Pusťte si debatu k duševnímu zdraví, prevenci i wellbeingu ve školách, která proběhla v ostravském Pantu v únoru!
„Škola je nejen ‚adresa – budova – třída‘, ale zejména vztahový prostor, dílna a laboratoř, kde se děti vzdělávají, získávají povědomí o světě, o vztazích, ale také vyrůstají ve společenství, které je pro jejich duševní pohodu zásadní.”
Martina Viktorie Kopecká, farářka, psychoterapeutka, krizová interventka a účastnice debaty v ostravském Centru PANT
Bezpečné klima ve třídě
Téma wellbeingu souvisí s bezpečným klimatem ve třídě. Vytvoření bezpečného třídního klimatu je základem pro efektivní učení, osobní růst a pozitivní vztahy mezi dětmi a vyučujícími. Když se žáci a žákyně cítí v bezpečí, jsou otevřenější k novým výzvám, lépe se zapojují do výuky a budují si zdravé vztahy i mezi sebou. Více se dozvíte v sekci Bezpečné klima ve třídě na webu Zapojmevsechny.cz nebo ve videu ze ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí.
Pro udržení bezpečného klimatu ve třídě, kde jsou žáci a žákyně se sociálním znevýhodněním, je klíčové budovat atmosféru respektu, přijetí a vzájemné podpory. Vyučující by měli aktivně podporovat otevřenou komunikaci a zapojovat všechny děti do společných aktivit. Důležité je nastavit jasná pravidla chování a nezapomínat na individuální přístup. Pomoci může i diagnostika klimatu celé třídy, kterou přibližuje následující článek.
Přečtěte si také, jak podporovat žádoucí chování žáků a žákyň v heterogenním kolektivu. Dozvíte se, jak díky pozitivní podpoře nastavit a dodržovat pravidla a podporovat očekávané chování žactva.
Nedílnou součástí celkového wellbeingu žáků, žákyň i vyučujících je duševní zdraví, které výrazně ovlivňuje schopnost učit se, soustředit se a rozvíjet zdravé vztahy. Ve školách by proto měla být podpora duševního zdraví samozřejmostí. Lze jí dosáhnout prostřednictvím otevřené komunikace, prevencí proti stresu, budováním bezpečného prostředí a rozvojem emoční inteligence. Když se školy věnují duševní pohodě, pomáhají nejen předcházet úzkostem, ale vytváří také prostor pro lepší spolupráci, kreativitu a radost z učení. Proč, kdy a jak se věnovat duševnímu zdraví se můžete dočíst v tomto článku.
O wellbeingu ve školách se můžete dozvědět více také z publikace Lenky Felcmanové.
Jak se vyrovnávají školy se snižováním nerovností ve vzdělávání žáků a žákyň, zjistíte z následujících příspěvků:
Sociální intervence a role školy v praxi
Inovativní přístup k žactvu v ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích – část 1.
Inovativní přístup k žactvu v ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích – část 2.
Inovativní přístup k žactvu v ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích – část 3.
Péče o sebe jako vyučující a prevence syndromu vyhoření
Nezapomínejme také na syndrom vyhoření, který může postihnout vyučující a další pedagogické pracovníky a pracovnice. Tento stav se projevuje ztrátou motivace, pocitem bezmoci, podrážděností nebo apatií. Důležité je včas rozpoznat příznaky a nebát se požádat o pomoc, aby se předešlo dlouhodobým negativním dopadům na zdraví i pracovní výkon. Se syndromem vyhoření se pojí následující příspěvky:
Emoční první pomoc pro vyučující – část 1.
Emoční první pomoc pro vyučující – část 2.
Mentoring ve školství jako prevence syndromu vyhoření
Ruku v ruce s wellbeingem jde také koučink a terapie, o kterých si můžete poslechnout v následujících podcastech. Hostkou je Jana Maksymová, která díky vlastním zkušenostem přináší jedinečný pohled na překonávání překážek a nalezení životní rovnováhy.
Od překonání závislosti k podpoře druhých 1. díl
Od překonání závislosti k podpoře druhých 2. díl
Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem
Přichází k vám nově do školy žák bez znalosti češtiny? Z cizí země? Start ve škole, a to, jak se cítí, má velký vliv na jeho další úspěšnou vzdělávací dráhu. Máme tipy, jak zařídit vše tak, aby se to povedlo — https://zapojmevsechny.cz/clanek/943-krabicka-prvni-zachrany-pro-ucitele-prvni-dny-a-tydny-s-zakem-bez-znalosti-cestiny-ve-tride-autorka-alice-kourkzi
Pokud je potřeba dítěti věnovat více času a péče, nabízí NPI finanční prostředky na tzv. adaptační koordinátory: https://zapojmevsechny.cz/odlisny-matersky-jazyk/adaptacni-koordinatori
Nabídka DVPP k tématu wellbeingu
Máte zájem setkat se prezenčně s kolegy a kolegyněmi na krajských pracovištích NPI ve svých regionech? Chcete si společně s lektory odzkoušet pedagogické postupy, které povedou k nastavení pozitivního prostředí ve třídě, k otevřené výuce nebo umožní výuku diferencovat? Pokud ano, získáte možnost pozitivně ovlivnit klima ve třídě a tím i duševní pohodu žáků a žákyň. Podívejte se na kompletní nabídku DVPP k této tematice.
Šikana, násilí a další rizikové chování jsou ve školách závažným problémem, který v současné době postihuje tisíce dětí a mladistvých v celé České republice. Přestože se o tématu stále více hovoří, v mnoha případech zůstává neviditelné a nedostatečně řešené. Například šikana může mít hluboké psychické, emocionální i fyzické následky, které ovlivňují životy dětí nejen během školní docházky, ale i v dospělosti.
Tématem měsíce ledna 2025 jsou Přijímací zkoušky na střední školy. Přinášíme vám souhrn materiálů, které Vám usnadní práci s heterogenní, pestrou třídou při přípravě na ně. Podívejte se na články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!
Tématem měsíce prosince 2024 je doučování a jeho přínosy. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při práci s žáky a žákyněmi.