Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl)

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl)

11.03.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.


Na ZŠ Kunratice se ve třídě, kde byla pořízena následující ukázka, vyučuje 7 hodin týdně tandemově. V každé hodině je navíc přítomna asistentka pedagoga pro žáka se zrakovým postižením. Video bylo natočeno v červnu 2024 ve 3. ročníku a bylo přítomno 26 žáků a žákyň.

Ve videu je možné pozorovat některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero).

Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň i samotným vyučujícím.


Struktura videa: 

0:02 Představení tandemové výuky na téma Součtové trojúhelníky a úvodní znělka.  

0:36 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou. 

0:59 Společná příprava vyučujících. Obě učitelky se domlouvají na struktuře hodiny, kterou přizpůsobují dosaženým znalostem dětí. Zvolily metodu Součtové trojúhelníky, která děti baví a dobře ji zvládají. Promýšlejí gradované úlohy, které popisuje zásada 4 Desatera. K přípravě využívají online prostředí a domlouvají se na svých rolích. 

2:59 Ukázka společně vedené hodiny. Dodržení rutinního úvodu do hodiny v návaznosti na zásadu 1 Desatera. Zopakování metody Součtové trojúhelníky, kdy si učitelky ověřují, zda děti metodě rozumí a umí ji použít. 

4:04 Třída se rozděluje na 2 skupiny, čímž dochází k vytvoření pestrých učebních situací v duchu zásady 5 Desatera. Děti ve skupinách samostatně doplňují příklady a vyučující se následně doptávají, jak se jim se zvolenou metodou pracovalo. 

5:09 Děti prezentují postupy, díky kterým se jim podařilo příklady vyřešit, a reflektují svou práci s vyučujícími podle zásady 6 Desatera. 

6:19 Dochází k zařazení pravidelného rituálu, na který je třída zvyklá podle zásady 1 Desatera. 

6:34 Začíná společná kontrola zadaných úloh a děti vysvětlují, jak došly ke správným výsledkům. Obě učitelky s nimi opakují postupy, které doprovází vizuální oporou, o které pojednává zásada 2 Desatera. 

7:31 Společná reflexe mezi učitelkami a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Domluva nad příštími postupy a tím, kdo potřebuje větší podporu a kdo naopak těžší příklady. Ujasnění si toho, jak zařadit více početních úloh s podmínkou, aby se u dětí podpořilo strategické myšlení. 


V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.



Infobox

Součtové trojúhelníky

Metoda Součtových trojúhelníků je zpestřením početních operací, kdy jsou úlohy na sčítání a odčítání vložené do různých prostředí. Žáci a žákyně tak mají možnost využít více řešení a zapojují strategické a logické myšlení. Kromě toho lépe porozumí vztahům mezi čísly.

Jak součtové trojúhelníky fungují?

Součtový trojúhelník se skládá z řádků čísel, kde:

  • spodní řada obsahuje zadaná čísla;
  • každé číslo ve vyšším řádku vzniká součtem dvou sousedních čísel z řádku pod ním.

👉 Cílem je doplnit chybějící čísla správně tak, aby pravidlo součtů platilo.


Příklad Součtového trojúhelníku pro 3. ročník ZŠ:

Zadání: Doplň chybějící čísla v trojúhelníku tak, aby součet dvou sousedních čísel vytvořil číslo v řádku nad nimi.

Zadání trojúhelníku:

   ?  

  ?   ?  

3   4   5  

👉 Jak na to?

Sečti čísla ve spodní řadě: 3 + 4 = 7 a 4 + 5 = 9

Zapiš součty do řádku:

   ?  

  7   9  

3   4   5  


Sečti čísla v druhém řádku: 7 + 9 = 16

Doplň vrchol trojúhelníku: 

   16  

  7   9  

3   4   5  

Řešení: Vrchol trojúhelníku je 16


Zajímá Vás téma tandemové výuky více? Podívejte se také na další inspirativní videa a rozhovory o tom, jak funguje, k čemu všemu může ve třídě sloužit a jak na ni:






Mohlo by Vás zajímat

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (1. díl)

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (II. díl)

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut ČR další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (I. díl)

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.