Tradičně jsme se věnovali legislativním novinkám v oblasti začleňování dětí a žáků cizinců a záměrům MŠMT pro školní rok 2024/2025. Byly prezentovány příspěvky shrnující změny v oblasti základního školství vč. informací k bezplatné jazykové podpoře, středního školství s důležitými informacemi o organizaci přijímacích zkoušek pro cizince a informací o parametrech bezplatné jazykové podpory na SŠ. Zástupkyně ČŠI prezentovala informace a pohled na téma začleňování a vzdělávání žáků cizinců ve školách.
V rámci bloku sdílení praxí vystoupil zástupce výzkumného projektu SIRI s informacemi o výsledcích výzkumu integrace ukrajinských žáků do českých škol a doporučeními vyplývajícími z výzkumu. Tématem sdílení praxí bylo nastavení podpory nově příchozích žáků vč. náhrady druhého cizího jazyka na ZŠ, pro SŠ zazněl příspěvek sdílení praxe gymnázia při přípravě a organizaci rozhovoru nahrazujícího písemnou přijímací zkoušku z ČJ pro cizince. Posledním společným příspěvkem byla inspirace v oblasti spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga.
Záznamy všech příspěvků i s materiály naleznete na stránce konference. Na této stránce je možné si projít i příspěvky z předchozích let a najít zde další inspiraci pro práci s dětmi a žáky bez znalosti vyučovacího jazyka.
Na společné bloky vždy navazuje workshopová část, která nabízí praktické rady a prostor pro výměnu zkušeností učitelů. Jeden workshop jsme letos věnovali praktickým radám pro práci s novým obsahem kurikula češtiny jako druhého jazyka (3. a 4. jazyková úroveň). Druhý workshop osvětloval témata podpory a využití logopedické péče pro děti v předškolním vzdělávání. Z workshopové části nepořizujeme záznam, aby měli účastníci prostor a možnost diskutovat a zapojovat se v chráněném prostředí.
Kdo v letošním roce konferenci nestihl, nemusí se bát, v roce 2025 připravujeme opět celou škálu informací a inspirace a už teď víme, že se budeme opět věnovat výzkumům a trendům, a samozřejmě i podpoře předškolních dětí, i dětí na ZŠ a SŠ.
Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu zaměřenou na kooperaci pedagogů při řízení výuky na základních školách. Výsledky více než 13 000 hospitací ze 660 škol ukazují, že efektivní spolupráce mezi pedagogy a asistenty pedagoga může významně přispět ke kvalitě výuky, zejména pokud je založena na společném plánování, vyjasnění rolí a podpoře ze strany vedení školy.