Kariérové vzdělávání je vhodné začít již na 1. stupni základní školy, a to co nejdříve. | FOTO: Freepik
Tabulka nabízí stručné shrnutí klíčových aktivit, zaměření a časové dotace kariérového poradenství na základní škole. Jednotlivé ročníky rozvíjí dovednosti přiměřeně k věku žáků, od sebepoznání a her na 1. stupni až po intenzivní individuální přípravu na přechod na střední školu v 9. ročníku. Tento přehled slouží jako praktický průvodce pro efektivní plánování kariérového vzdělávání.
Níže v textu najdete podrobný rozpis aktivit pro první stupeň.
Tip: Aktivity pro žáky na 2. stupni najdete ve 3. díle tohoto seriálu.
Ročník | Hlavní zaměření | Časová dotace | Typ aktivit |
1.–2. | Sebepoznání, příprava na skupinovou práci | Příležitostně během projektových dnů | Hry, projektové dny |
3.–5. | Rozvoj dovedností, sebepoznání, hry a aktivity zaměřené na povolání | Alespoň 2 setkání za pololetí | Hry, workshopy, skupinové aktivity |
6.–7. | Sebeprezentace, styly učení, práce s hodnotami a prioritami | Cca 10 hodin ročně | Sebeprezentace, skupinová i individuální práce |
8. | Plánování budoucnosti, správa kariérového portfolia, návštěvy veletrhů | Cca 15 hodin ročně | Workshopy, testování, plánování, skupinová i individuální práce |
9. | Individuální příprava na přechod na střední školu, přijímací řízení | Cca 20 hodin ročně | Individuální konzultace, příprava na přijímací řízení |
Kariérové vzdělávání je ideální zahájit co nejdříve, již na 1. stupni základní školy. Kariérový poradce/poradkyně může začít monitorovat žáky už při zápisech do 1. tříd nebo během projektových dnů, což slouží jako příprava na intenzivnější práci s žáky na 2. stupni, kde probíhá plnohodnotné kariérové vzdělávání a poradenství. Spolupráce může být navázána také s místní mateřskou školou nebo přípravnou třídou základní školy, což přispívá k plynulejšímu přechodu dětí do základního vzdělávání.
Harmonogram aktivit v průběhu školního roku
Na začátku školního roku kariérový poradce/poradkyně informuje všechny žáky i rodiče o své činnosti. V prvních školních dnech se uskutečňují úvodní setkání ve všech třídách, během nichž jsou žáci seznámeni s nabídkou kariérových služeb, jako jsou individuální a skupinové konzultace, příprava preventivních aktivit nebo podpora při řešení klimatu třídy. Podobná úvodní setkání s rodiči probíhají na prvních třídních schůzkách, kde se rodiče dozvědí o možnostech spolupráce a poskytovaných službách.
Na 1. stupni si žáci ještě kariérové portfolio samostatně nevedou. Materiály a pracovní listy z kariérového poradenství však kariérový poradce průběžně shromažďuje v archivu. Od 8. ročníku se tyto materiály stávají součástí kariérového portfolia, které žáci využívají během 8. a 9. ročníku.
Od 3. ročníku se kariérové vzdělávání zaměřuje na skupinovou práci a aktivity, které podporují sebepoznání a rozvoj klíčových dovedností. Výuka probíhá formou her a aktivizačních metod, často v komunitním kruhu nebo menších skupinkách, které slouží jako příprava na intenzivnější kariérové poradenství v pozdějším věku.
Zábava i vzdělávání – projektové dny a workshopy
Jednou z klíčových aktivit je „Den povolání“ – workshop, během kterého žáci 9. ročníku představují různé profese svým mladším spolužákům z 3. až 5. tříd. Tato aktivita rozvíjí nejen povědomí o povoláních, ale také dovednosti, jako jsou spolupráce s ostatními žáky, individuální zodpovědnost za výsledek a praktické zkušenosti s různými profesemi (podrobný návod na realizaci této aktivity naleznete v 5. dílu seriálu – odkaz je uveden na konci textu.).
Další projektové dny zahrnují únikové hry v rámci „Projektu Halloween“, sportovně branné dny nebo dětské dny, které kombinují zábavu s rozvojem kompetencí a sebepoznání.
Skupinová setkání a individuální podpora
Kariérový poradce/poradkyně se s třídami 3. a 4. ročníků setkává alespoň jednou za pololetí. Pokud je v kolektivu nepříznivé klima, například posměšky mezi žáky, je klíčové nejprve pracovat na vytvoření bezpečného prostředí. Individuální konzultace se v praxi nejčastěji zaměřují na přípravu žáků a jejich rodičů k přechodu na víceletá gymnázia, méně častěji na pomoc s výběrem koníčků a podporu sebepoznání.
Cíl aktivit
Všechny tyto aktivity směřují k tomu, aby si žáci uvědomili různé možnosti své budoucí profesní dráhy, rozvíjeli své dovednosti a získali pevný základ pro další kariérové vzdělávání. Podrobnosti o některých aktivitách budou rozvedeny ve třetím díle seriálu.
Skupinová setkání v 5. ročníku probíhají alespoň dvakrát za pololetí a zaměřují se na rozvoj sebepoznání, praktických dovedností a představení kariérních konceptů přizpůsobených věku žáků. Následující aktivity jsou vhodné také pro žáky 3. a 4. ročníku, přičemž je důležité věnovat pozornost srozumitelnosti zadání a přizpůsobení obsahu i žákům s odlišným mateřským jazykem.
Tipy na aktivity pro 3. až 5. ročník:
Doplňkové aktivity a pomůcky:
K aktivitám lze využít například Kiwi karty, které jsou určeny ke zvýšení povědomí žáků o světě práce. Obrázky na kartách jsou navrženy tak, aby reprezentovaly širokou oblast zaměstnání a byly genderově neutrální. Karty žákům mohou pomoci se zamyšlením nad jejich vlastními zájmy, silnými stránkami a jejich využitím v budoucnu.
Dále lze využít karty MOŘE EMOCÍ, ŽIVOT JE ŽIVOT nebo SILNÉ STRÁNKY od b-creative products, případně vlastní sady vytvořené školním poradcem/poradkyní. Pomůcky pomáhají vizualizovat různé situace, emoce či povolání a usnadňují interakci.
Další programy a soutěže:
Doporučené webové odkazy:
Kiwi karty | eurugidance.cz (https://www.euroguidance.cz/)
Metody reflexe emocí | jsns.cz/ (https://www.jsns.cz/)
Reflektivní karty | jobvzdelavani.cz (jobvzdelavani.cz/)
Reflexe s dětmi | ucimesevenku.cz/(ucimesevenku.cz/)
Tip na závěr:
Další díly tohoto seriálu si můžete postupně přečíst na webu Zapojmevsechny.cz (budou publikovány v lednu 2025):
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.
Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům v rozhodování o kariéře, sebepoznání a rozvoji dovedností. První část pětidílného seriálu nabízí praktická doporučení pro poradce, jak naplánovat aktivity pro nový školní rok, a také tipy pro práci s žáky, kteří předčasně opouštějí základní školu nebo jsou ohroženi vzdělávacím neúspěchem. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.
Úkolem sociálních pedagogů ve škole je vytvářet příjemné a bezpečné prostředí a propojit školu s rodinou. V dalším díle podcastu se sociálním pedagogem Jiřím Daňkem nahlédnete do jeho každodenní praxe. Dozvíte se, co jeho práce obnáší, jak se sociální pedagog začleňuje do školy, jaké výzvy přináší spolupráce s pedagogickým sborem, s jakými problémy se nejčastěji setkává a jak pracuje s celou třídou.