Foto: Zdroj Freepik
Pionýři tandemu: Patnáct let zkušeností a experimentování
Zkušenosti s tandemovou výukou v této škole sahají mnohem dál než k současným projektům. „U nás tandem odstartoval už před patnácti lety," vzpomíná Bočinská. Od roku 2010 do 2013, v rámci mezikrajského projektu s brněnskou školou, působilo pět tandemových dvojic na plný úvazek. „Byly to tři roky plné zajímavých zkušeností. Nebyli jsme tak svázaní pravidly, jako je tomu v současných projektech, měli jsme flexibilitu, například možnost rozdělit třídy, a měli jsme na to tehdy i prostory." Tandemová výuka se tenkrát primárně soustředila na 1. stupeň, ale fungovala i na 2. stupni v rámci hodin českého jazyka.
Druhá šance pro tandem: Návrat díky podpoře rovných příležitostí
Po pauze se škola k tandemu vrátila v roce 2022 díky projektu PROP (Podpora rovných příležitostí). „Začali jsme jedním tandemem na 1. stupni, kde obě učitelky učily současně ve stejné třídě podle shodného rozvrhu. Byl to tandem v 1. třídě. Další září nastoupil druhý tandem, také na 1. stupni, se současnými čtvrťáky," vysvětluje ředitelka.
V roce 2017, po rozdělení původních velkých tříd, kde tandem působil, se počet dětí v jednotlivých třídách snížil. „A tím pádem už jsme nepovažovali za nutné, aby tam byli dva učitelé, protože tam je teď asistent, a ten už k učiteli stačil,“ říká ředitelka. To umožnilo tandemové učitelce přesunout svou zkušenost do 5. třídy, kde bylo 22 až 23 dětí a potřeba podpory byla velká. „Přestože z toho paní učitelka měla obavy, nakonec je ráda, že poznala i zkušenost v jiné třídě.“
„Dokonalý“ tandem: Když se zkušenosti potkávají s novou energií
Nejnovější, třetí tandem, který začal v září 2024 na plný úvazek, se realizuje v hodinách angličtiny a pokrývá průřezově celou školu. Právě tuto dvojici ředitelka označuje za mimořádně úspěšnou „Do tohoto tandemu jsme zapojili paní učitelku, která měla jít do důchodu, ale moc chtěla ještě učit dál, a k ní se připojila nová, mladá paní učitelka. Tyto dvě si úžasně sedly.“
Kombinace bohatých zkušeností a svěžích nápadů se ukázala jako mimořádně úspěšná. „Potkaly se lidsky i profesně, a výuka moc baví i děti, takže v tomto případě to byla opravdu trefa.“
Proč dva učitelé místo jednoho: Děti na prvním místě
„V první řadě myslím na žáky,“ zdůrazňuje ředitelka. Tandem má zajistit, aby se každému dítěti dostalo adekvátní pozornosti – zvlášť těm se speciálními vzdělávacími potřebami nebo vysokou absencí. „Když jedna učitelka vysvětluje, druhá může doplňovat, pomáhat jednotlivcům a zajišťovat, že nikdo nezůstane pozadu.“
Díky adaptabilitě tohoto modelu se výuka skvěle hodí i pro děti s poruchami chování, které se obtížně soustředí a často potřebují změnu prostředí.
„Děti se dnes už umí o pomoc přihlásit. Jsou schopné říct učiteli: potřebuju to či ono.“ Jedním z efektivních postupů je střídavé vyčlenění menších skupin mimo třídu – někteří žáci a žákyně prostě potřebují klidnější prostor nebo krátkou procházku po chodbě.
Překvapivě bez komplikací: Jak zvládnout rozvrh a organizaci
Organizačně se tandemová výuka v jejich škole ukázala jako překvapivě hladká. U většiny tandemů, kde obě učitelky učily současně ve stejné třídě podle shodného rozvrhu a měly plný úvazek, nevznikl žádný problém. Složitější to bylo u angličtiny, která probíhala průřezově ve více třídách. „Tam to bylo o tom, že jedna z učitelek zkrátka pro děti jde do třídy, dovede je do jazykové učebny a zase je pak odvede, nebo si pro ně přijde třídní." Využívání jazykové učebny tak minimalizovalo organizační třecí plochy. „Jinak si myslím, že problém s rozvrhem nebyl. Učitelky teď mají celé úvazky a je to ideální řešení. Uspořádání rozvrhu a úvazků je největším problém, na který si školy při realizaci tandemové výuky stěžují."
Kdy tandem funguje, a kdy ne: Soulad, důvěra a klima školy
Na otázku, jaké jsou hlavní podmínky pro fungování tandemové výuky kromě financí, ředitelka odpovídá jasně: „Věděla jsem, že je bezpodmínečně nutné, aby si lidé sedli. Vybírali jsme v podstatě zevnitř sboru." Zdůrazňuje, že první tandemové učitelky byly původně studující asistentky pedagoga. „Tím, že se učitelka s asistentkou již minimálně dva roky znaly a byly na sebe zvyklé, staly se z nich tandemové učitelky. Bylo to nastavené vyloženě lidsky, profesionálně, osobnostně. Všechno si sedlo průběhem času."
V případě tandemu vyučujícího angličtinu byla situace podobně šťastná. Nová, mladá paní učitelka ocenila, že nemusela být na výuku s dětmi sama. Zkušená kolegyně, která děti znala, mladou učitelku skvěle zapojila. „Dodnes říká, že to byl pro ni jednoduše rok školy života – vše si mohla zažít. Teď se jí mnohem snáz bude vstupovat k dětem, když bude sama, protože ji už znají." To byl šťastný tah, i přestože mezi oběma ženami byl třicetiletý věkový rozdíl.
„Základní podmínkou je tedy soulad obou lidí, ten osobnostní," shrnuje ředitelka. Dodává, že v jejich škole je zásadní, aby všichni ve sboru měli k dětem vstřícný a podpůrný přístup. „Máme souznějící učitelský sbor, který je nastavený na stejnou vlnu a není tady nikdo, kdo by naše děti neměl rád. Všichni se snaží dělat maximum." Tento soulad je pro ni určující. „Je zde takové ovzduší důvěry, že se učitelé nebojí pustit si někoho druhého do třídy, což může být jinde často problém, učitelé totiž nezřídka bývají sóloví hráči."
Děti mají tykadla: Když žáci testují hranice
Ředitelka zdůrazňuje, že děti jsou vnímavé a okamžitě vycítí jakýkoli nesoulad mezi učiteli. „Děti mají tykadla," říká. „Kdyby viděly, že tam není soulad, tak by začaly zkoušet hranice." Což podtrhuje, že vzájemný respekt a důvěra mezi oběma vyučujícími jsou nezbytné nejen pro jejich pohodlí, ale především pro pozitivní atmosféru ve třídě. „Žáci a žákyně přesně poznají, kde má někdo slabou stránku, a dokážou rychle testovat, kam až mohou zajít."
Na otázku, jak tandem vnímají rodiče, ředitelka s úsměvem podotýká: „Myslím, že spousta rodičů ani nevnímá, že jsou ve třídě dva dospělí lidé, že je tam nějaký tandem. Na třídní schůzky sice přijdou, vidí, že jsou tam dvě paní učitelky, ale moc to neřeší. Mají zájem se ptát spíš na děti." Vysvětluje, že přítomnost tandemu nikdo nerozporuje ani se na jeho podstatu neptá. „Je to zkrátka samozřejmost."
Role vedení: Podpora a transparentní komunikace
Role vedení školy při zavádění a podpoře tandemové výuky je zásadní. „Když jsme před patnácti lety začínali, nikdo nevěděl, do čeho jdeme, ale projekt fungoval skvěle,“ vzpomíná ředitelka. Nyní už má jasnou představu a tandemům poskytuje jednoznačnou podporu. Celé vedení, včetně školního poradenského pracoviště, stojí za učiteli a nikdo jim „nehází klacky pod nohy“. „Myslím si, že ani nikdo z ostatních učitelů s tím neměl problém,“ dodává.
Ředitelka Bočinská zdůrazňuje transparentnost komunikace. Tandemy nevznikají jen z přátelství učitelek, ale proto, že to má smysl pro děti a pro chod školy.
Současné výzvy ve financování: Udržitelnost tandemu
Navzdory skvělým výsledkům se škola potýká s problémy v udržitelnosti tandemové výuky, podobně jako s podporou školních psychologů a speciálních pedagogů. „Dostáváme se do problémů, jak ten tandem nějakým způsobem udržet, a pravděpodobně se nám to nepodaří.” Ředitelka vysvětluje, že v rámci aktuálního financování jí zbývá jen velmi omezený počet hodin. „Zůstává mi nějakých 13 hodin, které potřebuji, a chci je rozdělit. Čtyři hodiny bych ráda realizovala v tandemové výuce matematiky v 9. ročníku. Zbytek bych chtěla dát naší speciální pedagožce, aby nemusela odejít. Těch 13 hodin je na to strašně málo."
Přechod ze tří plných úvazků na pouhého půl úvazku je pro ni těžké přijmout. Dodává, že zřizovatel školu ale v minulosti vždy podpořil, a proto ředitelka věří, že tomu tak bude i nadále, byť obhajování takových pozic je vždy náročné. Tento vhled ukazuje, jak náročné je vést školu a zároveň udržet kontinuitu i vysokou úroveň výuky.
Závěrečné poselství: Bez strachu z neúspěchu
„Ředitel musí být připravený na to, že si jednoduše někteří lidé nesednou," připomíná Ilona Bočinská. A zdůrazňuje, že není to ostuda ani selhání, pokud se tandem nepovede, důležité je případně zkusit jinou kombinaci.
Je po mnoha zkušenostech přesvědčena, že tandemová výuka výrazně obohacuje proces učení i školní klima, a právě proto hodlá usilovat o její zachování.
Mgr. Bc. Ilona Bočinská
Absolventka Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (obor dějepis – ruský jazyk) a Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně (obor Veřejná správa – 2016).
Od roku 2009 působí jako ředitelka ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16, kterou navštěvují žáci a žákyně se sociálním znevýhodněním. Od roku 2016 pracuje ve škole i jako výchovná a kariérová poradkyně.
Dvě učitelky, dva styly, jedna třída. To je tandemová výuka. Rozhovor s Janou a Terezou z přerovské základní školy uzavírá naši sérii věnovanou tomuto přístupu, který se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí osvědčil jako účinný nástroj pro posilování rovného přístupu ke vzdělávání. Tandem umožňuje vyučujícím sdílet odpovědnost a diferencovat výuku. Žákům i žákyním dává větší šanci na úspěch.
Začínající učitelka s čerstvými ideály. Zkušená kolegyně s mnohaletou praxí. Setkání, které změnilo jeden školní rok a možná i jednu kariéru. V dalším díle našeho seriálu o tandemové výuce se potkávají Broňa, která loni poprvé stála před třídou, a Irena, která má za sebou roky učení včetně působení v psychiatrické léčebně. Společně učí angličtinu na základní škole se sociálně znevýhodněnými žáky a žákyněmi. Jak se jejich spolupráce vyvíjela a jak se dá lépe zvládat náročný cizí jazyk?