Dva učitelé ve třídě: víc možností pro děti

Dva učitelé ve třídě: víc možností pro děti

08.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Přítomnost dvou vyučujících ve třídě umožňuje individualizovat výuku a poskytovat všem žákům a žákyním podporu v zóně jejich nejbližšího vývoje. To znamená, že vyučující mohou lépe reagovat na specifické potřeby jednotlivých dětí, přizpůsobit tempo výuky a využívat různé metody a strategie. Dva vyučující mohou efektivněji monitorovat pokrok každého žáka či žákyně a reagovat na jejich specifické potřeby. To je přínosné nejen pro děti se sociálním znevýhodněním, které často vyžadují větší pozornost a individuální přístup, ale pro všechny děti ve třídě. Vyučující mohou látku vysvětlit různými způsoby, věnovat se specifickým problémům, které děti mají, a poskytnout jim tak potřebnou pomoc a vedení.

Tandemová výuka také přináší větší flexibilitu ve výuce. Dva vyučující mohou lépe reagovat na aktuální potřeby žáků či žákyní a přizpůsobovat výuku jejich individuálnímu tempu. Mohou využívat různé metody výuky, jako jsou aktivizační metody, skupinová výuka nebo činnostní učení, které stimulují motivaci a zlepšují výsledky učení. Tandemová výuka umožňuje také realizovat komplexnější a interaktivnější aktivity, které by jeden/jedna vyučující sám/sama nezvládl/a.

Pro žáky a žákyně s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka představuje tandemová výuka možnost lépe se zaměřit na rozvoj jazykových dovedností a pomoci jim překonat jazykové bariéry. Přítomnost dvou vyučujících také vytváří pozitivnější a podporující prostředí, které zvyšuje motivaci dětí ke vzdělávání. Děti se slabou podporou v domácím prostředí mohou díky tandemové výuce získat potřebnou pomoc a vedení přímo ve škole. Vyučující jim mohou poskytnout individuální podporu v oblasti učení a pomoci jim rozvíjet jejich studijní dovednosti.


Klima třídy a sociální interakce 

Tandemová výuka může napomoci i pozitivní sociální interakci mezi dětmi a vyučujícími. Dva vyučující mohou modelovat efektivní komunikační a sociální dovednosti, vytvářet bezpečné a podpůrné prostředí, kde se všichni cítí uznáváni a respektováni. To může mít pozitivní vliv na sebevědomí dětí, vzájemnou komunikaci i motivaci k učení.

Jeden z často opomíjených, avšak mimořádně cenných přínosů tandemové výuky spočívá v modelování efektivní komunikace mezi dospělými. Pokud se vyučující v tandemu vzájemně respektují a doplňují, mohou žákům a žákyním názorně předvést principy konstruktivní komunikace. Otevřená diskuze o rozdílných názorech a společné hledání řešení s úctou k druhému se stávají pro děti živou lekcí. Pozorováním interakcí vyučujících se učí těmto dovednostem napodobováním. Pro mnohé z nich, kteří pocházejí z dysfunkčního rodinného prostředí, může být tato zkušenost klíčová pro rozvoj zdravých komunikačních návyků.


Profesní rozvoj

Tandemová výuka představuje pro vyučující cenný nástroj profesního rozvoje, který přináší řadu výhod. Vzájemné sdílení znalostí, zkušeností a dovedností umožňuje vyučujícím učit se jeden od druhého. Pozorování dětí, druhého vyučujícího a společné reflexe vedou k osvojení nových metod a strategií výuky a rozvíjejí kritické myšlení v pedagogickém kontextu.

Tandemová výuka posiluje klíčové dovednosti, jako je efektivní komunikace, spolupráce a flexibilita. Spolupráce s kolegy či kolegyněmi podněcuje kreativitu a inovace ve výuce. Vyučující se vzájemně inspirují a motivují k experimentování s novými nápady a přístupy a učí se efektivněji využívat různé metody výuky.

Tandemová výuka poskytuje vyučujícím cennou příležitost k reflexi jejich práce. Vzájemná zpětná vazba a sdílení zkušeností pomáhají identifikovat silné stránky a oblasti pro zlepšení. Dále také tandemová výuka snižuje pocit izolace a podporuje kolegiální sounáležitost, čímž přispívá k prevenci syndromu vyhoření.


Podmínky spolupráce vyučujících

Aby tento model spolupráce vyučujících fungoval efektivně, je nezbytné dodržet několik klíčových zásad. Základem je vzájemný respekt a otevřená komunikace mezi vyučujícími, kteří musí být ochotni naslouchat si, respektovat odlišné názory a konstruktivně řešit případné neshody. Společné plánování hodin, stanovování cílů a výběr vhodných metod a aktivit jsou pro úspěch tandemové výuky zásadní. Stejně důležitá je společná reflexe po každé hodině, která umožňuje zhodnotit průběh výuky a identifikovat oblasti pro zlepšení výuky či větší podpory dětí v dalších hodinách. V literatuře můžeme jako východisko fungování tandemové výuky nalézt princip 3S (společná příprava, společná výuka, společná reflexe), na kterých tandemová výuka stojí.

Tandemová výuka by měla být založena na dobrovolnosti a partnerství mezi vyučujícími. Důležité je, aby ji vyučující vnímali jako příležitost pro vzájemnou podporu a sdílení zkušeností. Měli by být ochotni se neustále učit a rozvíjet své pedagogické dovednosti, protože tandemová výuka je ideální příležitostí pro profesní růst. V neposlední řadě je nutné zajistit bezpečné prostředí pro všechny přítomné ve třídě, kde vládne vzájemný respekt a důvěra. Dodržování těchto podmínek zajistí, že tandemová výuka bude pro všechny zúčastněné pozitivní a přínosnou zkušeností.

Nezbytnou podmínkou je podpora vedení školy, které by mělo tandemovou výuku aktivně podporovat a vytvářet pro vyučující vhodné podmínky pro spolupráci.


Výzvy tandemové výuky

Efektivní komunikace vyučujících je klíčová, neboť neshody v metodách, cílech či stylech výuky mohou vést k problémům. Koordinace plánování, přípravy a hodnocení vyžaduje čas a úsilí. Je nutné sladit očekávání obou vyučujících tak, aby se vzájemně doplňovali, nikoli překrývali. Děti musí vnímat oba vyučující jako autority, od nichž by neměli dostávat protichůdné pokyny, což by mohlo vést k matoucím situacím. Hodnocení dětí musí být jednotné a spravedlivé. Oba vyučující by měli být zapojeni do hodnocení a měli by mít stejné standardy.

Časová náročnost je dalším významným faktorem. Tandemová výuka vyžaduje více času na plánování, přípravu a reflexi. Vyučující se musí pravidelně scházet a diskutovat o průběhu výuky, což může být náročné při jejich běžném pracovním vytížení.

Osobnostní rozdíly mohou vést k napětí a konfliktům, a proto je důležité, aby vyučující byli schopni spolupracovat a respektovat odlišné názory a pracovní styly. Role a odpovědnosti obou musí být jasně definovány, aby nedocházelo k nejasnostem a nedorozuměním. Je důležité, aby oba měli pocit, že jsou rovnocennými partnery.


Kde se mohu dozvědět více

NPI k tématu tandemového učení vytvořil několik metodických videí, která jsou ke zhlédnutí na webu www.zapojmevsechny.cz

 

Tandemová výuka: víc hlav víc ví

Tandemová výuka – víc hlav víc ví | Zapojmevšechny.cz

 

Tandemová výuka pohledem ředitele

Tandemová výuka pohledem ředitele školy | Zapojmevšechny.cz


Tandem pohledem vyučujících

https://zapojmevsechny.cz/clanek/1114-tandemova-vyuka-ocima-vyucujicich


 

Videohospitace – 1. stupeň ZŠ

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (1. díl) | Zapojmevšechny.cz

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl) | Zapojmevšechny.cz

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl) | Zapojmevšechny.cz

 

Videohospitace – 2. stupeň ZŠ

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (1. díl) | Zapojmevšechny.cz

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl) | Zapojmevšechny.cz

 




Mohlo by Vás zajímat

Tandemová výuka očima vyučujících

Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

Spolupráce vyučujících a asistentů pedagoga

Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.