Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl)

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl)

11.03.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.


Na ZŠ Kunratice se ve třídě, kde byla pořízena následující ukázka, vyučuje 7 hodin týdně tandemově. V každé hodině je navíc přítomna asistentka pedagoga pro žáka se zrakovým postižením. Video bylo natočeno v červnu 2024 ve 3. ročníku a bylo přítomno 26 žáků a žákyň.

Ve videu je možné pozorovat některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero).

Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň i samotným vyučujícím.


Struktura videa: 

0:02 Představení tandemové výuky na téma Součtové trojúhelníky a úvodní znělka.  

0:36 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou. 

0:59 Společná příprava vyučujících. Obě učitelky se domlouvají na struktuře hodiny, kterou přizpůsobují dosaženým znalostem dětí. Zvolily metodu Součtové trojúhelníky, která děti baví a dobře ji zvládají. Promýšlejí gradované úlohy, které popisuje zásada 4 Desatera. K přípravě využívají online prostředí a domlouvají se na svých rolích. 

2:59 Ukázka společně vedené hodiny. Dodržení rutinního úvodu do hodiny v návaznosti na zásadu 1 Desatera. Zopakování metody Součtové trojúhelníky, kdy si učitelky ověřují, zda děti metodě rozumí a umí ji použít. 

4:04 Třída se rozděluje na 2 skupiny, čímž dochází k vytvoření pestrých učebních situací v duchu zásady 5 Desatera. Děti ve skupinách samostatně doplňují příklady a vyučující se následně doptávají, jak se jim se zvolenou metodou pracovalo. 

5:09 Děti prezentují postupy, díky kterým se jim podařilo příklady vyřešit, a reflektují svou práci s vyučujícími podle zásady 6 Desatera. 

6:19 Dochází k zařazení pravidelného rituálu, na který je třída zvyklá podle zásady 1 Desatera. 

6:34 Začíná společná kontrola zadaných úloh a děti vysvětlují, jak došly ke správným výsledkům. Obě učitelky s nimi opakují postupy, které doprovází vizuální oporou, o které pojednává zásada 2 Desatera. 

7:31 Společná reflexe mezi učitelkami a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Domluva nad příštími postupy a tím, kdo potřebuje větší podporu a kdo naopak těžší příklady. Ujasnění si toho, jak zařadit více početních úloh s podmínkou, aby se u dětí podpořilo strategické myšlení. 


V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.



Infobox

Součtové trojúhelníky

Metoda Součtových trojúhelníků je zpestřením početních operací, kdy jsou úlohy na sčítání a odčítání vložené do různých prostředí. Žáci a žákyně tak mají možnost využít více řešení a zapojují strategické a logické myšlení. Kromě toho lépe porozumí vztahům mezi čísly.

Jak součtové trojúhelníky fungují?

Součtový trojúhelník se skládá z řádků čísel, kde:

  • spodní řada obsahuje zadaná čísla;
  • každé číslo ve vyšším řádku vzniká součtem dvou sousedních čísel z řádku pod ním.

👉 Cílem je doplnit chybějící čísla správně tak, aby pravidlo součtů platilo.


Příklad Součtového trojúhelníku pro 3. ročník ZŠ:

Zadání: Doplň chybějící čísla v trojúhelníku tak, aby součet dvou sousedních čísel vytvořil číslo v řádku nad nimi.

Zadání trojúhelníku:

   ?  

  ?   ?  

3   4   5  

👉 Jak na to?

Sečti čísla ve spodní řadě: 3 + 4 = 7 a 4 + 5 = 9

Zapiš součty do řádku:

   ?  

  7   9  

3   4   5  


Sečti čísla v druhém řádku: 7 + 9 = 16

Doplň vrchol trojúhelníku: 

   16  

  7   9  

3   4   5  

Řešení: Vrchol trojúhelníku je 16


Zajímá Vás téma tandemové výuky více? Podívejte se také na další inspirativní videa a rozhovory o tom, jak funguje, k čemu všemu může ve třídě sloužit a jak na ni:

21.01.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka

Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.

21.01.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka

Národní pedagogický institut uvádí rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak tandemovou výuku ve škole zavést, jak ji podpořit nebo jak ji financovat.

07.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut přináší 1. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která navazuje na rozhovor s tamním ředitelem Vítem Beranem. Dozvíte se, proč učit v tandemu nebo jak s tandemovým učením začít. Zjistíte, čím je druhý vyučující ve třídě pro žáky a žákyně přínosem a jak je výuka díky tomu obohacena.

13.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.

07.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.

18.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.






Mohlo by Vás zajímat

Dva učitelé ve třídě: víc možností pro děti

Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.