Tandemová výuka – víc hlav víc ví

Tandemová výuka – víc hlav víc ví

21.01.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.

Prostřednictvím krátkého videa mohou vyučující, asistenti pedagoga nebo kdokoli další získat podněty k zařazení tandemové výuky do škol, kde působí, nebo ke svému profesnímu rozvoji v práci s heterogenitou.

Struktura videa:

0:02 Uvedení do tématu a představení tandemové výuky, která může vyučujícím usnadnit práci v heterogenních třídách. 

0:36 Vít Beran, ředitel ZŠ Kunratice, hovoří o výhodách tandemové výuky. 

1:14 Ilona Zapletalová, tandemová učitelka, představuje přínosy tandemové výuky v heterogenním kolektivu. 

1:43 Žáci a žákyně mluví o pozitivech, která jim tandemová výuka přináší. 

2:08 Jakub Holec a Jan Mazůrek, tandemoví učitelé přírodovědných předmětů, poukazují na klady tandemové výuky. 

2:53 Tereza Doudová, tandemová učitelka, hovoří o plusech spolupráce a výuky ve dvojici. 

3:29 Zdůraznění vzájemného respektu mezi vyučující dvojicí a vytváření bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné.


Infobox

Tandemová výuka z hlediska heterogenního kolektivu

Tandemová výuka představuje specifický druh výuky (často označován také jako párová výuka), kdy jsou ve třídě současně dva pedagogové s rovnoprávným postavením. To znamená, že oba mají společnou zodpovědnost nejen za realizaci výuky, ale také za její plánování i reflexi. Tandemová výuka se osvědčuje především v heterogenních kolektivech, které vyžadují pestrou paletu výukových metod, diferenciaci obsahu výuky a podobně. Přítomnost dvou pedagogů tak organizačně i obsahově umožní realizovat efektivní výuku s ohledem na různorodé potřeby a možnosti přítomných žáků.


Přečtěte si také rozhovor s tandemovým týmem dvou učitelek ze základní školy v pražských Kunraticích: Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce a nechte se inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky! 



Tip na odbornou literaturu zabývající se tandemovou výukou:

DOFKOVÁ, Radka. 2019. Tandemová výuka v matematice jako instrument reflektivního modelu vzdělávání. e-Pedagogium 19(1), s. 7–⁠⁠⁠⁠⁠⁠13. 






Mohlo by Vás zajímat

Tandemová výuka pohledem ředitele školy

Národní pedagogický institut uvádí rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak tandemovou výuku ve škole zavést, jak ji podpořit nebo jak ji financovat.

Novinky z konference pro asistenty: Standard činnosti asistenta pedagoga

V úterý 22. října 2024 proběhl v pražském centru DOX už sedmý ročník úspěšné konference „S asistenty k lepší škole“, kterou nejen pro asistenty pedagoga a „jejich“ učitele nebo ředitele pořádá obecně prospěšná společnost Člověk v tísni. Akce, která se konala pod záštitou manželky prezidenta ČR, první dámy Evy Pavlové, obsahovala mnoho zajímavých příspěvků zabývajících se například psychickou odolností asistentů pedagoga nebo přínosy supervize pro asistenty pedagoga. Účastnila se i řada zajímavých hostů z různých úrovní vzdělávání.

PODCAST 66: Od překonání závislosti k podpoře druhých: Jak koučka pomáhá najít nový směr – 1. díl

V prvním dílu podcastu Terezy Škoulové sdílí koučka Jana Maksymová svůj osobní příběh cesty od závislosti ke zdraví. Posluchači se také dozvědí, jak mohou koučink a konzultace s terapeutickým přesahem pomoci lidem ohroženým závislostí při hledání nové životní cesty. Jana se ve své práci opírá i o přístupy Gabora Matého, které zdůrazňují vliv raného traumatu na vznik závislostí. Díky vlastním zkušenostem přináší jedinečný pohled na překonávání překážek a nalezení rovnováhy v životě.