logo
Přehled podtémat

Sociální intervence a doučování

Tato část webu poskytuje informace o různých metodách doučování a sociálních intervencích zaměřených na poskytování neformálních vzdělávacích příležitostí pro všechny žáky a žákyně. Mezi tyto metody patří například snídaňové kluby, neformální vzdělávací aktivity, vrstevnický mentoring a předškolní kluby, které slouží jako prevence školního neúspěchu.

Sociální role školy v praxi může zahrnovat různé aspekty, které nejsou primárně zaměřeny na tradiční vzdělávání, ale jsou orientovány na pokrytí sociálních potřeb žáků a žákyň, kteří se nachází v odlišných životních podmínkách než jejich spolužáci. Zároveň se pedagogičtí pracovníci školy zaměřují na rozvoj sociálních dovedností a emocionálního well-beingu u žáků a žákyň a celkově se snaží předcházet jejich vyčleňování z kolektivu třídy/školy. Navíc je třeba u mnohých podpořit životní dovednosti, jako jsou finanční gramotnost a plánování kariéry. Spolupráce se sociálními službami a komunitními organizacemi je také běžná, poskytuje přístup ke zdrojům mimo školní prostředí. Navíc lze organizovat mimoškolní aktivity, jako jsou sportovní a umělecké kluby, které podporují sociální integraci a rozvoj talentů.


Kde a jak začít:

1. Sociální intervence a role školy v praxi: Inspirace ze základní školy Grafická

2. Snídaňové kluby pro lepší začátek školního dne

3. Doučování vyrovnává šance na úspěch v životě

4. „Osmero správné komunikace“ - aby se z doučování nestalo stigma


Fakulty doučují

(doucovani.zapojmevsechny.cz)

Máte zájem o doučování vašich žáků ať už v důsledku dlouhé doby trvání distanční výuky nebo doučování českého jazyka či jiných předmětů pro nové ukrajinské žáky? Chcete se zapojit jako doučující?

Fakulty doučují je iniciativa Národního pedagogického institutu ČR, na jejímž počátku stála spolupráce NPI, organizace Člověk v tísni a vysokých škol. Iniciativa propojuje studenty pedagogických fakult a oborů s dětmi ohroženými školním neúspěchem. Doučování je realizováno přímo ve školách, klubech či v domácnostech a představuje účinnou sociální intervenci na podporu rovných příležitostí. Doučování je zároveň je cennou praxí, která budoucím učitelům umožňuje získat zkušenosti s individuální podporou žáků a rozvíjet profesní kompetence. Žákům pomáhají s učením studenti VŠ/VOŠ a doučování může probíhat individuálně, skupinově, online i osobně.

Na Mapě doučování (proklik se: https://doucovani.zapojmevsechny.cz/mapa/) najdete organizace a lidi, na které se můžete obrátit, když potřebujete pomoci s doučováním. Využijte jejich zkušenosti pro konzultaci či personální kapacity pro doučování žáků.


Národní plán doučování

Národní plán doučování byl program realizovaný v letech 2021–2023 jako reakce na dopady pandemie covid-19 na vzdělávání. Jeho cílem bylo pomoci žákům překonat zameškané učivo, zmírnit prohlubující se vzdělávací nerovnosti a podpořit jejich úspěšné začlenění zpět do běžné výuky. Doučování probíhalo na základních a středních školách po celé České republice a bylo financováno z prostředků Národního plánu obnovy. Doučování z NPO bylo k 31. 8. 2023 ukončeno. Na webu NPI (zapojmevsechny.cz) nadále můžete najít spoustu inspirace na téma doučování v podobě článků, rozhovorů i reportáží.


sekce Inspirace pro doučující (s náměty a tipy od doučujících pro doučující a také reportáže aj…), jen ty malé náhledy + text po rozkliknutí tlačítka „video a další informace“

„Osmero správné komunikace“ - aby se z doučování nestalo stigma


Další užitečné odkazy

doucujte.cz – Člověk v tísni podporuje vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí již od roku 2006. Po celou dobu doučuje a organizuje doučování pro stovky dětí ročně. Doučujeme prezenčně a v důsledku pandemie nemoci covid 19 také online. Na odkaze najdete spoustu tipů i přímo výukové materiály pro různé předměty a věk dětí.

zvedavamysl.cz – Bezplatný vzdělávací portál, který vám ušetří čas při zadávání a opravě domácích úkolů a žákům umožní důkladně si procvičit všechna zadání.

Podívejte se také na metodický pokyn (proklik sem: Metodický pokyn pedagogické intervence), který vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k realizaci pedagogické intervence ve školách, školních družinách a školních klubech (a Průvodní dopis k metodickému pokynu).

66 Výsledky
Konference
05.06.2025

Národní pedagogický institut a Masarykova univerzita Vás srdečně zvou na jedinečnou konferenci zaměřenou na téma doučování a jeho význam v kontextu vysokoškolské přípravy budoucích pedagogických pracovníků.

Příklady dobré praxe
15.04.2025

Gamifikace, únikové hry a storytelling – tři způsoby, jak udělat doučování atraktivnější i efektivnější. Každý z těchto přístupů má své kouzlo a přináší nové možnosti, jak žáky a žákyně zapojit a udržet jejich pozornost. Podívejme se, jak je můžete využít ve své praxi.

Aktuality
03.04.2025

Jaké výzvy přináší sociální znevýhodnění ve školním prostředí a jak na ně mohou školy reagovat? Odpovědi nabídla konference pořádaná Vysokou školou polytechnickou Jihlava ve spolupráci s NPI, která se konala minulý týden. Nechyběla sdílení dobré praxe, konkrétní příklady podpory ani debaty o roli školy v životě dětí, které čelí obtížným podmínkám.

Aktuality
24.03.2025

Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).

Příklady dobré praxe
19.12.2024

Úspěšná adaptace na školní prostředí a jeho nároky je jedním z důležitých předpokladů školní úspěšnosti žactva. Míra připravenosti dětí na školní vzdělávání je u nás velmi rozdílná. Školní zralost a připravenost je do velké míry ovlivněna předpoklady dítěte, jeho aktivitami, podporou rodiny, způsobem vzdělávání v předškolním období, ale také odlišným kulturním a jazykovým prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. O to více je potřeba soustředit se na identifikaci případných problémů a nastavení takových intervencí, které by nedostatečně připraveným dětem umožnily rozdíly vyrovnávat.

Zpět na začátek