VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 4. díl

VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 4. díl

26.09.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF prezentuje čtyřdílný seriál. Ten zahrnuje 2 videoreportáže s ukázkami výuky a 2 interaktivní webináře, které prezentují osvědčené postupy pro práci s různorodou třídou. V závěrečném dílu diskutují pedagožky ze ZŠ Zeleneč s pracovnicí institutu Veronikou Ješátkovou o segmentech videohospitace z hodiny anglického jazyka na druhém stupni. Cílem webináře je představit principy č. 2, 6 a 9 z Desatera zásad pro práci s heterogenní třídou.



Osvědčené tipy obsažené v Desateru zásad pro učitele pro práci s heterogenní třídou cílí na dostupnost výuky pro všechny:   

Výuka žáků v různorodém kolektivu je v současnosti výzvou pro všechny pedagogy, kteří mají ve třídě žáky s různými druhy podpůrných opatření, a také žáky, kteří mluví odlišným mateřským jazykem (dále: OMJ).

Webinář je strukturován do tematických bloků, kde se střídá diskuze nad konkrétními tématy s videoukázkami výuky angličtiny v 7. ročníku Základní školy Zeleneč. Vyučující společně s asistentkou klade ve výuce důraz na poskytování pozitivní zpětné vazby, ověřování porozumění žáků a podporu jejich schopnosti sebehodnocení. Pravidla a hodnoty, které jsou uplatňovány během výuky i v jiných situacích, vytvářejí bezpečné prostředí pro všechny žáky a pro všechny pracovníky školy.


Struktura videa

00:05 Představení tématu a také hostů. Jde o zástupkyni ředitele ZŠ Zeleneč Martinu Listopadovou Havlovou a výchovnou poradkyni a učitelku anglického jazyka na druhém stupni Annu Preclíkovou. 

02:23 Videoprezentace ze ZŠ Zeleneč. Poté Martina Listopadová Havlová představuje pedagogický tým a popisuje školní klima, kde je kladen důraz na pozitivní komunikaci. ZŠ Zeleneč je pilotní školou, která v rámci projektu ověřuje princip Pozitivní podpory chování (PBIS). 

05:07 Společná diskuze všech aktérů webináře nad pojmem třídní management. Složky efektivního třídního managementu: Pravidla, rituály, komunikace a hodnocení. 

12:03 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Připomenutí třídních pravidel, která představují samotní žáci. 

12:51 Diskuze všech aktérů webináře nad smyslem pravidel. Pravidla přinášejí všem aktérům ve výuce pocit bezpečí, informovanost o postupech a struktuře činností, úsporu času k výuce. Je důležité, aby žáci rozuměli smyslu pravidel a byli obeznámeni s důsledky při jejich nedodržování. 

19:42 Pravidla školy a třídy: Proč je vhodné nedělat pravidel příliš mnoho? Proč se vyplatí je vytvářet společně s žáky? Nácvik pravidel na vhodných místech ve škole. Vizualizace pravidel a jejich připomínání. 

27:38 Jak podporovat žádoucí chování žáků? Vhodným prostředkem je vizualizace důsledků porušení pravidel. Posílit vhodné chování lze také pomocí nástrojů typu stanovování a plnění individuálních cílů, sebehodnocení žáka a každodenní hodnoticí rozhovory s žákem. Seznámení s metodou Check-in Check-outs. 

34:43 Důležitost rutiny ve výuce, která se může stát rituálem. Třídní rituály jsou nejčastěji spojené se začátkem a koncem vyučovací hodiny, strukturou aktivit, komunikací a hodnocením. Příklady osvědčených rituálů. 

39:30 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Ověřování porozumění učivu. Žáci používají kartičky se smajlíky, aby poskytli učiteli zpětnou vazbu. Následuje společná diskuze aktérů webináře, zazní příklady dalších rituálů. 

45:29 Diskuze nad tématem efektivní podpůrné komunikace učitele s žáky: Pomáhá jednoduchý, popisný jazyk, vizualizace, neverbální komunikace, pozitivní ocenění a důvěra – žák se nebojí požádat o pomoc. 

55:10 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Pedagožka během hodiny angličtiny poskytuje žákům zpětnou vazbu – oceňuje je za dodržování třídních pravidel. Následuje společná diskuze. Pravidlo: „Učitel by měl na jednu kritiku vyjádřit čtyři uznání“. 

57:11 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Žáci poskytují učiteli zpětnou vazbu pomocí gesta palcem. Žáci hodnotí sami sebe. Následuje diskuze s příklady nástrojů hodnocení: písemné slovní hodnocení učitele připojené ke známce, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, žáci hodnotí práci učitele. 

01:11:39 Proč je důležitá pozitivní zpětná vazba pro všechny aktéry ve škole? Jde o pocit jedinečnosti a důležitosti každého jedince v kolektivu a budování kvalitních vztahů ve škole. 

01:17:52 Diskuze na téma součinnosti všech zaměstnanců školy při dodržování pravidel tvořících příjemné klima školy. 

01:20:06 Zakončení webináře. Přehled užitečných webových odkazů k tématu.

Tip:

Video reflektuje některé zásady z Desatera zásad učitele pro práci s heterogenní třídou jako jsou:

Zásada č. 2 – Učitel používá jednoduchý a srozumitelný jazyk s vizuální podporou pro žáky.

Zásada č. 6 – Učitel dává žákům dostatek prostoru, aby si řekli o pomoc. Průběžně se během výuky ujišťuje, že si všichni žáci vědí rady. Pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků.

Zásada č. 9 – Učitel nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch. Podporuje tak pozitivní hodnocení výkonu žáků během výuky.

 

Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou: Článek je rozcestníkem k seriálu textů, ve kterých najdete podrobnější informace o jednotlivých zásadách.

Online publikace „Desatero práce s heterogenní třídou“ je zdarma ke stažení pro všechny zájemce a nabízí jednak již výše zmíněný seriál článků o deseti zásadách, jednak pracovní listy pro aktivity ve výuce.


Mohlo by Vás zajímat

Aby vyučující do zkušenosti transgender dítěte pronikli, měli by slyšet konkrétní příběh

V populaci se nachází přibližně 0,4 procenta transgender osob, přičemž některé z nich si jsou své identity vědomy již od velmi útlého věku. Ve školním prostředí se však stále setkáváme s tím, že vyučující mohou mít neúplné nebo zkreslené informace o transgender problematice, což často pramení z přetrvávajících mýtů a nejasností. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nyní připravuje metodiku, která školám poskytne potřebné vedení a jasné informace ohledně transgender studentů. Přinášíme příběh z praxe, který může učitelkám a učitelům pomoci lépe pochopit tuto problematiku, aby se transgender studenti cítili ve školách příjemně a bezpečně.

VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 3. díl

Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF přináší čtyřdílný videoseriál, který obsahuje dvě videoreportáže s ukázkami výuky a dva online webináře s postupy pro práci s různorodou třídou. Třetí díl je zaměřený na třídní pravidla. Pomocí videoukázek z hodiny angličtiny jazyka na 2. stupni v ZŠ Zeleneč jsou navíc představeny zásady č. 2, 6 a 9 z Desatera zásad učitele pro práci s heterogenní třídou. Videem provází odborná pracovnice institutu Veronika Ješátková.

VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 2. díl

Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF přináší čtyřdílný videoseriál, jehož součástí jsou dvě reportáže s ukázkami výuky a dva online semináře, které prezentují osvědčené postupy pro práci s různorodou třídou a vytvoření pozitivní třídní atmosféry. Ve 2. části seriálu diskutují třídní učitel 7. ročníku na ZŠ Slatiňany a koordinátorka institutu během svého webináře o klíčových momentech videohospitace z třídnické hodiny na 2. stupni z této školy, kterou jsme již viděli v 1. díle.

Zobrazit další články