Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4.

29.01.2025
Kristina Březinová, Barbora Mikulka
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně na základní škole pomáhá žákům k samostatnému a zodpovědnému rozhodování v oblasti kariérních voleb. Nejde jen o výběr střední školy, ale o komplexní práci s jedincem prostřednictvím aktivizujících metod. Ve čtvrté části seriálu představujeme „Blok aktivit“ – praktický návod na aktivity pro žáky 8. ročníků, které rozvíjejí sebepoznání, podporují jedinečnost a usnadňují volbu další vzdělávací či profesní dráhy.
Obrázek článku

Žáci během Bloku aktivit využívají mobilní aplikace k vyhledávání informací o povoláních a středních školách, což podporuje jejich sebepoznání a usnadňuje orientaci při výběru budoucí vzdělávací dráhy. | FOTO: Freepik



Blok aktivit“

Stručný popis a cíl aktivity / o co se jedná / jaké dovednosti žáci rozvíjejí

Téma: Podpora individuality a sebehodnocení
Motto: „Každý z nás je jedinečný“

Aktivita nazvaná „Blok aktivit“ se zaměřuje na rozvoj sebepoznání v rámci kariérového vzdělávání žáků. Cílem je posílit jejich vědomí o vlastní jedinečnosti a podpořit schopnost vybírat si střední školu či povolání podle svých individuálních schopností, zájmů a hodnot. Důraz je kladen na samostatné rozhodování a na to, aby žáci nepodléhali vlivu vrstevníků při plánování své budoucnosti.


Velikost skupiny /

Ročník – stupeň


Cílová skupina: žáci 8. ročníku.

Čas potřebný pro realizaci aktivity

Psací potřeby, čtvrtky, papíry.

K aktivitám lze využít karty SILNÉ STRÁNKY od b-creative products, případně vlastní sady karet vytvořené školním poradcem/poradkyní.

Doporučené webové odkazy:

SILNÉ STRÁNKY I Strenght cards | b-creative.cz (b-creative.cz/)


Postup / jak na to / co následuje po čem

Jak motivovat žáky na úvod

Na začátku „Bloku aktivit“ je klíčové věnovat pozornost motivaci žáků a jasně vysvětlit smysl jednotlivých aktivit. Žáci by měli rozumět tomu, proč se aktivity realizují a jak jim mohou pomoci při volbě budoucího studia nebo povolání. Důraz na pochopení cíle posiluje jejich zapojení a chuť spolupracovat.


Aktivita č. 1: Ladění třídy – Lidské Bingo

Postup aktivity:

Každý z žáků dostane arch s herní tabulkou (viz níže). Úkolem je najít spolužáky, kteří splňují jednotlivá kritéria uvedená v tabulce (pracovní list najdete níže), a zapsat jejich jména do příslušných políček. Žáci nesmějí psát svá vlastní jména ani opakovaně používat jednoho spolužáka nebo spolužačku.

Pravidla:

  • Aktivně se pohybujte po třídě a ptejte se spolužáků.
  • Na základě odpovědí vyplňujte herní tabulku jmény spolužáků.
  • Cílem není být první, ale splnit úkol v časovém limitu.
  • Po uplynutí času se všichni sejdou v kruhu a vyhodnotí své výsledky. Diskutuje se o tom, jaká jména se v jednotlivých polích objevila, zda byla shodná, nebo se objevily různé odpovědi.


Motivační část:

Na základě výsledků aktivity probíhá diskuse na téma: „Platí všechna políčka pro každého z nás? V čem jsme jedineční?“ Téma se propojí s mottem „Každý z nás je jedinečný.“ Pomocí brainstormingu žáci sdílí své představy o mottu a jedinečnosti bez hodnocení.


Aktivita č. 2: Mé silné stránky – Kolo života

Praktické příklady jako nástroj motivace
Vzhledem k tomu, že mnozí žáci v 8. třídě ještě nemají konkrétní představu o svém dalším studiu nebo pracovním uplatnění, je důležité je nasměrovat pomocí praktických příkladů. Kariérový poradce/poradkyně může začít tím, že vysvětlí, co je nezbytné pro vykonávání jeho/její vlastní poradenské práce. Pokud vyučuje, může popsat, že jako vyučující se neobejde bez dovedností, jako je komunikace, schopnost plánovat a organizovat nebo práce s technologiemi.

Pro názornost mohou být uvedeny i příklady povolání, která by poradce/poradkyně vykonávat nemohl/a kvůli osobním předpokladům – například zdravotní sestru kvůli nesnášenlivosti pohledu na krev. Pro zvýšení zapojení lze použít i srovnání různých povolání, například co mají společného chirurg a truhlář (např. preciznost, trpělivost, schopnost pracovat rukama).

Diskuse jako startovací bod
Mnoho žáků má již jasnou představu o tom, jaká povolání by dělat nechtěli, což může být skvělý odrazový můstek pro diskusi. Mohou například sdílet, co je na určitých profesích odrazuje, a následně se přemostit k tomu, co by naopak rádi zkusili. Diskuse by měla být otevřená, nesoudící, aby žáci cítili bezpečné prostředí pro vyjádření vlastních názorů.

Aktivita začíná diskusí zaměřenou na téma silných stránek. Pro hlubší reflexi a identifikaci silných stránek mohou žáci pracovat s kartami SILNÉ STRÁNKY od b-creative products. Tyto karty pomohou žákům přemýšlet nad tím, jaké vlastnosti nebo dovednosti je charakterizují a jak by je mohli využít při rozhodování o své budoucnosti. Karty také nabízejí vizuální podněty, které mohou usnadnit komunikaci a zvýšit angažovanost i u žáků, kteří nejsou zvyklí se na tato témata otevřeně vyjadřovat.

Společně s žáky si poradce/poradkyně vysvětlují význam jednotlivých pojmů uvedených na kartách (např. strategičnost, optimismus, odvaha) a hledají konkrétní příklady z praxe nebo každodenního života.


Doporučení pro organizaci „Bloku aktivity“:

  • Začněte diskusi jednoduchou otázkou: „Jaká práce by vás určitě nebavila a proč?“
  • Používejte konkrétní příklady, které žáci znají z běžného života.
  • Podporujte otevřenost a sdílení v bezpečném prostředí.


Následuje individuální část: Každý žák dostane papír formátu A4 nebo A5, na který vytvoří kolo života rozdělené na osm částí (jako výseče koláče). Do každé části zapíše jednu ze svých vybraných silných stránek. Poté se zamyslí nad tím, jak silná tato stránka je, a vyjádří ji slovně nebo procentuálně.

Dalším úkolem je podpořit kreativitu a zamyslet se nad vlastními sny a cíli. Žáci na základě svého kola silných stránek vytvoří krátkou prezentaci, ve které ostatním představí své klíčové dovednosti a popřemýšlí, jak by jim mohly být užitečné v budoucnosti.


Pro inspiraci mohou poradce nebo poradkyně nabídnout sadu otázek:

  • Jaké sny a cíle máte do budoucna?
  • Čím byste chtěli být?
  • Jaké vlastnosti byste chtěli rozvíjet?
  • Čeho byste si přáli dosáhnout nebo co byste chtěli zažít?


Tato aktivita pomáhá žákům nejen lépe porozumět svým silným stránkám, ale také je propojit s jejich budoucími cíli a posílit jejich schopnost sebereflexe a sebeprezentace.


Aktivita č. 3 – Kresba superhrdiny

Žáci si vytvoří kresbu svého vlastního superhrdiny, který bude vycházet z jejich silných stránek. Mohou si zvolit jednu nebo více silných stránek, které si zapsali v kole života. Po dokončení tvůrčí části žáci své superhrdiny představí ostatním a vysvětlí, proč zvolili právě tyto vlastnosti.

Například žák, který by se chtěl v budoucnu věnovat policejní práci, nakreslil superhrdinu, který byl odvážný, bojovný a rychlý. Jeho postava měla svalnaté tělo, v ruce držela obušek a na obličeji měla sportovní brýle.

Doplňující otázka:

Na závěr sebeprezentace se žák zamyslí nad otázkou: „Jakou střední školu by ti tvůj superhrdina doporučil na základě tvých silných stránek?“
Odpověď může být rozpracována za pomoci spolužáků, kteří mohou nabídnout své nápady a pohledy.

Aktivita byla inspirována pracovním materiálem Infokariéry (zdroj: https://www.kcv.cz/kp/karierove-poradenstvi/metodicke-materialy/metodiky-kp/).


Aktivita č. 4 – Když se sen stává cílem

Cílem této aktivity je, aby si každý z žáků vytvořil seznam konkrétních kroků, které ho povedou k vysněnému povolání. Tuto cestu lze vizualizovat pomocí grafického znázornění, například:

  • Časová osa: Přímka, na níž jsou události seřazeny chronologicky od začátku až k dosažení cíle.
  • „Deset kroků ke zlaté“: Schody vedoucí na vrchol, kde každý schod představuje jeden krok k vysněnému cíli.

Organizace v rámci třídy:

  1. Práce ve skupinách nebo jednotlivě: Žáci pracují na svých schématech individuálně, ale mohou být rozděleni do menších skupin podle podobných zájmů či cílů, aby se mohli navzájem inspirovat.
  • Rotující konzultace: Poradce/poradkyně obchází jednotlivé žáky a nabízí jim podporu a případné doplnění informací, zejména u žáků, kteří mohou mít specifické obavy či nejasnosti. Například pokud má žák či žákyně obavy z ubytování v domově mládeže během studia na střední škole, pomáhá mu/jí zjistit informace o podmínkách ubytování, nákladech či organizaci běžného dne. Podobně se řeší další otázky, jako je přijetí na vysněnou střední školu, možnosti dojíždění nebo finanční náklady spojené se studiem.
  1. Prezentace: Každý žák má možnost představit svůj plán před třídou. Prezentace probíhá formou „kruhu úspěchů“ – všichni sedí v kruhu, postupně dostanou prostor k vyjádření. Vyučující dbá na to, aby se dostal ke slovu každý a prezentace byla časově vyvážená.

Praktické tipy:

  • Podporujte žáky v co nejkonkrétnější formulaci kroků (např. „Zjistit termín dne otevřených dveří“ místo „Navštívit školu“).
  • Povzbuzujte žáky, aby své cíle spojili se svými silnými stránkami, což posílí jejich motivaci.
  • Na závěr aktivity vytvořte prostor pro otázky a zpětnou vazbu, kde mohou ostatní žáci nabídnout tipy a podporu.

Faktory úspěchu / dobrá praxe / co se osvědčuje

Klíčovými faktory úspěchu „Bloku aktivit“ jsou efektivní práce s motivací žáků, jasné vysvětlení účelu aktivit a přizpůsobení komunikace jejich potřebám. Je důležité používat srozumitelný jazyk, vyhnout se složitým vyjádřením a zohlednit případné jazykové bariéry.

Motivovaní a dobře informovaní žáci se lépe zapojují do aktivit a jsou otevřenější k objevování svých silných stránek i plánování budoucnosti.

Je možné povolit použití mobilních telefonů, aby žáci mohli hledat inspiraci nebo průběžně vyhledávat informace o povoláních a středních školách. Například mohou využít aplikaci Můj život po škole, která nabízí popis a charakteristiky jednotlivých profesí, což může žákům pomoci lépe porozumět jejich specifikům.

Rizika /kde lze při aktivitě „narazit“

Pokud žák nechce své aktivity prezentovat, je důležité jej nenutit a umožnit mu zůstat v roli pozorovatele. Zároveň je vhodné žáky předem informovat o tom, kdo všechno bude mít přístup k výsledkům jejich práce, aby se cítili komfortně. Někteří žáci mohou mít zábrany ohledně kreslení, často tvrdí, že to neumí nebo si nejsou jistí, co by měli vytvořit. V takovém případě je klíčové zdůraznit, že důležitý není výtvarný talent ani grafická podoba, ale samotný obsah. Žákům lze umožnit vyjádření prostřednictvím jednoduchého vpisování nebo jiných forem, se kterými se cítí jistější, což podpoří jejich zapojení a sníží stres z úkolu.

Vyhodnocení aktivity /reflexe žáků

Reflexe formou obsahu a zapojení:

  1. Reflexe předchozích aktivit: Žáci se zamýšlejí nad tím, co během aktivit zažili, co se naučili a co je nejvíce oslovilo. Poradce/poradkyně pomáhá shrnout klíčové momenty a propojit je s hlavními tématy bloku.
  2. Vnímání odlišností a individuality: Žáci diskutují o tom, že každý člověk je jiný, vysvětluje se pojem individualita. Pro usnadnění mohou být využity otázky jako například: „Proč je důležité, aby každý člověk vykonával jinou práci? Jaké výhody přináší rozmanitost na pracovišti nebo ve škole?“
  3. Diskuse v komunitním kruhu: Tématem je, jak silné stránky využít v běžném školním prostředí. Mohou být položeny otázky typu: „Proč je dobré řešit své silné stránky už teď ve škole? Jak to může být užitečné při spolupráci ve třídě? Jak můžu svými silnými stránkami přispět k týmové práci?“

Reflexe formou jednoduchého hodnocení nebo shrnutí:

  1. Hodnocení prostřednictvím gest: Žáci rychle a nenuceně vyjadřují svůj názor na blok aktivit pomocí gest – palec nahoru, dolů nebo vodorovně značí, jak se jim aktivity líbily. Tento způsob je nenáročný a dává rychlý přehled o celkovém dojmu.
  2. „Poslední slovo“: Žáci shrnou své dojmy jedním slovem, které je v souvislosti s blokem napadá. Například to může být „zábava“, „přemýšlení“ nebo „spolupráce“. Aktivita je svižná, ideálně se vystřídají všichni, ale lze ji přizpůsobit časovým možnostem – například se přihlásí pouze ti, kteří chtějí. Odpovědi nejsou hodnoceny, avšak je důležité vyhnout se odpovědím typu „Nevím“. Tento přístup pomáhá podpořit závěrečné zamyšlení a uzavření celého bloku.



Pracovní list pro Aktivitu č. 1 – Lidské Bingo


Instrukce pro žáky:

  • Ptejte se spolužáků a zjišťujte, zda splňují některou z uvedených charakteristik.
  • Do každého políčka zapište jméno spolužáka, který splňuje podmínku.
  • Každé jméno může být v tabulce pouze jednou.
  • Buďte upřímní a užijte si poznávání vašich spolužáků!


Najdi spolužáka, který:



Umí základy programování:





Hraje závodně nějaký sport:





Umí ošetřit zranění a nevadí mu krev:




Hraje na hudební nástroj:





Má doma domácího mazlíčka:





Miluje čtení knih:




Má oblíbenou knihu, film nebo seriál, který by doporučil/a:




Má talent na kreslení nebo malování:





Ví, jak opravit jednoduchý technický problém:




Rád běhá, chodí na túry nebo sportuje v přírodě:




Rád/a se stará o mladší sourozence:





Má oblíbené jídlo, které umí sám připravit:




Ví, jak se postarat o domácnost (např. uklidit nebo pomoci doma):




Má zajímavý nápad, co by chtěl/a v životě dělat:




Zná dobře místo, kde žije, a dokáže doporučit něco zajímavého:






Tip na závěr:

Další díly tohoto seriálu si můžete postupně přečíst na webu Zapojmevsechny.cz (budou publikovány v lednu 2025):

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 1. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Mohlo by Vás zajímat

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5.

Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3.

Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2.

Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Druhý díl pětidílného seriálu přibližuje, jak poradkyně systematicky pracuje s žáky na prvním stupni během celého školního roku. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.

Zobrazit další články