Foto zdroj: Freepik
Gamifikace přináší herní prvky do neherního prostředí. V kontextu doučování to znamená vytvoření systému, kde děti získávají body, odměny a postupují na vyšší úrovně – podobně jako ve videohrách.
Základní prvky gamifikačního systému
Bodový systém – děti sbírají body za splněné úkoly, správné odpovědi, aktivní účast či překonání obtížných výzev.
Úrovně pokroku – učivo se dělí do úrovní, které se postupně odemykají.
Odměny a výzvy – digitální odznaky, speciální aktivity či bonusové materiály mohou zvýšit motivaci.
Výhody gamifikace
Zvyšuje vnitřní motivaci.
Poskytuje okamžitou zpětnou vazbu.
Snižuje strach z neúspěchu.
Mění perspektivu z „musím se učit“ na „chci se zlepšit“.
Když se učivo převypráví jako příběh, stává se zapamatovatelnějším, srozumitelnějším a hlavně zajímavějším. Storytelling (vyprávění příběhů) je mocný nástroj, který může proměnit i tu nejnudnější látku v dobrodružství, na kterou děti jen tak nezapomenou.
Proč příběhy fungují?
Propojují emoce s informacemi.
Vytvářejí kontext.
Zlepšují zapamatování.
Probouzejí zvědavost.
Jak využít storytelling při doučování
Přetvořte fakta na postavy a děje – například buněčné dělení jako příběh o „Mitochondrii Ále“.
Využijte zájmy žactva – vysvětlete zlomky pomocí sportu nebo fantasy světa.
Zapojte děti jako spolutvůrce – nechte je vymýšlet vlastní příběhy.
Vytvářejte seriály – navazující epizody udržují pozornost.
Tipy pro úspěšný storytelling
Začněte jednoduchými příběhy.
Používejte rekvizity.
Dokumentujte příběhy.
Nebojte se humoru.
Propojujte s realitou.
Představte si, že místo stereotypního opakování vzorečků a definic ponoříte děti do napínavého světa, kde každý vyřešený problém otevírá další dvířka k úspěchu. Přesně to nabízí koncept „escape room“ doučování – inovativní přístup, který přeměňuje obtížnou látku v sérii záhad a výzev.
Co je „escape room“ doučování?
Jde o adaptaci populárního konceptu únikových her pro vzdělávací účely. Dítě musí během doučování vyřešit sérii úkolů souvisejících s probíranou látkou, aby symbolicky „uniklo“ z místnosti nebo dosáhlo stanoveného cíle.
Proč tento přístup funguje?
Aktivuje vnitřní motivaci.
Snižuje stres z učení.
Podporuje kritické myšlení.
Vytváří kontext.
Jak vytvořit jednoduchou „escape room“ pro doučování
Zvolte téma a příběh – například „Jste vědci uvěznění v laboratoři“ pro chemii.
Definujte jasný cíl – například „otevřít trezor s tajným dokumentem“.
Vytvořte sérii propojených úkolů – každý úkol musí vést k dalšímu.
Gamifikace, storytelling a únikové hry přinášejí do doučování prvek zábavy, interaktivity a motivace. Tvorba únikových her, příběhů nebo gamifikovaných aktivit nemusí být jen na vás – může vám v tom pomoct generativní AI.
Infobox:
Chcete vědět, jak na to? Podívejte se na webinář „Generativní AI jako pomocník učitele 2025“ od NPI, kde se dozvíte praktické tipy na využití AI v přípravě materiálů. Webinář navazuje na předchozí úspěšný program „Generativní AI pro učitele“ (2024) a představí mimo jiné, jak efektivně využít AI asistenty ve výuce a ověřené AI nástroje pro pedagogy. Podívejte se na záznam a zjistěte, jak AI může usnadnit vaši práci.
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně na základní škole pomáhá žákům k samostatnému a zodpovědnému rozhodování v oblasti kariérních voleb. Nejde jen o výběr střední školy, ale o komplexní práci s jedincem prostřednictvím aktivizujících metod. Ve čtvrté části seriálu představujeme „Blok aktivit“ – praktický návod na aktivity pro žáky 8. ročníků, které rozvíjejí sebepoznání, podporují jedinečnost a usnadňují volbu další vzdělávací či profesní dráhy.
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.