jednom ročníku. Díky tomu se lépe realizují i ročníkové projekty. Mám také výbornou zkušenost se slovenským programem ASC, a protože jsem vizuální typ, pomáhají mi barvy.
Jak můžete z pozice ředitele podporovat plánování a reflektování tandemové výuky?
Úskalím tandemové výuky je již zmíněné plánování. Částečně to jde řešit tak, že každý vyučující má ve svém rozvrhu volné hodiny, tzv. okna. Takže pokud se nám podaří ta okna sladit, a pokud zrovna není nouzový stav, kdy supluje každý, kdo je ve škole, lze se sejít během dopoledne. Jestliže se mezi sebou vyučující dohodnou na odpoledni, kdy mají čas nebo se například spojí večer online, je to možné i takto. Je ale důležité najít si pravidelný čas a ten čas opravdu dodržovat. Jestliže je již tandemová výuka naplánovaná, snažím se ji maximálně podpořit a zajistit řádné podmínky. Neberu nikoho z dvojice na suplování nebo jinou činnost, kterou škola právě v tu chvíli potřebuje zajistit. Párovou výuku je třeba respektovat.
Pomáhá tandemově vedená výuka dětem se sociálním znevýhodněním?
Tandemová výuka je pro každé dítě, tedy i pro děti se sociálním znevýhodněním, pro děti cizince a pro všechny děti, které vyžadují individuální přístup. Je zde větší prostor na to, aby se vyučující více soustředili na jednotlivce než v běžné výuce.
Struktura videa:
0:04 Úvod do problematiky tandemové výuky.
0:22 Představení přínosů tandemové výuky podle ředitele.
1:25 Podmínky pro tandemovou výuku.
3:22 Jak tandemová výuka funguje.
5:01 Důvody pro zavádění tandemové výuky.
8:10 Tipy na zavádění tandemové výuky.
8:54 Financování a podpora tandemové výuky.
10:49 Tipy na sestavení rozvrhu pro tandem.
12:41 Podpora ze strany ředitele a vzájemná podpora.
15:17 Výhody tandemové výuky pro děti se sociálním znevýhodněním.
Infobox:
Schematický postup výpočtu PHmax pro základní školu:
Více informací o výpočtu a hodnotách PHmaxu pro jednotlivé typy škol jsou dostupné na: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/metodiky-k-reforme-financovani-regionalniho-skolstvi
Tipy na literaturu:
Beran, V., Doležilová, V., Krügerová, K., Šafránková, K. (2016). ZŠ Kunratice. Kolegiální podpora formou párové výuky. Nadační fond České bankovní asociace na podporu vzdělávání.
Cook, L. (2004). Co-Teaching: Principles, Practices, and Pragmatics. California State University, Northridge. [online] [cit. 6. 11. 2019]. Dostupné z https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED486454.pdf
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.
V úterý 22. října 2024 proběhl v pražském centru DOX už sedmý ročník úspěšné konference „S asistenty k lepší škole“, kterou nejen pro asistenty pedagoga a „jejich“ učitele nebo ředitele pořádá obecně prospěšná společnost Člověk v tísni. Akce, která se konala pod záštitou manželky prezidenta ČR, první dámy Evy Pavlové, obsahovala mnoho zajímavých příspěvků zabývajících se například psychickou odolností asistentů pedagoga nebo přínosy supervize pro asistenty pedagoga. Účastnila se i řada zajímavých hostů z různých úrovní vzdělávání.
V prvním dílu podcastu Terezy Škoulové sdílí koučka Jana Maksymová svůj osobní příběh cesty od závislosti ke zdraví. Posluchači se také dozvědí, jak mohou koučink a konzultace s terapeutickým přesahem pomoci lidem ohroženým závislostí při hledání nové životní cesty. Jana se ve své práci opírá i o přístupy Gabora Matého, které zdůrazňují vliv raného traumatu na vznik závislostí. Díky vlastním zkušenostem přináší jedinečný pohled na překonávání překážek a nalezení rovnováhy v životě.