Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5.

03.02.2025
Kristina Březinová, Barbora Mikulka
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.
Obrázek článku

Během „Dne povolání“ mají žáci možnost prakticky si vyzkoušet různá zaměstnání, například roli herce či vypravěče. Tato zkušenost jim může pomoci lépe se zorientovat při rozhodování o své budoucí vzdělávací cestě. | FOTO: Freepik


„Den povolání“ – workshop zaměřený na poznání různých povolání



Stručný popis a cíl aktivity / o co se jedná / jaké dovednosti žáci rozvíjejí

Motto: „Bez práce nejsou koláče“

Cíl aktivity:

  • Žáci získají praktickou zkušenost s různými povoláními prostřednictvím interaktivního zapojení.
  • Žáci dokáží popsat význam alespoň dvou zvolených profesí a jejich přínos pro společnost.
Žáci si na základě nabytých poznatků dokáží lépe utvářet představu o své budoucí profesní a vzdělávací cestě.

Velikost skupiny /

Ročník – stupeň

Cílová skupina: Žáci 3.–5. tříd.

Žáci 9. ročníku organizují pro mladší spolužáky z prvního stupně interaktivní workshop zaměřený na představení různých profesí.

Čas potřebný pro realizaci aktivity

Časová náročnost: 4 vyučovací hodiny.

Pomůcky nezbytné pro realizaci aktivity (volitelné)

Čtvrtky, papíry a psací potřeby na všechna stanoviště.

Na každé stanoviště připravte informace o konkrétním povolání, například ve formě plakátu, informačního panelu nebo jiného vizuálního materiálu. Lze využít zdroje, jako je Národní soustava povolání.

Pomůcky dle jednotlivých stanovišť:

  • Vzor životopisu
  • Vlastní vypracovaný a nastříhaný životopis s jednotlivými částmi ve formě karet (osobní údaje, vzdělání, zájmy…)
  • hlína, květináče a zahradní nářadí
  • česací hlavy, doplňky do vlasů
  • tác a sada plastového nádobí
  • obvody k zapojení
  • dřevěné kostky na stavění
  • kostýmy a pracovní oděvy k převlečení
  • make-up
  • zdobení na dorty, barvy a pěna na holení
  • tablet ke čtení záznamu počasí a rekvizity počasí
  • zvířata
  • obvazový materiál a další.


Doporučené webové odkazy:

Národní soustava povolání | nsp.cz (https://www.nsp.cz/)


Postup / jak na to / co následuje po čem

Počet stanovišť a role kariérového poradce/poradkyně
Program zahrnuje celkem 19 tematických stanovišť a dvě speciální – úvodní a závěrečné. Na úvodním stanovišti kariérový poradce/poradkyně představuje program dne, seznamuje žáky s organizací a pravidly a vede diskusi o tematickém dni. Na závěrečném stanovišti pak probíhá reflexe, hodnocení a práce s životopisem. Na každém stanovišti jsou připraveny stručné informace o daném povolání, a to ve formě plakátů, panelů nebo jiných vizuálních materiálů.

Náplň a organizace stanovišť
Stanoviště připravují žáci 9. ročníku, kteří zajišťují jejich obsah, tematické vybavení a aktivity pro své mladší spolužáky. Žáci si na jednotlivých stanovištích mohou vyzkoušet praktické činnosti spojené s vybranými povoláními, dozvědět se o potřebném vzdělání, dovednostech a pracovních podmínkách, včetně finančního ohodnocení. Žáci mají možnost volby – mohou se zaměřit na stanoviště, která je tematicky zajímají.

Tematický den
Celá škola se zapojuje do tematického dne, kdy žáci a učitelé přicházejí v oblečení svého vysněného povolání. Například učitelé se mohou obléct jako farmáři, plavčíci nebo profesionální sportovci. Tato aktivita přispívá k atmosféře akce a zapojení celé školní komunity.

Vstupenky a sebehodnocení
Každý žák obdrží vstupenku, která slouží jako pozvánka na akci, průvodce stanovišti a nástroj pro reflexi. V úvodní části vstupenky si žáci nakreslí svůj autoportrét, uvedou své jméno a vyplní další požadované informace. Po skončení akce do vstupenky zaznamenají sebehodnocení své práce na stanovištích, hodnocení celé akce a uvedou povolání, které by chtěli vykonávat.


Zde uvádíme ukázku profesí a aktivit, které jsou součástí jednotlivých stanovišť (je možné obměňovat dle potřeb a možností školy):

  • Vizážista/vizážistka – Z hygienických důvodů mají žáci k dispozici papírové šablony tzv. face chart, což je speciální stínovací papír se stylizovanými tvářemi, určený k nácviku technik líčení. Na tyto šablony mohou žáci podle své fantazie přidávat vlasy, nanášet make-up, oční stíny a další kosmetické prvky. K práci mají k dispozici reálné kosmetické pomůcky, třpytky a výtvarné potřeby. Hotové face chart šablony si žáci mohou odnést domů jako výsledek své práce.
  • Cukrář/cukrářka – Z hygienických důvodů nejsou na stanovišti použity skutečné sladkosti, ale zalaminované obrázky dortů, lízátek a bonbonů. Žáci mají k dispozici cukrářské náčiní na zdobení, pěnu na holení a barviva, s nimiž si mohou vyzkoušet zdobení imitací cukrovinek. Aby se minimalizovalo riziko zašpinění oděvu, doporučuje se připravit jednorázové papírové zástěry nebo čepice, stejně jako čistící hadřík a vodu na úklid.
  • Meteorolog/meteoroložka – Toto povolání je žákům představeno prostřednictvím simulace televizní předpovědi počasí. Před improvizovaným pozadím připomínajícím televizní studio si žáci mohou vyzkoušet prezentaci předpovědi počasí za použití záznamového zařízení. K dispozici mají také různé rekvizity, jako jsou symboly mraků, slunce nebo dalších meteorologických jevů, které mohou během prezentace využít.
  • Veterinář/veterinářka – Žáci mají příležitost vyzkoušet si péči o školní zvířata nebo, podle možností, zapojit externí organizaci, například Domy dětí a mládeže. Během aktivity se dozvědí více o práci veterináře, o jeho každodenních činnosti a o znalostech a dovednostech, které jsou k výkonu tohoto povolání nezbytné.
  • Voják/vojačka a hasič/hasička – Na těchto stanovištích si žáci mohou obléknout uniformy vojáků a hasičů a seznámit se s náplní práce v obou profesích. Zároveň se dozvědí, jak se jednotlivé uniformy liší v závislosti na specifických úkolech a druhu činnosti, kterou dané povolání vyžaduje.
  • Chemik/chemička – Žáci si prakticky vyzkouší chemický pokus, při kterém budou rozkládat barvy fixy pomocí lakmusového papíru. Během aktivity se seznámí s prací v laboratoři a dozvědí se více o výtvarném využití primárních a sekundárních barev.
  • Učitel/učitelka – Žáci se zapojí do aktivity, při níž budou tvořit co nejdelší seznam povolání na zadané písmeno abecedy. Mohou se také dobrovolně zapojit do dalších činností, například psát příklady na tabuli nebo si vyzkoušet roli učitelů při výuce svých spolužáků.
  • Zahradník/zahradnice – Žáci mají k dispozici různé rostliny, květináče, zeminu a zahradnické náčiní. Mohou si prakticky vyzkoušet přesazování rostlin a seznámit se se základními postupy péče o květiny.
  • Bankéř/bankéřka – Žáci si prakticky vyzkouší manipulaci s penězi, například rozměňování a simulaci nákupů. Současně se seznámí se základními pojmy z oblasti finanční gramotnosti, jako je nájem, inflace a další klíčové finanční termíny.
  • Malíř/malířka – Každá třída dostane vlastní čtvrtku papíru, na kterou žáci postupně přispívají svou malbou, čímž společně vytvářejí jeden obraz. Po skončení aktivity si třídní učitelka může hotové dílo ponechat a vystavit ve své kmenové třídě. Tato aktivita podporuje pozitivní třídní atmosféru a posiluje týmového ducha. Důležité je zajistit, aby žáci dbali na ochranu svého oblečení, a připravit potřebné pomůcky k případnému očištění.
  • Zdravotní sestra – Stanoviště se zaměřuje na dovednosti první pomoci. Starší žáci zde připravují realisticky namaskovaná zranění, která mladší účastníci následně zkouší ošetřit. Tato aktivita přibližuje základy zdravotnické práce a rozvíjí praktické dovednosti potřebné v krizových situacích.
  • Stavitel/stavitelka – Žáci mají za úkol sestavit funkční hodiny ze dřevěných dílů, což jim umožňuje pracovat s přesností a trpělivostí. Pokud by tento úkol byl příliš složitý, mohou místo toho vytvářet různé stavby dle vlastní fantazie, například stavět co největší nebo nejvyšší konstrukce. Aktivita podporuje kreativitu, jemnou motoriku a prostorové vnímání.
  • Kadeřník/kadeřnice – Žáci pracují s cvičnými hlavami určenými pro nácvik česání. Mohou si vyzkoušet vytváření různých účesů s využitím připravených pomůcek, jako jsou gumičky, spony, čelenky a další vlasové doplňky. Aktivita podporuje kreativitu a zručnost.
  • Herec/herečka – Žáci si mohou vybrat jeden z několika připravených úryvků z pohádek a zvolit si kostým, který odpovídá dané roli. Mají možnost scénku ztvárnit a přenést ji do života. Kromě hraní konkrétní role mohou zaujmout i pozici vypravěče, což podporuje rozvoj jejich vyjadřovacích dovedností a kreativitu.
  • Elektrikář/elektrikářka – Žáci si nasadí elektrikářské helmy a prakticky si vyzkoušejí zapojení jednoduchých elektrických obvodů. Jejich úkolem je správně sestavit obvod tak, aby rozsvítili žárovku, čímž získají základní představu o práci v tomto oboru.
  • Číšník/číšnice – Žáci obdrží plastové nádobí a podnos. Jejich úkolem je projít slalomovou dráhou, aniž by jim nesené předměty spadly. Tato aktivita je učí zručnosti a koordinaci, které jsou nezbytné pro úspěšné doručení objednávky zákazníkovi.
  • Kuchař/kuchařka – Na stanovišti si žáci mohou vyzkoušet základní kuchařské techniky, například krájení, zdobení talířů nebo přípravu jednoduchých jídel z plastelíny či modelovací hmoty. Zároveň se dozvědí více o práci v kuchyni, hygienických standardech a týmové spolupráci.
  • Řidič/řidička (nákladní automobil/dodávka) – Žáci mohou pomocí modelových situací řešit úkoly, jako je plánování trasy na mapě, přemísťování zboží pomocí modelů aut nebo simulace bezpečnostních pravidel v dopravě. Součástí může být i diskuze o potřebných dovednostech, například technické znalosti a spolehlivost.
  • Pekař/pekařka – Stanoviště zahrnuje ukázku procesu výroby pečiva. Žáci mohou tvarovat těsto z modelovací hmoty a vytvářet různé druhy pečiva. Získají také informace o tom, jak funguje práce v pekárně, jaké jsou pracovní směny a jaké dovednosti jsou potřeba.


Závěrečné stanoviště – Na tomto místě žáci dokončují a odevzdávají své vstupenky z Dne povolání. Do vstupenek zapisují následující informace:

  • své hodnocení vlastního zapojení na jednotlivých stanovištích,
  • celkový dojem z akce,
  • povolání, které by si přáli v budoucnu vykonávat.

Kariérový poradce/poradkyně zároveň se žáky vede závěrečný rozhovor, během něhož reflektují své zážitky a zkušenosti z akce formou ústní diskuse.



Závěrečným úkolem je vytvoření vlastního životopisu podle připravené šablony. Žáci pracují s předem připravenými kartičkami, kde jsou uvedeny například osobní údaje, zájmy, vzdělání a další relevantní informace.

Kariérový poradce/poradkyně nejprve vede s žáky diskusi o významu a účelu životopisu – proč se píše a jak se používá. Poté žáci obdrží šablonu životopisu a postupně do ní doplňují informace z kartiček. Po splnění tohoto úkolu se žáci vracejí zpět do svých tříd.

Faktory úspěchu / dobrá praxe / co se osvědčuje

Klíčovým faktorem úspěchu je aktivní motivace a zapojení žáků. Stanoviště si žáci volí na základě svého zájmu a preferencí. Například žákyně, která plánuje studovat obor Jezdec a chovatel koní, si zvolila stanoviště zaměřené na péči o školní zvířata, zatímco jiná žákyně, směřující na obor Praktická sestra, upřednostnila stanoviště věnované první pomoci.

Důležité je vyhradit dostatek času na organizační přípravu. Každé stanoviště musí mít k dispozici potřebné pomůcky, které lze buď zapůjčit ze školy, nebo zajistit od účastníků, kteří je mají k dispozici doma. V dostatečném předstihu je vhodné všechny pomůcky roztřídit podle stanovišť a uložit do samostatných krabic, aby na den akce stačilo pouze připravit jednotlivá stanoviště. Zároveň je třeba dbát na to, aby pořizování materiálu nebylo finančně náročné.

Rizika / kde lze při aktivitě „narazit“

Jedním z možných problémů může být, že žáci devátých tříd si na den akce nepřinesou odpovídající pracovní oděv spojený s povoláním na jejich stanovišti, a to ani s předchozí pomocí kariérového poradce/poradkyně. Proto je nezbytné žáky opakovaně a s dostatečným předstihem informovat a připomínat tuto povinnost.

Pokud je workshop spojen s tematickým dnem, kdy si žáci i zaměstnanci školy mohou obléknout oděv svého vysněného povolání, může se stát, že někteří žáci se z různých důvodů nezapojí a do školy v tematickém převleku nepřijdou. Pro posílení motivace je důležité nejen časté připomínání, ale i využití moderních komunikačních kanálů, jako jsou sociální sítě. Žáci prvního stupně a jejich rodiče obvykle v těchto situacích bývají více zapojeni a rádi spolupracují, což může být inspirací i pro starší žáky.

Je důležité dbát na zajištění bezpečnosti a udržení čistoty během aktivit. U stanovišť, kde hrozí riziko zašpinění, by měly být k dispozici čistící pomůcky. Rovněž je nutné dohlížet na průběh činností, aby se minimalizovalo riziko úrazu a zajistila se bezpečnost všech zúčastněných.Začátek formuláře

Vyhodnocení aktivity / reflexe žáků

Po ukončení akce probíhá společná závěrečná evaluace se žáky 9. tříd formou skupinové diskuze. Ti často oceňují zejména možnost být vzorem pro mladší spolužáky. Přenos informací a nutnost umět se před ostatními prezentovat pro ně představují velmi cennou zkušenost. Pro některé žáky, kteří ve škole či mimo ni nemají často příležitost zažít pocit úspěchu, je tento aspekt obzvlášť významný.

Žáci 3.–5. tříd využívají k reflexi připravené „vstupenky“, na které po skončení akce hodnotí pomocí palců a hvězdiček:

  • samotný průběh akce,
  • svou vlastní aktivitu,
  • a případně sdělují, zda by si některé z povolání sami zvolili.


Tip na závěr:

Další díly tohoto seriálu si můžete přečíst na webu Zapojmevsechny.cz:

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 1. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4. | Zapojmevsechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Mohlo by Vás zajímat

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4.

Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně na základní škole pomáhá žákům k samostatnému a zodpovědnému rozhodování v oblasti kariérních voleb. Nejde jen o výběr střední školy, ale o komplexní práci s jedincem prostřednictvím aktivizujících metod. Ve čtvrté části seriálu představujeme „Blok aktivit“ – praktický návod na aktivity pro žáky 8. ročníků, které rozvíjejí sebepoznání, podporují jedinečnost a usnadňují volbu další vzdělávací či profesní dráhy.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3.

Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 2.

Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Druhý díl pětidílného seriálu přibližuje, jak poradkyně systematicky pracuje s žáky na prvním stupni během celého školního roku. Text přináší osvědčené postupy pro kariérové poradce v širším kontextu, uplatnitelné na jakékoliv základní škole.

Zobrazit další články