Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.
Na druhém stupni se kariérový poradce zaměřuje především na poskytování individuální podpory žákům. | FOTO: Freepik
Přehled kariérových aktivit podle ročníků
Tabulka nabízí stručné shrnutí klíčových aktivit, zaměření a časové dotace kariérového poradenství na základní škole. Jednotlivé ročníky rozvíjí dovednosti přiměřeně k věku žáků, od sebepoznání a her na 1. stupni až po intenzivní individuální přípravu na přechod na střední školu v 9. ročníku. Tento přehled slouží jako praktický průvodce pro efektivní plánování kariérového vzdělávání. Níže v textu najdete podrobný rozpis aktivit pro druhý stupeň.
Tip: Aktivity pro žáky na 1. stupni najdete ve 2. díle tohoto seriálu.
Ročník | Hlavní zaměření | Časová dotace | Typ aktivit |
1.–2. | Sebepoznání, příprava na skupinovou práci | Příležitostně během projektových dnů | Hry, projektové dny |
3.–5. | Rozvoj dovedností, sebepoznání, hry a aktivity zaměřené na povolání | Alespoň 2 setkání za pololetí | Hry, workshopy, skupinové aktivity |
6.–7. | Sebeprezentace, styly učení, práce s hodnotami a prioritami | Cca 10 hodin ročně | Sebeprezentace, skupinová i individuální práce |
8. | Plánování budoucnosti, správa kariérového portfolia, návštěvy veletrhů | Cca 15 hodin ročně | Workshopy, testování, plánování, skupinová i individuální práce |
9. | Individuální příprava na přechod na střední školu, přijímací řízení | Cca 20 hodin ročně | Individuální konzultace, příprava na přijímací řízení |
Kariérové aktivity od 6. ročníku: Sebepoznání, rozhodování a příprava na profesní dráhu
Na 2. stupni základní školy je kariérové vzdělávání systematicky rozvíjeno, a to formou skupinových i individuálních aktivit. U žáků 6.–8. ročníku se doporučuje věnovat přibližně 10 hodin za školní rok na aktivity zaměřené na sebepoznání, mapování kompetencí, poznání světa práce a podporu rozhodování. Důraz se klade na aktivizační metody, které podporují rozvoj dovedností, jako jsou sebeprezentace, styly učení, mapování silných stránek, hodnot a zájmů.
Tipy na konkrétní aktivity:
- Psaní dopisu sama sobě do 9. třídy: Žáci napíší dopis svému budoucímu já, ve kterém shrnou své aktuální zájmy, cíle a očekávání od budoucnosti. Dopis je uložen a vrácen žákům v 9. třídě, aby mohli reflektovat svůj osobní růst.
- Práce s koláčem: Tato aktivita slouží k mapování hodnot, priorit a dovedností. Žáci nakreslí kruh („koláč“) a rozdělí jej na dílky (např. 4-8), které mohou reprezentovat:
- různé oblasti jejich života (např. rodina, škola, volný čas, cíle). Každý dílek si poté popíšou nebo vybarví podle důležitosti
- jejich silné stránky (dovednosti, schopnosti)
- Sebeprezentace: Žáci si vyzkouší různé formy sebeprezentace, například nácvik pracovního pohovoru nebo tvorbu životopisu. Důraz je kladen na praktické dovednosti, jako je komunikace, vystupování a práce s obsahem.
- Reklama na kamaráda: Žáci vytvářejí prezentaci o svém spolužákovi, kterou pojmou jako „reklamu“. Cílem je vyzdvihnout jeho přednosti a schopnosti, čímž si nejen osvojí dovednosti prezentace, ale také posílí pozitivní vztahy ve třídě.
Tip na aktivitu:
Ulička rozhodování / Myšlenkový tunel
Popis aktivity: Tato aktivita pochází z dramatické výchovy a je skvělým nástrojem pro rozvoj rozhodovacích schopností a empatie. Učí žáky pracovat s názory druhých, rozvíjet schopnost naslouchat a argumentovat, ale také posiluje jejich dovednost rozhodovat se v situacích, kdy jsou pod tlakem protichůdných názorů. V kontextu kariérového poradenství může být využita k řešení dilemat, například při volbě budoucího vzdělávání nebo povolání.
Postup:
- Rozdělte žáky do dvou skupin a požádejte je, aby vytvořili dvě řady stojící proti sobě, s mezerou mezi nimi – vznikne ulička.
- Představte situaci nebo problém, který vyžaduje rozhodnutí (např. „Chci jít studovat technický obor vs. humanitní obor“ nebo „Vybrat si stabilní zaměstnání vs. podnikat“).
- Každá skupina zastává opačný názor a připraví si krátké argumenty, proč by se osoba procházející uličkou měla přiklonit k jejich postoji.
- Žák nebo žákyně, kteří prochází uličkou, naslouchají argumentům obou stran. Postupně, jak uličkou prochází, mohou argumenty nabývat na intenzitě a důrazu.
- Na konci uličky se žáci musí rozhodnout, ke kterému postoji se přikloní, a vysvětlit své důvody.
Další možnosti a variace:
- Diskuze po aktivitě: Po skončení aktivity mohou skupiny reflektovat, jak byly jejich argumenty přijaty, co na rozhodující osobu nejvíce zapůsobilo a jaké pocity měla při rozhodování.
- Změna perspektivy: Žáci se mohou vyměnit – ti, kteří byli v uličce, se stanou argumentujícími a naopak.
- Zvýšení obtížnosti: Skupiny mohou postupně přidávat intenzivnější argumenty nebo více emocionálních apelů, což podporuje schopnost adaptace na nové informace. [1]
Mezipředmětové propojení:
Na 2. stupni lze kariérové vzdělávání efektivně integrovat do vyučovacích hodin, například výtvarné výchovy (vytváření vizitek nebo profesních koláží), cizích jazyků (tvorba životopisu v angličtině), občanské výchovy (diskuze o hodnotách a profesní etice) nebo pracovního vyučování (praktické úkoly a projekty).
Další aktivity během školního roku:
- DVP - Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry (podle Self-Directed Search Johna Hollanda): Dobrovolná možnost pro žáky vyplnit dotazník od Testcentrum Praha, který pomáhá při rozhodování o budoucí profesní dráze.
- Návštěva IPS Úřadu práce v Chomutově: Žáci se seznámí s aktivitami Informačního a poradenského střediska (IPS), vyplní zájmový dotazník (např. Profitest) a pracují s národní soustavou povolání.
- Testování v rámci Pedagogicko-psychologické poradny (PPP): Škola nabízí možnost testování přímo ve škole, což je vhodné zejména pro žáky, jejichž rodiče nemohou PPP navštívit. Testování zahrnuje inteligenční a zájmové testy, které pomáhají při volbě povolání.
Kariérové aktivity od 7. ročníku: Individuální přístup, volba vzdělávací dráhy a příprava na budoucnost
Skupinová práce pokračuje i ve vyšších ročnících, přičemž u žáků, kteří se připravují na přechod na střední školu, se častěji přechází k individuálním konzultacím. Náplň kariérového poradenství se mění podle věku žáků a specifických potřeb, se kterými přicházejí oni nebo jejich rodiče. Setkání se stávají pravidelnějšími a strukturovanějšími, zatímco na 1. stupni jsou spíše příležitostná.
Skupinové programy: Podpora vztahů a příprava na volbu povolání
V průběhu školního roku probíhají ve vyšších ročnících skupinové programy zaměřené na výběr další vzdělávací dráhy a na budování pozitivních vztahů v třídním kolektivu. Mezi hlavní témata patří:
- Udržování dobrých vztahů ve třídě i na pracovišti – aktivity na podporu spolupráce a empatie.
- Práce s konflikty – řešení modelových situací zaměřených na zvládání konfliktů a hledání kompromisů.
Dramatická výchova: Trénink situací z trhu práce
Součástí programu je také dramatická výchova, která umožňuje žákům připravit se zábavnou a interaktivní formou na různé situace, se kterými se mohou setkat na trhu práce. Témata zahrnují:
- Pohovor uchazeče o zaměstnání – nácvik vystupování, komunikace a sebeprezentace.
- Zkušební doba – diskuze o očekáváních zaměstnavatele a zaměstnance.
- Dovolená a pracovní práva – porozumění základním pracovním podmínkám.
- Výpověď – řešení situací spojených s ukončením pracovního poměru.
- Životopis a motivační dopis – praktická tvorba dokumentů potřebných při hledání zaměstnání.
Příprava na přechod na střední školu
Na konci 7. a 8. ročníku kariérový poradce/poradkyně informuje žáky a jejich rodiče o krocích k úspěšnému přechodu na střední školu. Tato setkání poskytují praktické informace a podporu při plánování další vzdělávací dráhy, aby byl přechod co nejplynulejší a přizpůsobený individuálním potřebám každého žáka či žákyně.
Kariérové aktivity od 8. ročníku: Plánování budoucnosti a příprava na profesní dráhu
V 8. ročníku žáci přebírají větší odpovědnost za své kariérové vzdělávání. V průběhu roku se pokračující individuální a skupinové kariérové aktivity zaměřují nejen na sebepoznání a plánování, ale také na pravidelnou reflexi. Žáci si uvědomují, co se jim daří, na čem potřebují zapracovat, a dostávají podporu pro své další kroky při výběru vzdělávací nebo profesní dráhy. Tyto aktivity připravují žáky na důležitá rozhodnutí, která je čekají v následujícím roce.
Během tohoto ročníku si žáci začínají samostatně spravovat svá kariérová portfolia, která obsahují nejen aktuální záznamy, ale i práce a materiály z předchozích let. Součástí práce s portfoliem je vytvoření individuálního plánu, který se pravidelně vyhodnocuje. Na konci roku probíhá evaluace tohoto plánu, včetně formulace doporučení pro následující školní rok.
Klíčové aktivity během 8. ročníku:
- Workshop „C´est la vie“ (organizace Člověk v tísni): Na začátku školního roku se žáci účastní interaktivního workshopu, který prostřednictvím hry zdůrazňuje význam kvalitního vzdělávání a jeho vliv na získání vhodného zaměstnání. Zároveň se věnuje finanční gramotnosti a učí žáky, jak se vyvarovat finančních rizik.
- Veletrh TECHNODAYS: Ve druhém pololetí navštěvují žáci veletrh TECHNODAYS pořádaný Okresní hospodářskou komorou v Chomutově. Zde mají příležitost seznámit se s technickými obory vzdělávání a možnostmi zaměstnání v regionálních firmách.
- Online testování v aplikaci Salmondo: Žáci mají možnost využít online platformu Salmondo, která nabízí široké spektrum psychologických metod a nástrojů, které pomáhají žákům pochopit jejich silné stránky, zájmy a potenciální role, ve kterých mohou být spokojení.
- „Blok aktivit“: Praktický návod na aktivity pro žáky 8. ročníků, které rozvíjejí sebepoznání, podporují jedinečnost a usnadňují volbu další vzdělávací či profesní dráhy. (Podrobný návod na realizaci této aktivity naleznete ve 4. dílu seriálu – odkaz je uveden na konci textu).
Kariérové aktivity pro žáky 9. ročníku: Intenzivní příprava na přechod na střední školu
V 9. ročníku se kariérové poradenství zaměřuje na intenzivní podporu žáků, kteří se připravují na přechod na střední školu. Důraz je kladen na individuální přístup, organizaci kariérového portfolia a praktické aktivity, které žákům pomáhají v jejich profesním i vzdělávacím rozhodování.
Časová dotace a formy práce:
- Celkový čas: Přibližně 20 hodin během školního roku, zahrnující skupinové i individuální aktivity.
- Velikost skupin:
- Skupinová práce: Třídy do 30 žáků, např. při nácviku pohovoru nebo diskusích o pracovním právu.
- Menší skupiny (do 10 žáků): Pro exkurze a workshopy.
- Individuální konzultace: S žákem samotným nebo spolu s rodiči.
Hlavní činnosti během školního roku: |
|
Individuální konzultace:
| - Probíhají zejména v prvním pololetí a zaměřují se na identifikaci zájmů, preferencí a hledání informací o vybraných středních školách. Žáci se učí efektivně využívat informace z webů středních škol a připravují si otázky na dny otevřených dveří. Konzultace zahrnují shrnutí probíraných témat a plán dalších kroků. Žáci si domů odnášejí tištěné materiály, aby mohli svou volbu prodiskutovat s rodiči.
|
Schůzky s rodiči:
| - Úvodní schůzky: Kariérový poradce/poradkyně představuje svou činnost žákům i rodičům během třídních schůzek, vysvětluje kroky k úspěšnému přechodu na střední školu a možnosti podpory mimo školu, například ze strany regionálních neziskových organizací.
|
Skupinové programy: | - Témata jako průzkum trhu práce, přechod na střední školu nebo sebeprezentace.
- Skupiny jsou často složené podle podobných zájmů žáků, což umožňuje cílenější exkurze nebo návštěvy středních škol.
- Den povolání: Žáci 9. ročníku připravují pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd interaktivní aktivity zaměřené na poznávání profesí.
|
Kariérové portfolio: | - Žáci pracují se svými portfolii, která zahrnují dokumenty jako životopisy, pracovní listy z exkurzí a záznamy o preferencích. Portfolia jsou využívána při přípravě na přijímací pohovory nebo během jednotné přijímací zkoušky. Po ukončení základní školy si žáci portfolia odnášejí a mohou je dále používat na střední škole.
- Dotazníky a pracovní listy: Žáci si během exkurzí a veletrhů (např. veletrh středních škol) zapisují dojmy a získané informace, které se ukládají do jejich portfolií.
|
Dny otevřených dveří a exkurze: | - Kariérový poradce/poradkyně informuje o termínech a může žáky na návštěvy středních škol doprovázet.
- Setkání se zástupci povolání (osobně či online) pomáhají žákům lépe pochopit nároky praxe.
- Předcházení pasivitě: Žákům nejsou předkládány pouze hotové informace – jsou vedeni k aktivnímu zapojení, návštěvám škol a pracovních prostředí, aby si sami vytvořili vlastní názor.
- Evaluace a zhodnocení: Probíhají skupinové programy se žáky zaměřené na reflexi návštěv pracovišť, besed a dalších aktivit.
|
Specifické podpůrné aktivity: | - Informační a poradenské středisko (IPS) a pedagogicko-psychologická poradna: Žáci mohou využít služeb těchto institucí k lepší orientaci v možnostech vzdělávání a kariéry.
|
Přijímací řízení: | - Žáci vyplňují vzorové přihlášky, kde se zaměřují na správné vyplnění názvů škol a oborů. Kariérový poradce/poradkyně eviduje vzory v online školním systému, které slouží jako podklad pro finální přihlášky po pololetním vysvědčení. Poradce také informuje o povinné zdravotní prohlídce, termínech přijímacího řízení a dalších náležitostech. Žáci i rodiče obdrží manuál s podrobnými instrukcemi.
- Součástí přípravy je i trénink na jednotnou přijímací zkoušku z českého jazyka a matematiky. Žáci se učí, jak efektivně plánovat čas na učení, vyplňovat záznamové archy a zvládat stres. Setkání probíhají jednou týdně individuálně nebo v menších skupinách mimo vyučování.
- Pomoc při zjišťování výsledků přijímacího řízení: Pokud jsou seznamy přijatých žáků zveřejněny pouze pod registračními čísly, často se stává, že si žáci a rodiče nepamatují své číslo. Poradce/poradkyně může poskytnout asistenci.
|
Podpora nepřijatých žáků: | - Pomoc s odvoláním proti nepřijetí, hledání alternativ ve 2. a dalších kolech přijímacího řízení.
- Pokud žáci nejsou přijati na žádnou střední školu, poradce/poradkyně se vždy snaží zajistit jejich umístění na jinou vhodnou střední školu. V případě, že žáci ani jejich rodiče nemají zájem o pokračování ve studiu na SŠ, poradce/poradkyně jim zdůrazňuje důležitost dalšího vzdělávání a představuje možné alternativy. Pokud se přesto rozhodnou nepokračovat ve studiu, poradce/poradkyně jim předkládá dokument k podpisu, který slouží jako záznam o poskytnuté podpoře a o tom, že zákonní zástupci byli s rozhodnutím a jeho důsledky seznámeni.
Kromě toho poradce/poradkyně směřuje žáky, kteří nepokračují v dalším studiu, k alternativám, například brigádám, přičemž spolupracuje s regionálními neziskovými organizacemi, které pomáhají tyto příležitosti vyhledat.
|
Specifická podpora: | - Intenzivní pomoc je věnována nově příchozím žákům nebo těm s odlišným mateřským jazykem. Konzultace se zaměřují na porozumění odborným termínům a přizpůsobení informací jejich potřebám.
|
Kazuistika: Kariérové poradenství pro nově příchozího žáka s OMJ v 9. ročníku
Během distanční výuky nastoupil do 9. ročníku základní školy žák s odlišným mateřským jazykem (OMJ), který přišel do České republiky s rodinou během pandemie covid-19. Kvůli uzavření škol a omezené znalosti českého jazyka u žáka i rodičů byla situace komplikovaná. Žák měl však jasnou představu o budoucnosti a chtěl pokračovat ve studiu technického oboru. Hlavní výzvou tedy bylo zajistit plynulý přechod na střední školu a zvládnutí českého jazyka i odborné terminologie.
Podpora a postup:
- Kariérová poradkyně spolupracovala s Poradnou pro integraci v Ústí nad Labem, která zprostředkovala tlumočení a podporu pro rodinu. Sociální pracovnice pomáhala při komunikaci mezi školou a rodinou a poskytla rodičům informace o českém vzdělávacím systému a postupu přijímacího řízení.
- Zpočátku bylo doporučeno, aby žák začal s oborem zakončeným výučním listem a následně pokračoval nástavbovým studiem. Po domluvě s rodinou si však podal přihlášku na obor s maturitní zkouškou, přičemž mu byla zajištěna podpora formou doučování.
Výsledek přijímacího řízení:
- Žák byl přijat na střední školu vzdálenou 60 km od domova. Po odevzdání zápisového lístku si však uvědomil, že každodenní dojíždění nebo bydlení na koleji není pro něj vhodné. Kvůli odevzdanému zápisovému lístku již nemohl využít 2. kola přijímacího řízení.
Řešení situace:
- Kariérová poradkyně spolu s Poradnou pro integraci pomohl žákovi a jeho rodině vyjednat přestup na školu blíže k bydlišti. Byly nabídnuty volné kapacity oborů s výučním listem i maturitní zkouškou.
- Rodina si vybrala střední průmyslovou školu v místě bydliště. Žák na ni přestoupil k 2. září po intenzivní jazykové přípravě během letních prázdnin.
Závěr: Díky úzké spolupráci mezi školou, Poradnou pro integraci a rodinou se podařilo zajistit vhodné řešení. Žák nyní úspěšně studuje střední školu s podporou kariérové poradkyně. Tato zkušenost zdůrazňuje význam individuální podpory a koordinace při práci s nově příchozími žáky s OMJ.
Doporučené webové odkazy:
Atlas školství | atlasskolstvi.cz/ (https://www.atlasskolstvi.cz/)
Cesta k zaměstnání | cestakzamestnani.cz (https://cestakzamestnani.cz/)
Informační systém Infoabsolvent | infoabsolvent.cz/ (https://www.infoabsolvent.cz/)
Kariérové poradenství | kcv.cz (https://www.kcv.cz/kp/)
Můj život po škole | mujzivotposkole.cz (https://www.mujzivotposkole.cz/)
Národní soustava povolání | nsp.cz (https://www.nsp.cz/)
Salmondo | salmondo.cz (https://www.salmondo.cz/)
Zdroje:
[1] Creating Ground. (2017). Vyučování za pomoci divadla. 31. červenec – 4. srpen, Londýn, Velká Británie. Organizováno obecně prospěšnou organizací „Creating Ground“. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82726&view=14480
Tip na závěr:
Další díly tohoto seriálu si můžete postupně přečíst na webu Zapojmevsechny.cz (budou publikovány v lednu 2025):
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 1. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)