Kotvící aktivita pro žáky a žákyně, kteří si chtějí upevnit násobilku Manuál k aktivitě – Násobilka na šachovnici

Kotvící aktivita pro žáky a žákyně, kteří si chtějí upevnit násobilku Manuál k aktivitě – Násobilka na šachovnici

02.05.2025
Stanislav Florian
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.
Obrázek článku

 


 

Charakteristika

 


Násobilka na šachovnici je didaktická početní hra zaměřená na procvičování základních matematických operací – sčítání, odčítání, násobení a dělení. Hra umožňuje žákům a žákyním přirozeně trénovat násobilku prostřednictvím soutěže nebo samostatného řešení úloh.

Hra je vhodná pro individuální i skupinovou výuku ve škole, jako domácí procvičování s rodiči nebo jako zábavná aktivita ve školní družině. Lze ji hrát jak na papírové šachovnici, tak i digitálně v Excelu.

Cílem hry je postupně se dostat z první řady násobilky až do desáté řady, a nakonec dosáhnout přesného čísla 100 pomocí matematických výpočtů z náhodně vylosovaných čísel.

Cíl

 

 

  • Procvičit základní početní operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení).
  • Upevnit znalost násobilky zábavnou formou.
  • Naučit žáky a žákyně strategicky přemýšlet při výběru výpočtů.
  • Podpořit logické myšlení a schopnost tvořit matematické výrazy.

Velikost skupiny/

Věk dětí



 

 


  • Doporučeno pro žactvo 2. až 5. ročníku ZŠ, případně starší žáky a žákyně, kteří si potřebují upevnit násobilku.
  • Hra je vhodná pro jednotlivce, dvojice i skupiny.

Čas


 

 

 

 

  • 20–30 minut podle úrovně žactva a počtu hráčů.
  • Lze zařadit do výuky matematiky, domácí přípravy nebo jako aktivitu ve školní družině.

Pomůcky

 

 

  • Šachovnice s násobilkou (vytištěná na A4 ve folii, případně zalaminovaná).
  • Tabulka čtveřic náhodných čísel (možno losovat nebo použít tabulku).
  • Papír a tužka pro zápis výpočtů.
  • Možnost hrát i v Excelu nebo promítat na tabuli.

 

(Pomůcky najdete ke stažení na konci tohoto metodického materiálu).


Náhled pomůcek:

Obr. 1. Šachovnice s násobilkou


 

Postup

 

Pravidla a postup hry

1. Příprava:

  • Každý hráč/hráčka si připraví šachovnici s násobilkou a tabulku čtyř náhodných čísel.
  • Hráči začínají v první řadě šachovnice (číselný rozsah 1–10).

2. Herní tahy:

  • Hráč/hráčka si vylosuje 4 čísla (např. 2, 5, 6, 7).
  • Musí vytvořit matematický výraz, který odpovídá číslu z další řady násobilky (např. pokud je v první řadě a chce se dostat do druhé, potřebuje výsledek odpovídající násobku 2).
  • Příklad: Hráč/hráčka losuje čísla 2, 5, 6, 7 a chce postoupit do třetí řady (násobky 3). Použije výpočet: (5−2) × (6−5) = 3 × 1 = 3
    • Hráč/hráčka tímto postupuje do třetí řady.

3. Pokračování hry:

  • Hráči se střídají v tazích.
  • Pokud hráč/hráčka nenajde správný výpočet, zůstává ve své řadě a pokračuje v dalším tahu.
  • Hráč/hráčka postupuje až do desáté řady násobilky a cílem je dosáhnout přesně čísla 100.

4. Konec hry:

  • První hráč/hráčka, který dosáhne čísla 100, vyhrává.
  • Pokud se hraje ve skupině, může hra pokračovat, dokud se nedostanou do cíle všichni.


 

Varianty, komentáře

 

 

 

Varianty hry

  1. Jednodušší verze pro mladší žactvo:
    • Mohou používat pouze sčítání a násobení.
    • Mohou využívat pouze tři čísla místo čtyř.
  2. Týmová hra:
    • Děti hrají ve skupinách a společně se snaží najít správný výpočet.
  3. Soutěžní hra ve třídě:
    • Každá lavice (nebo řada) soutěží, kdo se nejrychleji dostane k číslu 100.
  4. Domácí verze:
    • Dítě hraje s rodičem nebo sourozencem.


 

Faktory úspěchu

 

 

 


✔ Srozumitelnost pravidel – Žáci a žákyně musí vědět, jak kombinovat čísla a správně volit matematické operace.
✔ Dostatek času na přemýšlení – Hráči nejsou pod tlakem, mohou si pečlivě promyslet tahy.
✔ Motivační prvek soutěže – Lze hrát jako závod nebo týmovou hru.



 

Rizika

 


⚠ Příliš obtížná kombinace čísel – Některé čtveřice mohou být složité, slabším hráčům lze umožnit použití méně čísel.
⚠ Přetížení výpočty – Pokud děti nestíhají, mohou mít delší časový limit na tah.



Vyhodnocení aktivity

 

 

 

 

 

Vyhodnocení aktivity

  • Individuální práce: Kontrola správnosti výpočtů v sešitě nebo na tabuli.
  • Skupinová hra: Vyučující sleduje strategii a logiku výpočtů.
  • Reflexe: Diskuze o strategiích – jaké kombinace byly nejefektivnější?

 

 

Ke stažení: 

Excelový soubor: Násobilková hra_pomůcky

Násobilková šachovnice

Tabulka čtveřice náhodných čísel


Mohlo by Vás zajímat

Dva učitelé ve třídě: víc možností pro děti

Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.

Tandemová výuka očima vyučujících

Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

Spolupráce vyučujících a asistentů pedagoga

Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.