logo

Reflektivní deník aneb cesta učitele k úspěšné práci s heterogenní třídou

Klára Majcíková, Renata Votavová
17.06.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Reflektivní deník Národního pedagogického institutu (NPI) může napomoci k uvědomění si vlastních silných i slabých stránek při práci s heterogenními kolektivy. Je jedním z vhodných nástrojů, které lze použít při přemýšlení o dalším směřování vlastního profesního rozvoje pedagoga či pedagožky. Reflektivní deník navazuje na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou, vydanou NPI, která se tomuto tématu věnuje.
Obrázek článku

Pro koho je reflektivní deník určen a jaká je jeho funkce?

Reflektivní deník pro práci s heterogenní třídou byl vytvořen primárně pro vyučující základních škol, a to od začínajících učitelů až po učitele experty. Lze ho využívat:

Individuálně: Vyučujícím deník umožňuje plánovat si dílčí kroky, které vycházejí z potřeb jich žáků a žákyň v heterogenní třídě.

Ve skupině učitelů: Sdílení vlastních pokroků a výzev s ostatními kolegy a kolegyněmi může vyučujícím přinést konstruktivní zpětnou vazbu a posunout je v jejich profesních kompetencích.

V případě začínajících vyučujících: Reflektivní deník je vhodným podkladem pro spolupráci s uvádějícím vyučujícím.

V rozvojových hovorech s vedením školy: Deník lze využívat jako podklad pro hospitace mezi vyučujícími navzájem nebo pro hospitace vedení školy s následným rozborem.

Jako nástroj pro mentoring či supervizi: Deník je v tomto ohledu jistou autovizí, která posléze může posloužit i jako podklad pro supervizi.


Z čeho se reflektivní deník skládá?

Deník sestává ze tří modulů popisujících etapy na učitelově cestě k úspěšné práci s heterogenní třídou. Jedná se o modul I Vytváření pozitivního třídního klimatu, modul II Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně a modul III Umožnění různého tempa a obtížnosti výuky.

V každé etapě/modulu jsou představeny vybrané zásady práce s heterogenní třídou a je předložen sebehodnoticí nástroj monitorující jejich naplnění. Dostatečný prostor je poskytován pro odpovědi na reflektivní otázky, které vyučujícím napomáhají s plánováním postupu uskutečňování jednotlivých zásad. Na konci každé etapy nabízíme prostor pro závěrečné ohlédnutí za prací učitele či učitelky na souvisejících zásadách.

V úvodní části se vyučující může ještě před zahájením práce zamyslet nad vlastní školní praxí a formulovat si, kam se chce v dané zásadě posunout.


V checklistu si pedagog či pedagožka může zaznačit své výchozí a závěrečné zkušenosti či dovednosti v jednotlivých krocích, které vedou k naplnění zásady.



V rozpracovaných krocích checklistu jsou předkládány otázky k vlastní reflexi.



Ke každému kroku jsou připojeny konkrétní tipy pro posílení daného kroku.


Konec každé zásady poskytuje prostor k závěrečnému ohlédnutí za prací, kterou vyučující v jednotlivých zásadách odvedli.


Na konci každého modulu najde učitel či učitelka prostor pro ohlédnutí se za svou prací v jednotlivých zásadách.


Závěrem 

Trénink dovedností pro práci s heterogenním kolektivem je dlouhodobý, snad dokonce nekončící proces. Věříme, že využívání reflektivního deníku poskytne vyučujícím motivaci a inspiraci v oblasti práce s heterogenním kolektivem a že se s jeho pomocí budou cítit ve své pedagogické praxi jistější v situacích, ve kterých se dříve necítili zcela komfortně.

Skupiny vyučovaných žáků a žákyň se každoročně (i v průběhu roku) mohou měnit a tím se mění i potřeby učitelů, které s novou skupinou nastávají, proto je vhodné se bez váhání k reflektivnímu deníku, jeho zásadám, jednotlivým krokům a tipům vracet i v budoucnu – lze v nich totiž objevit další inspiraci.

 

Seznam použité literatury

Barnier, C. (2009). The Big what Now Book of Learning Styles: A Fresh and Demystifying Approach. Emerald Books.

Bartoňová, M. (2013). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita.

Bartoňová, M. & al. (2013). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2020). Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Masarykova univerzita.

Čapek, R. (2017). Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně. Raabe.

Eichhorn, Ch. (2019). Učitel a práce se třídou. Raabe.

Cohen, E. G., & Lotan, R. A. (2014). Designing Groupwork: Strategies for the Heterogeneous Classroom. Teachers College Press.

Kasíková, H., & Valenta, J. (1994). Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování: (pohledy pedagogické). Sdružení pro tvořivou dramatiku.

Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Portál.

Prashnig, B. (2006). Learning Styles in Action. Network Continuum Education.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Portál.

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.

Šmejkalová, R., & Schmidová, K. (2012). Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky [online]. Scio. https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/749

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.

Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms [online]. Association for Supervision and Curriculum Development. https://rutamaestra.santillana.com.co/wp-content/uploads/2020/01/Classrooms-2nd-Edition-By-Carol-Ann-Tomlinson.pdf

Vališová A. & al. (2007). Pedagogika pro učitele. Grada.


Mohlo by Vás zajímat

Kotvící aktivita pro žáky a žákyně, kteří si chtějí upevnit násobilku Manuál k aktivitě – Násobilka na šachovnici

„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.

Dva učitelé ve třídě: víc možností pro děti

Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.

Tandemová výuka očima vyučujících

Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.