logo

Spolupráce vyučujících a asistentů pedagoga

Mgr. Miroslav Vosmik
26.03.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.

Video bylo natočené ve škole zřízené podle § 16 odstavec 9, konkrétně na Středním odborném učilišti Martin, kde se vzdělávají žáci a žákyně s kombinovanými vadami. V úvodu ředitelka školy Daniela Prokopová přibližuje podmínky pro efektivní výuku. Následuje pohled do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů, konkrétně českého jazyka, kde sledujeme přípravu hodiny, její realizaci a následnou reflexi. Dále se video věnuje spolupráci školy s rodiči a přípravě žáků na budoucí povolání. Praktická část zahrnuje odborný výcvik a keramické dílny, kde je opět zdůrazněna role asistentky pedagoga. Závěr patří reflexi vyučujících i samotných žáků a žákyň, kteří sdílejí své zkušenosti a dojmy.

Struktura videa: 

0:00 Úvod - informace o škole a rozhovor s paní ředitelkou 

5:10 Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů – rozhovor s učitelkou a asistentkou pedagoga před hodinou českého jazyka. Učitelka a asistentka pedagoga diskutují o plánování hodiny českého jazyka, rozdělení rolí a metodách podpory žáků. 

8:40 Hodina českého jazyka. Ukázka výuky českého jazyka s tématem komunikace (mluvní cvičení) s aktivní účastí asistentky pedagoga, která podporuje žáky při plnění úkolů. 

16:45 Reflexe po skončení výuky. Učitelka a asistentka hodnotí průběh hodiny, naplnění cíle hodiny, reflektují úspěchy a co by se dalo zlepšit. 

25:55 Spolupráce se zákonnými zástupci a uplatnění studujících na trhu práce. Tato část se zaměřuje na komunikaci školy s rodiči a přípravu žáků na budoucí zaměstnání. 

31:35 Realizace odborného výcviku – rozhovor s učitelem a asistentkou pedagoga. Diskuze o organizaci odborného výcviku a úloze asistentky při praktické výuce. 

33:50 Keramické dílny. Představení praktického výcviku v keramických dílnách, při němž žáci rozvíjejí své dovednosti a tvořivost. Další podoba spolupráce učitele odborného výcviku s asistentem pedagoga. 

38:23 Reflexe po skončení praktické výuky. Učitel a asistentka hodnotí průběh praktické výuky v keramických dílnách. Popisují způsob nastavení a rozvíjení spolupráce. 

48:01 Reflexe žáka

Děkujeme všem pedagogickým pracovníkům SOU Martin za jejich nasazení a úsilí při vytváření podpůrného vzdělávacího prostředí pro žactvo s kombinovaným postižením.


Doporučení (vyplývající z videa)

Doporučení
Strategie

Společné plánování výuky

Učitelé a asistentky pedagoga se před hodinou i praktickým výcvikem společně připravují na výuku, diskutují o cílech hodiny, rozdělení rolí a specifických potřebách jednotlivých žáků a žákyň. Podpora je tedy cílená na konkrétní speciálně vzdělávací potřeby jednotlivců a bere ohled na jejich aktuální psychický stav.


Aktivní podpora během výuky s ohledem na psychickou stabilitu žactva

Během hodin i praktického výcviku asistentky pedagoga aktivně podporují žáky a žákyně, poskytují různou míru dopomoci, a to podle jejich potřeb. Pomáhají jim s porozuměním úkolům a poskytují individuální asistenci tam, kde je to potřeba. Klíčové jsou udržování klidného a pozitivního klimatu ve skupině, udržování psychické pohody všech zúčastněných a neustálá interakce asistentek i vyučujících a žactva.

Společná reflexe po výuce

Po skončení hodiny vyučující a asistentky společně reflektují průběh výuky. Sdílejí své postřehy o tom, co se podařilo, a identifikují oblasti, které by se mohly v budoucnu zlepši

Zapojení do odborného výcviku

Asistentky pedagoga se aktivně podílí i na odborném výcviku. Spolupracují s vyučujícími na pracovních činnostech a poskytují podporu žákům a žákyním při rozvoji jejich praktických dovedností. Spolu s vyučujícími je tak připravují na vstup do pracovního života a usilují o co nejvyšší míru samostatnosti.

Komunikace se zákonnými zástupci:

Škola klade důraz na spolupráci se zákonnými zástupci žactva. Asistentky pedagoga se podílí na komunikaci s rodiči, s nimiž jsou v denním kontaktu, informují je o pokrocích jejich dětí a spolupracují na hledání nejlepších způsobů jejich podpory


Infobox

Tipy (doporučené materiály, videa a metodiky):

Pro další informace a inspiraci doporučujeme následující materiály z portálu zapojmevsechny.cz

Spolupráce asistenta pedagoga a učitele | Zapojmevšechny.cz


Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla: Článek se zabývá nastavením jasných pravidel a kompetencí mezi učitelem a asistentem.

Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla? | Zapojmevšechny.cz


Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga: Praktické rady pro školy při začleňování nového asistenta pedagoga do týmu v 9dílném seriálu.

Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga | Zapojmevšechny.cz

  • Gabašová, J. & Vosmik, M. (2019). Asistent pedagoga a klima třídy. RAABE.


Doporučená videa a webináře zobrazující spolupráci učitele a asistenta pedagoga:

Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ: Tato videa ukazují efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga při podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem.

VIDEO: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ – 3. díl | Zapojmevšechny.cz

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 1. díl | Zapojmevšechny.cz


Webináře: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ

https://zapojmevsechny.cz/clanek/636-spoluprace-asistenta-pedagoga-a-ucitele-pri-podpore-zaku-s-omj-4-dil

https://zapojmevsechny.cz/clanek/626-spoluprace-asistenta-pedagoga-a-ucitele-pri-podpore-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-omj-2-dil



Mohlo by Vás zajímat

Reflektivní deník aneb cesta učitele k úspěšné práci s heterogenní třídou

Reflektivní deník Národního pedagogického institutu (NPI) může napomoci k uvědomění si vlastních silných i slabých stránek při práci s heterogenními kolektivy. Je jedním z vhodných nástrojů, které lze použít při přemýšlení o dalším směřování vlastního profesního rozvoje pedagoga či pedagožky. Reflektivní deník navazuje na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou, vydanou NPI, která se tomuto tématu věnuje.