Bezpečné klima ve třídě

Bezpečné klima ve třídě

Pod třídním klimatem lze chápat trvalejší sociální vztahy mezi žáky a učitelem a ustálené postupy vnímání, prožívání, emocí, hodnocení toho, co se ve třídě už odehrálo a/nebo právě odehrává. Třídní klima tvoří všichni žáci dané třídy; skupinky žáků v dané třídě; žáci jako jednotlivci se svými silnými charakteristikami, ale ve vyučovacích hodinách se spolutvůrcem klimatu stává také vyučující daného předmětu. 

Za důležitého tvůrce třídního klimatu je považován třídní učitel. Podoba třídního klimatu výrazně ovlivňuje učení, motivaci, spokojenost a úspěch žáků dané třídy. 

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Libouchec, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu vytváření bezpečného třídního klimatu. Na reportáž navazuje tematický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Utváření pozitivního třídního klimatu (ZŠ Libouchec)

Výsledky:
69
obrazek clanku
10.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

Následující text je čtvrtým dílem ze seriálu, kde najdou učitelky a učitelé mateřských škol inspiraci, jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy. V tomto dílu seriálu navazujeme na desátou zásadu z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou pro základní školy. Seznámíme se s kroky, které napomáhají při nastavování žádoucího chování u dětí, při budování blízkých vztahů a bezpečného klimatu třídy. Popíšeme si, kdy a jak učitelka či učitel zavádí pravidla společně s dětmi. Jakým způsobem využívá pozitivních vzorců a situací k podpoře žádoucího chování jako účinnou a přirozenou formu učení i jakým způsobem podporuje děti v samostatném řešení konfliktních situací.

obrazek clanku
09.11.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga

Třídní učitelka na prvním stupni základní školy, kam docházejí i mé děti, pět let úspěšně vedla heterogenní třídu, kde kromě povinného učiva zařazovala i historická výročí a společenská témata. První část rozhovoru se zaměřila na budování pozitivního třídního klimatu, zatímco druhá představuje výukové aktivity podporující spolupráci a samostatnost žáků. Učitelka se zamýšlí také nad hranicemi inkluze a nad tím, jak přizpůsobit výuku žákům s odlišnými potřebami, zejména těm, kteří postupují pomaleji.

obrazek clanku
18.10.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga

Třídní učitelka na prvním stupni spádové základní školy, kam chodí moje děti, se pět let věnovala jedné třídě. Chodili do ní žáci s odlišným mateřským jazykem, z různého sociálního zázemí, z odlišných kultur. Z bezmála třiceti dětí za tu dobu vytvořila semknutý kolektiv, kde panuje vzájemná důvěra a porozumění. Protože si se svými žáky a žákyněmi vytvořila nadstandardní vztahy, zajímalo mě, v čem se její práce vymyká, co je jejím specifikem a odkud čerpala inspiraci.

obrazek clanku
04.10.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

V populaci se nachází přibližně 0,4 procenta transgender osob, přičemž některé z nich si jsou své identity vědomy již od velmi útlého věku. Ve školním prostředí se však stále setkáváme s tím, že vyučující mohou mít neúplné nebo zkreslené informace o transgender problematice, což často pramení z přetrvávajících mýtů a nejasností. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nyní připravuje metodiku, která školám poskytne potřebné vedení a jasné informace ohledně transgender studentů. Přinášíme příběh z praxe, který může učitelkám a učitelům pomoci lépe pochopit tuto problematiku, aby se transgender studenti cítili ve školách příjemně a bezpečně.

obrazek clanku
18.09.2024
Aktuality
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Třídní učitel/ka

Zpět na začátek