logo
logo
Třídnické hodiny a třídní management – 3. díl

Třídnické hodiny a třídní management – 3. díl

19.09.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF přináší čtyřdílný videoseriál, který obsahuje dvě videoreportáže s ukázkami výuky a dva online webináře s postupy pro práci s různorodou třídou. Třetí díl je zaměřený na třídní pravidla. Pomocí videoukázek z hodiny angličtiny jazyka na 2. stupni v ZŠ Zeleneč jsou navíc představeny zásady č. 2, 6 a 9 z Desatera zásad učitele pro práci s heterogenní třídou. Videem provází odborná pracovnice institutu Veronika Ješátková.



Osvědčené tipy obsažené v Desateru zásad pro učitele pro práci s heterogenní třídou cílí na dostupnost výuky pro všechny:

Výuka žáků v heterogenním kolektivu je v dnešní době výzvou pro všechny pedagogy, kteří mají ve třídě žáky s různými druhy podpůrných opatření, a také žáky s odlišným mateřským jazykem (dále: OMJ), kteří přicházejí do školy ze zemí postižených aktuálním válečným konfliktem.

Ve videu najdete ukázky z hodiny angličtiny v 7. ročníku ze Základní školy Zeleneč: Vyučující kladou ve výuce důraz na pozitivní zpětnou vazbu, ověřují porozumění žáků a podporují jejich sebehodnocení. Dozvíte se více o plánování vyučovací hodiny a jejích cílů.

Pravidla a hodnoty zastávané a používané během výuky i mimo ni tvoří bezpečnou zónu pro všechny žáky a pedagogické i nepedagogické pracovníky školy.

Video zároveň reflektuje některé zásady z Desatera zásad učitele pro práci s heterogenní třídou, jako jsou:

· Zásada č. 2 – Učitel používá jednoduchý a srozumitelný jazyk s vizuální podporou pro žáky.

· Zásada č. 6 – Učitel dává žákům dostatek prostoru, aby si řekli o pomoc. Průběžně se během výuky ujišťuje, že si všichni žáci vědí rady. Pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků.

· Zásada č. 9 – Učitel nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch. Podporuje tak pozitivní hodnocení výkonu žáků během výuky.


Struktura videa: 

0:27 Anna Preclíková, učitelka angličtiny na 2. stupni, představuje stavbu a téma vyučovací hodiny angličtiny, aktivity pro žáky s podpůrnými opatřeními a s OMJ a nakonec i nástroj, který ověřuje porozumění učivu. 

4:12 Anna Preclíková, učitelka angličtiny na 2. stupni, představuje školní očekávání, hodnoty a pravidla. Jak se s nimi pracuje v hodině angličtiny? Pravidla jsou připomínána v průběhu hodiny, jsou vysvětlována anglicky, případně česky. Pokud žáci znají pravidla a očekávání učitele, upomínky a kritika jsou málo potřebné. Učitel potom může více pracovat s pozitivní zpětnou vazbou. 

10:00 Ukázka ze začátku vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Připomenutí třídních pravidel. 

10:56 Ukázka ze začátku vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Připomenutí práce s kartičkami se smajlíky – žáci používají kartičky rozložené na lavici, které otáčejí podle toho, do jaké míry rozumí nebo nerozumí probíranému učivu 

11:24 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Žáci s OMJ plní individuálně úkoly ve cvičebnici s dopomocí asistentky pedagoga. Pedagožka průběžně ověřuje porozumění těchto žáků. 

12:21 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Pedagožka během hodiny angličtiny poskytuje žákům zpětnou vazbu – oceňuje žáky za dodržování třídních pravidel. Žáci pedagožce poskytují zpětnou vazbu, do jaké míry bylo pro ně dané cvičení náročné, a to za pomocí gesta (palec nahoru, vodorovně nebo dolů). 

13:07 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Soutěž s přesýpacími hodinami zaměřená na rozvoj slovní zásoby. 

14:10 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Poslech a zpětná vazba. Během hodiny žáci poslouchají zvukovou nahrávku, poté dávají pedagožce zpětnou vazbu, zda rozumějí. Následně plní úkoly spojené s poslechem. Učitelka jim ihned poskytuje zpětnou vazbu ohledně správnosti jejich řešení. Též žádá od nich zpětnou vazbu ohledně obtížnosti úkolu. 

15:41 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Zařazení hry „The person is wearing“ (česky: Ta osoba nosí...“) na procvičení slovní zásoby a přítomných časů. 

16:42 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Žáci hodnotí sami sebe – popisují, co se jim během hodiny podařilo, i to, co se jim zatím nedařilo. Sebehodnocení probíhá pomocí kartiček se smajlíky. Pedagožka žákům také poskytuje zpětnou vazbu. 

18:09 Reflexe po skončení vyučovací hodiny: Pedagožka Anna Preclíková hodnotí dopad práce s pravidly na pozitivní klima ve třídě a vzájemný respekt mezi žáky. Přibližuje systém Podpory pozitivního chování dětí a žáků, který je ve škole plošně nastavený. Zdůrazňuje, že tato pravidla mj. pomohla jednoduššímu začlenění žáků s OMJ do kolektivu. 

27:05 Reflexe po skončení vyučovací hodiny: Asistentka pedagoga Jaroslava Slapničková hodnotí aktivní přístup žáků s podpůrnými opatřeními a také s OMJ ve vyučovací hodině. 

29:00 Zástupkyně ředitele Martina Listopadová Havlová přibližuje práci školy se systémem Podpory pozitivního chování dětí a žáků. S pozitivní zpětnou vazbu se ve škole pracuje nejen u žáků, ale i u učitelů. Škola má vizualizovaná pravidla a hodnoty v prostoru celé školy – pozitivní dopadem tohoto nastavení je např. snížení hluku na školních chodbách. 


Tip: 

Jednotlivé zásady Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou najdete na:

Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Dále můžete využít online publikaci „Desatero práce s heterogenní třídou“, která je k dispozici na:

Desatero práce s heterogenní třídou – online | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Projít si může také tzv. check-list, který lze s úspěchem využít při práci s heterogenním kolektivem:

Nástroj pro hodnocení práce se žáky | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)


Pokud Vás video zaujalo, podívejte se na 4. díl z tohoto videoseriálu. Jedná se o tematický webinář, kde najdete společnou diskusi pedagogů a odborníků nad segmenty reportáže a videohospitace ze ZŠ Zeleneč.


Mohlo by Vás zajímat

Kája není kluk, je to holka. Příběh transgender žákyně základní školy

Tento rozhovor nabízí pohled do života jedenáctileté Káji a její rodiny, zdůrazňující význam podpory a akceptace transgender a nebinárních dětí ve školách a doma. Od chvíle, kdy rodina poznala, že Kája je transgender, se ji rodiče snaží vést cestou plnou lásky a pochopení. Jejich cílem je zajistit Káje co nejšťastnější a nejplnější život. Příběh osvětluje, jak důležité je předcházet nejistotě a nedostatku informací ve školním prostředí prostřednictvím předávání informací a pravidelné komunikace rodiny a školy.

Porouchaná identita? Jak citlivě mluvit s transgender a nebinárními studujícími

Transgender a nebinární studující patří v rámci českého školství k nejohroženějším skupinám. Jejich potřeby nezastupuje žádná profesní organizace, navíc je provází společenské stigma. Inkluzivní přístup k této skupině přitom začíná zvoleným jazykem. Jak hovořit s trans a nebinárními studujícími?

Multikulturní výchova mírní strach i předsudky. Žáky vede k toleranci

Každý z nás se dříve či později setká s cizinci nebo žáky z jiných kultur. Je tak dobré na to svou třídu připravit v rámci multikulturní výchovy, která dětem pomůže se zvládáním obav, předsudků a stereotypů a dovede je k větší toleranci i respektu vůči všemu odlišnému.

Zobrazit další články