logo

Rutiny, pracovní prostředí a pravidla: tři zásady, které mění klima třídy

Klára Majcíková
09.10.2025
Učitel/učitelka
Každý učitel a každá učitelka si přejí, aby jejich třída byla místem, kde se žáci a žákyně cítí bezpečně, mohou se soustředit na učení a navzájem spolupracovat. Není to ale samozřejmost. Národní pedagogický institut pro Vás připravil asynchronní webinář, který nabízí praktické tipy pro pedagogický sbor v rámci tří klíčových zásad vycházejících z publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou.

Podívejte se na webinář a možná zjistíte, že i malá změna v rutině, úpravě pracovního prostředí či v práci s pravidly dokáže velké věci.


Struktura videa:

00:33 Dodržujeme rutinu a rituály navozující žákům pocit „MY“ 

02:40 Úvod hodiny či dne 

04:35 Oznamování přestávky 

05:55 Sdílení emocí 

09:45  Konec hodiny 

11:14 Upravujme pracovní prostředí tak, aby umožňovalo otevřené vyučování 

12:30 Úprava pracovního prostředí 

12:50 Individuální pracovní místo 

15:10 Pomůcky posilující soustředění 

15:30 Rozmístění lavic 

19:00 Relaxace 

23:24 Podporujme žádoucí chování žáků 

24:10 Vzory 

25:20 Pět základních charakteristik třídních pravidel 

28:40 Oceňování žádoucího chování. Upevňování pravidel 

29:25 Odstupňované následky při porušení pravidel 


Jak vytvořit fungující třídu 

1. Dodržujme rutinu a rituály

Rutina nemusí být nuda, naopak. Opakované postupy dávají žákům a žákyním jistotu, snižují chaos a podporují pocit „MY“. Ranní pozdravy s obrázky, krátké hry jako je Bingo (zaměřené na konkrétní látku vašeho předmětu), kartičky emocí či krátké icebreakery pomáhají vytvořit pozitivní začátek hodiny a naladí na následnou práci. Na konci vyučovací hodiny zase fungují reflektivní kartičky nebo jednoduché propustky například ve formě exit ticketu „3-2-1“ (tři věci, které jsem se naučil/a; dvě, které mě zaujaly; jedna otázka, kterou si odnáším). Tyto malé rituály vytvářejí rámec, který pomáhá orientovat se a soustředit se na učení.


Infobox – Strukturované učení (TEACCH model)
Výzkumy ukazují, že pravidelná struktura a předvídatelné rituály pomáhají žákům a žákyním orientovat se v situaci a snižují stres. TEACCH využívá vizuální a časovou strukturalizaci (např. ranní rituály, jasně vymezený začátek a konec činnosti). Tento princip je zaměřený především na žáky a žákyně se speciálními vzdělávacími potřebami, ale funguje i v běžných heterogenních třídách. [1]


2. Upravujme pracovní prostředí

Prostor, kde žáci a žákyně tráví čas, výrazně ovlivňuje jejich chování i motivaci. Stačí drobné změny: možnost individuálního pracovního místa s klidovou zónou a sluchátky, relaxační koutek se sedacími vaky nebo „stanoviště“ s volně dostupnými pomůckami, jako jsou knihy, přehledy učiva, tablet, psací pomůcky či senzomotorické pomůcky (spinner, kousátka). Velkou roli hraje i uspořádání lavic, ať už do hnízd, podkovy, motýla či rybí kosti. Otevřená třída není jen o hezkém prostředí, ale o prostoru, který podporuje spolupráci i samostatnou práci podle potřeb žáků a žákyní.

Infobox – John Dewey: „Learning by Doing“
Podle Deweye je prostředí aktivním spoluhráčem v učení. Třída má být laboratoří, kde žáci a žákyně získávají zkušenost „děláním“, spoluprací a experimentováním. Flexibilní uspořádání třídy a volně dostupné pomůcky odpovídají jeho vizi, že prostředí není kulisou, ale součástí procesu učení. [2]


3. Podporujme žádoucí chování

Pravidla nejsou strašákem, ale oporou. Pokud jsou smysluplná, pozitivní a společně vytvořená, stávají se pro všechny orientačním bodem. Ve webináři uvidíte konkrétní pomůcky, jak s pravidly pracovat: lístečky se vzkazy, vzory pravidel, pracovní listy či přehled pěti základních charakteristik (smysluplná, specifická, pozitivní, upravitelná, málo početná). K posílení žádoucího chování slouží jednoduché systémy ocenění, smlouvy nebo akční plány. Důležité je také mít jasně nastavený scénář, co se děje, když se pravidlo poruší. Žáci a žákyně pak vědí, že následky jsou předvídatelné a spravedlivé.


Infobox – Positive Behavior Support (PBS)
PBS vychází z behaviorální psychologie: nejlépe se problémovému chování předchází posilováním chování žádoucího. To zahrnuje prevenci, společné vytváření pravidel, předvídatelné důsledky i oceňování správného chování. Výzkumy potvrzují, že PBS zlepšuje klima třídy i školní výsledky. [3]


Hlavní principy zahrnují:

Prevence než represe: místo trestání se vyučující snaží identifikovat spouštěče nevhodného chování a upravit prostředí, aby k němu docházelo méně často.

Společné vytváření pravidel: žáci a žákyně se aktivně podílejí na formulaci pravidel, což zvyšuje jejich srozumitelnost a motivaci je dodržovat.

Předvídatelné důsledky: jasně stanovené a konzistentní následky za porušení pravidel snižují nejistotu a zvyšují pocit bezpečí.

Oceňování žádoucího chování: systém odměn, pochval a uznání podporuje pozitivní klima třídy a motivuje.

Podpora individuálních potřeb: PBS bere v potaz různé potřeby žáků a žákyní a umožňuje diferencovanou podporu (např. adaptační strategie pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami).

Výzkumy ukazují, že implementace PBS snižuje počet kázeňských incidentů, zlepšuje klima třídy a pozitivně ovlivňuje školní výsledky.


Kam dále pro více informací a tipů?

  • 1: Jak dodržovat rutinu a rituály navozující žákům a žákyním pocit „my“?

https://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-1-jak-dodrzovat-rutinu-a-ritualy-navozujici-zakum-pocit-my

  • 3: Jak upravit pracovní prostředí tak, aby umožňovalo otevřené vyučování?

https://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-3-upravte-pracovni-prostredi-tak-aby-umoznovalo-otevrene-vyucovani

  • 10: Jak podporovat žádoucí chování žáků a žákyní?

https://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-10-jak-podporovat-zadouci-chovani-zaku

  • Publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou ke stažení zdarma:

https://www.npi.cz/images/isbn/978-80-7578-123-9.pdf 

  • Webinář s reportáží ze školy k modulu I:

https://zapojmevsechny.cz/prace-s-heterogennim-kolektivem/bezpecne-klima-ve-tride

  • Reflektivní deník ke stažení zdarma:

https://zapojmevsechny.cz/clanek/1178-reflektivni-denik-aneb-cesta-ucitele-k-uspesne-praci-s-heterogenni-tridou?preview=94b94d20d987694c6c6eff8dda5acb32

  • Digitální check-list:

https://zapojmevsechny.cz/prace-s-heterogennim-kolektivem/digitalni-check-list


Zdroje:

[1] Hume, K. (2025). Reading Rockets: Structured Teaching. Reading Rockets: WETA Washington, D.C.

[2] Reese, H. W. (2011). The Learning-by-Doing Principle, Behavioral Development, 17(1), 1-19.

[3] Carr, E. G. et al. (2002). Positive Behavior Support, Journal of Positive Behavior Interventions, 4(1).





Mohlo by Vás zajímat

Tandem v praxi: Od detailních plánů k intuici

Dvě učitelky, dva styly, jedna třída. To je tandemová výuka. Rozhovor s Janou a Terezou z přerovské základní školy uzavírá naši sérii věnovanou tomuto přístupu, který se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí osvědčil jako účinný nástroj pro posilování rovného přístupu ke vzdělávání. Tandem umožňuje vyučujícím sdílet odpovědnost a diferencovat výuku. Žákům i žákyním dává větší šanci na úspěch.

Tandemová výuka pohledem ředitelky Ilony Bočinské

Zatímco někde tandemovou výuku teprve zaváděli, v přerovské základní škole ji znali už patnáct let. Ředitelka Ilona Bočinská prošla s tímto modelem všemi vývojovými fázemi – od prvních experimentů přes pauzu až po současnou snahu o jeho zachování. Její vyprávění nabízí praktický vhled do fungování tandemu a jeho dopadu na žáky a žákyně.