V této sekci naleznete zpřístupněné metodické materiály, které jsou určeny pro různé stupně vzdělávání, přičemž je zahrnuto i mimoškolní - zájmové či neformální vzdělávání, případně volnočasové aktivity se vzdělávacím obsahem.
Publikace vydané Talentcentrem a dalšími pracovišti NPI ČR k tématu rozvoje nadání jsou ke stažení v plné verzi.
20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání tvořivých, talentovaných a nadaných žáků od mateřské po střední školu - překlad americké publikace
Kolektiv
Překlad americké publikace.Tvořivost jako součást nadání
Kolektiv
Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí.20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání tvořivých, talentovaných a nadaných žáků od mateřské po střední školu
Šárka Portešová a kolektiv
Kondenzované shrnutí mnoha výzkumů vedených Americkou psychologickou asociací je přeloženo a doplněno pro český kontext kolektivem autorů pod vedením Doc. Šárky Portešové. Dvanáctistránková publikace je ideálním úvodem pro všechny, kdo se ve své praxi s nadanými žáky setkávají. Stručně popsané kapitolky obsahují také odkazy na domácí literaturu k dalšímu studiu.Metodika: Jak předcházet nevhodnému nálepkování nadaných žáků
Rozvoj péče o nadané děti je vedle benefitů spojen s problémy, které souvisejí s necitlivým zacházením s nálepkou „nadaný“, což ústí ve vyčleňování, v negativní změnu sociálního a emočního vývoje a v nastavení nevhodných podmínek pro rozvoj nadání.
Pozor schod! aneb co s nadaným žákem
Publikace: Pozor schod! aneb co s nadaným žákem
Standard komplexní diagnostiky mimořádného (intelektového) nadání
navazuje na Standard komplexního vyšetření mimořádného (kognitivního) nadání v PPP, který byl vytvořen v roce 2011 ve spolupráci s psychology PPP – krajskými koordinátory péče o nadané a speciálními pedagogy PPP – koordinátory péče o nadané s cílem napomoci potřebnému plošnému rozšíření kvalitní diagnostiky mimořádného nadání v PPP.
NTC pro všechny
Metodická příručka k programu NTC popisuje techniky a aktivity, které mají dětem pomoci co nejvíce rozvinout jejich biologický potenciál pomocí stimulace nervové soustavy.
Rozvíjíme matematické nadání žáků
Materiál vypracovala Eva Zelendová na NÚV a je určen pro 1. stupeň ZŠ.
Hry pro rozvoj nadání ve výuce
Materiál zpracovaný ke stejnojmennému semináři Aleny Vávrové, která se dlouhá léta tématem zabývá. Praktické popisy užití her v předmětech: matematika, český jazyk, ale i těch, které rozvíjejí logické myšlení, paměť a další osobnostní charakteristiky žáků.
Matematika rukama
Dejte dětem pečlivě připravené zadání, dobře připravenou stavebnici a nechte je, aby řešení vymodelovali sami. Sady lze objednat u společnosti Kvirin.
Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané
V práci jsou prezentovány výsledky dlouhodobé intenzivní výzkumné činnosti zaměřené především na hledání a vytváření motivačních technik pro poznávací motivování běžné žákovské populace i nadaných žáků základních a středních škol. Výstupy řešení problematiky byly konfrontovány se zkušenostmi s motivováním žáků během mnohaleté praxe učitele fyziky na základních a středních školách.
Nápady do výuky nadaných žáků
Soubor výukových materiálů do předmětů Matematika a Český jazyk a řada dalších odkazů.
Záhady rostlin
Aktivita z oboru biologie připravená členem SIPON SVČ Radovánek v Plzni pro skupinu žáků 2. stupně ZŠ.
Metodika péče o (mimořádně) nadané děti, žáky a studenty s PAS
Metodická příručka vydaná Národním ústavem pro vzdělávání (NUV) je určená ředitelům škol a pedagogickým pracovníkům, kteříve svých školách vzdělávají děti, žáky nebo studenty s dvojí (speciální) vzdělávací potřebou –s kombinací (mimořádného) nadání a poruchy z okruhu autistického spektra (PAS).
Nadání je třeba rozvíjet - metodická příručka a pracovní karty pro nadané žáky 1. stupně
Ve studijních materiálech naleznete Metodickou příručku pro pedagogické pracovníky a Pracovní karty pro nadané žáky 1. stupně základní školy pro předměty: Matematika, Český jazy, Člověk a jeho svět, Environmentální výchova a obsahuje i nestandardní aplikační úlohy a problémy. Úlohy byly vytvořeny s cílem rozvíjet a prohlubovat znalosti a dovednosti nadaného žáka a současně ulehčit práci pedagoga.
Pracovní listy pro nadané žáky pro předmět Český jazyk
Sada pracovních listů s úvodem pro nadané žáky, doporučeno pro 2. ročník ZŠ. Materiál vypracovala PaeDr. Iveta Bassyová, ZŠ nám. Curieových v Praze v rámci výstupů SIPON.
Práce s mimořádně nadanými dětmi v ČR
Problematika nerovnoměrného vývoje u mimořádně nadaných dětí
Problematika péče o nadané žáky na základních a středních školách (metodická příručka)
Materiály pro rodiče
Nadané dítě a vrstevníci
Základní přehled včetně dotazníkového šetření.
Nadané dítě a rodina
Vliv rodiny na talent a nadání je hlavní téma studie, která přináší i dotazníkové šetření v rodinách nadaných dětí.
Manuál mimořádně nadané dítě v rodině
Základní příručka autorů Michala Martocha a Moniky Martochové Dudové o rozpoznávání talentu, nástrojích identifikace a výchovy dítěte v rodině.
Problematika nerovnoměrného vývoje u mimořádně nadaných žáků
Pomoc školám a organizacím
Plán podpory nadání na ZŠ Proseč
Příklad dobré praxe strategického dokumentu školy vypracovaný pedagogy a managementem školy MŠ a ZŠ Proseč.
Vzorový projekt pro gymnázia - využití šablon
Prezentace, jak lze využít šablony pro zpracování projektu podpory nadání v gymnáziích.
Vzdělávací programy NPI ČR k tématu nadání
Vzdělávací programy, které nabízí Národní pedagogický institut České republiky k vzdělávací oblasti podpory nadání.
20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání tvořivých, talentovaných a nadaných žáků od mateřské po střední školu
Český překlad zásadní publikace pro učitele, na které se podílela řada současných špičkových psychologů a pedagogů.
20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání tvořivých a nadaných žáků od mateřské po střední školu - předmluva a shrnutí
Shrnutí nejdůležitějších principů upravených pro kontext českého čtenáře.
Identifikace mimořádně intelektově nadaného žáka
V periodiku Řízení školy vyšel text Lenky Baše, který přehledně shrnuje postup a výhody identifikace mimořádně nadaných žáků. Dovolujeme si jej odkázat spolu s isnpirativním článkem Přístupy ke vzdělávání nadaných žáků.
Šablony - vzorový projekt pro školu
Prezentace ukazuje příklad projektu, kde lze ze šablon připravit a zrealizovat systém podpory nadání na základní škole. Obdobně lze postupovat i u středních škol.
Příklady dobré praxe realizace šablon pro podporu nadání
Inspiromat pro školy, které chtějí zavést podporu nadání, k tomu jak využít pro tento účel šablony z programu OPVK připravilo MŠMT a NIDV. Inspiromat uvádí dobré příklady projektů, které byly realizovány. Šablony umožňují, aby jejich vhodnou kombinací vznikl propracovaný systém podpory nadání od proškolení pedagogů, přes zapojení odborníků do výuky až po spolupráci s rodiči dětí atd.