„Od září 2024 dostávají žáci cizinci větší podporu v jazykové přípravě. Došlo k navýšení počtu hodin češtiny ze 200 na 400. Základní školy je mohou čerpat v průběhu dvou let. Národní pedagogický institut proto jako metodickou podporu učitelům vytvořil pokračování Kurikula češtiny jako druhého jazyka. Každý žák je jinak pokročilý, má různou znalost jazyka, a i tohle naše kurikulum řeší. Počítá s tím, že žáci mohou pracovat na stejném tématu na několika různých úrovních.“
Markéta Slezáková, Národní pedagogický institut
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka stanovuje očekávané výstupy jazykové přípravy v povinném předškolním a základním vzdělávání.
Podívejte se také na další články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!
Podcast:
Jak ve škole zvládnout příchod žáka s odlišným mateřským jazykem? Co se na školách, které mají s prací se žáky s OMJ zkušenosti, osvědčilo? Jak se lépe vcítit do toho, co tito žáci zažívají? A jak mohou učitelé pomoci těmto žákům s rychlejší integrací i osvojením češtiny? Více v podcastu. A inspiraci můžete najít i v dalším díle.
Videa:
Národní pedagogický institut spolu s UNICEF pro Vás připravil videoseriál zaměřený na spolupráci mezi asistenty pedagoga, ukrajinskými asistenty a učiteli při podpoře žáků z Ukrajiny. Jak připravovat výukové hodiny pro tyto žáky? Všechny čtyři díly přináší praktické tipy v rámci videohospitací a diskuzí s odborníkem z NPI a pedagožkami:
Škola pomáhá – žáci cizinci a žáci se sociálním znevýhodněním
Jak ve škole vytvořit dobré klima pro začlenění žáků cizinců, nadaných žáků i žáků ohrožených sociálním vyloučením? 18. ZŠ v Mostě navštěvuje početná skupina žáků z Mongolska a nejen jim poskytuje škola podporu. Jak se škole podařilo, aby vztahy mezi českými dětmi i žáky cizinci byly přátelské a do školního dění se zapojili i rodiče?
Ozvěny 8. ročníku konference – Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince
Letos jsme na NPI pořádali už 8. ročník online konference zaměřené na podporu dětí/žáků cizinců pro všechny, kdo pracují ve školství i pro ně. Zúčastnilo se 400 lidí! Podívejte se na záznamy.
Vzdělávání dětí a žáků s OMJ se věnuje celá sekce na webu Zapojmevšechny.cz. Nechte se inspirovat!
Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.
Tématem měsíce září je spolupráce rodiny a školy. Základním principem, na kterém můžete vystavět pravidla vzájemné komunikace, je společný zájem na nejlepším fungování a maximálních možných výsledcích dítěte. Přinášíme vám souhrn materiálů a tipů, jak nastavit komunikaci s rodiči, třídní schůzky a další.
Tématem měsíce června 2024 je wellbeing ve škole. Stále více se totiž ukazuje jeho důležitost a dopad na psychiku a motivaci jak dětí, tak vyučujících. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám pomohou vytvářet prostředí podporující duševní zdraví, pohodu a celkovou spokojenost všech zúčastněných.