logo

Tandem v praxi: Od detailních plánů k intuici

Tereza Škachová, Petra Melecká
08.10.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Dvě učitelky, dva styly, jedna třída. To je tandemová výuka. Rozhovor s Janou a Terezou z přerovské základní školy uzavírá naši sérii věnovanou tomuto přístupu, který se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí osvědčil jako účinný nástroj pro posilování rovného přístupu ke vzdělávání. Tandem umožňuje vyučujícím sdílet odpovědnost a diferencovat výuku. Žákům i žákyním dává větší šanci na úspěch.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Zkušenost obou učitelek ukazuje, že tandem není složitý koncept z metodických příruček, ale živá spolupráce. Z detailně připravovaných scénářů se u nich postupně vyvinul v přirozenou souhru založenou na intuici a důvěře. A výsledek? Více pozornosti pro každého žáka či žákyni a více cest, jak porozumět učivu.


Scénář střídá živá souhra

Když Jana s Terezou začínaly učit v tandemu na ZŠ Boženy Němcové 16 v Přerově, připomínaly jejich hodiny víc pečlivě napsaný scénář než živou souhru. „Na každou hodinu jsme si domluvily téma a rozdělily, kdo bude mít na starost kterou aktivitu,“ vzpomíná Tereza.

Jenže s časem se striktní plán proměnil v živou hru. „Dnes už to plyne přirozeně. Střídáme se podle potřeby,“ dodává s úsměvem. Stačí mít náčrt hodiny a jasně stanovený cíl, role už se pak rozdělí spontánně podle situace ve třídě a potřeb žáků a žákyň. Obě zdůrazňují, že tahle proměna nastala překvapivě rychle, během několika měsíců.



Chemie rozhoduje

Proč jejich tandem funguje? Klíčem jsou vztahy a sdílené hodnoty. „Je důležité, aby si vyučující sedli po lidské stránce a měli podobně nastavené hodnoty,“ říká Jana.

Shodují se v přístupu k žákům a žákyním, v úpravách učiva pro děti se speciálními potřebami i v nastavování hranic. A tam, kde se jejich silné stránky liší, se doplňují: „Já mám radši matematiku a Terezka češtinu, takže se i v tomhle obohacujeme.“


Tip: Stáhněte si podklady k hodině vedené ve 4. ročníku v rámci přírodovědy na téma Houby: PŘÍPRAVA A REFLEXE VYUČOVACÍ HODINY VEDENÉ V TANDEMU_4. ročník_Přírodověda.docx

Dvojnásobná pozornost pro žáky a žákyně

Největší změnu pocítily děti. Místo jedné učitelky mají k dispozici hned dvě, což přináší řadu praktických výhod. „Zatímco jedna vykládá, druhá se může pohybovat po třídě a věnovat se těm, které potřebují víc pozornosti,“ popisuje Tereza běžnou situaci.

Žáci a žákyně také získali možnost volby, mohou se obrátit na tu učitelku, se kterou si lépe rozumějí. A když někdo nerozumí jednomu výkladu, druhá nabídne jiný způsob vysvětlení. „Určitě je přínos v tom, že neslyší jen jeden typ výkladu, ale mají možnost najít si cestu, která jim sedí,“ doplňuje Jana.

Podobně tandem popisují i učitelé a učitelky v jiných školách zapojených do projektu: zvyšuje dostupnost podpory pro všechny – od dětí s obtížemi, až po nadané žáky a žákyně. Snižuje se riziko, že někdo zůstane bez pozornosti, a naopak roste pocit, že se vyučující dokážou přizpůsobit různým potřebám třídy.

 

Testování hranic

Zajímavou kapitolou byla i zkušenost s nastavováním pravidel. „Loni to děti dost zkoušely, šly za jednou a pak ještě za druhou,“ přiznává Jana. Řešení vyžadovalo důslednou komunikaci: „Když se na něco ptaly mě, vždycky jsem to hned řešila s Terezkou. Děti tak věděly, že rozhodnutí jedné platí i pro druhou.“

Žáci a žákyně si postupně zvykli na jasná pravidla a respektovali je. Podle závěrečné zprávy projektu je právě důvěra a konzistentní komunikace mezi vyučujícími klíčová, rozdílné styly práce jsou přínosem, ale pokud by žáci či žákyně vnímali rozporné signály ohledně pravidel nebo hodnocení, tandem by ztrácel svou sílu.


Profesní obohacení a úleva

Tandemová výuka neposkytuje výhody jen žákům a žákyním. Obě učitelky vnímají i profesní růst a úlevu. „Když vidím, jak pracuje kolegyně, reflektuji, jak bych to udělala já,“ říká Tereza.

Pro začínající pedagogy a pedagožky je tandem obzvlášť cenný, umožňuje učit se přímo v praxi, sdílet zodpovědnost i administrativní povinnosti. „Je to fajn. Ti noví mají hned někoho, od koho se můžou učit za pochodu,“ doplňuje Jana.

Také analýza přínosů projektu potvrzuje, že tandem je efektivní formou mentoringu: začínající učitel či učitelka se učí přímo ve třídě, sdílením praxe i pozorováním kolegy nebo kolegyně, a roste tak profesně rychleji než v tradičním modelu.


Doporučení pro nerozhodné

Jakou radu by daly pedagožky z přerovské základní školy všem, kteří váhají? „Určitě do toho jít,“ shodují se bez okolků. Jejich dvouletá zkušenost ukazuje, že i přes počáteční náročnost přináší tandemová spolupráce ovoce všem zúčastněným.

Tandemová výuka není jen volbou způsobu výuky mezi dvěma kolegy nebo kolegyněmi. Jde o ověřený nástroj, který podporuje kvalitu výuky, posiluje začínající učitele či učitelky a dává žákům i žákyním větší šanci na úspěch.


Tip: Přečtěte si, co říká o tandemové výuce ředitelka školy a zjistěte, jak probíhá tandemová výuka angličtiny.


Tereza Hynková

Jmenuji se Tereza Hynková a je mi 24 let. Studovala jsem na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde jsem vystudovala český jazyk a literaturu v kombinaci s přírodopisem a environmentální výchovou pro 2. stupeň ZŠ. Aktuálně již 4. rokem učím na ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16, kde jsem velmi spokojená. Ve svém volném čase ráda čtu, chodím na procházky do přírody se svým psem nebo si jdu zaplavat.


Jana Žáčková

Jmenuji se Jana Žáčková a je mi 46 let. Studuji Masarykovu Univerzitu v Brně se zaměřením speciální pedagogika a výchova ke zdraví. Na ZŠ Přerov pracuji již 3. rokem. Ve svém volném čase velmi ráda chodím do přírody, mám ráda turistiku, houbaření, čtení a také si jdu ráda zaplavat.








Mohlo by Vás zajímat

Tandemová výuka pohledem ředitelky Ilony Bočinské

Zatímco někde tandemovou výuku teprve zaváděli, v přerovské základní škole ji znali už patnáct let. Ředitelka Ilona Bočinská prošla s tímto modelem všemi vývojovými fázemi – od prvních experimentů přes pauzu až po současnou snahu o jeho zachování. Její vyprávění nabízí praktický vhled do fungování tandemu a jeho dopadu na žáky a žákyně.

Dva hlasy, jeden cíl: Příběh, který změnil výuku angličtiny

Začínající učitelka s čerstvými ideály. Zkušená kolegyně s mnohaletou praxí. Setkání, které změnilo jeden školní rok a možná i jednu kariéru. V dalším díle našeho seriálu o tandemové výuce se potkávají Broňa, která loni poprvé stála před třídou, a Irena, která má za sebou roky učení včetně působení v psychiatrické léčebně. Společně učí angličtinu na základní škole se sociálně znevýhodněnými žáky a žákyněmi. Jak se jejich spolupráce vyvíjela a jak se dá lépe zvládat náročný cizí jazyk?