Tandemová výuka – víc hlav víc ví

Tandemová výuka – víc hlav víc ví

21.01.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.

Prostřednictvím krátkého videa mohou vyučující, asistenti pedagoga nebo kdokoli další získat podněty k zařazení tandemové výuky do škol, kde působí, nebo ke svému profesnímu rozvoji v práci s heterogenitou.

Struktura videa:

0:02 Uvedení do tématu a představení tandemové výuky, která může vyučujícím usnadnit práci v heterogenních třídách. 

0:36 Vít Beran, ředitel ZŠ Kunratice, hovoří o výhodách tandemové výuky. 

1:14 Ilona Zapletalová, tandemová učitelka, představuje přínosy tandemové výuky v heterogenním kolektivu. 

1:43 Žáci a žákyně mluví o pozitivech, která jim tandemová výuka přináší. 

2:08 Jakub Holec a Jan Mazůrek, tandemoví učitelé přírodovědných předmětů, poukazují na klady tandemové výuky. 

2:53 Tereza Doudová, tandemová učitelka, hovoří o plusech spolupráce a výuky ve dvojici. 

3:29 Zdůraznění vzájemného respektu mezi vyučující dvojicí a vytváření bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné.


Infobox

Tandemová výuka z hlediska heterogenního kolektivu

Tandemová výuka představuje specifický druh výuky (často označován také jako párová výuka), kdy jsou ve třídě současně dva pedagogové s rovnoprávným postavením. To znamená, že oba mají společnou zodpovědnost nejen za realizaci výuky, ale také za její plánování i reflexi. Tandemová výuka se osvědčuje především v heterogenních kolektivech, které vyžadují pestrou paletu výukových metod, diferenciaci obsahu výuky a podobně. Přítomnost dvou pedagogů tak organizačně i obsahově umožní realizovat efektivní výuku s ohledem na různorodé potřeby a možnosti přítomných žáků.


Přečtěte si také rozhovor s tandemovým týmem dvou učitelek ze základní školy v pražských Kunraticích: Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce a rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. Podívat se můžete i na ukázku hodiny přírodopisu v 8. třídě v tandemovém provedení. Nechte se při své práci inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky! 


Tip na odbornou literaturu zabývající se tandemovou výukou:

Dofková, R. (2019). Tandemová výuka v matematice jako instrument reflektivního modelu vzdělávání. e-Pedagogium 19(1), s. 7–⁠⁠⁠⁠⁠⁠13. 






Mohlo by Vás zajímat

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl)

Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.