logo

Diferencovaná výuka v heterogenní třídě: praktické tipy pro učitele a učitelky

Klára Majcíková
11.11.2025
Učitel/učitelka
Třída plná žáků a žákyň s různými potřebami, schopnostmi a tempem práce je dnes realitou většiny škol. Pro učitele a učitelky to znamená hledat cesty, jak výuku přizpůsobit tak, aby každý žák či žákyně dostali prostor pro vlastní růst a zároveň zůstal zachován společný rámec hodiny. Diferencovaná výuka je jedním z klíčů, který otevírá cestu k úspěchu nejen pro žáky a žákyně, ale i pro vyučující.

Tento text popisuje třetí, poslední díl webináře Práce učitele s heterogenním kolektivem, který se věnuje právě možnostem, jak diferencovat výuku. Představí tři zásady, které lze okamžitě využít v praxi: gradované úlohy, respektování pracovního tempa žáků a žákyň a kotvící aktivity pro rychlejší žáky či žákyně.


Struktura videa: 

0:29 Promýšlejme zadání obsahově gradovaných úloh 

1:23 Zóna nejbližšího vývoje 

2:56 Úprava jedné společné úlohy se stejným obsahem 

4:12 Různé zadání pro jednu úlohu 

7:38 Pomůcka pro tvorbu gradovaných úloh 

14:23 Umožněme žákům pracovat vlastním tempem 

15:32 Minimalizace stresu žáků 

17:33 Využití vizuálních pomůcek 

18:20 Práce s chybou 

24:45 Přestávka je čas na relaxaci 

26:00 Zápisník nedokončených úkolů 

26:40 Používejme kotvící aktivity pro rychlejší žáky 

28:16 Místo pro odevzdávání hotových úkolů 

29:13 Domluvené aktivity při dokončení úkolu dříve 

30:37 Jedna společná kotvící aktivita 

31:05 Kotvící aktivity související s vyučovací hodinou 

32:06 Kotvící aktivity související s vyučovacím předmětem 

35:16 Nadpředmětové kotvící aktivity 

37:05 Pomůcka pro kotvící aktivity 


1. Gradované úlohy: náročnost na míru

Zadávání úloh s odstupňovanou obtížností umožňuje pracovat s jedním tématem, ale na různé úrovni složitosti. Učitel tak respektuje individuální možnosti žáků a žákyň a zároveň podporuje jejich motivaci. Gradované úlohy vedou žáky a žákyně k postupnému překonávání překážek a umožňují jim zažít úspěch bez ohledu na startovní pozici.


Praktické tipy:

  • nabídnout více variant stejného zadání s rozdílnou mírou podpory nebo obtížnosti;
  • využít Bloomovu taxonomii, která pomáhá úlohy stupňovat od zapamatování po tvorbu;
  • dát žákům a žákyním možnost volby – posiluje to jejich zodpovědnost i sebevědomí.


2. Respektování pracovního tempa žáků a žákyň

Každý žák či každá žákyně mají jiné tempo zpracování informací, přemýšlení i dokončování úkolů. Vyučující by proto měl s těmito rozdíly počítat a vytvářet podmínky, ve kterých se žáci a žákyně necítí pod tlakem ani nejsou zbytečně brzděni.


Praktické tipy:

  • rozfázovat práci na menší úseky a zadávat jasné instrukce;
  • umožnit krátké pauzy, práci ve dvojici či využití vizuálních pomůcek;
  • hodnotit spíše snahu a postup než jen výsledek.


Takový přístup nejen že zvyšuje úspěšnost žáků a žákyň, ale zároveň zlepšuje atmosféru ve třídě a posiluje vztah mezi vyučujícím a žáky a žákyněmi.


3. Kotvící aktivity pro rychlejší žáky a žákyně

Každý učitel či učitelka zná situaci, kdy část třídy úkol dokončí, zatímco ostatní ještě pracují. Pokud rychlejší žáci a žákyně nemají co dělat, ztrácí motivaci nebo ruší ostatní. Řešením jsou kotvící aktivity – předem domluvené činnosti, které žáci a žákyně mohou dělat, když mají práci hotovou.


Praktické tipy:

Příklady kotvících aktivit:

  • rozšiřující pracovní listy nebo didaktické hry;
  • tvorba myšlenkových map či přehledů učiva;
  • kreativní psaní, čtení nebo práce s oblíbenou knihou;
  • manipulativní činnosti (skládání puzzle, stavebnice, tvořivé projekty).


Kotvící aktivity proměňují nečinný čas v prostor pro aktivní učení a zároveň dávají vyučujícímu možnost věnovat se individuální podpoře těch, kteří ji zrovna potřebují.

 

Závěrem

Diferencovaná výuka není složitý nadstandard, ale praktický přístup, který pomáhá zvládat každodenní realitu heterogenních tříd. Díky gradovaným úlohám, respektování tempa žáků a žákyň a využívání kotvících aktivit mohou pedagogové a pedagožky vytvořit prostředí, kde každý žák či každá žákyně nacházejí své místo a zažívají úspěch.

Třetí díl webináře ukázal, že i drobné úpravy v zadávání úloh a organizaci práce mohou mít velký dopad na motivaci i výsledky žactva. A co je nejdůležitější – přinášejí radost z učení všem zúčastněným.


Podívejte se také na předchozí díly seriálu: 

1. díl Rutiny, pracovní prostředí a pravidla: tři zásady, které mění klima třídy

2. díl Praktické zásady pro podporu výuky v heterogenním kolektivu

Mohlo by Vás zajímat

Praktické zásady pro podporu výuky v heterogenním kolektivu

V rámci webináře k modulu II (Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně) se budeme zabývat čtyřmi zásadami vycházejícími z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou, které mohou učitelům/učitelkám i asistentům/asistentkám pedagoga pomoci při každodenní práci ve třídě. Cílem je ukázat konkrétní a praktické tipy, jak zásady uplatnit, a podpořit tak porozumění i aktivní zapojení žactva. V článku nabízíme stručný přehled toho, co Vás během webináře čeká a na co se můžete těšit.

Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2

Tandemová výuka už dávno není jen experiment. V řadě škol se stává běžnou součástí výukového procesu. S rostoucím zájmem o tento způsob práce se objevila i potřeba sdílet zkušenosti a nabídnout školám konkrétní oporu. Právě proto vznikla nová metodika Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2, připravená týmem NPI ČR.

Tandemově odučené hodiny

Jak vést tandemovou výuku na 1. a 2. stupni? Nechte se inspirovat videohospitacemi z tandemově odučených hodin!