logo

Přehled všech videí Škola pomáhá

11.07.2025
V rámci tohoto článku je možné zobrazit si všechna dostupná videa ze série Škola pomáhá.

Videa

Podívejte se na sérii reportáží ze škol, kde se daří pracovat se žáky se sociálním znevýhodněním. Naleznete v nich konkrétní nástroje, které jim fungují. Vyzkoušejte je i ve vaší škole. Videa budeme postupně přidávat. 


Jak to vypadá, když se spojí 3 školy a společně vytvářejí aktivity pro své žáky a žákyně? Podívejte se, jak se to povedlo v Chomutově! Společně tam pořádají školní akce, příměstský tábor a další volnočasové aktivity, do nichž se zapojují děti napříč ročníky i samotnými školami. Když se škola aktivně věnuje své sociální roli a rozšiřuje své poslání mimo tradiční výuku, pozitivně to ovlivňuje nejen samotné žáky, ale i vzájemné vztahy a celkovou atmosféru ve škole, tady přímo ve městě... (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)

Jak může základní škola efektivně pracovat s dětmi ze znevýhodněného prostředí? Jak buduje bezpečné klima pro učení a proč je důležité mít někoho „z komunity“ přímo v týmu a jaké výsledky tato spolupráce přináší? Podívejte se na reportáž ze ZŠ Luže a uvidíte, jak školní tým spolupracuje s romským koordinátorem a sociální pedagožkou, jak funguje propojení s blízkým nízkoprahovým centrem a jak se do života školy zapojují samotné děti i rodiče. (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)


Jak funguje formativní hodnocení v praxi? A proč má smysl i v kolektivech, kde se potkávají děti z rozdílných sociálních prostředí? A jak se vyučující i děti cítí při tandemové výuce? Na to jsme se byli podívat v ZŠ Tyršova v severočeském Rumburku, kde je formativní hodnocení běžnou součástí výuky už od 1. třídy... (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)


Jak motivovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání? Co je metoda instrumentálního uvědomování a jak ji lze využívat v praxi? Jak navnadit rodiče těchto dětí ke spolupráci? To jsme byli zjistit v rámci natáčení pro kampaň ŠKOLA POMÁHÁ na SŠ a ZŠ Havířov – Šumbark pro děti a žáky se speciálními potřebami. Škola se snaží, aby tyto děti dokázaly najít své uplatnění ve škole i v životě. (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)

Jak na Základní škole v Šumbarku v Havířově dosáhli toho, že se tam všichni cítí dobře? Jak tmelí kolektiv a jak pracují na klimatu školy? Stojí za tím zejména dobré vztahy s rodiči a společné výlety. Jedineční jsou v této škole všichni a ke všem se přistupuje stejně. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá.  (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)


Jak ve škole vytvořit dobré klima pro začlenění žáků cizinců, nadaných žáků i žáků ohrožených sociálním vyloučením? 18. základní školu v Mostě navštěvuje například početná skupina žáků z Mongolska a nejen jim poskytuje škola podporu. Vztahy mezi českými dětmi i žáky cizinci jsou přátelské a do školního dění se zapojují i rodiče, i když je pro ně čeština z počátku obtížná. V bezpečném prostředí se cítí dobře učitelé i žáci. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá.  (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)


Jak vypadá podpora rovných příležitostí v praxi? Co obnáší práce sociální pedagožky? A co jsou to snídaňové kluby? Odpověď jsme nalezli v Děčíně. V Základní a Mateřské škole Vojanova jsme natáčeli reportáž v rámci kampaně Škola pomáhá. Díky nástrojům projektu PROP mohou děti z málo podnětného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením, lépe poznávat svět kolem sebe. Nacházet uplatnění ve škole i v životě. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá. (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)


S čím žákům v náchodské škole pomáhá sociální pedagožka? Daří se zapojit rodiče do školního dění? V čem jsou obtíže i výhody tandemové výuky? Natáčeli jsme v Základní škole T. G. Masaryka v Náchodě. Cílem kampaně Škola pomáhá je ukázat práci se žáky se sociálním znevýhodněním ve školách. Díky nástrojům projektu PROP mohou děti z málo podnětného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením, lépe poznávat svět kolem sebe. Nacházet uplatnění ve škole i v životě. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá. (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)


Roadshow po krajských městech 

Využijte možnost a setkejte se s námi v rámci pravidelných setkání na krajských pracovištích. Poprvé jsme se setkali 21. března. Ředitelé, učitelé škol, ale i rodiče měli možnost otevřeně diskutovat o snižování nerovností ve vzdělávání. Dozvěděli se o probíhající podpoře znevýhodněných žáků ze strany MŠMT, NPI ČR a dalších aktérů. Podívejte se na krátkou reportáž, jak to probíhalo v Ústí nad Labem! (Financováno Evropskou unií –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Next Generation EU)

Mohlo by Vás zajímat

PODCAST Škola pomáhá: Karel Müller. Školní kaplan musí především být s lidmi

V osmém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ jsme přivítali Karla Müllera – evangelického faráře, školního kaplana a učitele na církevní základní škole Bratrská škola na Praze 7. Vedle toho působí jako krizový intervent a terapeut, je součástí dua Pastoral Brothers a svým otevřeným, srozumitelným přístupem inspiruje mladé i dospělé v otázkách víry, vztahů a duševního zdraví.

PODCAST Škola pomáhá: Tomáš Hradil. Nikdy nehodnoťte děti podle jejich rodičů

V šestém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ jsme si povídali s Tomášem Hradilem, starostou Krnova – města, které bývá často zmiňováno jako příklad dobré praxe v oblasti odstraňování bariér ve vzdělávání a podpory rovných příležitostí pro všechny děti.

PODCAST Škola pomáhá: Kumar Vishwanathan: Obrovskou radostí je, když se někde podaří desegregovat školu

V pátém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ je hostem Tomáše Machalíka Kumar Vishwanathan, aktivní pedagog, zakladatel projektu Vzájemné soužití, sociální pracovník a aktivista indického původu, který v České republice působí od roku 1997. Rozhovor přináší jeho pohled na vzdělávací systémy, sociální nerovnosti ve vzdělávání a důležitost role učitele jako průvodce, nikoli držitele jediné pravdy.

Zobrazit další články