Pod třídním klimatem lze chápat trvalejší sociální vztahy mezi žáky a učitelem a ustálené postupy vnímání, prožívání, emocí, hodnocení toho, co se ve třídě už odehrálo a/nebo právě odehrává. Třídní klima tvoří všichni žáci dané třídy; skupinky žáků v dané třídě; žáci jako jednotlivci se svými silnými charakteristikami, ale ve vyučovacích hodinách se spolutvůrcem klimatu stává také vyučující daného předmětu.
Za důležitého tvůrce třídního klimatu je považován třídní učitel. Podoba třídního klimatu výrazně ovlivňuje učení, motivaci, spokojenost a úspěch žáků dané třídy.
Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou
- Dodržujeme rituály navozující žákům pocit „my“
- Používáme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu
- Upravujeme pracovní prostředí pro realizaci otevřeného vyučování
- Používáme gradované slovní úlohy
- Vytváříme pestré učební situace
- Ujišťujeme se, že si všichni žáci vědí rady
- Umožňujeme žákům pracovat svým tempem
- Používáme ve výuce kotvicí aktivity
- Nastavujeme efektivně formativní hodnocení
- Podporujeme žádoucí chování žáků
K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Libouchec, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu vytváření bezpečného třídního klimatu. Na reportáž navazuje tematický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky.