logo

Jak se staví funkční tandem: pohled ze třídy i z ředitelny

21.08.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Jak proměnit tandemovou výuku z formálního konceptu v živou, fungující spolupráci? Ředitel 8. Základní školy Most Roman Ziegler a učitelky Ivana Parmová a Simona Orosová popisují, co znamená sdílená odpovědnost ve třídě v praxi. Otevírají zákulisí role vedení při podpoře začínajících dvojic, sdílejí strategie pro společné plánování i způsoby, jak řešit krizové situace. Shodují se, že tandem přináší benefity hlavně dětem, zejména těm, které potřebují intenzivnější podporu.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP


Příběhy tandemové výuky z českých škol 

Jak vypadá výuka, když na to učitel není sám? Jaké výzvy i výhody přináší tandemová výuka v běžné školní realitě? A jak se na to dívá vedení školy? V novém seriálu záznamů z rozhovorů o tandemové výuce se podíváme na tandemové vyučování očima vyučujících. Přineseme autentické zkušenosti z praxe, konkrétní tipy, sdílení toho, co funguje, i upřímná zamyšlení nad tím, co může být náročné.
Přečtete si rozhovory s vedením škol, které tandemovou výuku podporují a reflektují její přínosy i úskalí v kontextu celého pedagogického týmu.

Těšit se můžete na konkrétní příklady z různých stupňů škol, nápady pro společné plánování i inspiraci pro vlastní pedagogickou praxi.

Seriál je určen všem, kdo věří, že sdílená výuka má smysl – a nebo se o tom chtějí teprve přesvědčit.


Společné učení: od pilotu k tradici

Ředitel Roman Ziegler má s tandemovou výukou osmiletou zkušenost. Začalo to projektem Pomáháme školám k úspěchu, který tehdy narážel na zakořeněný pocit, že „učitelské povolání je povolání samotářské“. Přesvědčit vyučující, aby tandem vnímali jako příležitost, ne jako formu kontroly, nebylo jednoduché. Dnes je ale společné učení na škole běžnou praxí. Ivana a Simona do systému nastoupily později, ale tandemová výuka je pro ně dnes naprostou samozřejmostí.


Sdílená odpovědnost a kultura školy

Tandemová výuka na mostecké škole není jen izolovaná aktivita. Je zakořeněna v širší kultuře školy, kde vládne vzájemný respekt a bezpečí. To se podle učitelky Ivany netýká jen dětí, ale i vyučujících. „Děti okamžitě vycítí, pokud mezi učiteli něco skřípe,“ říká.

Ředitel Ziegler k tomu doplňuje, že je pro něj klíčové, aby se na škole mluvilo o „našich žácích a žákyních, ne o 'mých' a 'tvých'“. Problém jednoho vyučujícího se tak stává záležitostí celého sboru. Stejně důležité je i prostředí pro děti, v němž se nikdo neposmívá, a cení se i samotná snaha o správnou odpověď.

Otevřená atmosféra podle učitelek výrazně usnadňuje sdílení mezi kolegy. Ivana Parmová, která přišla před pěti lety z „individuálního prostředí, kde byl každý sólista“, byla mile překvapena, jak přirozené je na mostecké škole navzájem si pomáhat a předávat nápady. „Kolektiv je nesmírně otevřený, ta spolupráce je naprosto úžasná a běžná,“ dodává její kolegyně Simona.


Pedagogická spolupráce: víc než jen společná tabule

Co rozhoduje o úspěchu tandemové výuky? Podle Romana Zieglera především vstřícnost vedení k potřebám vyučujících a otevřený dialog o jejich preferencích. „Pokud se učitelé nemají rádi, a jsme jen lidi, bude to fungovat mnohem hůř,“ upozorňuje. Do tandemu je podle něj nutné vkládat stejnou míru energie a poskytovat si zpětnou vazbu bez výtek. Nezbytná je i tolerance, protože improvizace je běžnou součástí výuky.

Učitelky potvrzují, že pro funkční tandem je klíčová touha posunout výuku dál a vstřícnost k nápadům toho druhého. „Vzájemné opravy by měly probíhat mimo děti, ideálně během následné reflexe.“ Simona doplňuje: „Respekt a bezpečí jsou natolik esenciální, že bez nich nemá tandemová výuka smysl.“ Obě se shodují, že skutečným pokladem je prostředí důvěry, které se na škole podařilo vybudovat.


Když to neklape: co dál?

„Není žádná ostuda, když si lidé prostě nesednou,“ říká ředitel k situacím, kdy tandemová dvojice nefunguje ideálně. Výrazné konflikty si ale nevybavuje, podle něj ve sboru panuje „duch školy“, který přirozeně podporuje spolupráci. Přesto přiznává, že jej napadá několik osob, které by k sobě „podvědomě neskládal“, aby se předešlo zbytečným třenicím.

Spolupráce se ale většinou daří a vyučující se navzájem inspirují. „Je mnohem lepší, když si ty tandemy navzájem předávají zkušenosti z toho, jak to funguje s matikou a jak to funguje s angličtinou,“ vysvětluje ředitel. Díky tomu se materiály, nápady a dobrá praxe šíří rychleji a efektivněji, a to i díky sdílení příprav a pracovních listů, které je pro učitelky úlevou a zdrojem neustálé inspirace. „Když kolegyně přijde s něčím novým, je to jako svěží vítr, který mě obohatí,“ říká Simona.

Společný plán zároveň usnadňuje i nečekané situace. „Když musím odběhnout na suplování a Ivana zůstane sama, není to problém, víme, o co nám šlo, protože plán tvoříme společně,“ dodává.


Širší spolupráce: tandem nestojí sám

Tandemová výuka na škole nestojí jen na vzájemné souhře dvou vyučujících. Je součástí širší spolupráce, do níž přirozeně vstupují i asistenti pedagoga a vedení školy. Integrace asistentů probíhá hladce, fungují jako samostatná a spolehlivá součást výuky. „Vůbec to není prvek, se kterým by se muselo speciálně pracovat,“ říká Simona. Naopak poskytují další zázemí.

Ředitel Roman Ziegler zdůrazňuje, že vedení musí jít příkladem a do tandemové výuky se samo zapojit. Také je pro něj zásadní nikdy se neptat jednoho vyučujícího na hodnocení práce druhého, aby se tandem nestal nástrojem kontroly a nepodkopal důvěru. „Nikdy bych nepřišel za jedním z kolegů nebo kolegyň a neptal se, jak vidí práci druhého. To je naprosté tabu.“



Tip: Podívejte se i na předchozí díl o tandemové výuce ze ZŠ a MŠ Hranice – hodinu českého jazyka ve 2. třídě, kde najdete přípravy, reflexi i pracovní listy k využití.


Rozvrh jako gymnastika: hledání rovnováhy

Sestavit rozvrh pro tandemové dvojice je podle ředitele „masakrózní“, vyžaduje přesné ladění a soustředěné „hýbání okýnky“ v softwaru. I tak může dojít k tomu, že vyučující mají mezi hodinami volná „okna“, tedy volné hodiny mezi výukou, kdy nemají naplánovanou žádnou hodinu.

Začátky mohou být náročnější, shodují se učitelky, ale brzy se ukáže, že jde o dobrou investici. „Nejdřív to zabere víc času, člověk neví, déle mu trvá se zorientovat. Pak zjistí, že je to ulehčení, ne práce navíc,“ říká Simona.


Konkrétní přínosy: víc očí, víc pozornosti, víc jistoty

Tandemová výuka přináší benefity především žákům a žákyním. Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí mají k dispozici dvě učitelky, a tím i víc prostoru pro individuální podporu. „Děti si navíc mohou vybrat, se kterou paní učitelkou si víc sednou,“ říká Ivana.

„Zatímco jedna učitelka vykládá, druhá se může volně pohybovat po třídě a věnovat se těm, kteří potřebují víc pozornosti,“ doplňuje Simona.

Pro vyučující znamená tandem větší jistotu, profesní obohacení a možnost vzájemně se doplňovat. „V náročnějších třídách se cítíme jistější a sebevědomější,“ shodují se obě pedagožky. Podle Romana Zieglera právě tato spolupráce podporuje šíření dobré praxe napříč sborem.


Závěrečné poselství: otevřenost místo dokonalosti

„Nepohrdej dnem malých začátků,“ připomíná ředitel Roman Ziegler. Podle něj není nutné propadat obavám, když tandemová výuka zpočátku nefunguje dokonale: „Když se to na začátku trochu motá, nic se neděje. Důležité je začít, zkoušet to a postupně se učit, jak spolu fungovat.“

Všichni tři se shodují, že klíčem je otevřená mysl, ochota mluvit a využívat vzájemnou pomoc. Začátky mohou být náročnější, ale přínos pro výuku i pro samotné vyučující za to stojí. „Je to radost, když to funguje,“ shrnují učitelky.

Foto zdroj: PROP


Tip: Podívejte se, jak kolegyně Ivana a Simona vedly hodinu českého jazyka v 6. třídě. Jejich příprava, reflexe i prezentace, které si můžete stáhnout, vám mohou posloužit jako inspirace a užitečná pomůcka při vlastní výuce.

Příprava a reflexe vyučovací hodiny

Prezentace: Fonetika

Pracovní list: Fonetika

Podklady pro hru Rychlý posel 

Dále se můžete inspirovat přípravou hodiny literatury v 7. třídě a projít si připravené materiály. 

Příprava a reflexe vyučovací hodiny

Pracovní list: Dílna čtení

Prezentace: Prostředí děje knihy



Mgr. Bc. Roman Ziegler 



Je zkušeným pedagogem a ředitelem základní školy. Je také pedagogickým konzultantem v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu a lektorem programu Kritické myšlení. Podílel se na revizi RVP ZV jako člen pracovní skupiny pro vzdělávací oblast člověk a společnost. Úzce spolupracuje s NPI ČR a dalšími vzdělávacími organizacemi.


Bc. Simona Orosová 

 


Šestým rokem učí na druhém stupni základní školy, zaměřuje se především na výuku českého jazyka. Věnuje se také žákům se SVP, pro které se snaží vytvářet bezpečné prostředí. Stejně dlouho učí také v tandemu, což jí umožňuje lépe reagovat na potřeby žáků a obohacovat výuku. Často pracuje s metodou RWCT, která rozvíjí samostatné myšlení a práci s textem.


Mgr. Ivana Parmová 

 


Ve školství působí více než 40 let. Během své kariéry učila v mateřské škole, na prvním i druhém stupni základní školy a také na střední škole. Nejvíce ji naplňuje práce s žáky druhého stupně, kde již šestým rokem také vyučuje v tandemu. Vystudovala český jazyk a dějepis, což jsou předměty, kterým se věnuje s nadšením a dlouhodobou praxí.


Mohlo by Vás zajímat

Role asistentů pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy

Jak usnadnit dětem přechod z mateřské školy do školy základní? Jak může asistentská podpora pomoci vyučujícím i samotným žákům a žákyním v období, kdy se vše mění – prostředí, režim, vztahy i nároky? Těmto otázkám se věnuje webinář Role asistentů pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy, který pod vedením Mgr. Miroslava Vosmika přinesl praktické zkušenosti z praxe dvou učitelek a jedné asistentky pedagoga: Mgr. Aleny Řezníčkové (ZŠ Libouchec) a Mgr. Blanky Jiskrové a asistentky pedagoga Evelíny Neckářové, DiS. (ZŠ Karlovy Vary).

Tandemová výuka: Když si dvě sednou – příběh přátelství a spolupráce

Dvě učitelky, jedna hodina. Veronika a Lucie, kolegyně a zároveň nejlepší kamarádky, strávily dva roky společným učením v první a druhé třídě. Jak se z úvodní nejistoty stala sehraná spolupráce, která mění atmosféru ve třídě, šetří energii učitelů a žákům dává víc prostoru? A jaké triky jim pomáhají zvládat každodenní výzvy?

Reflektivní deník aneb cesta učitele k úspěšné práci s heterogenní třídou

Reflektivní deník Národního pedagogického institutu (NPI) může napomoci k uvědomění si vlastních silných i slabých stránek při práci s heterogenními kolektivy. Je jedním z vhodných nástrojů, které lze použít při přemýšlení o dalším směřování vlastního profesního rozvoje pedagoga či pedagožky. Reflektivní deník navazuje na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou, vydanou NPI, která se tomuto tématu věnuje.