Diferencované vyučování

Diferencované vyučování

V rámci diferencovaného vyučování učitel přihlíží k aktuálním možnostem svým žákům a uplatňuje princip přiměřenosti při zadávání obtížnosti úloh. Cílem pro učitele je trefit se do jejich zóny nejbližšího vývoje. Učitel takového stavu může docílit zadáváním gradovaných úloh. Jedná se o úlohy, které procvičují konkrétní oblast učiva a jsou rozdělené do tří či více stupňů obtížnosti.   

Východisko  pro materiály v této sekci tvoří další tři zásady Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem přípravy a realizace diferencované výuky spolu s videoreportáží a tématickým webinářem. 

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní školy Krnov, Janáčkovo náměstí, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu diferencované vyučování. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky.


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Diferencované vyučování (ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí)

Výsledky:
30
obrazek clanku
02.05.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.

18.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.

obrazek clanku
14.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.

11.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.

07.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.

Zpět na začátek