Foto zdroj: Freepik
Přítomnost dvou vyučujících ve třídě umožňuje individualizovat výuku a poskytovat všem žákům a žákyním podporu v zóně jejich nejbližšího vývoje. To znamená, že vyučující mohou lépe reagovat na specifické potřeby jednotlivých dětí, přizpůsobit tempo výuky a využívat různé metody a strategie. Dva vyučující mohou efektivněji monitorovat pokrok každého žáka či žákyně a reagovat na jejich specifické potřeby. To je přínosné nejen pro děti se sociálním znevýhodněním, které často vyžadují větší pozornost a individuální přístup, ale pro všechny děti ve třídě. Vyučující mohou látku vysvětlit různými způsoby, věnovat se specifickým problémům, které děti mají, a poskytnout jim tak potřebnou pomoc a vedení.
Tandemová výuka také přináší větší flexibilitu ve výuce. Dva vyučující mohou lépe reagovat na aktuální potřeby žáků či žákyní a přizpůsobovat výuku jejich individuálnímu tempu. Mohou využívat různé metody výuky, jako jsou aktivizační metody, skupinová výuka nebo činnostní učení, které stimulují motivaci a zlepšují výsledky učení. Tandemová výuka umožňuje také realizovat komplexnější a interaktivnější aktivity, které by jeden/jedna vyučující sám/sama nezvládl/a.
Pro žáky a žákyně s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka představuje tandemová výuka možnost lépe se zaměřit na rozvoj jazykových dovedností a pomoci jim překonat jazykové bariéry. Přítomnost dvou vyučujících také vytváří pozitivnější a podporující prostředí, které zvyšuje motivaci dětí ke vzdělávání. Děti se slabou podporou v domácím prostředí mohou díky tandemové výuce získat potřebnou pomoc a vedení přímo ve škole. Vyučující jim mohou poskytnout individuální podporu v oblasti učení a pomoci jim rozvíjet jejich studijní dovednosti.
Tandemová výuka může napomoci i pozitivní sociální interakci mezi dětmi a vyučujícími. Dva vyučující mohou modelovat efektivní komunikační a sociální dovednosti, vytvářet bezpečné a podpůrné prostředí, kde se všichni cítí uznáváni a respektováni. To může mít pozitivní vliv na sebevědomí dětí, vzájemnou komunikaci i motivaci k učení.
Jeden z často opomíjených, avšak mimořádně cenných přínosů tandemové výuky spočívá v modelování efektivní komunikace mezi dospělými. Pokud se vyučující v tandemu vzájemně respektují a doplňují, mohou žákům a žákyním názorně předvést principy konstruktivní komunikace. Otevřená diskuze o rozdílných názorech a společné hledání řešení s úctou k druhému se stávají pro děti živou lekcí. Pozorováním interakcí vyučujících se učí těmto dovednostem napodobováním. Pro mnohé z nich, kteří pocházejí z dysfunkčního rodinného prostředí, může být tato zkušenost klíčová pro rozvoj zdravých komunikačních návyků.
Tandemová výuka představuje pro vyučující cenný nástroj profesního rozvoje, který přináší řadu výhod. Vzájemné sdílení znalostí, zkušeností a dovedností umožňuje vyučujícím učit se jeden od druhého. Pozorování dětí, druhého vyučujícího a společné reflexe vedou k osvojení nových metod a strategií výuky a rozvíjejí kritické myšlení v pedagogickém kontextu.
Tandemová výuka posiluje klíčové dovednosti, jako je efektivní komunikace, spolupráce a flexibilita. Spolupráce s kolegy či kolegyněmi podněcuje kreativitu a inovace ve výuce. Vyučující se vzájemně inspirují a motivují k experimentování s novými nápady a přístupy a učí se efektivněji využívat různé metody výuky.
Tandemová výuka poskytuje vyučujícím cennou příležitost k reflexi jejich práce. Vzájemná zpětná vazba a sdílení zkušeností pomáhají identifikovat silné stránky a oblasti pro zlepšení. Dále také tandemová výuka snižuje pocit izolace a podporuje kolegiální sounáležitost, čímž přispívá k prevenci syndromu vyhoření.
Aby tento model spolupráce vyučujících fungoval efektivně, je nezbytné dodržet několik klíčových zásad. Základem je vzájemný respekt a otevřená komunikace mezi vyučujícími, kteří musí být ochotni naslouchat si, respektovat odlišné názory a konstruktivně řešit případné neshody. Společné plánování hodin, stanovování cílů a výběr vhodných metod a aktivit jsou pro úspěch tandemové výuky zásadní. Stejně důležitá je společná reflexe po každé hodině, která umožňuje zhodnotit průběh výuky a identifikovat oblasti pro zlepšení výuky či větší podpory dětí v dalších hodinách. V literatuře můžeme jako východisko fungování tandemové výuky nalézt princip 3S (společná příprava, společná výuka, společná reflexe), na kterých tandemová výuka stojí.
Tandemová výuka by měla být založena na dobrovolnosti a partnerství mezi vyučujícími. Důležité je, aby ji vyučující vnímali jako příležitost pro vzájemnou podporu a sdílení zkušeností. Měli by být ochotni se neustále učit a rozvíjet své pedagogické dovednosti, protože tandemová výuka je ideální příležitostí pro profesní růst. V neposlední řadě je nutné zajistit bezpečné prostředí pro všechny přítomné ve třídě, kde vládne vzájemný respekt a důvěra. Dodržování těchto podmínek zajistí, že tandemová výuka bude pro všechny zúčastněné pozitivní a přínosnou zkušeností.
Nezbytnou podmínkou je podpora vedení školy, které by mělo tandemovou výuku aktivně podporovat a vytvářet pro vyučující vhodné podmínky pro spolupráci.
Efektivní komunikace vyučujících je klíčová, neboť neshody v metodách, cílech či stylech výuky mohou vést k problémům. Koordinace plánování, přípravy a hodnocení vyžaduje čas a úsilí. Je nutné sladit očekávání obou vyučujících tak, aby se vzájemně doplňovali, nikoli překrývali. Děti musí vnímat oba vyučující jako autority, od nichž by neměli dostávat protichůdné pokyny, což by mohlo vést k matoucím situacím. Hodnocení dětí musí být jednotné a spravedlivé. Oba vyučující by měli být zapojeni do hodnocení a měli by mít stejné standardy.
Časová náročnost je dalším významným faktorem. Tandemová výuka vyžaduje více času na plánování, přípravu a reflexi. Vyučující se musí pravidelně scházet a diskutovat o průběhu výuky, což může být náročné při jejich běžném pracovním vytížení.
Osobnostní rozdíly mohou vést k napětí a konfliktům, a proto je důležité, aby vyučující byli schopni spolupracovat a respektovat odlišné názory a pracovní styly. Role a odpovědnosti obou musí být jasně definovány, aby nedocházelo k nejasnostem a nedorozuměním. Je důležité, aby oba měli pocit, že jsou rovnocennými partnery.
Kde se mohu dozvědět více
NPI k tématu tandemového učení vytvořil několik metodických videí, která jsou ke zhlédnutí na webu www.zapojmevsechny.cz
Tandemová výuka: víc hlav víc ví
Tandemová výuka – víc hlav víc ví | Zapojmevšechny.cz
Tandemová výuka pohledem ředitele
Tandemová výuka pohledem ředitele školy | Zapojmevšechny.czTandem pohledem vyučujících
https://zapojmevsechny.cz/clanek/1114-tandemova-vyuka-ocima-vyucujicich
Videohospitace – 1. stupeň ZŠ
Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (1. díl) | Zapojmevšechny.cz
Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl) | Zapojmevšechny.cz
Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl) | Zapojmevšechny.cz
Videohospitace – 2. stupeň ZŠ
Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (1. díl) | Zapojmevšechny.cz
Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl) | Zapojmevšechny.cz
Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.
Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.
Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.