Žáci během Bloku aktivit využívají mobilní aplikace k vyhledávání informací o povoláních a středních školách, což podporuje jejich sebepoznání a usnadňuje orientaci při výběru budoucí vzdělávací dráhy. | FOTO: Freepik
Stručný popis a cíl aktivity / o co se jedná / jaké dovednosti žáci rozvíjejí | Téma: Podpora individuality a sebehodnocení Aktivita nazvaná „Blok aktivit“ se zaměřuje na rozvoj sebepoznání v rámci kariérového vzdělávání žáků. Cílem je posílit jejich vědomí o vlastní jedinečnosti a podpořit schopnost vybírat si střední školu či povolání podle svých individuálních schopností, zájmů a hodnot. Důraz je kladen na samostatné rozhodování a na to, aby žáci nepodléhali vlivu vrstevníků při plánování své budoucnosti. |
Velikost skupiny /Ročník – stupeň | Cílová skupina: žáci 8. ročníku. |
Čas potřebný pro realizaci aktivity | Psací potřeby, čtvrtky, papíry. K aktivitám lze využít karty SILNÉ STRÁNKY od b-creative products, případně vlastní sady karet vytvořené školním poradcem/poradkyní. Doporučené webové odkazy: SILNÉ STRÁNKY I Strenght cards | b-creative.cz (b-creative.cz/) |
Postup / jak na to / co následuje po čem | Jak motivovat žáky na úvod Na začátku „Bloku aktivit“ je klíčové věnovat pozornost motivaci žáků a jasně vysvětlit smysl jednotlivých aktivit. Žáci by měli rozumět tomu, proč se aktivity realizují a jak jim mohou pomoci při volbě budoucího studia nebo povolání. Důraz na pochopení cíle posiluje jejich zapojení a chuť spolupracovat. Aktivita č. 1: Ladění třídy – Lidské Bingo Postup aktivity: Každý z žáků dostane arch s herní tabulkou (viz níže). Úkolem je najít spolužáky, kteří splňují jednotlivá kritéria uvedená v tabulce (pracovní list najdete níže), a zapsat jejich jména do příslušných políček. Žáci nesmějí psát svá vlastní jména ani opakovaně používat jednoho spolužáka nebo spolužačku. Pravidla:
Motivační část: Na základě výsledků aktivity probíhá diskuse na téma: „Platí všechna políčka pro každého z nás? V čem jsme jedineční?“ Téma se propojí s mottem „Každý z nás je jedinečný.“ Pomocí brainstormingu žáci sdílí své představy o mottu a jedinečnosti bez hodnocení. Aktivita č. 2: Mé silné stránky – Kolo života Praktické příklady jako nástroj motivace Pro názornost mohou být uvedeny i příklady povolání, která by poradce/poradkyně vykonávat nemohl/a kvůli osobním předpokladům – například zdravotní sestru kvůli nesnášenlivosti pohledu na krev. Pro zvýšení zapojení lze použít i srovnání různých povolání, například co mají společného chirurg a truhlář (např. preciznost, trpělivost, schopnost pracovat rukama). Diskuse jako startovací bod Aktivita začíná diskusí zaměřenou na téma silných stránek. Pro hlubší reflexi a identifikaci silných stránek mohou žáci pracovat s kartami SILNÉ STRÁNKY od b-creative products. Tyto karty pomohou žákům přemýšlet nad tím, jaké vlastnosti nebo dovednosti je charakterizují a jak by je mohli využít při rozhodování o své budoucnosti. Karty také nabízejí vizuální podněty, které mohou usnadnit komunikaci a zvýšit angažovanost i u žáků, kteří nejsou zvyklí se na tato témata otevřeně vyjadřovat. Společně s žáky si poradce/poradkyně vysvětlují význam jednotlivých pojmů uvedených na kartách (např. strategičnost, optimismus, odvaha) a hledají konkrétní příklady z praxe nebo každodenního života. Doporučení pro organizaci „Bloku aktivity“:
Následuje individuální část: Každý žák dostane papír formátu A4 nebo A5, na který vytvoří kolo života rozdělené na osm částí (jako výseče koláče). Do každé části zapíše jednu ze svých vybraných silných stránek. Poté se zamyslí nad tím, jak silná tato stránka je, a vyjádří ji slovně nebo procentuálně. Dalším úkolem je podpořit kreativitu a zamyslet se nad vlastními sny a cíli. Žáci na základě svého kola silných stránek vytvoří krátkou prezentaci, ve které ostatním představí své klíčové dovednosti a popřemýšlí, jak by jim mohly být užitečné v budoucnosti. Pro inspiraci mohou poradce nebo poradkyně nabídnout sadu otázek:
Tato aktivita pomáhá žákům nejen lépe porozumět svým silným stránkám, ale také je propojit s jejich budoucími cíli a posílit jejich schopnost sebereflexe a sebeprezentace. Aktivita č. 3 – Kresba superhrdiny Žáci si vytvoří kresbu svého vlastního superhrdiny, který bude vycházet z jejich silných stránek. Mohou si zvolit jednu nebo více silných stránek, které si zapsali v kole života. Po dokončení tvůrčí části žáci své superhrdiny představí ostatním a vysvětlí, proč zvolili právě tyto vlastnosti. Například žák, který by se chtěl v budoucnu věnovat policejní práci, nakreslil superhrdinu, který byl odvážný, bojovný a rychlý. Jeho postava měla svalnaté tělo, v ruce držela obušek a na obličeji měla sportovní brýle. Doplňující otázka: Na závěr sebeprezentace se žák zamyslí nad otázkou: „Jakou střední školu by ti tvůj superhrdina doporučil na základě tvých silných stránek?“ Aktivita byla inspirována pracovním materiálem Infokariéry (zdroj: https://www.kcv.cz/kp/karierove-poradenstvi/metodicke-materialy/metodiky-kp/). Aktivita č. 4 – Když se sen stává cílem Cílem této aktivity je, aby si každý z žáků vytvořil seznam konkrétních kroků, které ho povedou k vysněnému povolání. Tuto cestu lze vizualizovat pomocí grafického znázornění, například:
Organizace v rámci třídy:
Praktické tipy:
|
Faktory úspěchu / dobrá praxe / co se osvědčuje | Klíčovými faktory úspěchu „Bloku aktivit“ jsou efektivní práce s motivací žáků, jasné vysvětlení účelu aktivit a přizpůsobení komunikace jejich potřebám. Je důležité používat srozumitelný jazyk, vyhnout se složitým vyjádřením a zohlednit případné jazykové bariéry. Motivovaní a dobře informovaní žáci se lépe zapojují do aktivit a jsou otevřenější k objevování svých silných stránek i plánování budoucnosti. Je možné povolit použití mobilních telefonů, aby žáci mohli hledat inspiraci nebo průběžně vyhledávat informace o povoláních a středních školách. Například mohou využít aplikaci Můj život po škole, která nabízí popis a charakteristiky jednotlivých profesí, což může žákům pomoci lépe porozumět jejich specifikům. |
Rizika /kde lze při aktivitě „narazit“ | Pokud žák nechce své aktivity prezentovat, je důležité jej nenutit a umožnit mu zůstat v roli pozorovatele. Zároveň je vhodné žáky předem informovat o tom, kdo všechno bude mít přístup k výsledkům jejich práce, aby se cítili komfortně. Někteří žáci mohou mít zábrany ohledně kreslení, často tvrdí, že to neumí nebo si nejsou jistí, co by měli vytvořit. V takovém případě je klíčové zdůraznit, že důležitý není výtvarný talent ani grafická podoba, ale samotný obsah. Žákům lze umožnit vyjádření prostřednictvím jednoduchého vpisování nebo jiných forem, se kterými se cítí jistější, což podpoří jejich zapojení a sníží stres z úkolu. |
Vyhodnocení aktivity /reflexe žáků | Reflexe formou obsahu a zapojení:
Reflexe formou jednoduchého hodnocení nebo shrnutí:
|
Instrukce pro žáky:
Najdi spolužáka, který: | ||||
Umí základy programování: | Hraje závodně nějaký sport: | Umí ošetřit zranění a nevadí mu krev: | Hraje na hudební nástroj: | Má doma domácího mazlíčka: |
Miluje čtení knih: | Má oblíbenou knihu, film nebo seriál, který by doporučil/a: | Má talent na kreslení nebo malování: | Ví, jak opravit jednoduchý technický problém: | Rád běhá, chodí na túry nebo sportuje v přírodě: |
Rád/a se stará o mladší sourozence: | Má oblíbené jídlo, které umí sám připravit: | Ví, jak se postarat o domácnost (např. uklidit nebo pomoci doma): | Má zajímavý nápad, co by chtěl/a v životě dělat: | Zná dobře místo, kde žije, a dokáže doporučit něco zajímavého: |
Další díly tohoto seriálu si můžete postupně přečíst na webu Zapojmevsechny.cz (budou publikovány v lednu 2025):
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 1. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Druhý díl pětidílného seriálu přibližuje, jak poradkyně systematicky pracuje s žáky na prvním stupni během celého školního roku. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.