Podpora žáků s tělesným postižením

Podpora žáků s tělesným postižením

Dopady tělesného postižení a zdravotního onemocnění na vzdělávání žáků

Tělesné postižení a dlouhodobá onemocnění výrazně ovlivňují vzdělávání žáků. Klíčový je individuální přístup, zohledňující druh a stupeň postižení, včetně potřeb zdravotní péče.


Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

Dlouhodobé onemocnění může ovlivnit vnímání a zpracování informací žáka. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).


Začleňování žáků s tělesným postižením a dlouhodobým onemocněním do běžného třídního kolektivu

Začlenění žáků s tělesným postižením do běžného třídního kolektivu je nedílnou součástí inkluzivního vzdělávání. Tento proces podporuje porozumění mezi spolužáky, rozvíjí sociálních dovedností a týmovou spolupráci.


Týmová spolupráce při podpoře žáků s tělesným postižením

Efektivní podpora vyžaduje pravidelná setkání integračních týmů tvořených zástupci školy, odborníky ze školských poradenských zařízení a zákonnými zástupci žáků.


Antala, B., Průžek, M., & Popluhárová, M. (2022). Self-Efficacy and Attitudes of Physical Education Teachers towards Inclusion of Pupils with Disabilities. Sustainability, 14(20), 13292. https://doi.org/10.3390/su142013292

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2007). Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido.

Buřvaldová, D. (2007). Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.

Čadová, E. a kol. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Praha: Wolters Kluwer.

Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.

Delgado-Gil, S., Mendoza-Muñoz, D. M., Galán-Arroyo, C., Denche-Zamorano, Á., Adsuar, J. C., Mañanas-Iglesias, C., & Rojo-Ramos, J. (2023). Attitudes of Non-Disabled Pupils towards Disabled Pupils to Promote Inclusion in the Physical Education Classroom. Children, 10(6), 1008. https://doi.org/10.3390/children10061008

Demchenko, I., Maksymchuk, B., Bilan, V., Maksymchuk, I., & Kalynovska, I. (2021). Training future physical education teachers for professional activities under the conditions of inclusive education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 191–213. https://doi.org/10.18662/brain/12.3/227

Egilson, S. T., & Traustadottir, R. (2009). Assistance to pupils with physical disabilities in regular schools: Promoting inclusion or creating dependency? European Journal of Special Needs Education, 24(1), 21–36. https://doi.org/10.1080/08856250802596766

Filipiová, D. (1998). Život bez bariér. Projekty a rekonstrukce. Praha: Grada. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1819243

Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.

Kraus, J. a kol. (2004). Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004.

Krejčová, V. (2005). Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kristén, L., Klingvall, B., & Ring, M. (2022). The co-development of inclusive tools in physical education for pupils with and without disabilities. Sport in Society, 25(5), 1000–1016.

Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.

Kubíčová, Z., & Kubíče, J. (2001). Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima.

Lesný, I., & Špitz, J. (1989). Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN.

Maher, A., Van Rossum, T., & Morley, D. (2023). Assessing the learning of pupils with special educational needs and disabilities in mainstream school physical education. British Educational Research Journal, 49(1), 110–125. DOI: 10.1002/berj.3832. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/berj.3832

Mertin, V., & Krejčová, L. (eds.). (2012).  Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diag­nostika. Praha: Wolters Kluwer ČR.

Michalík, J. (2013). Rodina se zdravotně postiženým členem. Olomouc: VUP.

Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.

Nováčková, J. (2010). Mýty ve vzdělávání. Praha: Spirála.

Novotná, M., & Kremličková, M. (1977). Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: Pedagogické nakladatelství.

Opatřilová, D., & Vítková, M. (2011). Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: Masarykova univerzita.

Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.

Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.

Štech, S., Vágnerová, M., & Hadj-Moussová, Z. (1997).  Psychologie handicapu. Handicap jako psychosociální problém. Liberec: Technická univerzita, Fakulta pedagogická.

Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Paido Brno.

Vítková, M., & Bartoňová, M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita.

Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.


 Praktické tipy

Čadová, E. (2012). Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/TP_Kat_ver_diskuse.pdf

Čadová, E. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/TP_Metodika_AP.pdf

Čadová, E. (2012). Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1411386333.pdf

Čadová, E. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-tp.pdf

Čadová, E. a kol. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga s žákem s tělesným postižením. Přílohy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prace-AP-se-zakem-s-TP-prilohy.pdf

Čadová, E. a kol. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/E.-Cadova-a-kol._Metodika-KP-pro-zaky-s-TP_e-kniha.pdf

Čadová, E., a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-tp/katalog-tp.pdf

Ješina, O., Kudláček, M. Bartoňová, R. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga. Podpora žáků s tělesným postižením v tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-prurez-16.pdf

Kolektiv autorů. Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_TP.pdf

Kolektiv autorů. Asistent pedagoga u žáků se zdravotním postižením – činnosti pomoci při pohybu, sebeobsluze žáka a činnosti sociálního a zdravotního charakteru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/analyza-20.pdf

Zámečníková, D. Podpora žáků s tělesným postižením. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně nad Labem. https://1url.cz/kryFB

Zikl. P. (2018). Metodika –⁠⁠⁠⁠⁠ práce s osobami se zdravotním postižením. Broumov. https://www.broumov-mesto.cz/assets/File.ashx?id_org=1276&id_dokumenty=19868


Kde hledat další podporu

SPC pro TP

Hl. m. Praha

SPC Jedličkův ústav

Středočeský kraj

SPC ZŠ Kladno

Jihočeský kraj

SPC Jihlava

Plzeňský kraj

SPC Škola Mach

Karlovarský kraj

SPC Karlovy Vary

Ústecký kraj

SPC Ústí nad Labem

Liberecký kraj

SPC Liberec pro TP

Královéhradecký kraj

SPC SŠ Olgy Havlové Janské lázně

Pardubický kraj

SPC Svítání

Kraj Vysočina

SPC Březejc

Jihomoravský kraj

SPC Kociánka

Zlínský kraj

SPC Středová

Olomoucký kraj

SPC Olomouc

Moravskoslezský kraj

SPC Růžovka

 

NNO

ANGELMAN CZ, spolek

Asociace pro osobní asistenci

Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v ČR, z. s.

Centrum BAZALKA

Centrum Kociánka

Centrum paraple

Centrum Slunečnice

Český svaz tělesně postižených sportovců

Daneta

DebRA ČR

DMO pobyty

Domov pro mne

Dům Fatima

Hamzova léčebna

Kontakt bez bariér

Kolečka na cestách

Liga vozíčkářů

Nadatio Samaritanus - Sdružení samaritán

Organizace rodičů - Helpnet.cz

Paleček - společnost lidí malého vzrůstu

Parent Project

Péče bez překážek

Pražská organizace vozíčkářů

Prosaz

Rodiny se členem s postižením

Somatopedická společnost, z.s.

Sportovní klub vozíčkářů Praha

Svaz tělesně postižených v ČR


Další informace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete:

Helpnet

K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.) 

Výsledky:
14
obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním vyžaduje individuální přístup, úpravu zátěže podle jejich stavu a podporu motivace častou zpětnou vazbou. Hodnocení by mělo posilovat sebedůvěru a zohledňovat jejich specifické potřeby. Často je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP) a upravit výukový režim.

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).

obrazek clanku
12.07.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče

Čtyřiadvacetiletý Zdeněk Uldrych je studentem posledního ročníku bakalářského studia na vysoké škole. Od narození žije s omezením: má postižené obě nohy, v levé ruce má zhoršenou hybnost. Ovládat vozík zvládá sám, ale na některé situace nestačí. Využívá proto Centrum pro studující se specifickými potřebami, kde potkal svého současného asistenta a jak sám říká, komunita okolo centra mu ve škole slouží jako zázemí. Jaká byla jeho cesta českým vzdělávacím systémem?

Zpět na začátek