Učitel by měl při plánování vzdělávání svých žáků nebo při výuce samotné myslet vždy na to, že se žáci ve svých individuálních předpokladech pro učení i při samotném průběhu procesu učení liší. Důvodem je jejich různá motivace učit se i odlišné vzdělávací možnosti (např. preferovaný učební styl, případná dílčí znevýhodnění v učení, inteligence, paměť, schopnost soustředit se). Také jejich podmínky pro učení v rodině mohou být výrazně rozdílné.
Přistihněte své žáky co nejčastěji při úspěchu
Dobrý učitel respektuje různost svých žáků a vytváří ve výuce podmínky pro to, aby je co nejčastěji „přistihl při úspěchu“. V heterogenních třídách, složených kromě běžných žáků také např. z rozmanitých skupin žáků s různými druhy znevýhodnění/postižení, z žáků pocházejících z kulturně odlišného prostředí, žáků s nadáním, s odlišným mateřským jazykem, je tento cíl pro mnohé z učitelů stále profesní výzvou. Učitelé tak stále hledají cestu, jak lze pozitivně využít různorodosti žáků jako pozitivní hodnoty. Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) připravil pro učitele k využití metodickou podporu k tomuto tématu - pedagogické postupy seskupené do deseti zásad Desatera NPI ČR úspěšné práce s heterogenní třídou a sebehodnoticí nástroj pro učitele (check-list) s rozfázovaným postupem vedoucím k naplnění jednotlivých zásad.
Lze předpokládat, že větší benefity ze zavedené práce s heterogenní třídou získá učitel na prvním stupni, který tráví většinu času ve své kmenové třídě. Ale i na druhém stupni základní školy se jednotlivé zásady práce dají při výuce jednotlivých předmětů efektivně využít. Největší benefit ale tento způsob výuky přináší samotným žákům. V podobě příležitosti zažít úspěch v učení a ve zkušenosti z partnerské spolupráce.
Příklady dobré praxe, rozhovory a kazuistiky uvedené na webu Zapojmevšechny.cz se vztahují ke školní legislativě a dalším informacím aktuálním a platným v době zveřejnění příslušného článku.