logo
logo
ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích inovuje přístup k žákům a žákyním ze sociálně znevýhodněného prostředí – část 2.

ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích inovuje přístup k žákům a žákyním ze sociálně znevýhodněného prostředí – část 2.

03.05.2024
Lucie Holinková, Lucie Stanjurová
Vedení ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích, kde je výrazný podíl žáků a žákyní ze sociálně znevýhodněného prostředí, si stanovilo cíl doplnit školní poradenský tým o sociální pedagožku. Tento plán bylo možné uskutečnit díky zapojení do projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR. V druhém díle třídílné série se dozvíte více o denních aktivitách sociální pedagožky. Zaměříme se také na podpůrné programy školního poradenského pracoviště pro žáky ohrožené školním neúspěchem.
Obrázek článku

Areál školy ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích. | FOTO: Archiv ZŠ Maxe Švabinského, Teplice.

 

Spolupráce a strategie: Jak školní poradenské pracoviště čelí výzvám vzdělávání a podporuje žáky v riziku školního neúspěchu

Zdejší školní poradenské pracoviště zahrnuje výchovnou a kariérovou poradkyni, metodika prevence, dyslektické asistentky, speciální pedagožku a sociální pedagožku. Sdílejí spolu kabinet, takže mohou průběžně řešit aktuální výzvy. V týmu probíhá otevřená komunikace, všichni si navzájem poskytují podporu na základě jejich různých zkušeností a perspektiv.

Všichni pedagogičtí pracovníci ve škole se snaží aktivně řešit problémy žáků již v raném stádiu, aby se předešlo jejich zhoršení. Školní poradenské pracoviště například zpracovalo Strategii prevence a školní neúspěšnosti 2023-2024, která obsahuje podpůrný program pro žáky ohrožené školním neúspěchem, zahrnující individuální práci s dítětem, doučování a stanovení specifických opatření, jako je oznámení písemné práce, stanovení termínu zkoušení z konkrétního učiva a umožnění opakovaného opravného pokusu. Tento program je pravidelně u každého žáka vyhodnocován.


Ranní dozor jako klíč k úspěchu: Jak sociální pedagožka rozpoznává a řeší problémy žáků

Sociální pedagožka Nikola Petrlíková má ve škole plný pracovní úvazek. Svůj pracovní den začíná v půl osmé ráno na chodbě ve středním patře, kde má dobrovolný dozor se svými kolegy. Tak má možnost setkat se s většinou dětí již ráno a snadno rozpoznat, jak se cítí. Pokud někdo má problém nebo špatný den, může to ihned identifikovat a setkat se s dítětem během dne. Děti si na její přítomnost na chodbě zvykly natolik, že za ní samy přicházejí a hned jí hlásí, co se děje. Někdy se přijdou obejmout, což dokazuje, jak pozitivně její osobnost vnímají. Kromě dětí za ní ráno přicházejí také kolegové a kolegyně, pokud potřebují něco aktuálního řešit, a domlouvají si schůzky.



Infobox

Ranní monitoring dětí 

Ranní monitoring ve škole, prováděný sociální pedagožkou nebo jiným pověřeným pedagogem (například v rámci ranního dozoru na chodbách), má řadu výhod, které mohou přispět k lepšímu pochopení a podpoře žáků.

Výhody ranního monitoringu:

  • Ranní monitoring umožňuje pedagogům rychle identifikovat žáky, kteří mohou mít emocionální nebo sociální potíže, což umožňuje okamžitou intervenci (v rámci téhož školního dne).
  • Pozitivní interakce a osobní pozornost mohou žákům pomoci cítit se v škole vítaní a bezpečně, což je důležité pro jejich celkové emocionální zdraví.
  • Pravidelný osobní kontakt podporuje vztahy mezi pedagogy a žáky, což může zlepšit komunikaci a vzájemnou důvěru.
  • Ranní pozorování může pomoci předcházet problémům tím, že pedagogové mohou zasáhnout předtím, než se malé problémy stanou většími.
  • Žáci, kteří se cítí emocionálně podporováni, jsou obvykle více motivováni k učení a mají lepší výsledky ve škole.
  • Informace získané při ranním monitoringu mohou být užitečné při komunikaci s rodiči o potřebách nebo problémech jejich dětí.

Čeho by si pedagogové měli všímat:

  • Zda jsou děti smutné, naštvané, unavené nebo ukazují známky úzkosti, neklidu nebo stresu.
  • Jak se děti zapojují do interakcí s vrstevníky, zda jsou izolované, zda projevují známky šikanování nebo jsou šikanovány.
  • Jakýchkoliv změn v osobní hygieně nebo oblečení, které mohou signalizovat domácí problémy nebo nedostatek péče.
  • Jak žáci reagují na pozdrav a jaké mají první reakce, což může odrážet jejich aktuální stav mysli.
  • Jakýchkoliv změn ve zvyklostech nebo v běžném chování žáků, které mohou naznačovat větší problémy.



Otevřené dveře pro každého: Jak sociální pedagožka podporuje plaché žáky i celé skupiny

Nikola Petrlíková má ve svém denním rozvrhu vždy zařazeny buď individuální nebo skupinové konzultace. Individuální konzultace jsou přizpůsobeny pro děti, které se ve skupině/třídě necítí pohodlně a jsou otevřenější, když jsou samy se sociální pedagožkou. Skupinová setkání se organizují na základě dohody s učiteli a v současné době se zaměřují na prevenci šikany a další témata jako sebepoškozování, panické ataky, wellbeing a duševní zdraví.

Sociální pedagožka ve svém harmonogramu kromě běžných pracovních činností zohledňuje také aktuální události ve škole nebo problémy, s nimiž děti přicházejí z domova. Proto si vždy rezervuje dodatečný čas, který může věnovat okamžitým potřebám dětí, ale také potřebám učitelů nebo rodinných příslušníků.

Děti si tedy postupně zvykly na to, že ji mohou kdykoliv během školního dne navštívit, protože má vždy otevřené dveře a najde si na ně čas. Mají možnost přijít za ní i během vyučování, což ocení zejména ti, kteří se stydí přicházet o přestávkách, aby je neviděli ostatní spolužáci. Díky dohodě s ostatními pedagogy toto uspořádání funguje bez problémů.


Bezpečný prostor pro sdílení a růst: Jak školní klubík podporuje emocionální rozvoj a školní úspěch žáků prvního stupně

Každé úterý a čtvrtek po skončení vyučování se pro děti z prvního stupně koná školní klubík. První aktivitou tohoto klubíku je společný kruh, během něhož mají děti možnost vyjádřit se o tom, jak se cítí, co je těší nebo trápí, ať už doma nebo ve škole. Během běžného vyučování obvykle učitelé nemají dostatek prostoru na to, aby se věnovali osobním tématům žáků.

V rámci školního klubíku panují jasná pravidla: veškerá sdělení zůstávají mezi čtyřmi stěnami a hovoří pouze ti, kteří mají zájem, nikdo není nucen se vyjadřovat. Děti se v komunikaci cítí otevřeně, protože vědí, že se nachází v bezpečném prostředí.

Po úvodním kruhu sdílení mají možnost vybrat si z balíčku emoční nebo mindfulness kartu. Každá karta obsahuje titulek, ilustraci a textové poselství, například „pohlaď sám sebe“. Karty jsou pro děti nástrojem k pozitivnímu uklidnění myšlenek, jsou na ně zvyklé a rády s nimi pracují.

Sociální pedagožka učí děti, jak správně zvládat a pracovat s emocemi. Využívá k tomu již zmíněné emoční karty a modelové situace, které dětem ukazují, že s emocemi lze zacházet i pozitivním způsobem. Také je učí, jak se vzájemně ocenit a pochválit.

Dalšími aktivitami školního klubíku jsou cvičení jógy a dechové techniky, které pomáhají dětem uklidnit myšlenky. Aktivity se v průběhu pobytu v klubíku střídají a děti mají široký výběr možností, jako je výlet, pečení bábovky nebo výroba trička. Dále se děti podle ročních období věnují tradičním činnostem, vytvářejí dekorace nebo předměty spojené s aktuálním svátkem, které si následně mohou odnést domů.

Ve školním klubíku mají děti také příležitost doučovat se probírané učivo nebo se připravovat na nadcházející ústní nebo písemné zkoušky. Tuto možnost často využívají, jelikož jim záleží na tom, jaké budou jejich studijní výsledky a chtějí dosáhnout úspěchu ve škole.

Školní klubík je momentálně otevřen pouze pro žáky prvního stupně. Vzhledem k jeho úspěchu a oblíbenosti mezi dětmi se nyní plánuje rozšíření nabídky o klub pro žáky druhého stupně.


Letní dobrodružství pro děti: Jak školní tábor podporuje nejen zábavu, ale i finanční gramotnost a přátelství

V roce 2023 měly děti možnost účastnit se letního příměstského tábora, který pořádala škola. Pro většinu z nich představoval tento tábor jakousi formu dovolené, zejména proto, že vyrůstají v městských sídlištích, a jejich rodiče často nemají finanční možnosti na klasickou dovolenou. Sociální pedagožka, která se podílí na organizaci programu, dětem umožňuje samostatně rozhodnout, na jaká místa by se chtěly podívat. Poté mají děti za úkol naplánovat si výlety samy – berou v úvahu finanční rozpočet na daný den a podle toho plánují jídelníček a aktivity. Tímto způsobem se u nich rozvíjí i finanční gramotnost. Děti jsou nadšené a rády se zapojují do tvorby programu tábora. Během tábora mají také možnost lépe se poznat mimo školní prostředí, což posiluje vztahy a vede ke vzniku nových přátelství.


Galerie fotografií:



Infobox

Rozmanité vzdělávací zdroje pro práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí

Nabízíme souhrn aktivit pro výuku a volný čas i vzdělávacích zdrojů (jako jsou učebnice), které mohou pedagogové využít jak ve třídě, tak při aktivitách mimo školu při práci s žáky a žákyněmi (nejen) ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Metoda Persona Dolls 

Persona Dolls neboli Panenky s osobností je metoda podporující rovný přístup ve vzdělávání, vychází z přístupu anti-bias věnující se vědomé práci s předsudky. Metoda byla v České republice poprvé představena v roce 2012 a první certifikovaní lektoři byli proškoleni v roce 2015 v rámci vzdělávacího programu Varianty organizace Člověk v tísni. Cílem metody je především posilování sebevědomí dětí z hlediska vlastní identity, rozvoj pozitivního vnímání rozmanitosti, rozvoj kritického myšlení vůči předsudkům a diskriminaci. Metoda je určená dětem ve věku 3–9 let a je vhodné s ní pracovat v prostředí mateřských a základních škol. [1]


Doporučené webové stránky – další materiály a informace:

Tipy na hry a aktivity s Emočními kartami. Tisíc tváří radosti. | (tisictvariradosti.cz)

Afirmační a všímavé karty pro děti pro rozvíjení sebedůvěry, sebeúcty a laskavosti. Tisíc tváří radosti. | (tisictvariradosti.cz)

Mindfulness karty a pomocníčci přítomnosti. Jógalovánky…s láskou ke hře, józe a tvoření. | (www.jogalovanky.cz)

Emoční Učebnice: Můj Učitel Strach. Laskavý průvodce strachem pro děti. PhDr. Jana Kubíčková, PhD. | (tisictvariradosti.cz)

Panenky s osobností učí děti pojmenovávat své pocity a reagovat na předsudky. Zapojmevšechny.cz. | (zapojmevsechny.cz)

 

Doporučená literatura:

Allen, V. G. (2023). Moje pocity: encyklopedie pro děti. Překlad Petra Diestlerová. Vydání první. Praha: Portál.

Bhatia, L. a Mooney, C., ed. My jsme svět. 4., Zkoumání pocitů: hodnotové vzdělávání a dovednosti pro život. Překlad Jakub Vinklárek. [Vinařice]: Cyril Mooney Education, 2017.

Bücken-Schaal, M. (2018). Emoce  Obrázkové karty: pro porozumění emocím a rozvoj sociálních dovedností [grafika]. Vydání první. [Praha]: Pasparta Publishing, s.r.o.

Chelladurai, C., Soans, F. a Mooney, C., ed. (2017). My jsme svět. 2., Myslet na druhé: hodnotové vzdělávání a dovednosti pro život. Překlad Jakub Vinklárek. [Vinařice]: Cyril Mooney Education.

Dolto-Tolitch, C. A Faure-Poirée, C. (2013). Hněv… a co s ním? Vyd. 1. Praha: Portál.

Gruzewski, K. (2023). 150 terapeutických her pro dospívající: sebehodnota, komunikace a zvládání náročných situací. Překlad Eva Klimentová. Vydání první. Praha: Portál.

Piroddi, C. (2021). Montessori: dětské emoce: jak naučit děti pochopit své pocity. Překlad Miroslava Lánská. Vydání první. Praha: Euromedia Group k.s.

Pereira, C., Soans, F. a Mooney, C., Ed. (2017). My jsme svět. 5., Porozumění sami sobě: hodnotové vzdělávání a dovednosti pro život. Překlad Jakub Vinklárek. [Vinařice]: Cyril Mooney Education.

 

Tip na závěr:

První část třídílné série zaměřená na efektivní přístupy práce se žáky a žákyněmi ze sociálně znevýhodněného prostředí poskytla informace o preventivních opatřeních a strategiích pro řešení problémů souvisejících se záškoláctvím v Základní škole Maxe Švabinského v Teplicích.

Třetí část našeho seriálu o úspěšných metodách ze školního poradenského pracoviště výše uvedené školy, která vyjde v týdnu počínající 13. května 2024, se zaměří na podporu žáků a žákyň druhého stupně ze strany sociální pedagožky a také na způsoby, jakými pedagožka řeší výzvy v komunikaci s rodiči.



Zdroje:

[1] Člověk v tísni. (nedatováno). Panenky s osobností. [online]. Dostupné z: https://www.clovekvtisni.cz/co-delame/vzdelavaci-program-varianty/persona-dolls. [dat. cit. 24. 4. 2024].



 


 

 

[KB1]Toto prosím ještě projít.

Mohlo by Vás zajímat

Dobrá praxe ze Školního poradenského pracoviště ZŠ Jirkov: Příběhy úspěchu – 1. díl

Martina Meitnerová, ředitelka ZŠ Nerudova v Jirkově, vede školu v oblasti identifikované Agenturou pro sociální začleňování jako sociálně vyloučenou. Jejím záměrem bylo posílit tým zaměstnanců o pozici sociální pedagožky a terénního pracovníka, což se jí podařilo díky zapojení do projektu Podpora rovných příležitostí Národního pedagogického institutu ČR. Díky tomuto kroku došlo ke zlepšení práce pedagogů a snížení počtu dlouhodobých neomluvených absencí mezi žáky.

Dobrá praxe ze Školního poradenského pracoviště ZŠ Jirkov: Příběhy úspěchu – 2. díl

ZŠ Nerudova v Jirkově, která je umístěna podle indexu Agentury pro sociální začleňování v oblasti sociálního vyloučení, si stanovila jako hlavní cíle zlepšit docházku žáků a zabránit školní neúspěšnosti. Díky účasti v projektu Podpora rovných příležitostí zde pracují sociální pedagožka a terénní pracovník. Jak vypadá jejich pracovní den a jaký je jejich přínos pro školu? A jakým způsobem se do interakce se žáky angažuje další člen týmu školního poradenského pracoviště, speciální pedagožka?

Spravedlivost a legitimita v poskytování nadstandardní podpory žákům se sociálním znevýhodněním

Video se zabývá problematikou spravedlivosti v poskytování nadstandardní podpory ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Doc. Zbyněk Němec (PedF UK, NPI ČR) v krátké prezentaci přibližuje některé teoretické, zákonné i prakticky orientované argumenty zdůvodňující, proč je zajištění nadstandardní finanční i jiné podpory ve vzdělávání znevýhodněných žáků nejen potřebné, ale také zcela legitimní a obecně obhajitelné.

Zobrazit další články