Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl)

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl)

13.02.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.



Ve třídě, kde se video natáčelo, se v rámci přírodopisu vyučuje jedna ze dvou hodin v týdnu tandemově. V této lekci byl však tandem hodiny dvě, protože se jednalo o praktika. Tandemovou výuku mají děti dále v chemii, dějepise a informatice. Video bylo natočeno v červnu 2024, v 8. ročníku a bylo přítomno 22 žáků. V ukázce můžete sledovat, jak si oba učitelé vhodně rozdělují své role a díky různým pohledům na stejnou věc nabízejí dětem více možností, jak probíranou látku pochopit. Velmi dobře také zohledňují wellbeing dětí a dbají na vhodně nastavený časový harmonogram hodiny.

Ve videu je možné pozorovat také některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero), díky kterým lze vytvořit příjemné třídní klima.

Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň.


Obsah videa: 

0:02 Představení tandemové výuky. Téma: Identifikace svalů. 

0:40 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou. 

1:03 Společná příprava vyučujících. Oba učitelé se domlouvají na struktuře, rozvržení hodiny a evaluaci. Připravují pomůcky, metodiku, rozdělují výuku na teoretickou a praktickou část, domlouvají se na svých rolích. Cílem hodiny je identifikace a pojmenování hlavní svalové skupiny zapojené při různých typech cviků. 

11:41 Ukázka společně vedené hodiny. Představení hodiny včetně pomůcek a tipů aktivit. Zadávání instrukcí podle zásady 2 Desatera. 

14:17 Ukázka vytváření pestrých učebních situací dle zásady 5 Desatera. Praktická část výuky probíhá jak ve třídě, tak na chodbě školy, aby měly děti dostatek prostoru pro zadané aktivity. 

15:55 Učitelé se ujišťují, že děti pochopily zadání úkolu, což reflektuje zásada 6 Desatera. Společně opakují zadané cviky a pomáhají je dětem zaznamenávat do pracovních listů za použití učebnice. 

19:22 Probíhá společná kontrola úkolu a zároveň je vysvětlována probíraná látka. 

24:09 Ukázky využití práce s portfolii viz zásada 1 Desatera. 

24:33 Společná reflexe mezi učiteli a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Zhodnocení toho, co se povedlo a nepovedlo a co bude třeba ještě zopakovat. Zaměření se na to, s čím měli žáci a žákyně problém a co bude potřeba vysvětlit jiným způsobem. 

28:20 Zhodnocení výhod a přínosů tandemové výuky.



Infobox

V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.

 Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz

Doporučená literatura:

Beran, V., Doležilová, V., Krűgerová, K., Šafránková, K. (2016). ZŠ Kunratice. Kolegiální podpora formou párové výuky. Nadační fond České bankovní asociace na podporu vzdělávání.

Košťálová, H. (2015). Scénář 3S: forma kolegiální podpory. 1. vydání. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace. ISBN 978-80-87744-12-3. Dostupné z: Detail produktu: Scénář 3S forma kolegiální pod… – Databáze výstupů projektů OP VK (op-vk.cz)

Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N. a Poche, Kargerová, J. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o.. ISBN: 978-80-7290-832-5.

Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., Najmonová, M. (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice. ISBN 978-80-7394-980-8 elektronická verze.

Zitková, H., Hezká, M., VÍT, M. (2021). Tandemová výuka: Moravskoslezský kraj, IKAP.


Přečtěte si také rozhovor s tandemovým týmem dvou učitelek ze základní školy v pražských Kunraticích: Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce a rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. Podívat se můžete i na reportáž, jak vést tandemovou výuku: Víc hlav víc ví a na 1. díl ukázky hodiny přírodopisu v 8. třídě v tandemovém provedení. Nechte se při své práci inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky!





Mohlo by Vás zajímat

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.