logo
Přehled podtémat

Podpora žáků s poruchou autistického spektra

Dopady poruch autistického spektra na vzdělávání žáků

Poruchy autistického spektra se projevují u žáků v sociálním chování, komunikaci, představivosti, hře, zájmech a emocích. Důležité je uvědomit si dopady narušené komunikace na vrstevnické vztahy a aktivně budovat podporu a porozumění ve třídě.


Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra

Při vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra je uplatňována metoda strukturovaného učení s důrazem na individualizaci, strukturalizaci, vizualizaci a motivaci. Úroveň využití těchto principů závisí na mentální úrovni žáka a dalších přidružených poruchách.


Specifika začleňování žáků s poruchou autistického spektra 

Přijetí žáků s poruchou autistického spektra ve školním prostředí je klíčové, ale neznamená omlouvání jeho nevhodného chování. Náročnost začlenění žáka souvisí s nižšími sociálními dovednostmi, obtížemi ve vyhodnocování reakcí na sociální situace, nevhodnou komunikací a adaptabilitou.


Týmová spolupráce při začleňování žáků s poruchou autistického spektra

Pro úspěšné začlenění žáků s poruchou autistického spektra jsou nepostradatelná jasná pravidla, návody, empatické vedení a příkladné vzory chování ve školním prostředí. Otevřená komunikace a vstřícnost aktérů jsou klíčové pro dosažení pozitivního prostředí.


Praktické tipy


K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. (K načtení výčtu klikněte na šipku.)  



16 Výsledky
Příklady dobré praxe
09.09.2025

Jedinci s Aspergerovým syndromem zpravidla vykazují obtíže v oblasti sociální interakce, sociálního porozumění a osvojování nových dovedností. Vyznačují se zvýšenou senzorickou citlivostí a mají tendenci opomíjet širší kontextové souvislosti. Významnou výzvou je pro ně dodržování implicitních pravidel sociální komunikace. Pokud vzdělávací systém adekvátně reflektuje jejich specifické potřeby a pracuje s odlišností, je možné předejít řadě nedorozumění a zátěžovým situacím.

Metodiky NPI ČR
06.01.2024

V závěrečném díle seriálu naleznete výčet doporučených zdrojů k tématu podpory žáků s poruchou autistického spektra (PAS) při jejich vzdělávání.

Metodiky NPI ČR
05.01.2024

V další části pětidílného seriálu nabízíme popis způsobů spolupráce uvnitř týmu aktérů, kteří se podílejí na poskytování podpory žákovi s poruchou autistického spektra (PAS).

Metodiky NPI ČR
04.01.2024

V tomto pětidílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Ve třetím díle seriálu se zaměříme na skutečnosti, které jsou důležité pro začlenění žáků s PAS do školního prostředí.

Metodiky NPI ČR
03.01.2024

V tomto čtyřdílném seriálu si popíšeme, jak zohledňovat v rámci heterogenní třídy potřeby žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Ve druhém díle seriálu vás seznámíme s tím, jaká podpůrná opatření pro žáky s PAS školy na základě doporučení školského poradenského zařízení nejčastěji realizují.

Zpět na začátek