logo
Přehled podtémat

Podpora rovných příležitostí

Česká republika trpí značnou rozdílností v kvalitě škol, a s tím se zvyšuje nerovnost ve vzdělávání českých žáků a žákyň. V této sekci najdete metodické příspěvky zaměřené na snižování nerovností ve vzdělávání žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí i na podporu škol ve vyloučených lokalitách. Zároveň slouží jako platforma nového projektu Podpora rovných příležitostí při Národním pedagogickém institutu. (Více info zde: https://www.edu.cz/. Projekt je financován z prostředků Next Generation EU.)

Příklady dobré praxe, rozhovory a kazuistiky uvedené na webu Zapojmevšechny.cz se vztahují ke školní legislativě a dalším informacím aktuálním a platným v době zveřejnění příslušného článku.


Kde a jak začít

V rámci projektu PROP podporujeme zapojené školy nástroji z tzv. Katalogu nástrojů.

Podívejte se například na:

1. VIDEO: Školní sociální pedagog – investice, která se škole mnohokrát vrátí

2. PODCAST 46: Kariérová poradkyně o práci se žáky v ZŠ v Chomutově – 1. díl

3. Přirozený a formální mentoring žáků – tipy pro pedagogy


Metodické materiály

Identifikace a podpora žáků se sociálním znevýhodněním díky inovativní metodice

79 Výsledky
Aktuality
28.07.2025

Desítky škol po celé republice v posledních třech letech realizovaly pro své žáky snídaňové kluby. Tato aktivita mohla většinou probíhat díky projektu Podpora rovných příležitostí. Protože projekt ale končí, školy nyní hledají cesty, jak snídaňové kluby udržet i do budoucna.

Aktuality
01.07.2025

ZŠ Jirkov, Nerudova 1151 získala 1. místo v celostátním hodnocení soutěže Základka Roku 2025!

Příklady dobré praxe
17.06.2025

Jak mohou vedení škol a zřizovatelé podpořit rovné příležitosti ve vzdělávání? Na podporu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami není škola sama – důležitou roli sehrávají také jejich zřizovatelé. Co je potřeba k dobré spolupráci mezi školou a zřizovatelem?

Příklady dobré praxe
11.06.2025

Tým projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) absolvoval koncem května několikadenní studijní cestu do Estonska. Jejím cílem bylo poznat tamní přístup k rovnosti ve vzdělávání a získat inspiraci pro řešení sociálního znevýhodnění v českém prostředí. Během čtyřdenního programu účastníci navštívili dvě základní školy – jednu v hlavním městě Tallinnu (ZŠ Ristiku) a druhou ve městě Jõhvi na východě země.

Příklady dobré praxe
10.06.2025

Ředitelka ZŠ Teplice, Plynárenská Marcela Prokůpková měla díky projektu Podpora snižování nerovností ve vzdělávání možnost zaměstnat adaptační koordinátorku. Tou je ve zdejší škole Olga Gabor, které se na její práci ptala krajská konzultantka NPI Lucie Stanjurová. V rozhovoru se dozvíte, co je cílem práce adaptační koordinátorky a kterým žákům a žákyním se věnuje.

Zpět na začátek