Prostřednictvím webinářů, e-learningů, prezenčních a kvalifikačních studií, metodických materiálů a inspirativních příkladů z praxe na portálu Zapojmevsechny.cz nabízíme podporu zaměřenou na konkrétní situace, se kterými se asistenti či asistentky ve školách každodenně setkávají. Cílem těchto aktivit je pomoci jim rozvíjet odborné i praktické kompetence, sdílet zkušenosti a posilovat jejich profesní jistotu.
Jedním z témat, které asistenti a asistentky pedagoga často řeší, je systém vedení záznamů a reflexe vlastní práce. Každému vyhovuje jiný způsob: někdo preferuje digitální podobu, jiný využívá běžný školní sešit a další si vytváří vlastní originální systém plánování a zápisů.
V tomto rozhovoru přinášíme zkušenosti asistentky pedagoga Andrey Šenfeldrové, která si svůj systém záznamů vytvořila podle potřeb své praxe. Její příběh chceme nabídnout jako inspiraci k nalezení či vytvoření takového způsobu plánování, reflexe a organizace práce, který bude asistentům a asistentkám vyhovovat nejlépe – ať už je jakýkoli.
Impulsem pro vznik Deníku asistenta pedagoga byla každodenní potřeba mít přehled o dění ve třídě i o podpoře jednotlivých žáků a žákyň. Zpočátku jsem si zapisovala poznámky do obyčejného sešitu, jenže postupně se z něj stal nepřehledný soubor dlouhých textů, ve kterém bych se nevyznala ani já, natož někdo jiný. Abych se v poznámkách zorientovala, musela jsem je celé pročítat zpětně, což bylo časově náročné a neefektivní. Popud vytvořit komplexní deník se zkratkami přišel i od kolegyně, která se inspirovala mým způsobem vedení záznamů. Já si totiž dlouhodobě zapisuji poznatky o práci žáků a žákyň, klimatu třídy či průběhu výuky – abych měla podklady pro třídní schůzky nebo hodnocení. Kolegyně začala zapisovat také, ale zvolila formát stručných zkratek, které zjednodušují a zrychlují zápis.
Deník asistenta pedagoga slouží k organizaci práce, přehledu o dění ve třídě a k podpoře systematičnosti.
Deníky jsem vyzkoušela ve dvou verzích. První typ lze využít pro stručné zápisy ve zkratkách – například „PS“ (pracuje samostatně) nebo „S“ (spolupracuje). Obsahuje týdenní přehled, měsíční přehled, prostor pro individuální zápisy a přehledné místo pro informace o žákovi či žákyni včetně zdravotní karty.
Druhý typ deníku si mnohou vést asistenti nebo asistentky, kteří se rádi rozepisují. Nabízí prostor pro volné zápisy o průběhu situací, míře podpory či vlastní sebereflexi. Součástí jsou měsíční přehledy a část určená k individuálním záznamům.
Oba deníky usnadňují sledování, vyhodnocování i plánování podpory žáků a žákyň.
Používám Deník se zkratkami, protože mi vyhovuje rychlý a přehledný styl. Během dne si zaznamenávám, jak žáci a žákyně reagovali na výuku, zda pracovali samostatně, potřebovali vedení nebo podporu či pomůcky. Pokud se objeví něco významného, situaci si podrobněji rozepíšu do prostoru pro individuální zápisy – to využívám hlavně tehdy, když potřebuji zachytit detaily, které by se jinak mohly ztratit.
Pomáhá mi udržet přehled o tom, co se ve třídě děje a jak žáci a žákyně reagují na různé situace. Díky zkratkovému systému mohu rychle zaznamenat průběh hodiny a podporu, aniž bych se musela zdržovat dlouhým psaním. Tento přehled mi umožňuje plánovat, kde je potřeba intervence, kdy zasáhnout nebo nabídnout pomoc a co můžou žák či žákyně zvládnout sami.
Deník mi také pomáhá sledovat vývoj jednotlivých žáků a žákyň – díky týdenním a měsíčním přehledům vidím, zda se situace zlepšují, stagnují nebo zda je třeba změnit způsob podpory. V praxi to znamená, že nemusím vše držet v hlavě a dokážu efektivně reagovat na potřeby každého dítěte, přizpůsobovat plán hodin a cíleně podporovat pokroky žactva.
Velkým přínosem je i to, že zápisy slouží jako podklad ke komunikaci se zákonnými zástupci, pro spolupráci s učiteli a učitelkami nebo poradenským týmem.
K poznámkám se vracím průběžně, většinou na konci každého týdne. Procházím si zápisy, porovnávám, co se dařilo, kde se situace opakuje nebo kde se něco posunulo. Tyto záznamy mi pomáhají lépe porozumět vývoji jednotlivých žáků a žákyň i dynamice třídy.
Jako asistentka pedagoga na 2. stupni se setkávám s tím, že se ve třídě střídá více učitelů a učitelek. Díky deníku tak mohu třídní učitelce nebo kolegům či kolegyním předat ucelené informace o tom, jak konkrétní žák nebo žákyně v jednotlivých hodinách pracují, jak reagují a zvládají nastalé situace. Mám s dětmi kontakt po celý den, vidím jejich proměny v různých předmětech i situacích, a právě zápisy v deníku mi umožňují tyto postřehy předat přehledně a konkrétně.
Deník tak neslouží jen mně samotné, ale je i důležitým komunikačním nástrojem mezi asistenty a asistentkami, pedagogickým sborem, vedením školy a zákonnými zástupci. Díky systematickým záznamům je možné sledovat vývoj situací, plánovat další kroky a hledat společná řešení na základě konkrétních faktů, nejen dojmů.
Ano, deník mi při sdílení informací velmi pomáhá. Mám v něm přehled o tom, co se dělo v konkrétních dnech nebo hodinách, pomáhá mi zachytit drobnosti, které bych jinak zapomněla – krátké situace, reakce žáků a žákyň nebo okamžiky, které se později ukážou jako důležité, takže když něco potřebuju konzultovat s učitelem či učitelkou nebo s poradenským týmem, můžu se opřít o konkrétní záznamy, nejen o paměť.
Díky tomu je spolupráce víc partnerská – hledáme řešení, ne viníka. Zároveň deník pomáhá udržet kontinuitu podpory, hlavně když se mění asistenti či asistentky nebo když je potřeba předat informace novým učitelům a učitelkám. Komunikace pak působí profesionálně, konstruktivně a věcně. Stejně tak při jednání s rodiči mohu nabídnout konkrétní příklady, které podporují vzájemné porozumění a spolupráci.
Rozhodně ano. Práce s deníkem mě vede k větší systematičnosti, přemýšlení v souvislostech a k hlubšímu porozumění žákům a žákyním, se kterými pracuju. Zápisy mi pomáhají nejen zpětně hodnotit situace, ale i lépe chápat, proč se určité věci dějí – co žáka či žákyni vedlo k určité reakci, proč odmítají pracovat, proč se uzavírají nebo naopak reagují impulzivně. Díky tomu se na ně dívám s větším porozuměním, nejen z hlediska „problému“, ale i z hlediska jejich potřeb a prožívání. Učím se tak vnímat obtíže dětí jejich očima, rozumět tomu, jak přemýšlejí a co jim může pomoci. To mě profesně posouvá nejvíc – protože pochopení je základ efektivní podpory.
Deník mě také učí větší přesnosti, schopnosti argumentovat a reflektovat vlastní práci. Pomáhá mi rozpoznávat, co fungovalo, co je potřeba upravit a jak se proměňuje nejen chování žáků a žákyň, ale i moje vlastní reakce a přístup. Je to vlastně takový profesní zrcadlový nástroj, který mě krok za krokem posouvá dál – lidsky i odborně.

Pracuji jako asistentka pedagoga na základní škole, kde podporuji děti se speciálními vzdělávacími potřebami, především na druhém stupni. Věnuji se žákům a žákyním s neurovývojovými odlišnostmi, poruchami učení, úzkostmi i poruchami chování. Při práci využívám klidný, empatický a realistický přístup.
Dlouhodobě se zaměřuji na to, jak dětem pomoci zvládat náročné situace ve škole a jak společně vytvářet prostředí, které je předvídatelné, bezpečné a srozumitelné. Spolupracuji s vyučujícími, připravuji podpůrné materiály a tvořím praktické průvodce pro začínající asistenty pedagoga.
Moje profesní citlivost vychází i z osobní zkušenosti s neurodiverzitou v rodinném prostředí. Díky tomu dokáži lépe chápat, co děti i jejich rodiče skutečně prožívají, a svou práci stavím na respektu, pochopení a reálné pomoci.
Mým cílem je pomáhat dětem uspět v běžné škole a zároveň podporovat asistenty pedagoga v tom, aby měli po ruce jednoduché, konkrétní a funkční postupy pro každodenní praxi.
Třída plná žáků a žákyň s různými potřebami, schopnostmi a tempem práce je dnes realitou většiny škol. Pro učitele a učitelky to znamená hledat cesty, jak výuku přizpůsobit tak, aby každý žák či žákyně dostali prostor pro vlastní růst a zároveň zůstal zachován společný rámec hodiny. Diferencovaná výuka je jedním z klíčů, který otevírá cestu k úspěchu nejen pro žáky a žákyně, ale i pro vyučující.
V rámci webináře k modulu II (Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně) se budeme zabývat čtyřmi zásadami vycházejícími z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou, které mohou učitelům/učitelkám i asistentům/asistentkám pedagoga pomoci při každodenní práci ve třídě. Cílem je ukázat konkrétní a praktické tipy, jak zásady uplatnit, a podpořit tak porozumění i aktivní zapojení žactva. V článku nabízíme stručný přehled toho, co Vás během webináře čeká a na co se můžete těšit.
Tandemová výuka už dávno není jen experiment. V řadě škol se stává běžnou součástí výukového procesu. S rostoucím zájmem o tento způsob práce se objevila i potřeba sdílet zkušenosti a nabídnout školám konkrétní oporu. Právě proto vznikla nová metodika Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2, připravená týmem NPI ČR.