Charakteristika
| Násobilka na šachovnici je didaktická početní hra zaměřená na procvičování základních matematických operací – sčítání, odčítání, násobení a dělení. Hra umožňuje žákům a žákyním přirozeně trénovat násobilku prostřednictvím soutěže nebo samostatného řešení úloh. Hra je vhodná pro individuální i skupinovou výuku ve škole, jako domácí procvičování s rodiči nebo jako zábavná aktivita ve školní družině. Lze ji hrát jak na papírové šachovnici, tak i digitálně v Excelu. Cílem hry je postupně se dostat z první řady násobilky až do desáté řady, a nakonec dosáhnout přesného čísla 100 pomocí matematických výpočtů z náhodně vylosovaných čísel. |
Cíl
|
|
Velikost skupiny/ Věk dětí
|
|
Čas
|
|
Pomůcky
|
(Pomůcky najdete ke stažení na konci tohoto metodického materiálu). Náhled pomůcek: Obr. 1. Šachovnice s násobilkou |
Postup
| Pravidla a postup hry 1. Příprava:
2. Herní tahy:
3. Pokračování hry:
4. Konec hry:
|
Varianty, komentáře
| Varianty hry
|
Faktory úspěchu
| ✔ Srozumitelnost pravidel – Žáci a žákyně musí vědět, jak kombinovat čísla a správně volit matematické operace. |
Rizika
| ⚠ Příliš obtížná kombinace čísel – Některé čtveřice mohou být složité, slabším hráčům lze umožnit použití méně čísel. |
Vyhodnocení aktivity
|
Vyhodnocení aktivity
|
Ke stažení:
Excelový soubor: Násobilková hra_pomůcky
Tabulka čtveřice náhodných čísel
Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.
Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.
Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.