Během „Dne povolání“ mají žáci možnost prakticky si vyzkoušet různá zaměstnání, například roli herce či vypravěče. Tato zkušenost jim může pomoci lépe se zorientovat při rozhodování o své budoucí vzdělávací cestě. | FOTO: Freepik
Stručný popis a cíl aktivity / o co se jedná / jaké dovednosti žáci rozvíjejí | Motto: „Bez práce nejsou koláče“ Cíl aktivity:
|
Velikost skupiny /Ročník – stupeň | Cílová skupina: Žáci 3.–5. tříd. Žáci 9. ročníku organizují pro mladší spolužáky z prvního stupně interaktivní workshop zaměřený na představení různých profesí. |
Čas potřebný pro realizaci aktivity | Časová náročnost: 4 vyučovací hodiny. |
Pomůcky nezbytné pro realizaci aktivity (volitelné) | Čtvrtky, papíry a psací potřeby na všechna stanoviště. Na každé stanoviště připravte informace o konkrétním povolání, například ve formě plakátu, informačního panelu nebo jiného vizuálního materiálu. Lze využít zdroje, jako je Národní soustava povolání. Pomůcky dle jednotlivých stanovišť:
Doporučené webové odkazy: Národní soustava povolání | nsp.cz (https://www.nsp.cz/) |
Postup / jak na to / co následuje po čem | Počet stanovišť a role kariérového poradce/poradkyně Program zahrnuje celkem 19 tematických stanovišť a dvě speciální – úvodní a závěrečné. Na úvodním stanovišti kariérový poradce/poradkyně představuje program dne, seznamuje žáky s organizací a pravidly a vede diskusi o tematickém dni. Na závěrečném stanovišti pak probíhá reflexe, hodnocení a práce s životopisem. Na každém stanovišti jsou připraveny stručné informace o daném povolání, a to ve formě plakátů, panelů nebo jiných vizuálních materiálů. Náplň a organizace stanovišť Stanoviště připravují žáci 9. ročníku, kteří zajišťují jejich obsah, tematické vybavení a aktivity pro své mladší spolužáky. Žáci si na jednotlivých stanovištích mohou vyzkoušet praktické činnosti spojené s vybranými povoláními, dozvědět se o potřebném vzdělání, dovednostech a pracovních podmínkách, včetně finančního ohodnocení. Žáci mají možnost volby – mohou se zaměřit na stanoviště, která je tematicky zajímají. Tematický den Vstupenky a sebehodnocení Zde uvádíme ukázku profesí a aktivit, které jsou součástí jednotlivých stanovišť (je možné obměňovat dle potřeb a možností školy):
Závěrečné stanoviště – Na tomto místě žáci dokončují a odevzdávají své vstupenky z Dne povolání. Do vstupenek zapisují následující informace:
Kariérový poradce/poradkyně zároveň se žáky vede závěrečný rozhovor, během něhož reflektují své zážitky a zkušenosti z akce formou ústní diskuse. Závěrečným úkolem je vytvoření vlastního životopisu podle připravené šablony. Žáci pracují s předem připravenými kartičkami, kde jsou uvedeny například osobní údaje, zájmy, vzdělání a další relevantní informace. Kariérový poradce/poradkyně nejprve vede s žáky diskusi o významu a účelu životopisu – proč se píše a jak se používá. Poté žáci obdrží šablonu životopisu a postupně do ní doplňují informace z kartiček. Po splnění tohoto úkolu se žáci vracejí zpět do svých tříd. |
Faktory úspěchu / dobrá praxe / co se osvědčuje | Klíčovým faktorem úspěchu je aktivní motivace a zapojení žáků. Stanoviště si žáci volí na základě svého zájmu a preferencí. Například žákyně, která plánuje studovat obor Jezdec a chovatel koní, si zvolila stanoviště zaměřené na péči o školní zvířata, zatímco jiná žákyně, směřující na obor Praktická sestra, upřednostnila stanoviště věnované první pomoci. Důležité je vyhradit dostatek času na organizační přípravu. Každé stanoviště musí mít k dispozici potřebné pomůcky, které lze buď zapůjčit ze školy, nebo zajistit od účastníků, kteří je mají k dispozici doma. V dostatečném předstihu je vhodné všechny pomůcky roztřídit podle stanovišť a uložit do samostatných krabic, aby na den akce stačilo pouze připravit jednotlivá stanoviště. Zároveň je třeba dbát na to, aby pořizování materiálu nebylo finančně náročné. |
Rizika / kde lze při aktivitě „narazit“ | Jedním z možných problémů může být, že žáci devátých tříd si na den akce nepřinesou odpovídající pracovní oděv spojený s povoláním na jejich stanovišti, a to ani s předchozí pomocí kariérového poradce/poradkyně. Proto je nezbytné žáky opakovaně a s dostatečným předstihem informovat a připomínat tuto povinnost. Pokud je workshop spojen s tematickým dnem, kdy si žáci i zaměstnanci školy mohou obléknout oděv svého vysněného povolání, může se stát, že někteří žáci se z různých důvodů nezapojí a do školy v tematickém převleku nepřijdou. Pro posílení motivace je důležité nejen časté připomínání, ale i využití moderních komunikačních kanálů, jako jsou sociální sítě. Žáci prvního stupně a jejich rodiče obvykle v těchto situacích bývají více zapojeni a rádi spolupracují, což může být inspirací i pro starší žáky. Je důležité dbát na zajištění bezpečnosti a udržení čistoty během aktivit. U stanovišť, kde hrozí riziko zašpinění, by měly být k dispozici čistící pomůcky. Rovněž je nutné dohlížet na průběh činností, aby se minimalizovalo riziko úrazu a zajistila se bezpečnost všech zúčastněných.Začátek formuláře |
Vyhodnocení aktivity / reflexe žáků | Po ukončení akce probíhá společná závěrečná evaluace se žáky 9. tříd formou skupinové diskuze. Ti často oceňují zejména možnost být vzorem pro mladší spolužáky. Přenos informací a nutnost umět se před ostatními prezentovat pro ně představují velmi cennou zkušenost. Pro některé žáky, kteří ve škole či mimo ni nemají často příležitost zažít pocit úspěchu, je tento aspekt obzvlášť významný. Žáci 3.–5. tříd využívají k reflexi připravené „vstupenky“, na které po skončení akce hodnotí pomocí palců a hvězdiček:
|
Další díly tohoto seriálu si můžete přečíst na webu Zapojmevsechny.cz:
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně na základní škole pomáhá žákům k samostatnému a zodpovědnému rozhodování v oblasti kariérních voleb. Nejde jen o výběr střední školy, ale o komplexní práci s jedincem prostřednictvím aktivizujících metod. Ve čtvrté části seriálu představujeme „Blok aktivit“ – praktický návod na aktivity pro žáky 8. ročníků, které rozvíjejí sebepoznání, podporují jedinečnost a usnadňují volbu další vzdělávací či profesní dráhy.
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Druhý díl pětidílného seriálu přibližuje, jak poradkyně systematicky pracuje s žáky na prvním stupni během celého školního roku. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.