Na ZŠ Kunratice se ve třídě, kde byla pořízena následující ukázka, vyučuje 7 hodin týdně tandemově. V každé hodině je navíc přítomna asistentka pedagoga pro žáka se zrakovým postižením. Video bylo natočeno v červnu 2024, ve 3. ročníku a bylo přítomno 26 žáků a žákyň.
Ve videu je možné pozorovat některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero).
Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň i samotným vyučujícím.
0:02 Představení tandemové výuky v hodině matematiky s využitím Hejného metody Autobus a úvodní znělka.
0:36 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou.
0:59 Společná příprava vyučujících. Obě učitelky se domlouvají na struktuře hodiny, kterou přizpůsobují dosaženým znalostem dětí a podle toho si rozdělují své role. Dále reflektují individuální tempo práce dětí v návaznosti na zásadu 7 Desatera. Vybraná metoda: Autobus. Nakonec promýšlejí reflexi a sebehodnocení dětí, aby bylo zřejmé, že porozuměly početním operacím.
5:20 Ukázka společně vedené hodiny. Zopakování metody Autobus a ujištění se, že jí děti rozumí za použití interaktivní tabule. Příprava pracovního prostředí podle zásady 3 Desatera.
6:36 Děti se rozdělují na skupiny dle jejich pracovního tempa, přičemž obě vyučující dbají na wellbeing dětí.
7:00 Vyučující se ujišťují, že všechny děti pochopily zadání a rozumí instrukcím dle zásady 2 Desatera.
7:31 Začíná samostatná pod vedením jedné z vyučujících a skupinová práce, kterou zadává druhá vyučující.
8:50 Během aktivity je třeba dohodnout pravidla komunikace, čímž je podporováno žádoucí chování žáků a žákyň v duchu zásady 10 Desatera.
9:44 Kontrola výsledků zadané práce a ověřování, že všichni úkol pochopily a porozuměly využití metody. Viz zásada 6 Desatera.
10:28 Vybraný žák prezentuje třídě, jak Autobus vyřešil. Ostatní děti mají možnost vyjádřit se k výsledkům i postupu, čímž si navzájem pomáhají.
12:09 Vyučující rekapitulují a spolu s dětmi reflektují průběh hodiny dle zásady 1 Desatera. Zadávají také instrukce k práci na doma.
12:32 Společná reflexe mezi učitelkami a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Domluva nad příštími postupy a tím, v čem potřebují děti větší oporu. Ujasnění toho, co bylo pro děti během počítání obtížné a co bude třeba ještě zopakovat. Návrhy na další hodinu.
Tandemové učitelky ve videu:
Mgr. Ilona Zapletalová, učitelka 1. stupně na ZŠ Kunratice, ve svých hodinách spolupracuje s další tandemovou vyučující, s asistenty i studenty; ráda učí venku a využívá badatelsky orientovanou výuku.
Mgr. Tereza Doudová, tandemová učitelka na ZŠ Kunratice, zkouší různé podoby práce tandemu venku i pod střechou s dětmi na 1. stupni; na 2. stupni učí tandemově přírodopis a zeměpis a schází se se školním parlamentem
Infobox
V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.
Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz
Beran, V., Doležilová, V., Krügerová, K., Šafránková, K. (2016). ZŠ Kunratice. Kolegiální podpora formou párové výuky. Nadační fond České bankovní asociace na podporu vzdělávání. https://www.zskunratice.cz/files/posts/4663/files/cba-komlexniinformacepv-prezentace.pdf
Košťálová, H. (2015). Scénář 3S: forma kolegiální podpory. Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace. https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66306
Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Poche Kargerová, J. & kol. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Retida.
Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., Najmonová, M. (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/edicni-cinnost/download/Spoluprace_ucitele_s_dalsimi_odborniky_v_realite_spolecneho_vzdelavani_2020.pdf
Zitková, H., Hezká, M., Vít, M. (2021). Tandemová výuka. Moravskoslezský kraj, IKAP. https://www.tblumen.cz/download/Mensa/Skola4_TandemovaVyuka_ZitkovaHezkaVit.pdf
Metoda Autobus je hra, která využívá dětem známé prostředí a u které získávají své vlastní zkušenosti. Se základní podobou lze začít již v mateřské škole a postupně na ní stavět při výuce na 1. stupni ZŠ. Děti si při hře musí pamatovat řadu údajů a průběžně počítat. Mají k dispozici papír nebo mazací destičku, na kterou si dělají poznámky. Zpočátku stačí udělat si čárku, když cestující nastoupí, a škrtnout ji, když cestující vystoupí. Po čase je možné položit otázku: „Kolik cestujících vystoupilo na druhé zastávce?“
Postupně lze přidávat další úlohy a početní operace. Následným krokem může být rozdělení cestujících na muže a ženy .
Zadání úlohy:
Autobus vyjel ze zastávky A, postupně přes zastávky B, C, D dojel na zastávku E. Celkem se vezlo 5 žen a 4 muži. Všichni muži nastoupili na zastávce A. Na každém ze čtyř úseků tratě bylo v autobusu vždy 6 cestujících. Na každé zastávce se počet žen zvýšil o jednu. Napiš tabulku jízdy autobusem.
Řešení:
Další články k tandemové výuce:
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.
Národní pedagogický institut uvádí rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak tandemovou výuku ve škole zavést, jak ji podpořit nebo jak ji financovat.
Národní pedagogický institut přináší 1. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která navazuje na rozhovor s tamním ředitelem Vítem Beranem. Dozvíte se, proč učit v tandemu nebo jak s tandemovým učením začít. Zjistíte, čím je druhý vyučující ve třídě pro žáky a žákyně přínosem a jak je výuka díky tomu obohacena.
Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.
Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.
Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.
Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.
Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.