logo

Svět nadání 1/2025: proč si toto číslo nenechat ujít

27.10.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Svět nadání 1/2025 přináší praktické texty o dvojí výjimečnosti, tvůrčím psaní a metakognici, akceleraci, včasné identifikaci nadání i o jazykově citlivém označování žáků a žákyň s náročným chováním. Nechybí pozvánky na odborná setkání NPI ČR a IACEP, které sice už proběhly, ale mohou sloužit jako kompas, kam si pro inspiraci zamířit příště. Nabízíme přehled a krátké anotace k zajímavým článkům plus tip, jak číslo využít ve škole.
Obrázek článku


Třídy ve školách jsou pestré, protože se v nich potkávají různé potřeby a talenty. Nové číslo Světa nadání (1/2025) na tento trend reaguje. Přináší podporu pro dvojí výjimečnost, praktický návod k akceleraci, tipy pro rozvoj metakognice a postupy pro včasné rozpoznání nadání v předškolním a mladším školním věku. Zároveň připomíná, proč a jak ve škole mluvit respektujícím, nenálepkujícím jazykem.


Jaká témata číslo 1/2025 otevírají? 

  •  Ohrožení školním neúspěchem u dítěte s dvojí výjimečností

Podrobná 13stránková kazuistika sleduje cestu žáka 8. ročníku s kombinací nadání a specifických potřeb a srozumitelně ukazuje, co ve škole funguje. Krok za krokem pojmenovává, kde se výuka může zadrhnout, a nabízí konkrétní pedagogické i poradenské postupy, od drobných úprav v hodině po nastavení širší podpory. Tuto případovou studii ocení všichni, kdo hledají oporu při rozpoznání rizik a nastavování účinných opatření.


  • Mimořádně nadané děti s dvojí výjimečností a rozvoj socio-emočních dovedností pomocí karet ctností

Chcete dětem pomoct lépe chápat sebe i druhé? Karty ctností nabízejí jednoduché scénáře (pojmenování silných stránek, krátké rozhovory, minihry i řízenou reflexi), které snižují napětí, posilují vztahy a začleňují emoce do slovníku dětí. Obzvlášť u dětí s dvojí výjimečností se osvědčují jako citlivý, účinný pomocník. V textu Michaely Karlíkové zjistíte, jak je bezpečně zavést do třídy i domů.


  • Tvůrčí psaní jako nástroj rozvoje metakognice u nadaných žáků a žákyň

Co kdyby psaní bylo zároveň i nástrojem myšlení? Obsáhlý příspěvek Michala Čuřína a Michaly Mikolášíkové nabízí praktické postupy, jak přes psaní vést žactvo k plánování, sledování a hodnocení vlastního učení v rámci běžné výuky.


  • Akcelerace z pohledu akcelerovaných dětí, jejich rodičů a třídních vyučujících

Akcelerace bez mýtů a systematicky. Co říká výzkum a co se opravdu děje ve třídě? Text spojuje legislativní rámec s praxí a na dvou reálných příbězích (přechod z 1. rovnou do 3. ročníku) ukazuje, kdy akcelerace dává smysl. Ze čtení si odnesete srozumitelný rámec pro rozhodování, doporučení k nastavení zkušebního období a postupy pro práci se vztahy i třídním klimatem.


  • Projevy nadání a možnosti jeho identifikace v předškolním a mladším školním věku

Hledáte jasné signály, které u nejmladších nepřehlédnout? Text přehledně ukazuje typické projevy nadání u dětí v MŠ a žactva na prvním stupni ZŠ a nabízí orientaci v českých i zahraničních posuzovacích škálách, včetně novějších verzí a poznatků z validací. Tento článek může být praktickým vodítkem pro vyučující, speciální pedagožky a pedagogy i rodiče.


  • „Antisociální“ nadaný žák/žákyně – hledání vhodnějšího termínu

Text srozumitelně ukazuje, proč je označení „antisociální“ nadaný žák/žákyně zavádějící a navrhuje přesnější, respektující, popis chování, které podporuje spolupráci a dobrou náladu ve třídě. Jde o krátké čtení, které sjednocuje slovník škol a pomáhá mluvit o chování bez nálepkování.


Kdo v tomto čísle najde inspiraci i oporu? 

  • Vyučující ZŠ a SŠ, kteří hledají konkrétní aktivity a strategie v oblasti metakognice, diferenciace a práce s emocemi.
  • Vedení škol, které nastavuje podpůrná opatření a rozhoduje o akceleraci.
  • Školní poradenské pracoviště: výchovní poradci, školní psycholožky/psychologové, speciální pedagožky/pedagogové... Ti všichni zde mohou najít oporu pro včasnou identifikaci nadání, výběr vhodných nástrojů a nastavení plánu podpory ve spolupráci s vyučujícími i rodinou.
  • Rodiče nadaných získají srozumitelná vodítka k potřebám dítěte, tipy pro domácí podporu a praktické scénáře, jak se domluvit se školou.


Tip: Inspirujte se článkem z tohoto čísla a zorganizujte si třídnickou hodinu s kartami ctností. Zvolte si jednu „ctnost týdne“, například trpělivost. Krátce si ji představte na konkrétním příkladu a nechte žactvo navrhnout situace, ve kterých se hodí mít trpělivost. Požádejte každého, ať si vybere jednu konkrétní situaci a vědomě ji zkusí. Na konci týdne společně krátce zreflektujte, co se podařilo a co zkusit příště jinak.

 

Rozsviťte nadání

Nadání se samo nerozsvítí, někdo musí stisknout vypínač. Tohle číslo časopisu vám dává do ruky schéma zapojení: postup, slova, nástroje. Svět nadání 1/2025 přináší srozumitelný balíček k podpoře nadání napříč věkem i potřebami: případovou studii, metodické postupy, identifikační nástroje i praktická doporučení. Vezměte ho do předmětových týmů, na pedagogickou poradu i na setkání se školním poradenským pracovištěm. Propojte čtení s konkrétním krokem, třeba s pilotní lekcí tvůrčího psaní nebo revizí postupů u akcelerace. Ať už to bude cokoli, držíme vám palce. Bude skvělé, když z dnešního čtení zítra vznikne něco, co ve vaší třídě posílí zvídavost, vztahy i pohodu…


Zdroje: 

[1] Národní pedagogický institut České republiky. (2025, June 26). Svět nadání – číslo 1, ročník XIV, 2025. Zapojmevsechny.cz. https://zapojmevsechny.cz/clanek/1182-svet-nadani-cislo-1-rocnik-xiv-2025

Mohlo by Vás zajímat

Ostrava opět ocení talentované vysokoškoláky! Přihlášky do programu TALENT ROKU 2026 jsou otevřené

Město Ostrava i v akademickém roce 2025/2026 pokračuje v tradici oceňování výjimečných studentů vysokých škol. Zastupitelé města včera schválili pokračování programu TALENT ROKU, který podporuje nadané a úspěšné vysokoškoláky studující v Ostravě.

Junior univerzita: programy, které tě posunou dál

Junior univerzita při VŠB-TU Ostrava připravila pro studenty středních škol užitečné programy.

Podpora vzdělávání romských žáků – úspěšná debata v Přerově

V pondělí 20. října se v Přerově uskutečnilo odborné setkání zaměřené na rovný přístup ke vzdělávání romských žáků. V zasedací místnosti města se sešli zástupci škol, školských poradenských zařízení, sociálních služeb, neziskových organizací i veřejné správy, aby společně sdíleli zkušenosti, data a příklady dobré praxe.