Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (III. díl)

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (III. díl)

14.03.2025
Klára Majcíková, Renata Votavová
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

O jaké pomůcky se jedná?

Pomůcky vycházejí ze zásad, kterým se věnuje publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou (ke stažení zde). Ke každé zásadě byla vytvořena další pomůcka podporující učitele v jeho práci s pestrým kolektivem. Zásady Desatera jsou nově oproti publikaci seskupeny do tří tematických modulů. Vznikl tak třídílný seriál, ke každému modulu je kromě pomůcky ve článku připojen text, který navazuje na znění publikace a doplňuje téma modulu o další aktuální praktické tipy ze zahraničních zdrojů.


Třetí modul Diferencovaná výuka doplňuje pomůcka zaměřená na tvorbu gradovaných úloh ve formě úkolových karet. Karty mají jednoduchou grafiku a díky ní jsou jednotlivé úrovně zadání snadno rozlišitelné.


Pro umožnění žákům pracovat vlastním tempem byla vytvořena pomůcka k zápisu nedokončených úkolů, kterou žáci mohou průběžně vyplňovat samostatně nebo s dopomocí učitele. Mohou si tak plánovat svou práci v čase a hledat řešení situací, kdy úkol nebyl dokončen v požadovaném čase.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.


Závěrečnou pomůcku tvoří šablona trimino, která je osvědčeným prostředkem pro kotvící aktivity žáků, kteří svůj úkol dokončili před časovým limitem. Pomůcku lze využít v jakémkoli předmětu.

Obsah obrázku řada/pruh, trojúhelník, origami

Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný.


Jak s pomůckami pracovat?

Každá z pomůcek nese své jméno, které dává učiteli jasnější představu o možnostech jejího využití. Kromě toho nabízíme v popisu detailní postup, jak s danou pomůckou pracovat. Meze se však fantazii nekladou a tento popis je možné vnímat jako tip na využití pomůcky. Je možné způsob používání pomůcky upravit a více přizpůsobit vlastní potřebě a výukovému kontextu každého učitele s ohledem na potřeby jeho heterogenního třídního kolektivu.

Doporučujeme pomůcky využívat společně s publikací Desatera, ve které jsou uveden konkrétní tipy do výuky k jednotlivým zásadám spolu s dalšími pomůckami v příloze.


Kde pomůcky najdu?

Pomůcky je možné stáhnout jako jeden soubor na konci tohoto textu. Díky interaktivnímu obsahu lze lehce najít konkrétní pomůcku, kterou chcete vyzkoušet.


Praktický tip

Soustřeďte se na klíčové oblasti diferencované výuky 

Tři složky, které jsou nejčastěji spojovány s úspěšnou diferenciací, jsou učební plán nebo obsah vzdělávání (co se učí); instrukce nebo proces (jak se to učí); a výsledek žáka (jaké jsou konkrétní výsledky učení vytvořené na základě zájmů a schopností žáků).

Strickland [1] uvádí následující návrhy pro odlišení obsahu, procesu a produktu při přípravě výuky: 

Obsah

Proces

Výsledek

Tematické či úrovňově odstupňované čtení podle náročnosti


Audioknihy / audionahrávky


Zvýrazňování textů


Studovna – možnost volby žáků pro vlastní studium


„Interest centers“ – stanovištní výuka


Dobrovolné minilekce na specifické téma či rozvoj specifické dovednosti


Zhutňování obsahu učiva


Konkrétní ukázky učiva a příkladů z praxe

Možnost pracovat samostatně, ve dvojicích, v menších a větších skupinách


Využívání skupinových rolí při práci ve skupině

 

Využití podpůrných technologií a aplikací


Různorodá vizuální podpora


Práce s podpůrnými dokumenty a pomůckami (přehledy učiva, klíče k řešení, slovníky apod.)


Možnosti domácích úkolů („Udělej toto, pokud potřebuješ více procvičit…“ nebo „Vypracuj tuto část, pokud se cítíš na větší výzvu”)

Možnosti výsledků, které reagují na různé zájmy nebo učební styly žáků


Práce s časovými osami, kontrolními body, mapami učebního pokroku


Různá kritéria hodnocení (např. od nováčka po profesionála)


Různé způsoby hodnocení


Různé typy otázek v písemném ověřování znalostí (kombinovat otevřené otázky, s otázkami s možnostmi apod.)

Upraveno podle: Strickland, C. (2007). Tools for high-quality differentiated instruction: An ASCD action tool. Alexandria, VA: ASCD. Reprinted with permission.

 

Joseph Renzulli rozšířil výše popsané složky v „Pěti dimenzích diferenciace“, aby vysvětlil pět způsobů, jak integrovat diferenciaci do výukových praktik.

  1. Obsah: Žáci mají různé akademické schopnosti a zájmy – můžete diferencovat obsah/učební plán, který jim předáváte tak, aby odpovídal kognitivní úrovni žáků, jejich motivaci či případně zájmům.
  2. Výukové strategie: Někteří žáci se nejlépe učí prostřednictvím skupinové práce, jiní samostatně, někteří se učí nejlépe prostřednictvím projektů, zatímco jiní preferují diskuze. Můžete proto diferencovat používání různých výukových strategií, které odpovídají preferencím jednotlivců nebo skupinám ve třídě.
  3. Třída: Můžete diferencovat samotné učební prostředí a způsob, jakým ho řídíte. Žáci mohou mít příležitost pracovat ve skupinách s jinými žáky, kteří mají podobné rysy, nebo je necháte pracovat ve skupinách, kde každý žák má možnost ukázat svůj odlišný styl. Můžete si do výuky také zvát hosty či zařazovat technologie nebo pracovat se svou třídou v nových prostorách (počítačová učebna, knihovna nebo na exkurzi).
  4. Produkty (výsledky): Žáci vyjadřují to, co se naučili, různými způsoby. Někteří preferují psaný projev, jiní se lépe vyjadřují pomocí technologie, jiní ústně a jiní vizuálně. Můžete diferencovat výsledky tím, že žákům poskytnete možnosti, aby si mohli vybrat vlastní způsoby vyjádření, jak ukázat, co se naučili.
  5. Učitel: Je samozřejmě těžké si představit, že byste diferencovali každou vyučovací hodinu každý den. Diferenciace je proto o neustálém rozhodování se o tom, jak a co diferencovat pro různě pestré skupiny žáků. Diferenciace vyžaduje, abyste při plánování výuky brali v potaz styly učení, zájmy, schopnosti a způsoby vyjadřování svých žáků a přijali svobodu, flexibilitu a kreativitu při implementaci tohoto procesu ve třídě.[2]


Stáhněte si celý soubor s pomůckami!


Zdroje

[1] Strickland, C. (2007). Tools for high-quality differentiated instruction: An ASCD action tool. Alexandria, VA: ASCD. Reprinted with permission.  https://pdo.ascd.org/LMSCourses/PD11OC115M/media/DI-Intro_M4_Reading_Key_Elements.pdf

[2] Reis S. M., Renzulli J. S. (2018). The Five Dimensions of Differentiation. International Journal for Talent Development and Creativity, 6(1), 87-94. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1296874.pdf


Podívejte se také na předchozí díly!

obrazek clanku
25.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.

obrazek clanku
04.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut ČR další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.

Mohlo by Vás zajímat

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (2. díl)

Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (1. díl)

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.