Na ZŠ Kunratice se ve třídě, kde byla pořízena následující ukázka, vyučuje 7 hodin týdně tandemově. V každé hodině je navíc přítomna asistentka pedagoga pro žáka se zrakovým postižením. Video bylo natočeno v červnu 2024 ve 3. ročníku a bylo přítomno 26 žáků a žákyň.
Ve videu je možné pozorovat některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero).
Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň i samotným vyučujícím.
Struktura videa:
0:02 Představení tandemové výuky na téma Součtové trojúhelníky a úvodní znělka.
0:36 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou.
0:59 Společná příprava vyučujících. Obě učitelky se domlouvají na struktuře hodiny, kterou přizpůsobují dosaženým znalostem dětí. Zvolily metodu Součtové trojúhelníky, která děti baví a dobře ji zvládají. Promýšlejí gradované úlohy, které popisuje zásada 4 Desatera. K přípravě využívají online prostředí a domlouvají se na svých rolích.
2:59 Ukázka společně vedené hodiny. Dodržení rutinního úvodu do hodiny v návaznosti na zásadu 1 Desatera. Zopakování metody Součtové trojúhelníky, kdy si učitelky ověřují, zda děti metodě rozumí a umí ji použít.
4:04 Třída se rozděluje na 2 skupiny, čímž dochází k vytvoření pestrých učebních situací v duchu zásady 5 Desatera. Děti ve skupinách samostatně doplňují příklady a vyučující se následně doptávají, jak se jim se zvolenou metodou pracovalo.
5:09 Děti prezentují postupy, díky kterým se jim podařilo příklady vyřešit, a reflektují svou práci s vyučujícími podle zásady 6 Desatera.
6:19 Dochází k zařazení pravidelného rituálu, na který je třída zvyklá podle zásady 1 Desatera.
6:34 Začíná společná kontrola zadaných úloh a děti vysvětlují, jak došly ke správným výsledkům. Obě učitelky s nimi opakují postupy, které doprovází vizuální oporou, o které pojednává zásada 2 Desatera.
7:31 Společná reflexe mezi učitelkami a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Domluva nad příštími postupy a tím, kdo potřebuje větší podporu a kdo naopak těžší příklady. Ujasnění si toho, jak zařadit více početních úloh s podmínkou, aby se u dětí podpořilo strategické myšlení.
V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.
Infobox
Součtové trojúhelníky
Metoda Součtových trojúhelníků je zpestřením početních operací, kdy jsou úlohy na sčítání a odčítání vložené do různých prostředí. Žáci a žákyně tak mají možnost využít více řešení a zapojují strategické a logické myšlení. Kromě toho lépe porozumí vztahům mezi čísly.
Jak součtové trojúhelníky fungují?
Součtový trojúhelník se skládá z řádků čísel, kde:
👉 Cílem je doplnit chybějící čísla správně tak, aby pravidlo součtů platilo.
Příklad Součtového trojúhelníku pro 3. ročník ZŠ:
Zadání: Doplň chybějící čísla v trojúhelníku tak, aby součet dvou sousedních čísel vytvořil číslo v řádku nad nimi.
Zadání trojúhelníku:
?
? ?
3 4 5
👉 Jak na to?
Sečti čísla ve spodní řadě: 3 + 4 = 7 a 4 + 5 = 9
Zapiš součty do řádku:
?
7 9
3 4 5
Sečti čísla v druhém řádku: 7 + 9 = 16
Doplň vrchol trojúhelníku:
16
7 9
3 4 5
✅ Řešení: Vrchol trojúhelníku je 16
Zajímá Vás téma tandemové výuky více? Podívejte se také na další inspirativní videa a rozhovory o tom, jak funguje, k čemu všemu může ve třídě sloužit a jak na ni:
Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut ČR další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.