Podívejte se na webinář a možná zjistíte, že i malá změna v rutině, úpravě pracovního prostředí či v práci s pravidly dokáže velké věci.
Struktura videa:
00:33 Dodržujeme rutinu a rituály navozující žákům pocit „MY“
02:40 Úvod hodiny či dne
04:35 Oznamování přestávky
05:55 Sdílení emocí
09:45 Konec hodiny
11:14 Upravujme pracovní prostředí tak, aby umožňovalo otevřené vyučování
12:30 Úprava pracovního prostředí
12:50 Individuální pracovní místo
15:10 Pomůcky posilující soustředění
15:30 Rozmístění lavic
19:00 Relaxace
23:24 Podporujme žádoucí chování žáků
24:10 Vzory
25:20 Pět základních charakteristik třídních pravidel
28:40 Oceňování žádoucího chování. Upevňování pravidel
29:25 Odstupňované následky při porušení pravidel
Rutina nemusí být nuda, naopak. Opakované postupy dávají žákům a žákyním jistotu, snižují chaos a podporují pocit „MY“. Ranní pozdravy s obrázky, krátké hry jako je Bingo (zaměřené na konkrétní látku vašeho předmětu), kartičky emocí či krátké icebreakery pomáhají vytvořit pozitivní začátek hodiny a naladí na následnou práci. Na konci vyučovací hodiny zase fungují reflektivní kartičky nebo jednoduché propustky například ve formě exit ticketu „3-2-1“ (tři věci, které jsem se naučil/a; dvě, které mě zaujaly; jedna otázka, kterou si odnáším). Tyto malé rituály vytvářejí rámec, který pomáhá orientovat se a soustředit se na učení.
Prostor, kde žáci a žákyně tráví čas, výrazně ovlivňuje jejich chování i motivaci. Stačí drobné změny: možnost individuálního pracovního místa s klidovou zónou a sluchátky, relaxační koutek se sedacími vaky nebo „stanoviště“ s volně dostupnými pomůckami, jako jsou knihy, přehledy učiva, tablet, psací pomůcky či senzomotorické pomůcky (spinner, kousátka). Velkou roli hraje i uspořádání lavic, ať už do hnízd, podkovy, motýla či rybí kosti. Otevřená třída není jen o hezkém prostředí, ale o prostoru, který podporuje spolupráci i samostatnou práci podle potřeb žáků a žákyní.
Pravidla nejsou strašákem, ale oporou. Pokud jsou smysluplná, pozitivní a společně vytvořená, stávají se pro všechny orientačním bodem. Ve webináři uvidíte konkrétní pomůcky, jak s pravidly pracovat: lístečky se vzkazy, vzory pravidel, pracovní listy či přehled pěti základních charakteristik (smysluplná, specifická, pozitivní, upravitelná, málo početná). K posílení žádoucího chování slouží jednoduché systémy ocenění, smlouvy nebo akční plány. Důležité je také mít jasně nastavený scénář, co se děje, když se pravidlo poruší. Žáci a žákyně pak vědí, že následky jsou předvídatelné a spravedlivé.
Infobox – Positive Behavior Support (PBS)
PBS vychází z behaviorální psychologie: nejlépe se problémovému chování předchází posilováním chování žádoucího. To zahrnuje prevenci, společné vytváření pravidel, předvídatelné důsledky i oceňování správného chování. Výzkumy potvrzují, že PBS zlepšuje klima třídy i školní výsledky. [3]
Hlavní principy zahrnují:
Prevence než represe: místo trestání se vyučující snaží identifikovat spouštěče nevhodného chování a upravit prostředí, aby k němu docházelo méně často.
Společné vytváření pravidel: žáci a žákyně se aktivně podílejí na formulaci pravidel, což zvyšuje jejich srozumitelnost a motivaci je dodržovat.
Předvídatelné důsledky: jasně stanovené a konzistentní následky za porušení pravidel snižují nejistotu a zvyšují pocit bezpečí.
Oceňování žádoucího chování: systém odměn, pochval a uznání podporuje pozitivní klima třídy a motivuje.
Podpora individuálních potřeb: PBS bere v potaz různé potřeby žáků a žákyní a umožňuje diferencovanou podporu (např. adaptační strategie pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami).
Výzkumy ukazují, že implementace PBS snižuje počet kázeňských incidentů, zlepšuje klima třídy a pozitivně ovlivňuje školní výsledky.
https://www.npi.cz/images/isbn/978-80-7578-123-9.pdf
https://zapojmevsechny.cz/prace-s-heterogennim-kolektivem/bezpecne-klima-ve-tride
https://zapojmevsechny.cz/prace-s-heterogennim-kolektivem/digitalni-check-list
[1] Hume, K. (2025). Reading Rockets: Structured Teaching. Reading Rockets: WETA Washington, D.C.
[2] Reese, H. W. (2011). The Learning-by-Doing Principle, Behavioral Development, 17(1), 1-19.
[3] Carr, E. G. et al. (2002). Positive Behavior Support, Journal of Positive Behavior Interventions, 4(1).
Dvě učitelky, dva styly, jedna třída. To je tandemová výuka. Rozhovor s Janou a Terezou z přerovské základní školy uzavírá naši sérii věnovanou tomuto přístupu, který se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí osvědčil jako účinný nástroj pro posilování rovného přístupu ke vzdělávání. Tandem umožňuje vyučujícím sdílet odpovědnost a diferencovat výuku. Žákům i žákyním dává větší šanci na úspěch.
Zatímco někde tandemovou výuku teprve zaváděli, v přerovské základní škole ji znali už patnáct let. Ředitelka Ilona Bočinská prošla s tímto modelem všemi vývojovými fázemi – od prvních experimentů přes pauzu až po současnou snahu o jeho zachování. Její vyprávění nabízí praktický vhled do fungování tandemu a jeho dopadu na žáky a žákyně.