Ve výuce v heterogenní třídě se učitel díky pestrosti svých žáků může často dostat do situace, kdy si s žáky „nebude rozumět“. Někteří žáci nebudou rozumět jeho výkladu či instrukci nebo se budou ztrácet v průběhu plnění zadání. Ve výuce srozumitelné všem žákům se učitel při potížích s komunikací snaží volit jiný, pro žáky srozumitelnější způsob komunikace, snaží se zpřehlednit organizaci výuky, usnadnit žákům předvídatelnost situací v průběhu výuky a v neposlední řadě žáky v případě potřeby různými způsoby vede od zadání úkolu až po jeho dokončení v rámci otevřeného vyučování.
Materiály této sekce tvoří texty a videoreportáž ze školy k dalším čtyřem zásadám Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem realizace srozumitelné výuky pro všechny žáky.
Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou
- Dodržujeme rituály navozující žákům pocit „my“
- Používáme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu
- Upravujeme pracovní prostředí pro realizaci otevřeného vyučování
- Používáme gradované slovní úlohy
- Vytváříme pestré učební situace
- Ujišťujeme se, že si všichni žáci vědí rady
- Umožňujeme žákům pracovat svým tempem
- Používáme ve výuce kotvicí aktivity
- Nastavujeme efektivně formativní hodnocení
- Podporujeme žádoucí chování žáků
K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Olomouc, Svatoplukova, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu výuka srozumitelná všem žákům. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky.
Navazující tematický webinář k dobré praxi
Výuka srozumitelná všem žákům (ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova