Spolupráce vyučujících a asistentů pedagoga

Spolupráce vyučujících a asistentů pedagoga

26.03.2025
Mgr. Miroslav Vosmik
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.

Video bylo natočené ve škole zřízené podle § 16 odstavec 9, konkrétně na Středním odborném učilišti Martin, kde se vzdělávají žáci a žákyně s kombinovanými vadami. V úvodu ředitelka školy Daniela Prokopová přibližuje podmínky pro efektivní výuku. Následuje pohled do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů, konkrétně českého jazyka, kde sledujeme přípravu hodiny, její realizaci a následnou reflexi. Dále se video věnuje spolupráci školy s rodiči a přípravě žáků na budoucí povolání. Praktická část zahrnuje odborný výcvik a keramické dílny, kde je opět zdůrazněna role asistentky pedagoga. Závěr patří reflexi vyučujících i samotných žáků a žákyň, kteří sdílejí své zkušenosti a dojmy.

Struktura videa: 

0:00 Úvod - informace o škole a rozhovor s paní ředitelkou 

5:10 Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů – rozhovor s učitelkou a asistentkou pedagoga před hodinou českého jazyka. Učitelka a asistentka pedagoga diskutují o plánování hodiny českého jazyka, rozdělení rolí a metodách podpory žáků. 

8:40 Hodina českého jazyka. Ukázka výuky českého jazyka s tématem komunikace (mluvní cvičení) s aktivní účastí asistentky pedagoga, která podporuje žáky při plnění úkolů. 

16:45 Reflexe po skončení výuky. Učitelka a asistentka hodnotí průběh hodiny, naplnění cíle hodiny, reflektují úspěchy a co by se dalo zlepšit. 

25:55 Spolupráce se zákonnými zástupci a uplatnění studujících na trhu práce. Tato část se zaměřuje na komunikaci školy s rodiči a přípravu žáků na budoucí zaměstnání. 

31:35 Realizace odborného výcviku – rozhovor s učitelem a asistentkou pedagoga. Diskuze o organizaci odborného výcviku a úloze asistentky při praktické výuce. 

33:50 Keramické dílny. Představení praktického výcviku v keramických dílnách, při němž žáci rozvíjejí své dovednosti a tvořivost. Další podoba spolupráce učitele odborného výcviku s asistentem pedagoga. 

38:23 Reflexe po skončení praktické výuky. Učitel a asistentka hodnotí průběh praktické výuky v keramických dílnách. Popisují způsob nastavení a rozvíjení spolupráce. 

48:01 Reflexe žáka


Poděkování: Děkujeme všem pedagogickým pracovníkům SOU Martin za jejich nasazení a úsilí při vytváření podpůrného vzdělávacího prostředí pro žactvo s kombinovaným postižením.


Doporučení (vyplývající z videa):

Společné plánování výuky:

  • Učitelé a asistentky pedagoga se před hodinou i praktickým výcvikem společně připravují na výuku, diskutují o cílech hodiny, rozdělení rolí a specifických potřebách jednotlivých žáků a žákyň. Podpora je tedy cílená na konkrétní speciálně vzdělávací potřeby jednotlivců a bere ohled na jejich aktuální psychický stav.

Aktivní podpora během výuky s ohledem na psychickou stabilitu žactva:

  • Během hodin i praktického výcviku asistentky pedagoga aktivně podporují žáky a žákyně, poskytují různou míru dopomoci, a to podle jejich potřeb. Pomáhají jim s porozuměním úkolům a poskytují individuální asistenci tam, kde je to potřeba. Klíčové jsou udržování klidného a pozitivního klimatu ve skupině, udržování psychické pohody všech zúčastněných a neustálá interakce asistentek i vyučujících a žactva.

Společná reflexe po výuce:

  • Po skončení hodiny vyučující a asistentky společně reflektují průběh výuky. Sdílejí své postřehy o tom, co se podařilo, a identifikují oblasti, které by se mohly v budoucnu zlepšit.

Zapojení do odborného výcviku:

  • Asistentky pedagoga se aktivně podílí i na odborném výcviku. Spolupracují s vyučujícími na pracovních činnostech a poskytují podporu žákům a žákyním při rozvoji jejich praktických dovedností. Spolu s vyučujícími je tak připravují na vstup do pracovního života a usilují o co nejvyšší míru samostatnosti.

Komunikace se zákonnými zástupci:

  • Škola klade důraz na spolupráci se zákonnými zástupci žactva. Asistentky pedagoga se podílí na komunikaci s rodiči, s nimiž jsou v denním kontaktu, informují je o pokrocích jejich dětí a spolupracují na hledání nejlepších způsobů jejich podpory.


Infobox: 

Tipy (doporučené materiály, videa a metodiky):

Pro další informace a inspiraci doporučujeme následující materiály z portálu zapojmevsechny.cz:

Spolupráce asistenta pedagoga a učitele | Zapojmevšechny.cz

  • Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla: Článek se zabývá nastavením jasných pravidel a kompetencí mezi učitelem a asistentem.

Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla? | Zapojmevšechny.cz

  • Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga: Praktické rady pro školy při začleňování nového asistenta pedagoga do týmu v 9dílném seriálu.

Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga | Zapojmevšechny.cz

  • Gabašová, J. & Vosmik, M. (2019). Asistent pedagoga a klima třídy. RAABE.

Doručená videa a webináře zobrazující spolupráci učitele a asistenta pedagoga:

  • Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ: Tato videa ukazují efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga při podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem.

VIDEO: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ – 3. díl | Zapojmevšechny.cz

VIDEO: Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 1. díl | Zapojmevšechny.cz

  • Webináře: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ

https://zapojmevsechny.cz/clanek/636-spoluprace-asistenta-pedagoga-a-ucitele-pri-podpore-zaku-s-omj-4-dil

https://zapojmevsechny.cz/clanek/626-spoluprace-asistenta-pedagoga-a-ucitele-pri-podpore-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-omj-2-dil



Mohlo by Vás zajímat

Tandemová výuka očima vyučujících

Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (III. díl)

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.