Podívejte se na sérii reportáží ze škol, kde se daří pracovat se žáky se sociálním znevýhodněním. Naleznete v nich konkrétní nástroje, které jim fungují. Vyzkoušejte je i ve vaší škole. Videa budeme postupně přidávat.
Jak to vypadá, když se spojí 3 školy a společně vytvářejí aktivity pro své žáky a žákyně? Podívejte se, jak se to povedlo v Chomutově! Společně tam pořádají školní akce, příměstský tábor a další volnočasové aktivity, do nichž se zapojují děti napříč ročníky i samotnými školami. Když se škola aktivně věnuje své sociální roli a rozšiřuje své poslání mimo tradiční výuku, pozitivně to ovlivňuje nejen samotné žáky, ale i vzájemné vztahy a celkovou atmosféru ve škole, tady přímo ve městě... (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Jak může základní škola efektivně pracovat s dětmi ze znevýhodněného prostředí? Jak buduje bezpečné klima pro učení a proč je důležité mít někoho „z komunity“ přímo v týmu a jaké výsledky tato spolupráce přináší? Podívejte se na reportáž ze ZŠ Luže a uvidíte, jak školní tým spolupracuje s romským koordinátorem a sociální pedagožkou, jak funguje propojení s blízkým nízkoprahovým centrem a jak se do života školy zapojují samotné děti i rodiče. (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Jak funguje formativní hodnocení v praxi? A proč má smysl i v kolektivech, kde se potkávají děti z rozdílných sociálních prostředí? A jak se vyučující i děti cítí při tandemové výuce? Na to jsme se byli podívat v ZŠ Tyršova v severočeském Rumburku, kde je formativní hodnocení běžnou součástí výuky už od 1. třídy... (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Jak motivovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání? Co je metoda instrumentálního uvědomování a jak ji lze využívat v praxi? Jak navnadit rodiče těchto dětí ke spolupráci? To jsme byli zjistit v rámci natáčení pro kampaň ŠKOLA POMÁHÁ na SŠ a ZŠ Havířov – Šumbark pro děti a žáky se speciálními potřebami. Škola se snaží, aby tyto děti dokázaly najít své uplatnění ve škole i v životě. (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Jak na Základní škole v Šumbarku v Havířově dosáhli toho, že se tam všichni cítí dobře? Jak tmelí kolektiv a jak pracují na klimatu školy? Stojí za tím zejména dobré vztahy s rodiči a společné výlety. Jedineční jsou v této škole všichni a ke všem se přistupuje stejně. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá. (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Jak ve škole vytvořit dobré klima pro začlenění žáků cizinců, nadaných žáků i žáků ohrožených sociálním vyloučením? 18. základní školu v Mostě navštěvuje například početná skupina žáků z Mongolska a nejen jim poskytuje škola podporu. Vztahy mezi českými dětmi i žáky cizinci jsou přátelské a do školního dění se zapojují i rodiče, i když je pro ně čeština z počátku obtížná. V bezpečném prostředí se cítí dobře učitelé i žáci. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá. (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Jak vypadá podpora rovných příležitostí v praxi? Co obnáší práce sociální pedagožky? A co jsou to snídaňové kluby? Odpověď jsme nalezli v Děčíně. V Základní a Mateřské škole Vojanova jsme natáčeli reportáž v rámci kampaně Škola pomáhá. Díky nástrojům projektu PROP mohou děti z málo podnětného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením, lépe poznávat svět kolem sebe. Nacházet uplatnění ve škole i v životě. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá. (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
S čím žákům v náchodské škole pomáhá sociální pedagožka? Daří se zapojit rodiče do školního dění? V čem jsou obtíže i výhody tandemové výuky? Natáčeli jsme v Základní škole T. G. Masaryka v Náchodě. Cílem kampaně Škola pomáhá je ukázat práci se žáky se sociálním znevýhodněním ve školách. Díky nástrojům projektu PROP mohou děti z málo podnětného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením, lépe poznávat svět kolem sebe. Nacházet uplatnění ve škole i v životě. A škola se tak stává institucí, která nejen učí, ale také pomáhá. (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
Využijte možnost a setkejte se s námi v rámci pravidelných setkání na krajských pracovištích. Poprvé jsme se setkali 21. března. Ředitelé, učitelé škol, ale i rodiče měli možnost otevřeně diskutovat o snižování nerovností ve vzdělávání. Dozvěděli se o probíhající podpoře znevýhodněných žáků ze strany MŠMT, NPI ČR a dalších aktérů. Podívejte se na krátkou reportáž, jak to probíhalo v Ústí nad Labem! (Financováno Evropskou unií – Next Generation EU)
V osmém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ jsme přivítali Karla Müllera – evangelického faráře, školního kaplana a učitele na církevní základní škole Bratrská škola na Praze 7. Vedle toho působí jako krizový intervent a terapeut, je součástí dua Pastoral Brothers a svým otevřeným, srozumitelným přístupem inspiruje mladé i dospělé v otázkách víry, vztahů a duševního zdraví.
V šestém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ jsme si povídali s Tomášem Hradilem, starostou Krnova – města, které bývá často zmiňováno jako příklad dobré praxe v oblasti odstraňování bariér ve vzdělávání a podpory rovných příležitostí pro všechny děti.
V pátém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ je hostem Tomáše Machalíka Kumar Vishwanathan, aktivní pedagog, zakladatel projektu Vzájemné soužití, sociální pracovník a aktivista indického původu, který v České republice působí od roku 1997. Rozhovor přináší jeho pohled na vzdělávací systémy, sociální nerovnosti ve vzdělávání a důležitost role učitele jako průvodce, nikoli držitele jediné pravdy.