logo

Praktické zásady pro podporu výuky v heterogenním kolektivu

Klára Majcíková
03.11.2025
Učitel/učitelka
V rámci webináře k modulu II (Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně) se budeme zabývat čtyřmi zásadami vycházejícími z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou, které mohou učitelům/učitelkám i asistentům/asistentkám pedagoga pomoci při každodenní práci ve třídě. Cílem je ukázat konkrétní a praktické tipy, jak zásady uplatnit, a podpořit tak porozumění i aktivní zapojení žactva. V článku nabízíme stručný přehled toho, co Vás během webináře čeká a na co se můžete těšit.


Struktura videa: 

0:27 Zásada 2: Používejme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu 

1:14 Používání vhodné slovní zásoby 

2:28 Využívání haptiky 

3:09 Jazyková konzistentnost 

3:55 Vizualizace při výuce 

7:32 Zásada 5: Vytvářejme pestré učební situace 

8:31 Kooperativní učení 

9:21 Práce ve dvojicích 

11:12 Diskuse a její podoby jako výuková metoda 

14:41 Brainstorming 

17:30 Word clouds (slovní mráčky) 

18:10 Metoda snowballing 

19:03 Projektové vyučování 

21:47 Přidělování rolí při práci ve skupině 

23:59 Zásada 6: Ujišťujme se, že si žáci a žákyně vědí rady 

25:22 Ověřování porozumění instrukcím 

27:02 Ověřování porozumění v průběhu plnění úkolu


Zásada 2: Používejme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu

První zásada, na kterou se zaměříme, zdůrazňuje potřebu jasných a srozumitelných instrukcí. Často se stává, že i dobře míněné vysvětlení je pro žáky a žákyně příliš složité – příliš dlouhé věty, cizí pojmy či rychlé tempo řeči mohou vést k nedorozumění a frustraci. Proto doporučujeme vyjadřovat se jednoduše a doplňovat mluvené slovo vizuálními pomůckami.

Ukážeme si například využití režimu dne na tabuli nebo práci s komunikačními kartičkami či vypravěčskými kartami, které žákům a žákyním napoví, co je čeká, a poskytnou jim jistotu. Velkým pomocníkem mohou být i QR kódy odkazující na doplňující materiály nebo aplikace.

Závěrečný tip zní jasně: čím více způsobů komunikace využijeme – slovo, obrázek, mimiku, gesta, práci s hlasem – tím větší je šance, že nám žáci a žákyně porozumí.


Teorie kognitivní zátěže

Podle teorie kognitivní zátěže (Sweller, 1988) má lidská pracovní paměť omezenou kapacitu. Pokud učitel či učitelka používají příliš složitý jazyk nebo zadávají rozsáhlé instrukce bez vizuální podpory, může snadno dojít k přetížení paměti žáků a žákyň, což znemožňuje efektivní učení. Vizuální prvky – obrázky, schémata, piktogramy – napomáhají rozložení informací mezi různé kanály zpracování (sluchový, vizuální), a tím usnadňují jejich uchopení. Výzkumy zároveň ukazují, že kombinace jednoduchého verbálního sdělení a obrazového doprovodu výrazně zvyšuje porozumění, zejména u žáků a žákyň s jazykovými obtížemi či odlišným mateřským jazykem. [1]



Zásada 5: Vytvářejme pestré učební situace

Druhá zásada nás zavede k práci se skupinami. Pestré učební situace znamenají, že výuka není monotónní, ale nabízí žákům a žákyním různé formy spolupráce – od skupinové výuky, až po kooperativní učení.

Během webináře se zaměříme na praktické otázky: jak tvořit skupiny, jakou zvolit jejich velikost a s jakými obtížemi se nejčastěji při skupinové práci setkáváme (hluk, nepozornost, obtížné rozdělování).

Představíme si řadu konkrétních metod: losování rolí, brainstorming, myšlenkové mapy, snowballing či projektové vyučování. Každá z těchto metod nabízí jiné možnosti, jak žáky a žákyně aktivizovat, ale zároveň klade na učitele a učitelky požadavky v oblasti organizace a řízení. Proto zdůrazníme i význam nácviku pravidel a postupného začleňování skupinové práce – začít je vhodné s menšími celky, například s prací ve dvojicích.


Sociokonstruktivismus a Vygotského zóna nejbližšího vývoje

Sociokonstruktivistické pojetí učení zdůrazňuje, že znalosti vznikají především ve vzájemné interakci a sdílené činnosti. Lev Vygotskij popsal tzv. zónu nejbližšího vývoje – oblast, ve které se žák či žákyně dokážou posunout vpřed díky podpoře zkušenějších vrstevníků či vyučujícího. Skupinová a kooperativní práce je praktickým naplněním tohoto konceptu: žáci a žákyně se učí nejen od učitele či učitelky, ale i mezi sebou navzájem. Rozmanité učební situace proto rozvíjejí nejen znalosti, ale i sociální dovednosti, schopnost argumentace, spolupráce a empatie. To jsou kompetence klíčové pro celoživotní učení i pro budoucí profesní život. [2]



Zásada 6: Ujišťujme se, že si všichni žáci a žákyně vědí rady

Třetí zásada je úzce propojena s předchozími. Nestačí pouze zadat úkol – klíčové je přesvědčit se, že všichni žáci a žákyně rozumí, co se od nich očekává. To znamená nejen jasně formulovat zadání, ale také uvést časový plán, potřebné pomůcky, pravidla i kritéria hodnocení. Velmi užitečné je doplnit instrukce ukázkou výsledku, který od žáků a žákyň očekáváme.

Praktické tipy ukážou, jak využívat jednoduché vizuální signály – například kartičky, gesta nebo smajlíky – k rychlému ověření porozumění. Důležité je, aby učitel či učitelka aktivně vyhledávali zpětnou vazbu a neváhali klást otevřené otázky, které žáky a žákyně přimějí k zamyšlení a potvrzení, že zadání pochopili.


Univerzální design pro učení (UDL)

Koncept Universal Design for Learning (UDL) (CAST, 2025) vychází z myšlenky, že výuka má být navržena tak, aby byla přístupná a srozumitelná pro všechny žáky a žákyně – včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedním z pilířů UDL je multiple means of engagement a representation, tedy nabízet informace různými způsoby a průběžně ověřovat, zda jim žáci a žákyně rozumějí. Praktiky jako kartičky, gestikulace nebo ukázky výsledků nejsou tedy „zjednodušováním“ výuky, ale naopak vědomým vytvářením inkluzivního prostředí, kde mají každý žák i žákyně šanci uspět. Takto pojatá výuka je zároveň prevencí frustrace, pocitu bezmoci a neúspěchu. [3]



Zásada 9: Nastavujme efektivně formativní hodnocení

Poslední zásada se věnuje tématu, které je pro mnoho pedagogů a pedagožek výzvou – formativnímu hodnocení. Na rozdíl od tradičního známkování se zaměřuje na proces učení, průběžnou zpětnou vazbu a podporu rozvoje každého žáka a žákyně.

Během webináře rozebereme, kdy a jak hodnotit, kdo se na hodnocení podílí (učitel/učitelka, žáci/žákyně navzájem, možné je i sebehodnocení) a co je vlastně předmětem hodnocení – nejen znalosti, ale také dovednosti a postoje.

Ukážeme si různé formy zpětné vazby, příklady formulací, které podporují motivaci, i vizuální pomůcky, jako jsou mapy učebního pokroku nebo jednoduché sebehodnoticí tabulky.

Závěrem doporučíme vyučujícím, aby si zapisovali, co jednotlivé formy hodnocení přinášejí jim i jejich žákům a žákyním, a přemýšleli o tom, jak více využívat vrstevnické hodnocení a sebehodnocení.


Hattieho „Visible Learning“ a formativní hodnocení

John Hattie ve své rozsáhlé metaanalýze Visible Learning (2009) identifikoval faktory s největším vlivem na učení žáků a žákyň. Na předních místech se objevuje právě formativní hodnocení a průběžná zpětná vazba. Ta totiž umožňuje žákům a žákyním vidět vlastní pokrok, porozumět tomu, co se od nich očekává, a nastavit si reálné cíle. Efektivní zpětná vazba podle Hattieho odpovídá na tři klíčové otázky: „Kam směřuju? Jak si vedu? Jak se mohu zlepšit?“ (feed up, feed back, feed forward). Pokud pedagog či pedagožka dokáže tyto otázky v praxi uchopit, výrazně tím posiluje motivaci a vnitřní angažovanost žáků a žákyň. [4]


Shrnutí

Čtyři vybrané zásady – jednoduchý jazyk a vizuální opora, pestré učební situace, ověřování porozumění a formativní hodnocení – mají společný cíl: podpořit aktivní zapojení všech žáků a žákyň a umožnit jim dosahovat co nejlepších výsledků. Nejde přitom o složité inovace, ale o drobné a praktické kroky, které může každý učitel či učitelka začlenit do své výuky.

Webinář nabídne nejen teoretické rámce, ale především praktické tipy, ukázky pomůcek a prostor pro vlastní zamyšlení. Věříme, že se stanou inspirací pro vaši každodenní práci se žáky a žákyněmi a že vám pomohou učinit výuku pestřejší, srozumitelnější a účinnější.


Další díly seriálu:

První díl: Rutiny, pracovní prostředí a pravidla: tři zásady, které mění klima třídy: https://zapojmevsechny.cz/clanek/1313-rutiny-pracovni-prostredi-a-pravidla-tri-zasady-ktere-meni-klima-tridy



Zdroje:

[1] Sweller, J. (1988). Cognitive Load During Problem Solving: Effects on Learning, Cognitive Science, 12 (2), 157-285.

[2] Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Portál.

[3] CAST (2025). Universal Design for Learning. https://www.cast.org/what-we-do/universal-design-for-learning/

[4] Hattie, J. (2009). Visible learning a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.


Kam dále pro více informací a tipů? 

🔹 Používejme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu: https://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-2-jak-pouzivat-ve-vyuce-jednoduchy-jazyk-a-vizualni-oporu

🔹 Vytvářejme pestré učební situacehttps://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-5-jak-motivovat-zaky-ke-kooperativnimu-uceni-cast-i 

🔹 Ujišťujme se, že si všichni žáci vědí rady: https://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-6-jak-zajistit-spravne-pochopeni-zadani-ukolu 

🔹 Nastavujme efektivně formativní hodnoceníhttps://zapojmevsechny.cz/clanek/uspesna-prace-s-heterogenni-tridou-9-efektivni-nastaveni-formativniho-hodnoceni?activate=0&show=1&fbclid=IwAR3EsQ_WSXtc4587VXY8LYtJBs6GXhxhU0N5XicqmLatgkaSqngBrkEYDTQ 

🔹 Publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou ke stažení zdarma: https://www.npi.cz/images/isbn/978-80...

🔹 Webinář s reportáží ze školy k modulu II: https://zapojmevsechny.cz/clanek/webinare-a-reportaze-ze-skol-k-tematum-desatera

🔹 Reflektivní deník ke stažení zdarma: https://zapojmevsechny.cz/clanek/1178...

🔹 Digitální check-list: https://zapojmevsechny.cz/prace-s-het... #myjsmenpi #ZapojmeVsechny


Mohlo by Vás zajímat

Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2

Tandemová výuka už dávno není jen experiment. V řadě škol se stává běžnou součástí výukového procesu. S rostoucím zájmem o tento způsob práce se objevila i potřeba sdílet zkušenosti a nabídnout školám konkrétní oporu. Právě proto vznikla nová metodika Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2, připravená týmem NPI ČR.

Tandemově odučené hodiny

Jak vést tandemovou výuku na 1. a 2. stupni? Nechte se inspirovat videohospitacemi z tandemově odučených hodin!

Rutiny, pracovní prostředí a pravidla: tři zásady, které mění klima třídy

Každý učitel a každá učitelka si přejí, aby jejich třída byla místem, kde se žáci a žákyně cítí bezpečně, mohou se soustředit na učení a navzájem spolupracovat. Není to ale samozřejmost. Národní pedagogický institut pro Vás připravil asynchronní webinář, který nabízí praktické tipy pro pedagogický sbor v rámci tří klíčových zásad vycházejících z publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou.