Video bylo natočené ve škole zřízené podle § 16 odstavec 9, konkrétně na Středním odborném učilišti Martin, kde se vzdělávají žáci a žákyně s kombinovanými vadami. V úvodu ředitelka školy Daniela Prokopová přibližuje podmínky pro efektivní výuku. Následuje pohled do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů, konkrétně českého jazyka, kde sledujeme přípravu hodiny, její realizaci a následnou reflexi. Dále se video věnuje spolupráci školy s rodiči a přípravě žáků na budoucí povolání. Praktická část zahrnuje odborný výcvik a keramické dílny, kde je opět zdůrazněna role asistentky pedagoga. Závěr patří reflexi vyučujících i samotných žáků a žákyň, kteří sdílejí své zkušenosti a dojmy.
Struktura videa:
0:00 Úvod - informace o škole a rozhovor s paní ředitelkou
5:10 Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů – rozhovor s učitelkou a asistentkou pedagoga před hodinou českého jazyka. Učitelka a asistentka pedagoga diskutují o plánování hodiny českého jazyka, rozdělení rolí a metodách podpory žáků.
8:40 Hodina českého jazyka. Ukázka výuky českého jazyka s tématem komunikace (mluvní cvičení) s aktivní účastí asistentky pedagoga, která podporuje žáky při plnění úkolů.
16:45 Reflexe po skončení výuky. Učitelka a asistentka hodnotí průběh hodiny, naplnění cíle hodiny, reflektují úspěchy a co by se dalo zlepšit.
25:55 Spolupráce se zákonnými zástupci a uplatnění studujících na trhu práce. Tato část se zaměřuje na komunikaci školy s rodiči a přípravu žáků na budoucí zaměstnání.
31:35 Realizace odborného výcviku – rozhovor s učitelem a asistentkou pedagoga. Diskuze o organizaci odborného výcviku a úloze asistentky při praktické výuce.
33:50 Keramické dílny. Představení praktického výcviku v keramických dílnách, při němž žáci rozvíjejí své dovednosti a tvořivost. Další podoba spolupráce učitele odborného výcviku s asistentem pedagoga.
38:23 Reflexe po skončení praktické výuky. Učitel a asistentka hodnotí průběh praktické výuky v keramických dílnách. Popisují způsob nastavení a rozvíjení spolupráce.
48:01 Reflexe žáka
Poděkování: Děkujeme všem pedagogickým pracovníkům SOU Martin za jejich nasazení a úsilí při vytváření podpůrného vzdělávacího prostředí pro žactvo s kombinovaným postižením.
Společné plánování výuky:
Aktivní podpora během výuky s ohledem na psychickou stabilitu žactva:
Společná reflexe po výuce:
Zapojení do odborného výcviku:
Komunikace se zákonnými zástupci:
Tipy (doporučené materiály, videa a metodiky):
Pro další informace a inspiraci doporučujeme následující materiály z portálu zapojmevsechny.cz:
Spolupráce asistenta pedagoga a učitele | Zapojmevšechny.cz
Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla? | Zapojmevšechny.cz
Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga | Zapojmevšechny.cz
Doručená videa a webináře zobrazující spolupráci učitele a asistenta pedagoga:
VIDEO: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ – 3. díl | Zapojmevšechny.cz
Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.
Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.