Čeština a žáci cizinci

Čeština a žáci cizinci

10.11.2024
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Tématem měsíce listopadu 2024 je práce se žáky a žákyněmi s odlišným mateřským jazykem a nové kurikulum češtiny jako druhého jazyka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.


„Od září 2024 dostávají žáci cizinci větší podporu v jazykové přípravě. Došlo k navýšení počtu hodin češtiny ze 200 na 400. Základní školy je mohou čerpat v průběhu dvou let. Národní pedagogický institut proto jako metodickou podporu učitelům vytvořil pokračování Kurikula češtiny jako druhého jazyka. Každý žák je jinak pokročilý, má různou znalost jazyka, a i tohle naše kurikulum řeší. Počítá s tím, že žáci mohou pracovat na stejném tématu na několika různých úrovních.“

Markéta Slezáková, Národní pedagogický institut 


Kurikulum češtiny jako druhého jazyka stanovuje očekávané výstupy jazykové přípravy v povinném předškolním a základním vzdělávání. 


Podívejte se také na další články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!

Podcast:

PODCAST 45: Strategie pro úspěšnou integraci a efektivní výuku žáků s odlišným mateřským jazykem na střední škole

Jak ve škole zvládnout příchod žáka s odlišným mateřským jazykem? Co se na školách, které mají s prací se žáky s OMJ zkušenosti, osvědčilo? Jak se lépe vcítit do toho, co tito žáci zažívají? A jak mohou učitelé pomoci těmto žákům s rychlejší integrací i osvojením češtiny? Více v podcastu. A inspiraci můžete najít i v dalším díle.


Videa:

Národní pedagogický institut spolu s UNICEF pro Vás připravil videoseriál zaměřený na spolupráci mezi asistenty pedagoga, ukrajinskými asistenty a učiteli při podpoře žáků z Ukrajiny. Jak připravovat výukové hodiny pro tyto žáky? Všechny čtyři díly přináší praktické tipy v rámci videohospitací a diskuzí s odborníkem z NPI a pedagožkami:

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 1. díl

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 2. díl

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 3. díl

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 4. díl


Škola pomáhá žáci cizinci a žáci se sociálním znevýhodněním

Jak ve škole vytvořit dobré klima pro začlenění žáků cizinců, nadaných žáků i žáků ohrožených sociálním vyloučením? 18. ZŠ  v Mostě navštěvuje početná skupina žáků z Mongolska a nejen jim poskytuje škola podporu. Jak se škole podařilo, aby vztahy mezi českými dětmi i žáky cizinci byly přátelské a do školního dění se zapojili i rodiče?


Ozvěny 8. ročníku konference – Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince

Letos jsme na NPI pořádali už 8. ročník online konference zaměřené na podporu dětí/žáků cizinců pro všechny, kdo pracují ve školství i pro ně. Zúčastnilo se 400 lidí! Podívejte se na záznamy.


Vzdělávání dětí a žáků s OMJ se věnuje celá sekce na webu Zapojmevšechny.cz. Nechte se inspirovat!







Mohlo by Vás zajímat

Digi v pestré třídě

Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.

Spolupráce rodiny a školy

Tématem měsíce září je spolupráce rodiny a školy. Základním principem, na kterém můžete vystavět pravidla vzájemné komunikace, je společný zájem na nejlepším fungování a maximálních možných výsledcích dítěte. Přinášíme vám souhrn materiálů a tipů, jak nastavit komunikaci s rodiči, třídní schůzky a další.

Wellbeing ve škole

Tématem měsíce června 2024 je wellbeing ve škole. Stále více se totiž ukazuje jeho důležitost a dopad na psychiku a motivaci jak dětí, tak vyučujících. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám pomohou vytvářet prostředí podporující duševní zdraví, pohodu a celkovou spokojenost všech zúčastněných.

Zobrazit další články