logo

Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2

Tereza Škachová, Lenka Rybářová
31.10.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Tandemová výuka už dávno není jen experiment. V řadě škol se stává běžnou součástí výukového procesu. S rostoucím zájmem o tento způsob práce se objevila i potřeba sdílet zkušenosti a nabídnout školám konkrétní oporu. Právě proto vznikla nová metodika Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2, připravená týmem NPI ČR.
Obrázek článku


Publikace vychází ze zkušeností učitelů, vedení i z průzkumů a reaguje na praktické otázky: Jak tandem nastavit, aby opravdu fungoval? Co se v praxi osvědčilo?

O tom, jak metodika vznikala, jak ji ovlivnila evaluace projektu a proč má smysl podporovat výuku ve dvojici, jsme mluvili s jejími autorkami Terezou Škachovou a Lenkou Rybářovou.


Od inspirace k metodické opoře

Tandemová výuka se během projektu Podpora rovných příležitostí stala jedním z klíčových nástrojů podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Na tyto zkušenosti nyní navazuje nová metodika, která přináší ucelený metodický rámec a shrnuje osvědčené postupy z české praxe.

„Nechtěly jsme napsat jen další manuál s univerzálními radami. Místo toho jsme chtěly, aby si čtenář mohl říct: ano, přesně tohle se nám děje a tady je pár cest, jak to zvládnout,“ vysvětlují autorky.

Publikace spojuje příklady z terénu s teoretickým rámcem a doplňuje je videoukázkami i přílohami s konkrétními nástroji pro plánování, reflexi a spolupráci mezi kolegy.

„Na webinářích i ve školách jsme slyšely stále stejnou otázku: A jak to máme dělat konkrétně?“ doplňuje Lenka.

Právě tehdy se zrodil nápad vytvořit ucelený, srozumitelný materiál o tom, jak tandemovou výuku zavádět a rozvíjet. „Existovaly články, rozhovory, diplomky… ale ne něco, co by vyučující mohli opravdu vzít do ruky a podle toho začít,“ říká Lenka.

„Vznikalo to jako malý sešitek,“ usmívá se Tereza, „a skončilo to jako kniha plná příloh, checklistů a praktických tipů.“


Co ukazují data

Podle závěrečné zprávy projektu za roky 2023–2024 využívá tandemovou výuku více než 60 % zapojených škol. Více než 70 % vyučujících ji hodnotí jako přínosnou – nejčastěji pro zlepšení klimatu ve třídě, individualizaci výuky a vzájemnou podporu mezi kolegy.

Ukazuje se také, že školy, jejichž vedení tandemové dvojice systematicky podporuje, vykazují vyšší stabilitu pedagogického týmu a nižší míru profesního vyhoření.

„Chtěly jsme, aby text vycházel z ověřených zkušeností, nikoli jen z pocitů. Data nám ukázala, že tandem není pouze hezkou myšlenkou, ale skutečným nástrojem, který reálně zlepšuje výuku i vztahy ve třídách,“ vysvětluje Lenka.


Co dělá tandem funkčním

Z rozhovorů s vyučujícími i vedením škol vyplynulo, že tandemová výuka stojí a padá s důvěrou a komunikací.

„Všechno ostatní – rozvrhy, čas, přípravy – lze vyřešit, pokud mezi učiteli panuje vzájemná důvěra,“ říká Lenka.

Autorky zdůrazňují, že tandem není jen organizační model, ale především způsob myšlení o výuce, o sdílené odpovědnosti a vzájemné podpoře.

„Nejde o to, aby byli dva lidé ve třídě. Důležité je, co spolu dělají, jak spolu komunikují a jak jejich spolupráce ovlivňuje učení žáků,“ doplňuje Tereza.

 

Jak vedení pomáhá tandemu růst

Z evaluace i zkušeností vyplývá, že tandem se nejlépe rozvíjí tam, kde vedení vytváří prostředí důvěry a dává učitelům prostor zkoušet nové věci.

„V mnoha školách tandemová výuka začala tím, že dvě kolegyně prostě chtěly zkusit něco jiného. A když viděly, že to funguje, zapojili se i další kolegové. Ta energie zezdola je velmi důležitá,“ říká Tereza.

„Zároveň je ale jasné, že bez podpory vedení by tandem nemohl růst. Vedení musí spolupráci umožnit a dát jí prostor. Bez toho by zůstala jen na úrovni jednotlivých pokusů,“ doplňuje.

Příručka proto nabízí i část určenou ředitelům a koordinátorům s tipy, jak tandem podporovat systémově: jak plánovat rozvrh, hospitace i společné reflexe. Vedení školy tak vytváří rámec, v němž může tato forma výuky skutečně zakořenit.

Současně se věnuje i konkrétním způsobům, jak zvládat komunikaci, reagovat na nečekané situace a udržovat plynulost spolupráce. „Nechtěly jsme popisovat ideální stav. Chtěly jsme ukázat, že i překážky se dají zvládnout, když o nich učitelé mluví otevřeně,“ doplňuje Tereza.


Reflexe místo kontroly

Právě reflexe je tím, co rozhoduje o kvalitě tandemové výuky.

„Bez reflexe se tandem nevyvíjí,“ říká Lenka. „Nestačí jen čas strávený ve třídě. Důležité je, co se děje po hodině. Zamyslet se, co jsme se naučili a co zkusíme příště jinak.“

Tereza dodává: „Chtěly jsme ukázat, že reflexe nemusí být složitá. Stačí pár jednoduchých otázek a chuť si o nich popovídat. V tom je síla tandemu, že se učíme spolu.“

Součástí publikace jsou reflektivní archy, hospitační listy a otázky pro společné rozhovory po hodině – tedy nástroje, které podporují spolupráci, nikoli kontrolu.


Proč to stojí za to

Společná výuka přináší žákům víc pozornosti, podpory a prostoru pro různé tempo učení.

„Ve dvojici má učitel větší jistotu, že zachytí potřeby všech, i těch, kteří by jinak zůstali v pozadí,“ říká Tereza.

Zkušenosti učitelů a učitelek z evaluace ukazují, že tandem umožňuje okamžitou zpětnou vazbu a sdílení odpovědnosti, což vede k menšímu stresu a větší radosti z výuky.

„Když to funguje, je to úleva pro všechny,“ shrnují autorky.

„Nejde o dokonalost, ale o ochotu spolu mluvit, zkoušet a hledat, co funguje,“ uzavírají.


Metodika Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2

Jedinečnost metodiky spočívá v tom, že autorky nevycházely z jednoho převzatého modelu, ale vytvořily vlastní rámec forem spolupráce učitelů.

„Chtěly jsme, aby to odpovídalo realitě českých škol, ne aby se něco slepě přebíralo ze zahraniční literatury,“ vysvětluje Tereza.

Publikace provází čtenáře celým procesem tandemové výuky – od hledání vhodného partnera, přes společné plánování hodin, až po reflexi a podporu ze strany vedení školy. Nabízí přehled modelů, podle nichž lze tandem organizovat, praktické nástroje pro komunikaci a plánování.

Samostatné kapitoly se věnují i výzvám tandemové spolupráce, možnostem financování nebo využití tandemu při profesním rozvoji začínajících učitelů. V závěru nechybí odkazy na videohospitace, rozhovory a další zdroje inspirace.

Publikaci si lze stáhnout na webu NPI ČR. Nabízí konkrétní nástroje i zkušenosti, které mohou pomoci školám, jež hledají funkční způsoby, jak stavět výuku na spolupráci a sdílené odpovědnosti.

Stáhněte si celou metodiku: tandemova-vyuka-kdyz-1-1-jsou-vic-nez-2.pdf

Stáhněte si, vytiskněte a využívejte přílohy: tandemova-vyuka-kdyz-1-1-jsou-vic-nez-2prilohy.pdf



Mohlo by Vás zajímat

Praktické zásady pro podporu výuky v heterogenním kolektivu

V rámci webináře k modulu II (Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně) se budeme zabývat čtyřmi zásadami vycházejícími z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou, které mohou učitelům/učitelkám i asistentům/asistentkám pedagoga pomoci při každodenní práci ve třídě. Cílem je ukázat konkrétní a praktické tipy, jak zásady uplatnit, a podpořit tak porozumění i aktivní zapojení žactva. V článku nabízíme stručný přehled toho, co Vás během webináře čeká a na co se můžete těšit.

Tandemově odučené hodiny

Jak vést tandemovou výuku na 1. a 2. stupni? Nechte se inspirovat videohospitacemi z tandemově odučených hodin!

Rutiny, pracovní prostředí a pravidla: tři zásady, které mění klima třídy

Každý učitel a každá učitelka si přejí, aby jejich třída byla místem, kde se žáci a žákyně cítí bezpečně, mohou se soustředit na učení a navzájem spolupracovat. Není to ale samozřejmost. Národní pedagogický institut pro Vás připravil asynchronní webinář, který nabízí praktické tipy pro pedagogický sbor v rámci tří klíčových zásad vycházejících z publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou.