Na otázku, jak škola pomohla jemu, odpovídá s upřímností: největší vliv na něj neměla samotná výuka, ale neformální prostor mimo ni. Klub Halahoj při gymnáziu v Třebíči pro něj byl místem, kde mohl objevovat sám sebe, najít kamarády i životní směr.
Müller vysvětluje, že školní kaplan není farář v hábitu, který napomíná děti na chodbě. Je to spíš někdo, kdo prostě „je“ mezi lidmi – ať už ve sborovně nebo na školním dvoře. Kromě výuky etiky a biblických příběhů se účastní modlitebních setkání, podpůrných porad s poradenským týmem nebo jen jednoduše „chodí mezi dětmi“. Vnímá jako klíčové být – viditelný, dostupný, oporou.
Ačkoliv má terapeutický výcvik, jasně rozlišuje svou roli od role psychologa: jeho místo je v duchovním doprovázení a vytváření prostoru pro rozhovor, nikoli v odborné diagnostice.
Výrazné místo v jeho práci zaujímá výuka založená na socio-emočním učení. Karel nadšeně mluví o metodikách RRRR od organizace SOFA, které se zaměřují na čtyři témata: respekt, rozmanitost, resilience a rovnost.
„To je přesně to, co chci učit,“ říká a zdůrazňuje, že škola má vedle klasických předmětů učit i to, jak rozpoznat vlastní emoce, jak si říct o pomoc nebo jak navazovat zdravé vztahy. Taková výuka podle něj odpovídá potřebám dnešních dětí, které často bojují s úzkostmi, osamělostí i depresemi.
„Může to být sebevíc zajímavý učitel, může se stavět na hlavu, ale stejně v osmičce nebo devítce – v druhým pololetí – to je skoro nemožný. Tam jsou ty děti v odporu totálním,“ říká s pochopením.
Odpor k autoritě chápe jako přirozenou fázi dospívání. O to důležitější je podle něj vytvářet bezpečné prostředí, kde se děti mohou vyjádřit a kde je někdo, kdo jim naslouchá. „Já se spíš o ty děti zajímám a chci jim dát prostor, aby se mohly vyjádřit.“
V otázce víry zaujímá Müller postoj otevřenosti a důvěry. Biblické příběhy ve výuce nabízí jako kulturní a lidské příběhy, nikoli jako dogma. Vede děti k přemýšlení, ale nikoho netlačí. Tento přístup je podle něj zvlášť důležitý v prostředí, kde jsou děti z různých náboženských i kulturních kontextů.
I rodičům vysvětluje, že cílem jeho hodin není duchovní formace, ale sdílení zkušenosti víry jako součásti osobního i kulturního dědictví.
Müller není zastáncem toho, aby každá škola měla kaplana. „To je výsostná záležitost církevních škol,“ říká otevřeně. Více by podle něj pomohlo systematické vzdělávání o náboženství, které by bylo součástí běžného školního programu.
„Pak by se nám třeba nestávalo, že se v české společnosti objeví věci jako Islám v ČR nechceme nebo různé konspirace,“ dodává.
Zároveň ale uznává, že tam, kde o to škola i rodiče stojí, má role kaplana své pevné místo.
V podcastu zazní i téma sociálních sítí a duševního zdraví. Müller je v tomto ohledu zdrženlivý: „Čím později s tím začnou, tím líp.“ Varuje před obsahem, ke kterému se děti mohou dostat například přes Discord, a před nepozorovanou radikalizací. „My dospěláci to často vůbec netušíme.“
Při vlastní online tvorbě s kolegou Jakubem Helebrantem se snaží přinášet obsah, který je vtipný, srozumitelný a nezneužívá negativní emoce.
Přesto přiznává, že si sarkasmus nebo ironii někdy neodpustí. „To jsme dělali třeba za covidu – když byl už pátý ministr zdravotnictví, tak jsme to prostě museli nějak ironizovat,“ říká s úsměvem.
Na otázku, zda je „moderní věřící“, odpovídá jednoduše: „Řekl bych, že jsem současný.“ Věří, že víra má být v kontaktu s tím, co se děje kolem nás. Nikoliv vydělená, ale zakotvená v reálném světě.
Rozhovor s Karlem Müllerem nabízí podnětný vhled do praxe, kde víra, vztahy a duševní zdraví nejsou oddělené světy, ale propojená zkušenost. Zaslouží si vaši pozornost.
V šestém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ jsme si povídali s Tomášem Hradilem, starostou Krnova – města, které bývá často zmiňováno jako příklad dobré praxe v oblasti odstraňování bariér ve vzdělávání a podpory rovných příležitostí pro všechny děti.
V pátém díle podcastu ŠKOLA POMÁHÁ je hostem Tomáše Machalíka Kumar Vishwanathan, aktivní pedagog, zakladatel projektu Vzájemné soužití, sociální pracovník a aktivista indického původu, který v České republice působí od roku 1997. Rozhovor přináší jeho pohled na vzdělávací systémy, sociální nerovnosti ve vzdělávání a důležitost role učitele jako průvodce, nikoli držitele jediné pravdy.
V rámci tohoto článku je možné zobrazit si všechny dostupné díly ze série škola pomáhá.