V ZŠ Kunratice se v rámci přírodopisu vyučuje jedna ze dvou hodin v týdnu tandemově. V této lekci byl však tandem hodiny dvě, protože se jednalo o praktika. Tandemovou výuku mají děti dále v chemii, dějepise a informatice. Video bylo natočeno v červnu 2024, v 8. ročníku a bylo přítomno 22 žáků.
Ve videu je možné pozorovat také některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero). Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň. V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.
Obsah videa:
0:07 Představení tandemové výuky a úvodní znělka.
0:40 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou.
1:03 Společná příprava vyučujících. Oba učitelé se domlouvají na struktuře, rozvržení hodiny a evaluaci. Připravují pomůcky, rozdělují výuku na teoretickou a praktickou část, domlouvají se na svých rolích.
12:12 Ukázka společně vedené hodiny. Dodržení úvodu do hodiny v návaznosti na zásadu 1 Desatera.
13:01 Zadávání instrukcí, které mají být předávány jednoduchým jazykem. Viz zásada 2 Desatera.
13:33 Učitelé se ujišťují, že děti pochopily zadání úkolu, což reflektuje zásada 6 Desatera.
14:58 Zadání úkolu a provádění tepového měření, které provádějí děti ve dvojicích. Prolíná se praktická a teoretická část práce.
19:35 Zadání dalšího úkolu a ověření, že děti všemu rozumí opět v návaznosti na zásadu 6 Desatera.
19:54 Zapojení dětí do vysvětlování úkolů.
20:19 Ukázka vytváření pestrých učebních situací dle zásady 5 Desatera. Rozdělení třídy na dvě části, kdy jedna odchází měřit tepovou frekvenci na chodbu, druhá pracuje ve třídě.
25:04 Žáci a žákyně jsou zpět ve třídě a zpracovávají výsledky měření do grafu.
27:09 Oba učitelé si dle zásady 6 Desatera ověřují, že děti všemu rozumí.
27:52 Porovnávání měření mezi dětmi a dovysvětlení probírané látky.
30:31 Společná reflexe mezi učiteli a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Zhodnocení toho, co se povedlo a nepovedlo a co bude třeba ještě zopakovat. Návrhy na další hodinu.
33:48 Shrnutí průběhu tandemové výuky.
Tip:
Přečtěte si také rozhovor s tandemovým týmem dvou učitelek ze základní školy v pražských Kunraticích: Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce a rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. Podívat se můžete i na reportáž, jak vést tandemovou výuku: Víc hlav víc ví a na 2. díl ukázky hodiny přírodopisu v 8. třídě v tandemovém provedení. Nechte se při své práci inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky!
Tandemoví učitelé ve videu:
🔹 Jakub Holec, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice, vedoucí létajícího centra Elixíru do škol, garant přírodovědného vzdělávání při NPI.
🔹 Jan Mazůrek, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice, školní koordinátor environmentálního vzdělávání, mentor v projektu GLOBE a badatelsky orientované výuky.
Doporučená literatura pro zájemce k tématu heterogenní třídy:
Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.
Národní pedagogický institut uvádí rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak tandemovou výuku ve škole zavést, jak ji podpořit nebo jak ji financovat.
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.