Čeština a žáci cizinci

Čeština a žáci cizinci

10.11.2024
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Tématem měsíce listopadu 2024 je práce se žáky a žákyněmi s odlišným mateřským jazykem a nové kurikulum češtiny jako druhého jazyka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.


„Od září 2024 dostávají žáci cizinci větší podporu v jazykové přípravě. Došlo k navýšení počtu hodin češtiny ze 200 na 400. Základní školy je mohou čerpat v průběhu dvou let. Národní pedagogický institut proto jako metodickou podporu učitelům vytvořil pokračování Kurikula češtiny jako druhého jazyka. Každý žák je jinak pokročilý, má různou znalost jazyka, a i tohle naše kurikulum řeší. Počítá s tím, že žáci mohou pracovat na stejném tématu na několika různých úrovních.“

Markéta Slezáková, Národní pedagogický institut 


Kurikulum češtiny jako druhého jazyka stanovuje očekávané výstupy jazykové přípravy v povinném předškolním a základním vzdělávání. 


Podívejte se také na další články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!

Podcast:

PODCAST 45: Strategie pro úspěšnou integraci a efektivní výuku žáků s odlišným mateřským jazykem na střední škole

Jak ve škole zvládnout příchod žáka s odlišným mateřským jazykem? Co se na školách, které mají s prací se žáky s OMJ zkušenosti, osvědčilo? Jak se lépe vcítit do toho, co tito žáci zažívají? A jak mohou učitelé pomoci těmto žákům s rychlejší integrací i osvojením češtiny? Více v podcastu. A inspiraci můžete najít i v dalším díle.


Videa:

Národní pedagogický institut spolu s UNICEF pro Vás připravil videoseriál zaměřený na spolupráci mezi asistenty pedagoga, ukrajinskými asistenty a učiteli při podpoře žáků z Ukrajiny. Jak připravovat výukové hodiny pro tyto žáky? Všechny čtyři díly přináší praktické tipy v rámci videohospitací a diskuzí s odborníkem z NPI a pedagožkami:

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 1. díl

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 2. díl

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 3. díl

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 4. díl


Škola pomáhá žáci cizinci a žáci se sociálním znevýhodněním

Jak ve škole vytvořit dobré klima pro začlenění žáků cizinců, nadaných žáků i žáků ohrožených sociálním vyloučením? 18. ZŠ  v Mostě navštěvuje početná skupina žáků z Mongolska a nejen jim poskytuje škola podporu. Jak se škole podařilo, aby vztahy mezi českými dětmi i žáky cizinci byly přátelské a do školního dění se zapojili i rodiče?


Ozvěny 8. ročníku konference – Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince

Letos jsme na NPI pořádali už 8. ročník online konference zaměřené na podporu dětí/žáků cizinců pro všechny, kdo pracují ve školství i pro ně. Zúčastnilo se 400 lidí! Podívejte se na záznamy.


Vzdělávání dětí a žáků s OMJ se věnuje celá sekce na webu Zapojmevšechny.cz. Nechte se inspirovat!







Mohlo by Vás zajímat

Přijímací zkoušky na střední školy (SŠ)

Tématem měsíce ledna 2025 jsou Přijímací zkoušky na střední školy. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám usnadní práci s heterogenní, pestrou třídou při přípravě na ně.

Digi v pestré třídě

Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.

Spolupráce rodiny a školy

Tématem měsíce září je spolupráce rodiny a školy. Základním principem, na kterém můžete vystavět pravidla vzájemné komunikace, je společný zájem na nejlepším fungování a maximálních možných výsledcích dítěte. Přinášíme vám souhrn materiálů a tipů, jak nastavit komunikaci s rodiči, třídní schůzky a další.

Zobrazit další články