Struktura videa:
00:05 Renata Votavová, vedoucí tematické oblasti pro společné vzdělávání v Národním pedagogickém institutu České republiky, představuje téma výuky v různorodých třídách.
01:03 Prezentace nástrojů určených k pomoci učitelům při práci s různorodými třídami.
01:35 Představení Desatera zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou.
02:41 Demonstrace použití check-listu a jeho přímé spojení s „Desaterem zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou". Check-list slouží jako nástroj s postupnými kroky, které směřují k dosažení každé ze zásad.
05:42 Jak využívat check-list? Jedná se o pilotní „živý“ dokument, který učitelům umožňuje hodnotit v čase svůj pokrok v jednotlivých vybraných zásadách a zlepšovat se v praxi, a to buď pomocí sebehodnocení anebo kolegiálního sdílení.
07:15 Hodnocení výhod check-listu pro učitele: Pomocí tohoto nástroje se část zodpovědnosti za průběh výuky může přesunout od učitele k žákům. Učitel se stává spíše průvodcem vzdělávacího procesu, zatímco studenti se seznamují s novými metodami učení a opakovaně zažívají úspěch během výuky.
08:00 Kde najdete více informací k tématu? Navštivte webové stránky www.npi.cz a www.zapojmevsechny.cz.
Tip:
1) Jednotlivé zásady Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou:
Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
2) Check-list, který lze využít při práci s heterogenním kolektivem:
Nástroj pro hodnocení práce se žáky | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
3) Online publikaci „Desatero práce s heterogenní třídou“ připravil Národní pedagogický institut ČR jako metodickou podporou k tématu heterogenních kolektivů. V publikaci zájemci najdou i pomůcky do vyučovacích hodin:
Desatero práce s heterogenní třídou
4) Tento tutorial navazuje na šestidílný videoseriál Práce s heterogenní třídou:
Když učitel plánuje vzdělávání svých žáků nebo vyučuje, měl by myslet na to, že se žáci ve svých individuálních předpokladech pro učení i při samotném průběhu procesu učení liší. V novém článku nabízíme desatero zásad učitele pro práci s heterogenní třídou shrnující osvědčené postupy, které učitelé využívají při individualizaci v učitelské praxi. To se hodí jak pro třídní a předmětové učitele na 1. a 2. stupni základní školy, tak pro učitele školy střední. Své v něm najdou i asistenti pedagoga.
V aktuálním díle podcastu se zaměřujeme na hry a digitální prostředí, ve kterém se pohybují děti. Zkoumáme, jaké přínosy hraní her dětem přináší, a zabýváme se otázkou, kolik času by děti měly věnovat počítačovým hrám. Diskutujeme o významu účasti rodičů na dětských hrách a jaké výhody může společně strávený čas přinést rodinnému životu. V závěrečné části se dotkneme tématu integrace her a digitálních technologií do školního prostředí a nabídneme vyučujícím tipy, jak hry mohou pomoci zefektivnit výuku.