logo
Přehled podtémat

Kampaň ŠKOLA POMÁHÁ

Cílem kampaně je akcentovat důležitost snižování nerovností ve vzdělávání, ukázat podporu žáků se sociálním znevýhodněním ve školách ze strany MŠMT, NPI ČR a dalších aktérů. 

Cílovou skupinou jsou ředitelé, zřizovatelé a učitelé základních škol i široká veřejnost. 


Hlavní sdělení kampaně jsou: 

  • Sociální znevýhodnění způsobuje bariéru v přístupu ke vzdělávání ve školách.  

  • Škola vzdělává a vychovává, má i jasnou sociální roli.

  • NPI ČR s tímto tématem intenzivně pracuje, má širokou síť konzultantů v krajích, kteří zajišťují podporu školám s větším počtem žáků se sociálním znevýhodněním, poskytujeme školám katalog nástrojů, které fungují, a zvyšujeme jejich kompetence prostřednictvím dalšího vzdělávání, mentoringu, koučinku a stáží. 


Hlavní poselství: Škola je (mohla a měla by být) místem bezpečí, místem, které dává všem dětem šanci na lepší život a uplatnění jejich talentů, nadání a životních šancí, navzdory komplikovanému rodinnému zázemí. 


Obsah kampaně 

Série videí Škola pomáhá dětem ze sociálně vyloučeného prostředí, ohroženým školním neúspěchem, vyloučeným atd. 


Podcast ke kampani Škola pomáhá

V rámci kampaně škola pomáhá vzniká série podcastů, které vám přináší spoustu nových a zajímavých informací ze světa vzdělávání. Ve článku níže je naleznete všechny na jednom místě.

Všechny podcasty Škola pomáhá si můžete poslechnout zde:

YOUTUBE: https://youtube.com/playlist?list=PLZAVTpdrWOvUvrd-TUcWvr1iyBX5PjP6w&si=jCoDDXNrOAdE5FyW

SPOTIFY: https://open.spotify.com/show/5XSHEPDzVKcry6EIIBilJO?si=de6fd095be164484



Videa

Podívejte se na sérii reportáží ze škol, kde se daří pracovat se žáky se sociálním znevýhodněním. Naleznete v nich konkrétní nástroje, které jim fungují. Vyzkoušejte je i ve vaší škole. Videa budeme postupně přidávat. 


Jak motivovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání? Co je metoda instrumentálního uvědomování a jak ji lze využívat v praxi? Jak navnadit rodiče těchto dětí ke spolupráci? To jsme byli zjistit v rámci natáčení pro kampaň ŠKOLA POMÁHÁ na SŠ a ZŠ Havířov – Šumbark pro děti a žáky se speciálními potřebami. Škola se snaží, aby tyto děti dokázaly najít své uplatnění ve škole i v životě.

Jak na Základní škole v Šumbarku v Havířově dosáhli toho, že se tam všichni cítí dobře? Jak tmelí kolektiv a jak pracují na klimatu školy? Stojí za tím zejména dobré vztahy s rodiči a společné výlety. Jedineční jsou v této škole všichni a ke všem se přistupuje stejně. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá.  


Jak ve škole vytvořit dobré klima pro začlenění žáků cizinců, nadaných žáků i žáků ohrožených sociálním vyloučením? 18. základní školu v Mostě navštěvuje například početná skupina žáků z Mongolska a nejen jim poskytuje škola podporu. Vztahy mezi českými dětmi i žáky cizinci jsou přátelské a do školního dění se zapojují i rodiče, i když je pro ně čeština z počátku obtížná. V bezpečném prostředí se cítí dobře učitelé i žáci. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá.  


Jak vypadá podpora rovných příležitostí v praxi? Co obnáší práce sociální pedagožky? A co jsou to snídaňové kluby? Odpověď jsme nalezli v Děčíně. V Základní a Mateřské škole Vojanova jsme natáčeli reportáž v rámci kampaně Škola pomáhá. Díky nástrojům projektu PROP mohou děti z málo podnětného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením, lépe poznávat svět kolem sebe. Nacházet uplatnění ve škole i v životě. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá.  


S čím žákům v náchodské škole pomáhá sociální pedagožka? Daří se zapojit rodiče do školního dění? V čem jsou obtíže i výhody tandemové výuky? Natáčeli jsme v Základní škole T. G. Masaryka v Náchodě. Cílem kampaně Škola pomáhá je ukázat práci se žáky se sociálním znevýhodněním ve školách. Díky nástrojům projektu PROP mohou děti z málo podnětného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením, lépe poznávat svět kolem sebe. Nacházet uplatnění ve škole i v životě. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá.  


Roadshow po krajských městech 

Využijte možnost a setkejte se s námi v rámci pravidelných setkání na krajských pracovištích. Poprvé jsme se setkali 21. března. Ředitelé, učitelé škol, ale i rodiče měli možnost otevřeně diskutovat o snižování nerovností ve vzdělávání. Dozvěděli se o probíhající podpoře znevýhodněných žáků ze strany MŠMT, NPI ČR a dalších aktérů. Podívejte se na krátkou reportáž, jak to probíhalo v Ústí nad Labem! 

Další setkání proběhnou v říjnu. Budeme Vás informovat!



Proč sociální roli školy řešíme a jakých oblastí se problematika dětí se sociálním znevýhodněním nejvíce týká?

Máte nějaké dotazy? 

Kontaktuje nás na: dotazy.prop@npi.cz.



Vybraná podtémata

Podcasty Škola pomáhá

22 Výsledky
Podcast
23.04.2025

V sedmém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ nahlížíme pod pokličku sociálního začleňování v České republice s odborníky z obou konců procesu. Hosty Tomáše Machalíka jsou Martin Šimáček, ředitel Odboru sociálního začleňování při MMR, a Petra Kačírková, ředitelka Odboru rodinné politiky, ochrany dětí a sociálního začleňování na MPSV. Oba mají za sebou zkušenosti ve státní správě i neziskovém sektoru – a společně představují unikátní průřez tím, jak se rodí i prakticky uskutečňují opatření pro znevýhodněné děti.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče
Zřizovatelé škol
Podcast
31.03.2025

V šestém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ jsme si povídali s Tomášem Hradilem, starostou Krnova – města, které bývá často zmiňováno jako příklad dobré praxe v oblasti odstraňování bariér ve vzdělávání a podpory rovných příležitostí pro všechny děti.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Podcast
04.03.2025

V pátém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ je hostem Tomáše Machalíka Kumar Vishwanathan, aktivní pedagog, zakladatel projektu Vzájemné soužití, sociální pracovník a aktivista indického původu, který v České republice působí od roku 1997. Rozhovor přináší jeho pohled na vzdělávací systémy, sociální nerovnosti ve vzdělávání a důležitost role učitele jako průvodce, nikoli držitele jediné pravdy.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Odborná veřejnost
Podcast
21.01.2025

Ve čtvrtém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ je hostem Martin Vohánka, významný český podnikatel, filantrop, zakladatel nadace BLÍŽKSOBĚ a společnosti Eurowag. Tento rozhovor přináší inspirativní pohledy na roli vzdělávání, spolupráci neziskového sektoru a státu a důležitost měkkých dovedností a hodnot v éře technologických a klimatických změn.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče
Zřizovatelé škol
Odborná veřejnost
Podcast
11.12.2024

Z třetího dílu podcastu Tomáše Machalíka ŠKOLA POMÁHÁ s Petrem Globočníkem se posluchači dozví o jeho práci v Sousedském domě Libuše, který se nachází uprostřed sídliště Janov v Litvínově. Jedná se o prostor s komunitní dílnou a zahradou, které jsou otevřené pro všechny, kdo mají zájem trávit čas smysluplně.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Zpět na začátek