Picture by freepik.com
Čtvrtek 10. října 2024 9:00 až 15:30, on-line
Konference je určena široké pedagogické veřejnosti.
Záznam Chatu z dopoledního bloku - záznam Chatu.
Čas | Program |
09.00–09.10 | Zahájení a úvodní slovo (záznam na YouTube) Mgr. Bc. Martina Běťáková, zástupkyně státního tajemníka MŠMT ČR |
09.10–09.40 | Vzdělávání dětí a žáků cizinců v MŠ a ZŠ ve školním roce 2024/2025 (záznam na YouTube) Mgr. Svatopluk Pohořelý, vedoucí oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, MŠMT, prezentace |
09.40–10.00 | Přijímání cizinců do SŠ, informace pro školní rok 2024/2025 (záznam na YouTube) Mgr. Barbora Krčmářová, ministerská radová, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT, prezentace |
10.00–10.20 | Jazyková příprava na SŠ ve školním roce 2024/2025 (záznam na YouTube) PhDr. Marie Černíková, ministerská radová, Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání, Oddělení všeobecného vzdělávání, MŠMT, prezentace |
10.20–10.40 | Vzdělávání žáků s OMJ pohledem ČŠI (záznam na YouTube) Mgr. Eva Tučková, odborná radová, kancelář ústředního školního inspektora, ČŠI, prezentace |
10.40–11.00 | Představní podpory NPI ČR v oblasti češtiny jako druhého jazyka – (ZŠ, SŠ) – nová část Kurikula ZŠ, rozhovor pro PZ na SŠ (záznam na YouTube) Mgr. Markéta Slezáková, metodička a odborná garantka pro oblast čeština jako druhý jazyk NPI ČR, Mgr. Halka Smolová Závorová, garantka podpory dětí/žáků s OMJ NPI ČR, prezentace - připravuje se |
11.00–11.30 | Diskuze, dotazy (záznam na YouTube) |
11.30–11.40 | Přestávka na kávu |
Výuka a práce v heterogenních kolektivech
Čas | Program |
11.40–12.00 | Sdílení nálezů výzkumu sociální integrace dětí-cizinců do českých škol (záznam na YouTube) Tomáš Lintner, Ph.D., výzkumník Národního Institutu SYRI a Ústavu pedagogických věd FF MU, prezentace |
12.00–12.20 | Realizace podpory žáků cizinců a s OMJ vč. nahrazení druhého cizího jazyka češtinou jako druhým jazykem na FZŠ Brdičkova Mgr. Jana Kycltová, školní speciální pedagožka, FZŠ Brdičkova Praha 13, Mgr. Margita Danková, učitelka CDJ, Mgr. Szvitlána Cserkun, učitelka ČDJ, prezentace |
12.20–12.40 | Rozhovor jako jeden z nástrojů přijímacího řízení – jak jsme vedli rozhovor u nás ve škole: příklad dobré praxe z Gymnázia Milady Horákové (záznam na YouTube) Mgr. Filip Novák, ředitel Gymnázia Milady Horákové, prezentace |
12.40–13.00 | Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga (AP) při podpoře žáků s OMJ (záznam na YouTube) Mgr. Miroslav Vosmik, odborný pracovník, oddělení společného vzdělávání NPI ČR, prezentace |
13.00–13.15 | Diskuze, dotazy |
13.15–14.00 | Přestávka na oběd |
Čas | Program |
14.00–15.30 (paralelní bloky) | A: Práce s nově doplněným Kurikulem ČDJ ZV (pro ZŠ) – 3. a 4. úroveň Mgr. Markéta Slezáková, metodička a odborná garantka pro oblast čeština jako druhý jazyk NPI ČR, Mgr. Barbora Nosálová, metodička ČDJ, autorky Kurikula ČDJ ZV |
B: Logopedická péče o děti s OMJ v MŠ a jazyková podpora Mgr. Lucie Macková, logopedka, prezentace Michaela Eklová, ředitelka FMŠ Na Výšinách, prezentace |
O vystupujících | |
Mgr. Bc. Martina Běťáková Na ministerstvu působí od roku 2019., současné době zastává pozici zástupkyně státního tajemníka MŠMT ČR. V rámci odboru strategie a analýz se podílela na vzniku ČRS Strategie vzdělávací politiky 2030+ Stála také u zrodu tzv. Středního článku podpory, kde zúročila své zkušenosti z praxe, samosprávy a studia. V minulosti působila (a jeden den v týdnu stále působí) jako učitelka, poté zástupkyně ředitele školy a manažerka soukromé základní školy. Osm let byla místostarostkou obce Psáry, kde měla na starosti školství a neformální vzdělávání a zřízení nové moderní školy pro 21. století. | |
Mgr. Svatopluk Pohořelý Pracuje na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy od roku 1993, nyní v Odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT na pozici vedoucího Oddělení organizace předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT. Dlouhodobě se zabývá tvorbou a výklady právních předpisů a metodických materiálů, přípravou kurikulárních a koncepčních dokumentů zejména pro základní vzdělávání. Má také zkušenosti s přípravou projektů ESF, přípravou a administrací dotačních a rozvojových programů a vedením seminářů pro pedagogické pracovníky. | |
Mgr. Barbora Krčmářová Pracuje na MŠMT od roku 2018, před tím pracovala na víceletých gymnáziích s vyšším podílem žáků cizinců ve třídách (Open Gate, Pražské humanitní gymnázium) jako školní psycholožka. Vystudovala psychologii a speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání a zabývá se především přijímacími a maturitními zkouškami na středních školách. | |
PhDr. Marie Černíková Pracuje na MŠMT od 2008. Předtím učila ČJ pro cizince na ÚJOP UK a francouzštinu na Jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky hl. města Prahy a VŠE. Před vstupem ČR do EU se zabývala revizí překladů legislativy EU na Úřadu vlády ČR. Vystudovala češtinu a francouzštinu na Filozofické fakultě UK. Během tříletého postgraduálního studia na pařížské Sorbonně (Paris V) se věnovala sociální a kulturní antropologii. Na ministerstvu pracuje v Odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání. V její gesci je jazykové vzdělávání ve SŠ, zkoušky z češtiny pro cizince a vzdělávání cizinců ve středních školách. | |
Mgr. Eva Tučková Působí na ČŠI, kde se zabývá v Oddělení kanceláře ústředního školního inspektora kvalitou ve vzdělávání. Jejími tématy jsou zejména vícejazyčnost, čeští žáci v zahraničí a potřeba jejich jazykové podpory, žáci s OMJ a jejich potřeby v českých školách a také mezinárodní systémy vzdělávání. Považuje jazyk, jeho znalost a schopnost ho dobře využívat za zásadní prostředek vzdělávání, o který je potřeba pečovat nejen v jazykových předmětech. | |
Mgr. Markéta Slezáková Vystudovala na FF UK český jazyk a literaturu a ruský jazyk a literaturu. Učila český jazyk a literaturu a český jazyk pro cizince téměř na různých stupních škol (ZŠ, VŠ), pracovala v Ústavu pro jazyk český v oddělení textové lingvistiky a stylistiky. Češtinu jako cizí i druhý jazyk učí od roku 1991 děti i dospělé, individuálně i skupinově, offline i online. Od roku 1998 pracuje i jako metodička, tvoří i spolutvoří inovativní (jazykové) programy (nízkoprahové kurzy, online kurzy), je autorkou ŠVP Jazyk a komunikace na jedné ZŠ, spoluautorkou Kurikula Češtiny jako druhého jazyka pro NPI, autorkou projektu Příběh knihy. S kolegyní Barborou Nosálovou připravila a realizuje webináře na podporu pedagogů pracujících s dětmi žáky cizinci zaměřené na výuku ČDJ pro NPI ČR. Od roku 2024 pracuje jako metodička češtiny jako druhého jazyka v NPI v oddělení Společné vzdělávání. | |
Tomáš Lintner, Ph.D. Je výzkumník působící v Národním institutu SYRI a na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Specializuje se především na výzkum sociální integrace žáků z etnických a socioekonomických minorit s využitím analýzy sociálních sítí. Zároveň se věnuje prevenci šikany na školách a aktivně se podílí na vývoji aplikace pro školy, která má za cíl identifikovat časná stádia šikany a přispět tak k jejímu včasnému řešení. | |
Mgr. Jana Kycltová Vystudovala PedF UK obor speciální pedagogika, pracuje jako klinický logoped mnoho let, speciálně pedagogickému poradenství se začala věnovat v roce 2006 v PPP pro Prahu 10, v ZŠ Brdičkova pracuje jako školní speciální pedagog od roku 2016, ve škole je zároveň koordinátorem inkluze. | |
Mgr. Margita Danková Vystudovala obor Pedagogika volného času na JČU, pracovala v redakci regionálního deníku v pohraničí a v malotřídní ZŠ, na ZŠ Brdičkova začala pracovat v roce 2020 jako asistentka pedagoga, nyní 3. rokem koordinátor pro začleňování žáků s OMJ a učitelka ČDJ. | |
Mgr. Szvitlána Cserkun Pochází z Ukrajiny, v ČR a v Praze žije 8 let. Na Ukrajině pracovala jako učitelka angličtiny na ZŠ 5 let, na ZŠ Brdičkova pracuje 3 roky jako ukrajinská asistentka a jako učitelka ČDJ. Neocenitelná je její schopnost zprostředkovávání komunikace mezi školou a ukrajinskými rodinami, tlumočí na schůzkách a konzultcích, spolupracuje se ŠPP. | |
Mgr. Filip Novák Vystudoval obor český jazyk – německý jazyk na Filozofické fakultě UK Praha. Během studií v roce 1981 absolvoval stáž na Univerzitě Martina Luthera Halle-Wittenberg O 2004 je ředitelem ZŠ Na Planině v Praze 4-Krči a od 2009 i nově zřízeného Gymnázia Milady Horákové, na jehož koncepci se podílel. Je spoluautorem učebních textů k výuce českého jazyka a literatury; recenzent učebnic pro výuku českého a německého jazyka. Sepsal publikaci Milada Horáková a Královské Vinohrady (vydala městská část Praha 2) a je místopředsedou Klubu dr. Milady Horákové. | |
Mgr. Miroslav Vosmik Jeho přímá pedagogická praxe učitele češtiny a společenských věd trvala 25 let, a to na základních a středních školách. Učitelskou praxi doplňovala poradenská činnost v roli výchovného a kariérového poradce a koordinátora ŠPP. Metodickou a lektorskou činnost nyní rozvíjí v oddělení Společného vzdělávání NPI ČR, psychoterapeutickou v Trianglu – centru pro rodinu a Centru Hladina, z.ú. Spolupráci se školami nyní začíná i v nové roli supervizora ve školství. | |
Mgr. Barbora Nosálová Vystudovala na FF UK český jazyk a literaturu a pedagogiku se zaměřením na pedagogicko-psychologické poradenství a učitelství. Učila na gymnáziu, působila jako asistentka na 1. stupni a pracovala v jazykové poradně Ústavu pro jazyk český. Češtinu jako cizí a druhý jazyk učí od r. 1998. Spoluvytvářela koncepci a metodiku nízkoprahových a otevřených kurzů češtiny a lektorovala je v Centru pro integraci cizinců. Od 2009 spolupracuje s METOU – vytváří Češtinu jako druhý jazyk pro portál inkluzivniskola.cz. Pracuje na propojení výuky českého jazyka a ČDJ a na začlenění žáků s OMJ do výuky. Je autorkou publikace Učíme češtinu jako druhý jazyk a deskové hry Ypsilonie, Cesta do vyjmenované země. Je spoluautorkou Kurikula Češtiny jako druhého jazyka vydaného NPI ČR. S kolegyní Markétou Slezákovou připravila a realizuje webináře na podporu pedagogů pracujících s dětmi žáky cizinci zaměřené na výuku ČDJ pro NPI ČR. | |
Mgr. Lucie Macková Vystudovala speciální pedagogiku se zaměřením na logopedii a surdopedii v Praze a v Brně, osm jet pracovala jako logoped na neurologii ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, dlouhodobě spolupracuje s několika mateřskými školami, které pravidelně navštěvuje a zaměřuje se na logopedickou osvětu, prevenci a také terapii v rámci logopedické ambulance PaeDr. Daniely Portychové. | |
Mgr. Michaela Eklová Vystudovala Pedagogiku předškolního věku na PedF UK, v mateřské škole pracuje přes 20 let. Od roku 2016 je ředitelkou v FMŠ při PedF UK, současně vede dvě dětské skupiny. Je místopředsedkyně Společnosti pro předškolní výchovu. Zaměřuje se na práci s dětmi v rámci formálního i neformálního vzdělávání (příprava dítěte na vstup do ZŠ, pedagogická diagnostika školní zralosti, podpora dětí s OMJ a podpora začínajících učitelů). |