V ZŠ Kunratice se v rámci přírodopisu vyučuje jedna ze dvou hodin v týdnu tandemově. V této lekci byl však tandem hodiny dvě, protože se jednalo o praktika. Tandemovou výuku mají děti dále v chemii, dějepise a informatice. Video bylo natočeno v červnu 2024, v 8. ročníku a bylo přítomno 22 žáků.
Ve videu je možné pozorovat také některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero). Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň. V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.
Obsah videa:
0:07 Představení tandemové výuky a úvodní znělka.
0:40 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou.
1:03 Společná příprava vyučujících. Oba učitelé se domlouvají na struktuře, rozvržení hodiny a evaluaci. Připravují pomůcky, rozdělují výuku na teoretickou a praktickou část, domlouvají se na svých rolích.
12:12 Ukázka společně vedené hodiny. Dodržení úvodu do hodiny v návaznosti na zásadu 1 Desatera.
13:01 Zadávání instrukcí, které mají být předávány jednoduchým jazykem. Viz zásada 2 Desatera.
13:33 Učitelé se ujišťují, že děti pochopily zadání úkolu, což reflektuje zásada 6 Desatera.
14:58 Zadání úkolu a provádění tepového měření, které provádějí děti ve dvojicích. Prolíná se praktická a teoretická část práce.
19:35 Zadání dalšího úkolu a ověření, že děti všemu rozumí opět v návaznosti na zásadu 6 Desatera.
19:54 Zapojení dětí do vysvětlování úkolů.
20:19 Ukázka vytváření pestrých učebních situací dle zásady 5 Desatera. Rozdělení třídy na dvě části, kdy jedna odchází měřit tepovou frekvenci na chodbu, druhá pracuje ve třídě.
25:04 Žáci a žákyně jsou zpět ve třídě a zpracovávají výsledky měření do grafu.
27:09 Oba učitelé si dle zásady 6 Desatera ověřují, že děti všemu rozumí.
27:52 Porovnávání měření mezi dětmi a dovysvětlení probírané látky.
30:31 Společná reflexe mezi učiteli a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Zhodnocení toho, co se povedlo a nepovedlo a co bude třeba ještě zopakovat. Návrhy na další hodinu.
33:48 Shrnutí průběhu tandemové výuky.
Tip:
Přečtěte si také rozhovor s tandemovým týmem dvou učitelek ze základní školy v pražských Kunraticích: Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce a rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. Podívat se můžete i na reportáž, jak vést tandemovou výuku: Víc hlav víc ví a na 2. díl ukázky hodiny přírodopisu v 8. třídě v tandemovém provedení. Nechte se při své práci inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky!
Tandemoví učitelé ve videu:
🔹 Jakub Holec, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice, vedoucí létajícího centra Elixíru do škol, garant přírodovědného vzdělávání při NPI.
🔹 Jan Mazůrek, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice, školní koordinátor environmentálního vzdělávání, mentor v projektu GLOBE a badatelsky orientované výuky.
Doporučená literatura pro zájemce k tématu heterogenní třídy:
Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.