Tandemová výuka očima vyučujících

Tandemová výuka očima vyučujících

28.03.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

Ve videu uvidíte, že kromě efektivnějšího předávání učiva má tandemová výuka i hlubší rozměr – modeluje žákům a žákyním konstruktivní spolupráci dospělých v praxi. Tento způsob výuky poskytuje příležitost k neocenitelné lekci, která přesahuje rámec běžného kurikula. Video tak nabízí inspiraci pro všechny, kdo chtějí sledovat dynamiku třídního kolektivu a pružně reagovat na jeho potřeby.

Tandemová výuka se postupně etabluje jako efektivní cesta k individualizaci vzdělávání, a pokud je správně realizovaná přináší benefity nejen žákům a žákyním, ale i samotným vyučujícím. Pokud vás zajímá, jak tandem mění výuku i vztahy ve třídě, jak jej náležitě plánovat a co je klíčem k úspěšné spolupráci, podívejte se na následující ukázku.


Obsah videa: 

0:02 Co říkají vyučující o spolupráci v tandemu a úvodní znělka. 

0:14 Jaké jsou přínosy tandemového učení pro žáky a žákyně? 

6:48 Jaké jsou přínosy tandemové výuky pro samotné vyučující? 

10:05 Vyučující hovoří i o nevýhodách, které tandemová výuka přináší. 

12:22 Jak se vyučujícím v jejich tandemech spolupracuje a jak dokáží zajistit hladký průběh vyučovací hodiny? 

16:06 Proč se vyučující rozhodli pracovat v tandemu? 

17:32 Jak si vybrat kolegu nebo kolegyni do tandemu? 

18:45 Jaká jsou doporučení pro začínající tandemové vyučující? 


Tandemoví vyučující ve videu: 

Ilona Zapletalová, učitelka 1. stupně na ZŠ Kunratice, ve svých hodinách spolupracuje s další tandemovou vyučující, s asistenty i studenty; ráda učí venku a využívá badatelsky orientovanou výuku.

Tereza Doudová, tandemová učitelka na ZŠ Kunratice, zkouší různé podoby práce tandemu venku i pod střechou s dětmi na 1. stupni; na 2. stupni učí tandemově přírodopis a zeměpis a schází se se školním parlamentem.

Jakub Holec, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice; vedoucí létajícího centra Elixíru do škol a garant přírodovědného vzdělávání při NPI.

Jan Mazůrek, tandemový učitel přírodovědných předmětů na ZŠ Kunratice, školní koordinátor environmentálního vzdělávání, mentor v projektu GLOBE a badatelsky orientované výuky.


Podívejte se také na další videa a články k tematice tandemové výuky:

21.01.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka

Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.

21.01.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka

Národní pedagogický institut uvádí rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak tandemovou výuku ve škole zavést, jak ji podpořit nebo jak ji financovat.

07.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut přináší 1. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která navazuje na rozhovor s tamním ředitelem Vítem Beranem. Dozvíte se, proč učit v tandemu nebo jak s tandemovým učením začít. Zjistíte, čím je druhý vyučující ve třídě pro žáky a žákyně přínosem a jak je výuka díky tomu obohacena.

13.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.

07.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.

11.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.

18.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.



Mohlo by Vás zajímat

Spolupráce vyučujících a asistentů pedagoga

Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (III. díl)

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.