Násobilka na šachovnici je didaktická početní hra zaměřená na procvičování základních matematických operací – sčítání, odčítání, násobení a dělení. Hra umožňuje žákům a žákyním přirozeně trénovat násobilku prostřednictvím soutěže nebo samostatného řešení úloh. Hra je vhodná pro individuální i skupinovou výuku ve škole, jako domácí procvičování s rodiči nebo jako zábavná aktivita ve školní družině. Lze ji hrát jak na papírové šachovnici, tak i digitálně v Excelu. Cílem hry je postupně se dostat z první řady násobilky až do desáté řady, a nakonec dosáhnout přesného čísla 100 pomocí matematických výpočtů z náhodně vylosovaných čísel.
(Pomůcky najdete ke stažení na konci tohoto metodického materiálu).
Náhled pomůcek:
Obr. 1. Šachovnice s násobilkou
Pravidla a postup hry
1. Příprava:
2. Herní tahy:
3. Pokračování hry:
4. Konec hry:
Varianty hry
1. Jednodušší verze pro mladší žactvo:
2. Týmová hra:
3. Soutěžní hra ve třídě:
4. Domácí verze:
✔ Srozumitelnost pravidel – Žáci a žákyně musí vědět, jak kombinovat čísla a správně volit matematické operace.
✔ Dostatek času na přemýšlení – Hráči nejsou pod tlakem, mohou si pečlivě promyslet tahy.
✔ Motivační prvek soutěže – Lze hrát jako závod nebo týmovou hru.
⚠ Příliš obtížná kombinace čísel – Některé čtveřice mohou být složité, slabším hráčům lze umožnit použití méně čísel.
⚠ Přetížení výpočty – Pokud děti nestíhají, mohou mít delší časový limit na tah.
Ke stažení:
Excelový soubor: Násobilková hra_pomůcky
Tabulka čtveřice náhodných čísel
Reflektivní deník Národního pedagogického institutu (NPI) může napomoci k uvědomění si vlastních silných i slabých stránek při práci s heterogenními kolektivy. Je jedním z vhodných nástrojů, které lze použít při přemýšlení o dalším směřování vlastního profesního rozvoje pedagoga či pedagožky. Reflektivní deník navazuje na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou, vydanou NPI, která se tomuto tématu věnuje.
Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.
Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.