Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2.

01.01.2025
Kristina Březinová, Barbora Mikulka
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Druhý díl pětidílného seriálu přibližuje, jak poradkyně systematicky pracuje s žáky na prvním stupni během celého školního roku. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.
Obrázek článku

Kariérové vzdělávání je vhodné začít již na 1. stupni základní školy, a to co nejdříve. | FOTO: Freepik


Přehled kariérových aktivit podle ročníků

Tabulka nabízí stručné shrnutí klíčových aktivit, zaměření a časové dotace kariérového poradenství na základní škole. Jednotlivé ročníky rozvíjí dovednosti přiměřeně k věku žáků, od sebepoznání a her na 1. stupni až po intenzivní individuální přípravu na přechod na střední školu v 9. ročníku. Tento přehled slouží jako praktický průvodce pro efektivní plánování kariérového vzdělávání.

Níže v textu najdete podrobný rozpis aktivit pro první stupeň.

Tip: Aktivity pro žáky na 2. stupni najdete ve 3. díle tohoto seriálu.


RočníkHlavní zaměřeníČasová dotaceTyp aktivit
1.–2.Sebepoznání, příprava na skupinovou práciPříležitostně během projektových dnůHry, projektové dny
3.–5.Rozvoj dovedností, sebepoznání, hry a aktivity zaměřené na povoláníAlespoň 2 setkání za pololetíHry, workshopy, skupinové aktivity
6.–7.Sebeprezentace, styly učení, práce s hodnotami a prioritamiCca 10 hodin ročněSebeprezentace, skupinová i individuální práce
8.Plánování budoucnosti, správa kariérového portfolia, návštěvy veletrhůCca 15 hodin ročněWorkshopy, testování, plánování, skupinová i individuální práce
9.Individuální příprava na přechod na střední školu, přijímací řízeníCca 20 hodin ročněIndividuální konzultace, příprava na přijímací řízení



Začínáme s kariérovým vzděláváním už od 1. ročníku

Kariérové vzdělávání je ideální zahájit co nejdříve, již na 1. stupni základní školy. Kariérový poradce/poradkyně může začít monitorovat žáky už při zápisech do 1. tříd nebo během projektových dnů, což slouží jako příprava na intenzivnější práci s žáky na 2. stupni, kde probíhá plnohodnotné kariérové vzdělávání a poradenství. Spolupráce může být navázána také s místní mateřskou školou nebo přípravnou třídou základní školy, což přispívá k plynulejšímu přechodu dětí do základního vzdělávání.

Harmonogram aktivit v průběhu školního roku

Na začátku školního roku kariérový poradce/poradkyně informuje všechny žáky i rodiče o své činnosti. V prvních školních dnech se uskutečňují úvodní setkání ve všech třídách, během nichž jsou žáci seznámeni s nabídkou kariérových služeb, jako jsou individuální a skupinové konzultace, příprava preventivních aktivit nebo podpora při řešení klimatu třídy. Podobná úvodní setkání s rodiči probíhají na prvních třídních schůzkách, kde se rodiče dozvědí o možnostech spolupráce a poskytovaných službách.

Na 1. stupni si žáci ještě kariérové portfolio samostatně nevedou. Materiály a pracovní listy z kariérového poradenství však kariérový poradce průběžně shromažďuje v archivu. Od 8. ročníku se tyto materiály stávají součástí kariérového portfolia, které žáci využívají během 8. a 9. ročníku.


Kariérové aktivity od 3. ročníku: Hry, sebepoznání a příprava na budoucnost

Od 3. ročníku se kariérové vzdělávání zaměřuje na skupinovou práci a aktivity, které podporují sebepoznání a rozvoj klíčových dovedností. Výuka probíhá formou her a aktivizačních metod, často v komunitním kruhu nebo menších skupinkách, které slouží jako příprava na intenzivnější kariérové poradenství v pozdějším věku.

Zábava i vzdělávání – projektové dny a workshopy

Jednou z klíčových aktivit je „Den povolání“ – workshop, během kterého žáci 9. ročníku představují různé profese svým mladším spolužákům z 3. až 5. tříd. Tato aktivita rozvíjí nejen povědomí o povoláních, ale také dovednosti, jako jsou spolupráce s ostatními žáky, individuální zodpovědnost za výsledek a praktické zkušenosti s různými profesemi (podrobný návod na realizaci této aktivity naleznete v 5. dílu seriálu – odkaz je uveden na konci textu.).  

Další projektové dny zahrnují únikové hry v rámci „Projektu Halloween“, sportovně branné dny nebo dětské dny, které kombinují zábavu s rozvojem kompetencí a sebepoznání.

Skupinová setkání a individuální podpora

Kariérový poradce/poradkyně se s třídami 3. a 4. ročníků setkává alespoň jednou za pololetí. Pokud je v kolektivu nepříznivé klima, například posměšky mezi žáky, je klíčové nejprve pracovat na vytvoření bezpečného prostředí. Individuální konzultace se v praxi nejčastěji zaměřují na přípravu žáků a jejich rodičů k přechodu na víceletá gymnázia, méně častěji na pomoc s výběrem koníčků a podporu sebepoznání.

Cíl aktivit

Všechny tyto aktivity směřují k tomu, aby si žáci uvědomili různé možnosti své budoucí profesní dráhy, rozvíjeli své dovednosti a získali pevný základ pro další kariérové vzdělávání. Podrobnosti o některých aktivitách budou rozvedeny ve třetím díle seriálu.


Kariérové aktivity od 5. ročníku: Sebepoznání, dovednosti a práce s profesními tématy

Skupinová setkání v 5. ročníku probíhají alespoň dvakrát za pololetí a zaměřují se na rozvoj sebepoznání, praktických dovedností a představení kariérních konceptů přizpůsobených věku žáků. Následující aktivity jsou vhodné také pro žáky 3. a 4. ročníku, přičemž je důležité věnovat pozornost srozumitelnosti zadání a přizpůsobení obsahu i žákům s odlišným mateřským jazykem.


Tipy na aktivity pro 3. až 5. ročník:

  1. Vysněné povolání: Žáci malují své vysněné povolání nebo si vytvářejí osobní vizitku, kterou doplňují o obrázky vystihující jejich zájmy a schopnosti. Aktivita podporuje kreativitu a pomáhá dětem přemýšlet o tom, co by chtěly dělat v budoucnu.
  2. Odhadování a vymýšlení povolání: Žáci vymýšlejí co nejvíce povolání na zadané písmeno abecedy nebo hádají povolání podle obrázků. Tato hra rozvíjí slovní zásobu a povědomí o různých profesích.
  3. Životopis a osobní značka: Žáci se poprvé seznamují s pojmy, jako je životopis, a na základě šablony přiřazují informace na správná místa, například své zájmy, dovednosti a fotografii. Současně probíhá diskuze o osobní značce a o tom, co je vhodné sdílet – například na vizitkách či profilech.
  4. Moje silné stránky a jedinečnost: Žáci společně objevují své silné stránky, například pomocí karet nebo obrázků. Mohou zvolit několik charakteristik, které je vystihují, a poté je prezentují před spolužáky. Aktivita podporuje sebepoznání, budování sebedůvěry a respekt k jedinečnosti každého člověka.
  5. Aktivita "Jedno slovo": Reflexivní aktivita, při níž každý z žáků popíše svůj dojem nebo pocit z aktivity jediným slovem. Tato metoda pomáhá vyjádřit názory stručně a zároveň podporuje schopnost sebereflexe a respektu k názorům ostatních.

 

Doplňkové aktivity a pomůcky:

K aktivitám lze využít například Kiwi karty, které jsou určeny ke zvýšení povědomí žáků o světě práce. Obrázky na kartách jsou navrženy tak, aby reprezentovaly širokou oblast zaměstnání a byly genderově neutrální. Karty žákům mohou pomoci se zamyšlením nad jejich vlastními zájmy, silnými stránkami a jejich využitím v budoucnu.

Dále lze využít karty MOŘE EMOCÍ, ŽIVOT JE ŽIVOT nebo SILNÉ STRÁNKY od b-creative products, případně vlastní sady vytvořené školním poradcem/poradkyní. Pomůcky pomáhají vizualizovat různé situace, emoce či povolání a usnadňují interakci.


Další programy a soutěže:

  1. Soutěž T-Profi – Talenty pro firmy: Cílem této soutěže, pořádané Okresní hospodářskou komorou v Chomutově, je podpora polytechnické výuky a manuálních dovedností žáků základních a středních škol. Žáci využívají stavebnici Merkur, která simuluje podmínky strojírenství.
  2. Program „Internetoví úžasňáci“: Tento preventivní a vzdělávací program učí žáky, jak se bezpečně pohybovat na internetu, jak reagovat na hackery, kyberšikanu nebo nevhodné sdílení. Kromě toho rozvíjí sociální dovednosti, jako je laskavost a odvaha postavit se za druhé. Program je zdarma díky grantu od společnosti Google a realizuje ho organizace Jules a Jim, z.ú. Poradce/poradkyně s žáky aplikuje poznatky z programu i v oblasti kariérového vzdělávání, například při hledání profesí a rozvoji dalších dovedností.



Doporučené webové odkazy:

Internetoví úžasňáci. Hra Interland | internetoviuzasnaci.org (https://www.internetoviuzasnaci.org/interland)

Kiwi karty | eurugidance.cz (https://www.euroguidance.cz/)

Metody reflexe emocí | jsns.cz/ (https://www.jsns.cz/)

Reflektivní karty | jobvzdelavani.cz (jobvzdelavani.cz/)

Reflexe s dětmi | ucimesevenku.cz/(ucimesevenku.cz/)


Tip na závěr:

Další díly tohoto seriálu si můžete postupně přečíst na webu Zapojmevsechny.cz (budou publikovány v lednu 2025): 

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 1. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)


Mohlo by Vás zajímat

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5.

Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 1.

Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům v rozhodování o kariéře, sebepoznání a rozvoji dovedností. První část pětidílného seriálu nabízí praktická doporučení pro poradce, jak naplánovat aktivity pro nový školní rok, a také tipy pro práci s žáky, kteří předčasně opouštějí základní školu nebo jsou ohroženi vzdělávacím neúspěchem. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.

PODCAST 71: Nahlédnutí do každodenní praxe sociálního pedagoga v základní škole

Úkolem sociálních pedagogů ve škole je vytvářet příjemné a bezpečné prostředí a propojit školu s rodinou. V dalším díle podcastu se sociálním pedagogem Jiřím Daňkem nahlédnete do jeho každodenní praxe. Dozvíte se, co jeho práce obnáší, jak se sociální pedagog začleňuje do školy, jaké výzvy přináší spolupráce s pedagogickým sborem, s jakými problémy se nejčastěji setkává a jak pracuje s celou třídou.

Zobrazit další články